جدیدترین مطالب

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

بیانیه ۱۸ کشور به سرکردگی آمریکا علیه ملت فلسطین در غزه

تهران- ایرنا- ۱۸ کشور از جمله انگلیس و فرانسه به سرکردگی آمریکا در بیانیه ای درباره نوار غزه بدون اشاره به جنایات های بیش از شش ماهه ارتش رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و بدون درخواست از این رژیم برای توقف جنگ تجاوزگرانه خود، تلاش کردند که مقاومت فلسطین را به طور یکجانبه زیر فشار قرار داده و از تل آویو حمایت سیاسی کنند.

Loading

پیامد عربی بحران قطر

۱۳۹۶/۰۷/۰۴ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بحران میان دوحه و ریاض از جمله مسائل مهمی است که این روزها همگرایی و انسجام درونی شورای همکاری خلیج فارس را تحت تاثیر خود قرار داده است

داود احمدزاده*

در یک سوی بحران، عربستان سعودی تلاش دارد در قامت یک پدرخوانده یا رهبر کشورهای عربی، هژمونی منطقه‌ای خود را با اتکا به خریدهای نظامی و تکرار واژه ایران هراسی در منطقه بیش از گذشته تثبیت کند و در سوی دیگر بحران، قطر به عنوان کشوری قرار دارد که از افزایش قدرت عربستان به دلیل اختلافات تاریخی واهمه دارد و خواستار رویکرد متفاوت و آزادی عمل نسبی در تصمیم گیری‌های خارجی است.

در این میان درگیری‌های پیشین بین قطر و عربستان بر سر مرز مشترک در سال 1992 و مداخله نظامی عربستان با هدف سرنگونی پادشاهی قطر، بر این ترس و واهمه افزوده است. در وضعیت موجود، میانجیگری‌هایی که از سوی برخی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای صورت گرفته نیز منجر به نتیجه مشخصی نشده است. درواقع تلاش‌هایی که به شکل خاص کشور کویت در خاتمه بخشیدن به بحران موجود انجام داده، به دلیل عدم رضایت طرفین به حل و فصل بحران کمکی نکرده است.

از سوی دیگر ورود آمریکا و شخص دونالد ترامپ و حتی حضور رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در منطقه و دیدار از ریاض و دوحه، نه تنها در نزدیک کردن مواضع و حل و فصل اختلافات ثمربخش نبوده، بلکه این میانجیگری به شعله‌ور شدن بیشتر اختلافات نیز انجامیده است.

 در هر صورت عربستان در پی بهره‌برداری از رویکرد ترامپ برای ارتقای مواضع منطقه‌ای خویش بوده و تلاش دارد تا با ائتلاف سازی قطر را نیز به همراهی بیشتر و گسستن از مواضع قبلی یعنی ارتباط با ایران و برخی از نیروهای همسوی با این کشور مجبور کند. درواقع می‌توان پیش بینی کرد که در چنین فضای تنش‌زایی که طرفین نسبت به نیات هم بدبین هستند و مکانیزم میانجیگری و گفتگوهای پشت پرده نیز نتیجه بخش نبوده است، تداوم بحران و گسست بیشتر در روابط کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بیش از گذشته وجود داشته باشد. به طوریکه شاهد شکاف‌های مزمن و دامنه‌دار میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در چگونگی خاتمه بحران و رویارویی اقتصادی و نظامی با قطر هستیم.

کویت و عمان، از یک رویه اعتدالی برای کاهش بحران و بهره‌گیری از گفتگوی بیشتر حمایت می‌کنند؛ در حالی‌که بحرین به عنوان یک مستعمره جزیره‌ای عربستان همسویی بیشتری را با سیاست‌های جنگ‌طلبانه سعودی‌ها در پیش گرفته است. در این میان، امارات نیز از مواضع تند عربستان و بحرین حمایت می‌کند. با این وجود، شرایط آشفته منطقه و عدم رغبت قدرت‌های اصلی و تاثیرگذار در منطقه یعنی ترکیه و ایران برای بحران‌آفرینی بیشتر در این حوزه حساس، بیانگر آن است که سعودی‌ها گزینه‌ای به غیر از مذاکره و تن دادن به مصالحه را در پیش روی خود نمی‌بینند. چرا که گزینه نظامی به رغم تلاش‌ها برای اجرایی شدن آن، هنوز از سوی آمریکایی‌ها و کشورهای اروپایی تایید نشده است. از دیگر سو تلاش‌های مداخله گرایانه سعودی‌ها با هدف اپوزیسیون سازی داخل قطر و انجام کودتای نظامی نیز هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

بنابراین علی‌رغم لفاظی‌های مقامات سعودی و حتی تهدید نظامی برای سرنگونی پادشاهی قطر، به نظر می‌رسد که مقامات عربستانی مجبور به تن دادن به مصالحه و مذاکرات مستقیم با قطری‌ها خواهند شد. چرا که شرایط موجود در منطقه از جمله گرفتاری‌های ریاض در بحران یمن و سوریه و خروج علنی برخی از متحدان نزدیک این کشور از ائتلاف خودساخته در منطقه، ضعف سیاست‌های تهاجمی سعودی‌ها را آشکارتر ساخته است. از دیگر سو، دوحه نیز با اطمینان از حمایت‌های ترکیه و آگاهی از نیات برخی از کشورهای اروپایی در حفظ تاج و تخت پادشاهی قطر بر مواضع خود در مقابل سعودی‌ها پافشاری می‌کند. لذا راه‌حل نظامی در مقطع فعلی، یک سناریوی غیرمحتمل به نظر می‌رسد. در این میان سناریوی تحریم و فشار اقتصادی قطر از سوی سعودی‌ها هم تا کنون راه به جایی نبرده است؛ زیرا در این سناریو واکنش قطر مناسب بود، چنانکه توانسته است کمبودهای غذایی خود را از طریق ایران، ترکیه و حتی کشورهای غربی تامین کرده و آرامش بر اقتصاد این کشور حاکم کند.

 ادامه اختلافات ریاض – دوحه و عدم رسیدن به یک راه حل مشخص برای پایان بحران، علاوه بر آنکه می تواند قطب بندی های موجود در شورای همکاری خلیج فارس را تشدید نماید، احتمال سرایت اختلافات به یک حوزه گسترده تر عربی یعنی اتحادیه عرب را نیز دوچندان می کند. چرا که در این اتحادیه نیز، برخی از اعضا با سیاست های سعوی همسو هستند و برخی دیگر به بحران قطر به عنوان فرصتی برای به چالش کشیدن رفتارهای سلطه طلبانه عربستان در جهان عرب می نگرند.

کارشناس مسائل خاورمیانه*

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *