جدیدترین مطالب

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

Loading

أحدث المقالات

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

امیرعبداللهیان: راه حل بحران منطقه، توقف جنایات جنگی رژیم اسراییل در غزه است/ تببین پیامدهای هرگونه تکرار ماجراجویی جدید اسرائیل در شورای امنیت

برای حل ریشه ای بحران در منطقه، آنچه ضروری است، تمرکز بر راه حل سیاسی و توقف جنایات جنگی رژیم اسرائیل در غزه است و باید یک بسته سیاسی که همه ابعاد ای…

Loading

تئوری مرد دیوانه، ترامپ و تقابل با ایران

۱۳۹۶/۰۷/۰۱ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سخنرانی اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل نشان داد آنچه ترامپ به زبان آورد سخنانی نیست که مورد تایید نخبگان سیاسی آمریکا قرار داشته باشد و روی آن تامل شده باشد، بلکه صرفا نظرات شخصی ترامپ است.

طهمورث غلامی – کارشناس مسائل آمریکا

متن سخنرانی ترامپ نشان داد که او هیچ درکی از مسائل بین‌المللی و جهانی از جمله منشور سازمان ملل متحد در مورد حفظ صلح، امنیت و مقابله با جنگ ندارد. درعین حال باید توجه داشت که که ترامپ بر اساس نظریات شخصی خود این مواضع را گرفته، ولی تصمیم نهادهای نظامی، امنیتی و سیاسی آمریکا احتمالا چیز دیگری بوده است. براین اساس، نمی توان از سخنرانی ترامپ در سازمان ملل، راهبرد و یا سیاست جدید آمریکا را استخراج کرد.

لذا سخنرانی ترامپ که بیشتر یک شوی سیاسی بود؛ بر این مبنا است که رئیس جمهور آمریکا به تئوری مرد دیوانه نیکسون معتقد است. در تئوری مرد دیوانه، رئیس جمهور آمریکا باید تلاش کند خود را فردی غیرقابل پیش بینی، خطرناک و آماده توسل به زور تعریف کند تا از این طریق دیگر بازیگران را مجبور به دادن امتیاز کند. نیکسون به خوبی نقش این فرد را بازی کرد و توانست از این طریق امتیازاتی از شوروی بگیرد، اما بازی ترامپ، بیشتر شبیه کمدی است و به همین دلیل سخنرانی وی حتی داخل آمریکا نیز مورد نقد قرار گرفت و بسیاری سخنرانی رئیس جمهور آمریکا را در حد شان و جایگاه این کشور نمی‌دانند.

در این شرایط نباید انتظار داشت که از دل سخنرانی ترامپ، راهبرد و سیاست جدیدی بیرون کشیده شود. در واکنش به سخنان ترامپ در خصوص ایران نیز، رئیس جمهور ایران به خوبی واکنش نشان داد، چرا که در تئوری مرد دیوانه یک گزاره نظری وجود دارد بر این اساس که تلاش می‌کند طرف مقابل را عصبی و برآشفته کند به گونه‌ای که رفتارهای احساسی و هیجانی نشان دهد و این دامی بود که ترامپ در سازمان ملل برای ایران طراحی کرد به این امید که واکنش جمهوری اسلامی ایران نیز شدید و تند باشد. این در حالی است که ایران با استناد به قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل سخنان ترامپ را محکوم کرد به گونه‌ای که سخنان رئیس جمهور آمریکا با مخالفت کشورهای اروپایی نیز مواجه شد. در مقابل سخنرانی رئیس جمهور ایران در سازمان ملل مورد تایید و همراهی سایر کشورها قرار گرفت. از این رو جمهوری اسلامی ایران باید تلاش کند همچنان خود را بازیگری متعهد به قوانین بین‌المللی و مسئول در چارچوب اصول بین‌الملل نشان دهد و همچنان در راستای مفاد منشور در جهت صلح و امنیت بکوشد.

همچنین نشان دهد بازیگری که درصدد برهم زدن قواعد است، ایالات متحده است و نه ایران. ترسیم این چهره مطلوب از ایران بر مبنای موضع‌گیری‌ها و پایبندی‌هایی که به قوانین و مقررات نشان می‌دهد می‌تواند منجر به تضعیف موضع آمریکا و تئوری مرد دیوانه دونالد ترامپ شود.

دونالد ترامپ با تهدید مبنی بر اینکه قصد دارد از برجام خارج شود، صرفا دنبال یک چیز است و آن موضع گیری مقامات ایران است. به طوری که اگر آمریکا از برجام خارج شود، جمهوری اسلامی ایران نیز از برجام خارج خواهد شد. همچنانکه طی چند روزی که آقای روحانی در آمریکا بودند، رسانه‌های مختلف این سوال را از وی می‌پرسیدند که اگر ایالات متحده از برجام خارج شود، جمهوری اسلامی ایران به شکل صریح چه اقدامی انجام خواهد داد. ایشان با هوشمندی پاسخ صحیح و دقیقی به این سوال ندادند، چرا که اعلام این موضوع که اگر آمریکا از برجام خارج شود، ما نیز از برجام خارج خواهیم شد، همان چیزی است که ترامپ دنبال آن است، زیرا اگر ایران از برجام خارج شود در آن صورت اگرچه واشنگتن در ابتدا به دلیل خروج اولیه از برجام محکوم می‌شود، ولی در گام‌های بعدی این جمهوری اسلامی ایران است که محکوم خواهد شد.

دو دلیل برای این موضوع می‌توان ذکر کرد: نخست اینکه برجام صرفا معاهده‌ای میان ایران و آمریکا نبوده است و در صورت خروج ایران از برجام، تهران ملاحظه دیگر کشورهای امضا کننده برجام را نکرده است، دیگر اینکه شرایط به دوران پیش از برجام بازمی‌گردد و ایالات متحده می‌تواند با امنیتی کردن موضوع ایران اینگونه وانمود کند که جمهوری اسلامی ایران در پی دستیابی به سلاح اتمی است.

چنین ادعایی سبب خواهد شد که کشورهای اروپایی و حتی روسیه و چین نگران شوند و بار دیگر اجماع احتمالی علیه ایران شکل بگیرد. لذا این مسئله که دولت ایران تاکنون هیچ موضع صریحی نگرفته که در صورت خروج آمریکا از برجام آیا ایران نیز از این توافق خارج خواهد شد یا خیر، خود گام بسیار مهمی در جهت تضعیف سیاست آمریکا مبنی بر خروج از برجام است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *