جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن فاش کرد که درگیری در نوار غزه چگونه می تواند پایان یابد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یک مراسم جمع آوری کمک های مالی برای کمپین انتخاباتی مجدد خود در نیویورک گفت که چندین کشور خلیج فارس آماده به رسمیت شناختن اسرائیل در توافق آینده برای حل مناقشه در نوار غزه هستند.

کنعانی: حمله به سوریه گواهی روشن بر حمایت رژیم صهیونیستی از گروه‌های تروریستی است

سخنگوی وزارت امور خارجه تجاوز رژیم صهیونیستی را به استان حلب سوریه به شدت محکوم کرد و این اقدام را تلاشی زبونانه و ناامیدانه برای تداوم و گسترش بحران در منطقه با هدف ترمیم چهره شکست خورده این رژیم در مقابل ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت دانست.

سنتکام: ۴ پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم

سازمان سنتکام در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» مدعی شد که ارتش آمریکا توانسته چهار فروند پهپادی را که انصارالله به پرواز درآورده، هدف قرار داده و سرنگون کند.

Loading

باج‌خواهی برگزیتی جانسون

۱۳۹۸/۰۵/۰۹ | سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل راهبردی گفت: اروپا به خوبی می‌داند که انگلیس دست بازی برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا ندارد و انتظار نمی رود لحن تند جانسون حتی تا آینده نزدیک ادامه پیدا کند. مي‌توان گفت در نهایت او مجبور به مذاکره خواهد بود.

مرتضی مکی با بیان اینکه مهم‌ترین ماموریت بوریس جانسون مدیریت خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست، خاطرنشان کرد: کاری که ترزا می در سه سال گذشته نتوانست آن را انجام دهد، جانسون می‌خواهد طی نزدیک به سه ماه آینده آن را انجام دهد. اینکه وی بتواند چنین کاری را به سرانجام برساند با توجه به دیدگاه‌های بسیار سرسختانه‌ای که درباره خروج از اتحادیه اروپا دارد، با اما و اگرهای زیادی مواجه است.

وی توضیح داد: ابهام‌ها و عدم قطعیت‌های زیادی درباره چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وجود دارد. درست است که جانسون موضع بسیار تندی گرفته و از موضع بالا صحبت می‌کند، اما درعمل با محدودیت‌های بسیاری برای عملی کردن این سیاست‌هایش مواجه است.

این کارشناس مسائل اروپا گفت: مهم‌ترین مسئله این است که او در موقعیت متزلزلی در مجلس عوام قرار دارد و محافظه‌کاران اکثریت شکننده‌ای در این مجلس دارند. ضمن اینکه در میان محافظه‌کاران شکاف عمیقی درباره چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وجود دارد. همان شکافی که ترزا می نتوانست آن را پر کند، قطعا جانسون هم نمی تواند؛ چرا که بسیار از محافظه‌کاران خواستار خروج نرم از اتحادیه اروپا هستند و معتقدند خروج بدون توافق می‌تواند تبعات اقتصادی و حتی تجزیه بریتانیا را در پی داشته باشد.

وی افزود: موضع محکمی که فرانسوی‌ها، ایرلندی‌ها و آلمانی‌ها گرفتند مبنی بر اینکه به هیچ وجه حاضر به بازنگری در توافق نامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیستند، همه نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا حاضر به انعطاف در مواضعش نیست.

مکی با بیان اینکه مجلس عوام هم پیش از این لایحه‌ای را تصویب کرد که براساس آن هرگونه توافقی برای خروج از اتحادیه اروپا باید به تصویبش برسد، ادامه داد: ترزا می سه بار توافقنامه را به رای گذاشت، اما نتوانست رای لازم را به دست بیاورد. قطعا برای جانسون هم این شرایط سخت و غیرقابل پیش‌بینی وجود دارد.

وی درباره طرح مسائلی مانند انحلال پارلمان برای نهایی کردن برگزیت نیز گفت: بعید به نظر می‌رسد جانسون از این طریق این کار را انجام دهد.

مکی درباره اینکه بوریس جانسون تاکید کرده است که دوباره برگزیت را به همه‌پرسی نمی‌گذارد، گفت: می‌ هم همین را مطرح می‌کرد. به هر حال جانسون سه سناریو را در پیش رو دارد که به نظر نمی رسد در چارچوب این سناریوها بتواند خروج بدون توافق را عملیاتی کند. با توجه به اینکه نمی‌تواند رای پارلمان را به دست بیاورد، احتمال انتخابات زود هنگام و همه‌پرسی دوم بیشتر از سناریوی خروج بدون توافق است.

وی در توضیح مواضع تند جانسون درخصوص اینکه اگر اتحادیه اروپا از مذاکره درباره توافق جدید خودداری کند، انگلیس بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج می‌شود، گفت:  می هم از ابتدا که نخست وزیر شده بود، با تهدید اتحادیه اروپا بحث خروج بدون توافق را به صورت جدی مطرح می‌کرد تا بتواند آرای محافظه کاران طرفدار خروج سخت از اتحادیه اروپا را به سمت خود جلب کند، اما او هم نتوانست این کار را عملیاتی کند و به توافقی با اتحادیه اروپا دست پیدا کرد که محافظه‌کاران سرسخت با آن موافق نبودند و همین باعث کناره گیری از قدرت شد. جانسون هم موقعیت بهتری نسبت به ترزا می ندارد.

این کارشناس مسائل اروپا درباره این باج‌خواهی جانسون از اروپا تاکید کرد: بوریس جانسون با توجه به شخصیتی که دارد و ویژگی‌های روابطش با اتحادیه اروپا، آمریکا و روابط ویژه با ترامپ از موضع بالا با مخالفان خروج بدون توافق برخورد می‌کند. به نظر نمی‌رسد این لحن تند بتواند اروپایی‌ها را بترساند، چرا که تبعات منفی خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا برای انگلیس بسیار بیشتر است. هر چند که اروپایی‌ها را هم متضرر می‌کند، اما برای انگلیس تبعاتش بسیار بیشتر خواهد بود.

مکی ادامه داد: در همین مرحله نخست وزیر ایرلند احتمال تجزیه ایرلند شمالی را مطرح کرده است. رهبر استقلال‌طلبان اسکاتلند نیز احتمال برگزاری همه پرسی استقلال اسکاتلند را مطرح کرده است. تبعات سیاسی و اقتصادی این مسائل می‌تواند رکود در انگلیس باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اضافه کرد: همه اینها باعث می‌شود که اروپایی‌ها به خوبی بدانند که انگلیس دست بازی برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا ندارد و انتظار نمی رود لحن تند بوریس جانسون حتی تا آینده نزدیک ادامه پیدا کند و او مجبور به مذاکره است. حال اینکه این مذاکره با چه شرایطی برگزار شود، خود ابهامات زیادی دارد. البته ایشان هم هنوز چیزی را روی میز نگذاشته که بخواهد نظر اروپایی‌ها را برای مذاکره به آن جلب کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *