جدیدترین مطالب

بحران روی بحران

بحران روی بحران

در حالی رژیم صهیونیستی در باتلاق جنایت بی‌سابقه نوار غزه دست و پا می‌زند که با نزدیک شدن به اعیاد یهودی، احتمالا بحران جدید امنیتی در سرزمین‌های اشغالی و مشخصاً بیت المقدس به وجود خواهد آمد. ضرب آهنگ تحولات شان می‌دهد که تندروهای صهیونیست به دنبال تغییر معنادار وضعیت مسجد الاقصی هستند که بدون شک با واکنش مسلمان و گروه‌های فلسطینی همراه خواهد شد.  در همین باره و برای اولین بار طرح تغییر وضعیت موجود در مسجدالاقصی در دستورکار وزارت امنیت تحت رهبری «ایتامار بن گویر» قرار گرفت. آنطور که رسانه های عبری گفته اند، طرح بن گویر شامل ادعای «برابری» بین مسلمانان و شهرک نشینان در اقامه نماز در داخل مسجد به صورت رسمی و قانونی است. 

یورش پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا

پلیس آمریکا با حمله به تحصن همبستگی با فلسطین در دانشگاه کلمبیا شمار زیادی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه را برای حمایت از غزه و محکومیت نسل‌کشی رژیم صهیونیستی بازداشت و تعلیق کرد.

تنگ شدن حلقه فشارهای غرب؛ چه باید کرد؟

تنگ شدن حلقه فشارهای غرب؛ چه باید کرد؟

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: تصمیم مشترک امریکا و اروپا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، آیا اقدامی برای اطمینان دادن به اسرائیل  و مجاب کردن آن در قبول آتش‌بس در غزه و نیز کاستن از سطح تنش با جمهوری اسلامی است؟ یا علاوه برآنچه گفته شد، نشان از سرخوردگی غرب در هرگونه توافق با تهران در بزنگاه کنونی دارد؟ هرچه هست، این که غرب در مسیری گام گذاشته که نه تنها تهران را در حفظ مواضع خود تشویق می‌کند بلکه سبب دور شدن هرچه بیشتر تهران از غرب و تعمیق رویکرد شرق‌گرایی در روابط خارجی آن خواهد کرد. در این صورت آیا این همان نتیجه‌ای است که غرب در همه سال‌های گذشته با سیاست‌های کج‌دار و مریز خود در قبال تهران دنبال کرده است؟

امضای ۸ سند همکاری مشترک میان تهران و اسلام آباد

وزیر خارجه ایران گفت: هزار کیلومتر مرز مشترک، اشتراکات فراوان تمدنی، فرهنگی و مذهبی، نگاه مشترک در عمده مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، عزم دو کشور را بر ارتقاء و استحکام بیش از پیش روابط دوجانبه استوار ساخته است.

آتش گرفتن قطار در کانادا

تصاویر ضبط شده یک قطار را در حالی که چندین واگن آن آتش گرفته، در حال عبور از منطقه مرکز شهر لندن واقع در استان انتاریو کانادا نشان می دهد.

Loading

أحدث المقالات

انفجار در پایتخت اوکراین

رسانه‌های اوکراینی از شنیده شدن صدای انفجار‌هایی در «کی‌یف» خبر دادند و هشدار حمله هوایی در پایتخت اوکراین اعلام شده است.

وضعیت مبادلات ایران و چین

گمرک چین از مبادلات چند میلیارد دلاری ایران و چین در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی خبر داد.

بحران روی بحران

بحران روی بحران

در حالی رژیم صهیونیستی در باتلاق جنایت بی‌سابقه نوار غزه دست و پا می‌زند که با نزدیک شدن به اعیاد یهودی، احتمالا بحران جدید امنیتی در سرزمین‌های اشغالی و مشخصاً بیت المقدس به وجود خواهد آمد. ضرب آهنگ تحولات شان می‌دهد که تندروهای صهیونیست به دنبال تغییر معنادار وضعیت مسجد الاقصی هستند که بدون شک با واکنش مسلمان و گروه‌های فلسطینی همراه خواهد شد.  در همین باره و برای اولین بار طرح تغییر وضعیت موجود در مسجدالاقصی در دستورکار وزارت امنیت تحت رهبری «ایتامار بن گویر» قرار گرفت. آنطور که رسانه های عبری گفته اند، طرح بن گویر شامل ادعای «برابری» بین مسلمانان و شهرک نشینان در اقامه نماز در داخل مسجد به صورت رسمی و قانونی است. 

واکنش وزیرخارجه به تصمیم اروپا علیه ایران

وزیر خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران تاکید کرد اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند.

Loading

تئوری مرد دیوانه، ترامپ و تقابل با ایران

۱۳۹۶/۰۷/۰۱ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سخنرانی اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل نشان داد آنچه ترامپ به زبان آورد سخنانی نیست که مورد تایید نخبگان سیاسی آمریکا قرار داشته باشد و روی آن تامل شده باشد، بلکه صرفا نظرات شخصی ترامپ است.

طهمورث غلامی – کارشناس مسائل آمریکا

متن سخنرانی ترامپ نشان داد که او هیچ درکی از مسائل بین‌المللی و جهانی از جمله منشور سازمان ملل متحد در مورد حفظ صلح، امنیت و مقابله با جنگ ندارد. درعین حال باید توجه داشت که که ترامپ بر اساس نظریات شخصی خود این مواضع را گرفته، ولی تصمیم نهادهای نظامی، امنیتی و سیاسی آمریکا احتمالا چیز دیگری بوده است. براین اساس، نمی توان از سخنرانی ترامپ در سازمان ملل، راهبرد و یا سیاست جدید آمریکا را استخراج کرد.

لذا سخنرانی ترامپ که بیشتر یک شوی سیاسی بود؛ بر این مبنا است که رئیس جمهور آمریکا به تئوری مرد دیوانه نیکسون معتقد است. در تئوری مرد دیوانه، رئیس جمهور آمریکا باید تلاش کند خود را فردی غیرقابل پیش بینی، خطرناک و آماده توسل به زور تعریف کند تا از این طریق دیگر بازیگران را مجبور به دادن امتیاز کند. نیکسون به خوبی نقش این فرد را بازی کرد و توانست از این طریق امتیازاتی از شوروی بگیرد، اما بازی ترامپ، بیشتر شبیه کمدی است و به همین دلیل سخنرانی وی حتی داخل آمریکا نیز مورد نقد قرار گرفت و بسیاری سخنرانی رئیس جمهور آمریکا را در حد شان و جایگاه این کشور نمی‌دانند.

در این شرایط نباید انتظار داشت که از دل سخنرانی ترامپ، راهبرد و سیاست جدیدی بیرون کشیده شود. در واکنش به سخنان ترامپ در خصوص ایران نیز، رئیس جمهور ایران به خوبی واکنش نشان داد، چرا که در تئوری مرد دیوانه یک گزاره نظری وجود دارد بر این اساس که تلاش می‌کند طرف مقابل را عصبی و برآشفته کند به گونه‌ای که رفتارهای احساسی و هیجانی نشان دهد و این دامی بود که ترامپ در سازمان ملل برای ایران طراحی کرد به این امید که واکنش جمهوری اسلامی ایران نیز شدید و تند باشد. این در حالی است که ایران با استناد به قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل سخنان ترامپ را محکوم کرد به گونه‌ای که سخنان رئیس جمهور آمریکا با مخالفت کشورهای اروپایی نیز مواجه شد. در مقابل سخنرانی رئیس جمهور ایران در سازمان ملل مورد تایید و همراهی سایر کشورها قرار گرفت. از این رو جمهوری اسلامی ایران باید تلاش کند همچنان خود را بازیگری متعهد به قوانین بین‌المللی و مسئول در چارچوب اصول بین‌الملل نشان دهد و همچنان در راستای مفاد منشور در جهت صلح و امنیت بکوشد.

همچنین نشان دهد بازیگری که درصدد برهم زدن قواعد است، ایالات متحده است و نه ایران. ترسیم این چهره مطلوب از ایران بر مبنای موضع‌گیری‌ها و پایبندی‌هایی که به قوانین و مقررات نشان می‌دهد می‌تواند منجر به تضعیف موضع آمریکا و تئوری مرد دیوانه دونالد ترامپ شود.

دونالد ترامپ با تهدید مبنی بر اینکه قصد دارد از برجام خارج شود، صرفا دنبال یک چیز است و آن موضع گیری مقامات ایران است. به طوری که اگر آمریکا از برجام خارج شود، جمهوری اسلامی ایران نیز از برجام خارج خواهد شد. همچنانکه طی چند روزی که آقای روحانی در آمریکا بودند، رسانه‌های مختلف این سوال را از وی می‌پرسیدند که اگر ایالات متحده از برجام خارج شود، جمهوری اسلامی ایران به شکل صریح چه اقدامی انجام خواهد داد. ایشان با هوشمندی پاسخ صحیح و دقیقی به این سوال ندادند، چرا که اعلام این موضوع که اگر آمریکا از برجام خارج شود، ما نیز از برجام خارج خواهیم شد، همان چیزی است که ترامپ دنبال آن است، زیرا اگر ایران از برجام خارج شود در آن صورت اگرچه واشنگتن در ابتدا به دلیل خروج اولیه از برجام محکوم می‌شود، ولی در گام‌های بعدی این جمهوری اسلامی ایران است که محکوم خواهد شد.

دو دلیل برای این موضوع می‌توان ذکر کرد: نخست اینکه برجام صرفا معاهده‌ای میان ایران و آمریکا نبوده است و در صورت خروج ایران از برجام، تهران ملاحظه دیگر کشورهای امضا کننده برجام را نکرده است، دیگر اینکه شرایط به دوران پیش از برجام بازمی‌گردد و ایالات متحده می‌تواند با امنیتی کردن موضوع ایران اینگونه وانمود کند که جمهوری اسلامی ایران در پی دستیابی به سلاح اتمی است.

چنین ادعایی سبب خواهد شد که کشورهای اروپایی و حتی روسیه و چین نگران شوند و بار دیگر اجماع احتمالی علیه ایران شکل بگیرد. لذا این مسئله که دولت ایران تاکنون هیچ موضع صریحی نگرفته که در صورت خروج آمریکا از برجام آیا ایران نیز از این توافق خارج خواهد شد یا خیر، خود گام بسیار مهمی در جهت تضعیف سیاست آمریکا مبنی بر خروج از برجام است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *