جدیدترین مطالب

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

حمیدرضا جوادی قلعه و سعید محمدی کاوند در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: مقامات کرملین چه در طول این ۲۲ سال و چه در زمانی که روسیه از انتقال رهبران داعش از سوریه، لیبی و سایر نقاط غرب آسیا تحت چتر حمایتی آمریکا به افغانستان هشدار می‌داد باید می‌دانستند که تروریسم و ادعای مبارزه با آن تنها یک کارت بازی در دستان مسئولان کاخ سفید است.
Loading

أحدث المقالات

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتار متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

Loading

چرا دیر الزور سوریه اهمیت دارد؟

۱۳۹۶/۰۶/۲۵ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:جشن مقدماتی مردم شهر دیرالزور که از هفته گذشته با نخستین رخنه نیروهای ارتش و مقاومت به حلقه محاصره شهر توسط تکفیری‌های داعش آغاز شده بود متوقف نشد تا این مردم قهرمان بعد از ۱۱۴۶ روز مقاومت در محاصره به جشن سراسری ملت سوریه بپیوندند.

حامد رحیم‌پور *:  شکسته شدن محاصره دیرالزور و فرودگاه استراتژیک این شهر، بسیاری از تحلیل گران را بر آن داشته تا نبرد دیرالزور را به‌عنوان آخرین مرحله ی نبرد با داعش مطرح کنند.

شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان در مصاحبه ای تلویزیونی اعلام کردکه آزادی دیرالزور پیروزی نهایی بر داعش است. فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه نیز نبرد دیرالزور را نقطه عطفی در ریشه کنی تروریسم قلمداد کرد و افزود پس از دیرالزور، نبرد بر سر جزئیات خواهد بود.واقعیت هم همین است که دیرالزور، علاوه بر این‌که یکی از آخرین پایگاه‌های جدی داعش در سوریه است، از منظر راهبردی هم حائز اهمیت است.

پس از شکست تروریستها در حلب که منجر به از دست رفتن پایگاه بسیار مهم آنها در شمال غرب سوریه شد بسیاری از تروریستها به دیرالزور در شرق این کشور نقل مکان کردند. همچنین شمار زیادی از تروریستهایی که در پی شکست در موصل به سوریه فرار کرده اند در این منطقه حضور داشتند.در واقع دیر الزور مرکز تنها استان سوریه بود که داعش تقریبا بر تمام آن کنترل داشت.

این استان در مرز سوریه و عراق و در کرانه رود فرات واقع شده است. محاصره و آزادسازی دیر الزور و شهرهای اطراف آن، امکان تحرک عناصر داعش میان مرز عراق و سوریه را به شدت محدود می کند. طبیعی است که تکامل امنیتی منطقه ای با عراق به نفع سوریه و عراق در جنگ ضد تروریسم است.

افزون بر این سیطره ارتش سوریه بر منطقه دیرالزور تا بوکمال در مرز با عراق به مفهوم امن کردن تدمر و چاههای نفت و صحرای سوریه است.تنها در شهر دیر الزور استخراج روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت پیش بینی می شود.

دیر الزور از بُعد جمعیت شناختی نیز به عنوان یک معدن و ذخیره نیروی انسانی در بیشتر بخش هاست و از منابع طبیعی سرشاری برخوردار است هم ثروتهای سرشار نفتی و هم گذرگاه آبی(رود فرات). بنابراین آزادی دیر الزور بر توان مالی دمشق می افزاید و ثروت طبیعی سرشاری را به دامان دولت سوریه باز می گرداند زیرا زمانی که داعش بر میادین نفتی سوریه مسلط شد از نظر انرژی، دمشق با مشکلات زیادی روبرو شد و با بازپس گیری این مناطق توازن اقتصادی برقرار می شود.

به خاطر همین اهمیت استراتژیک، نظامی، عملیاتی و میدانی فراوانی که دیرالزور دارد، ارتش سوریه طی هفت سال گذشته آن را در کانون اهمیت قرار داده بود و این با وجود حملات آمریکا به مواضع سوریه با هدف وادار کردن ارتش سوریه به ترک دیر الزور بود. اکنون نیزارتش سوریه با بازپس گیری دیرالزور به دنبال دو هدف مهم است؛ نخست، شکست طرح آمریکا که هدفش دست گذاشتن بر نوار مرزی نزدیک به مرزهای سوریه و عراق با هدف جدا کردن محور شرقی از محور غربی مقاومت است. وهدف دوم، افزودن مناطق جدید به مناطق تحت کنترل دولت سوریه در راستای تسلط کامل بر اراضی سوریه است.

همچنین باید توجه داشت که این دستاوردهای میدانی برای افزایش قدرت چانه‌زنی بازیگران محور مقاومت در عرصه مذاکرات سیاسی است. باید با طراحی هوشمندانه، دست برتر مقاومت در معادلات میدانی، منجر به تفوق سیاسی در عرصه مذاکرات شود.

کارشناس سیاسی *

منبع: پایگاه اینترنتی مقام معظم رهبری

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *