جدیدترین مطالب

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

ایروانی: رژیم صهیونیستی با حمله به اماکن دیپلماتیک مرتکب نقض آشکار منشور ملل متحد شد

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل با بیان اینکه ایران به‌طور کامل از دولت سوریه در تلاش‌های ضد تروریسم حمایت می‌کند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اقدامات تجاوزکارانه رژیم تروریستی اسرائیل علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را که با مصونیت کامل و بدون هیچ واکنشی از سوی شورای امنیت ادامه دارد، به شدت محکوم می‌کند.

ایروانی:تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است

نیویورک – ایرنا- امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: تنها راه عملی برای بازگرداندن صلح و امنیت به منطقه این است که شورای امنیت رژیم سرکش اسرائیل را مجبور کند تا فورا جنگ و نسل‌کشی در غزه را متوقف و آتش‌بس فوری و دائمی برقرار کند و به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه پایان دهد.

الحوثی: در ۲۰۲ روز، ۱۰۲ کشتی هدف قرار گرفتند

رهبر انقلاب یمن در بخش پایانی سخنان خود به عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌هایی که به سمت بندر ایلات (ام الرشراش) حرکت می‌کنند پرداخت و گفت که در ۲۰۲ روز گذشته ۱۰۲ کشتی مورد هدف قرار گرفته‌اند.

حملات موشکی، راکتی و پهپادی مقاومت لبنان و فلسطین به پایگاه‌های مختلف صهیونیست‌ها

تهران-ایرنا- حزب‌الله لبنان و گردان‌های مجاهدین و القسام، مرکز تازه تاسیس جاسوسی ارتش رژیم صهیونیستی را در مرکز نوار غزه و مقر فرماندهی لشکر غزه را در شهرک «رعیم» و همچنین توپخانه «عین مارگالیوت» را هدف حمله موشکی، راکتی و پهپادی قرار داده‌اند.

استفاده از گوشی آیفون در مراکز نظامی کره‌جنوبی ممنوع شد

ارتش کره جنوبی استفاده از گوشی تلفن همراه آیفون را برای پرسنل نظامی این کشور ممنوع و دلیل آن را عدم انطباق دستگاه‌های آیفون با محدودیت‌های مشخص شده در سند امنیت دفاع ملی ارتش این کشور برای کنترل دستگاه‌های تلفن همراه و نشت اطلاعات حساس از طریق ضبط صدا اعلام کرده است.

Loading

تغییر نگاه غیربنیادین آمریکا

۱۳۹۶/۰۵/۰۷ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با تغییر دولت در ایالات متحده آمریکا، نگاه واشنگتن نسبت به مقوله ایران و تعامل و مواجهه با ایران تاحدودی به شکل غیربنیادین تغییر کرده است.

امیرعلی ابوالفتح – کارشناس مسائل آمریکا

غیر بنیادین از این جهت که از یک طرف، اصل و اساس سیاست آمریکا در قبال ایران تغییری نکرده است؛ یعنی همان دشمنی، مخاصمه، اختلافات و اختلاف منافع که از پیش از دولت باراک اوباما وجود داشت همچنان باقی است. اما در مورد بعضی موضوعات مانند مسئله هسته‌ای شاهد تغییر نگرش در دولت واشنگتن هستیم. گروهی که در آمریکا بر سر کار آمده‌اند معتقدند واشنگتن بنابر دلایلی که وارد آن نمی‌شویم در زمان اوباما به شکل مقتدرانه با ایران مواجهه نکرد تا بیشترین  امتیاز را بر سر توافق هسته‌ای بگیرد. بنابراین تلاش حداکثری تیم کنونی، واداشتن ایران به ورود به مذاکرات مجدد با هدف افزایش امتیازات کسب شده ایالات متحده آمریکاست. بر اساس فشارها، اظهارنظرها، هشدارها و تهدیداتی که صورت می‌گیرد می‌توان گفت حداکثر انتظار آمریکا این است که ایران و یا دیگر بازیگران عرصه بین‌الملل به ویژه گروه 1+5 با هدف پرهیز از ورود به جنگ، راضی به ورود به مذاکرات مجدد شوند و سند مجددی در خصوص مسئله هسته‌ای نوشته شود تا آمریکا بتواند نقاط ضعفی را که به اعتقاد این کشور وجود دارد، اصلاح کند به گونه‌ای که امتیازات بیشتری عاید آمریکا شود. اما اگر به گونه‌ای آمریکا به این هدف نرسد یعنی جمهوری اسلامی ایران وارد مصالحه نشود یا جامعه جهانی مذاکرات مجدد را نپذیرد، هدف بعدی این است که به قدری فشار را بر ایران افزایش دهند که ایران نسبت به برجام و بهره‌های حاصل از آن سرخورده و ناامید شود تا راسا از برجام خارج شود. همانند اتفاقی که بر سر برداشته‌ شدن پلمپ‌های تاسیسات هسته‌ای رخ داد؛ یعنی زمانی که ایران از توافق سعد‌آباد ناراضی و سرخورده شد، تصمیم گرفت که از این توافق خارج شود. آمریکایی‌ها امیدوار هستند اجرای آن راهکار ایران را وادار کند که از تعهداتش خارج شود؛ حال یا تعداد سانتریفیوژها یا ذخایر اورانیوم و آب سنگین خود را افزایش دهد. به گونه‌ای که جامعه جهانی نسبت به نقض توافق توسط ایران قانع شود. در این صورت آمریکا نیز می‌تواند از عمل به تعهداتش شانه خالی کند. این رویکرد واشنگتن در قبال برجام است و به همین دلیل هر دو دفعه‌ای که در دولت دونالد ترامپ، مهلت 90 روزه برای تایید پایبندی ایران به برجام فرا رسید، به موازات تایید اجرای تعهدات ایران و اعلام پایبندی آمریکا نسبت به این سند، تحریم‌هایی را مطرح کردند، شخصیت‌های حقوقی و حقیقی را در لیست تحریم‌ اضافه کردند و دائم بر طبل نارضایتی نسبت به این توافق کوبیدند؛ به گونه‌ای که ایران تحریک شود و اعلام خروج از برجام کند. این چشم انداز کلی دولت ترامپ در قبال برجام و ایران است.

باید به این موضوع نیز توجه داشت که در آمریکا اجماعی در رابطه با مسئله برجام وجود ندارد و اختلاف نظرهای زیادی را شاهد هستیم. از زمان انقلاب اسلامی، جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلفی در قبال ایران وجود داشته است شامل گروه تندرو، گروه میانه‌رو، جناح بازها، جناح کبوترها، طرفداران تعامل و حامیان تغییر رژیم. لذا اگر بخواهیم یک تقسیم بندی در مقطع فعلی صورت دهیم به نظر می‌رسد که ساختار سیاسی آمریکا بر سر موضوع برجام و تعامل با ایران به سه گروه تقسیم می‌شوند. اگر ترامپ را به عنوان رئیس جمهور کنار بگذاریم، سه گروه اطراف ترامپ هستند که ایفای نقش می‌کنند؛ یک گروه بدنه کارشناسی و بوروکراتیک آمریکاست که کارشناسان دستگاه‌های ذی‌ربط در وزارت خارج، وزارت دفاع، شورای امنیت ملی و وزارت خزانه داری را شامل می‌شود. این گروه معتقد هستند که برجام، منافع آمریکا را تامین کرده است و واشنگتن باید همچنان نسبت به این توافق پایبند باشد. به عقیده این گروه، خروج از برجام، آمریکا را در انزوا قرار خواهد داد. گروه دیگر شامل افرادی است که با ترامپ وارد کاخ سفید شده‌اند. این گروه نسبت به برجام نقدهای جدی دارند و مخالف آن هستند ولی گوش شنوایی برای گروه اول دارند. این گروه از افرادی مانند رکس تیلرسون، وزیر خارجه، جیمز ماتیس، وزیر دفاع، مک مستر، رئیس شورای امنیت ملی آمریکا تشکیل می‌شود که معتقدند برجام یک توافق مطلوب نبود اما در حال حاضر یک توافق لازم است. در این میان گروه سوم که یک نگاه ایدئولوژیک دارند و خیلی دغدغه مسائل دیپلماسی را ندارد، شامل مشاوران نزدیک دونالد ترامپ و افرادی مانند استیون بنن، مشاور ارشد و یا برخی از کارمندهای زیرمجموعه شورای امنیت ملی می‌شوند. این گروه معتقد هستند که آمریکا باید هرچه زودتر از این توافق خارج شود و نگران عواقب آن نباشد. به عقیده آنها ایالات متحده آمریکا در صورت خروج از برجام در انزوا قرار نمی‌گیرد و خروج واشنگتن از این توافق، اروپا، روسیه و چین را وادار به پیروی می‌کند. این گروه خیلی تلاش کردند تا گروه دوم را نسبت به اعلام عدم پایبندی ایران به برجام قانع کنند تا زمان 90 روزه تعلیق‌ تحریم‌ها تمدید نشود؛ اما به هر دلیلی این اتفاق نیفتاد و دونالد ترامپ در نهایت تسلیم گروه اول و دوم شد. به نظر می‌رسد تا زمانی که تحولی بنیادین در عرصه نظام بین الملل رخ ندهد و یا ایران اقدامی انجام ندهد که جامعه جهانی نسبت به نقض برجام از سوی تهران قانع شود، در 90 روزهای بعدی نیز رئیس جمهور آمریکا چاره‌ای جز تعلیق تحریم‌ها نخواهد شد. فقط با این تفاوت که حتما آمریکا فشارهای غیرهسته‌ای را بر ایران افزایش خواهد داد، تحریم‌های غیرهسته‌ای تصویب خواهد کرد به این امید که ایران در حوزه هسته‌ای واکنش نشان دهد. در چنین شریطی مراقبت از برجام به این معناست که ایران تحت تاثیر این فشارها و فضاسازی‌های روانی و آزارواذیت‌های غیرهسته‌ای قرار نگیرد و به قول معروف تلافی این قضیه را در حوزه هسته‌ای انجام ندهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *