جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تهدید چاد به اخراج نیروهای آمریکایی

همزمان با اینکه دولت چاد نامه‌ای تهدیدآمیز را به وزارت دفاع ایالات متحده مبنی بر خاتمه توافق امنیتی ارسال کرده است، آمریکا در خطر از دست دادن حضور نظامی خود در یک کشور آفریقایی دیگر قرار دارد و این درحالیست که روسیه سعی می‌کند حضور خود را در آفریقا گسترش دهد.

روایت «سی ان ان» از سردرگمی واشنگتن در معادلات جدید میان ایران و اسرائیل

تهران-ایرنا- تارنمای شبکه خبری «سی ان ان» در تحلیلی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری این کشور در دمشق تاکید کرد: آمریکا کاملا متوجه شد که از این پس، پیش‌بینی این‌که ایران چگونه به تحریکات محسوس طرف مقابل پاسخ می‌دهد، دشوارتر از همیشه شده است.

Loading

عراق پسا-داعش و انتخابات پیش رو

۱۳۹۶/۰۹/۱۳ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: عراق در شرایط نوین بعد از تحولات مربوط به پایان داعش در این کشور قرار دارد؛ چرا که عراق حداقل در 4 سال گذشته درگیر پدیده داعشیسم بوده و پیش از آن نیز با مشکلات و مسائل امنیتی فراوانی دست به گریبان بود. اکنون این انتظار وجود دارد که به لحاظ ثبات و امنیت یک دوره جدیدی در عراق آغاز شده و تاثیرات ثبات امنیتی در صحنه سیاسی نمود پیدا کند.

سیامک کاکایی – کارشناس مسائل عراق

بسیاری معتقدند که انتخابات سال آینده عراق برآیندی از روند تحولات یک سال گذشته این کشور است. در این میان احتمالا گروه‌های جدیدی شکل خواهند گرفت یا برخی از این گروه‌ها به  انحاء مختلف با ترکیب‌هایی که در ساختار و چینش افراد وجود دارد خود را تقویت خواهند کرد. به نظر می‌رسد که آرایش سیاسی عراق در انتخابات سال آینده به شکلی تغییر خواهد کرد که این مسئله تحت‌تاثیر چند عامل مهم قرار دارد. عامل نخست، مسائل امنیتی و شرایط عراق بعد از داعش است. دولت کنونی عراق و به ویژه نخست‌وزیر آن کشور تلاش دارد که برای سامان دادن به شرایط سیاسی که در آن قرار دارند، بهره لازم را ببرد. لذا این احتمال وجود دارد که نخست‌وزیر عراق در انتخابات پیش‌رو با اشاره و بهره‌گیری از مساله مقابله با داعش و کردستان عراق به اشکالی درصدد حفظ قدرت باشد. ممکن است این مسئله در احزاب و گروه‌های سیاسی عراق تغییراتی ایجاد کند. همچنین افرادی مانند نوری مالکی نیز احتمالا تلاش خواهند کرد ائتلاف خود را سامان دهند. در کنار آن، در میان گروه‌های دیگری مانند گروه مقتدی صدر و گروهی که جدیدا از مجلس اعلا جدا و توسط حکیم تاسیس شده نیز احتمالا رقابت سیاسی وجود خواهد داشت.

لذا به نظر می‌رسد نخست‌وزیر کنونی عراق در پی آن است که بتواند محور برخی تحولات قرار بگیرد تا در قدرت باقی بماند. اما نباید رفتار دیگر بازیگران شیعی چون مقتدی صدر را نادیده گرفت زیرا آنها نیز وزن سیاسی-اجتماعی خاص خود را دارند.

در میان جناح و گروه‌های اهل سنت بحث‌های دیگری مطرح است؛ نخست آنکه در سال‌های اخیر عمده استان‌های سنی نشین تحت‌تاثیر عملیات و حملات داعش قرار گرفته و این مسئله در بافت اجتماعی این مناطق تاثیر خود را برجای گذاشته است. بنابراین چگونگی ساماندهی گروه‌های اهل سنت در انتخابات پیش‌رو موضوع مهمی است. این مسئله سبب شده که برخی از گروه‌ها بحث ضرورت تعویق انتخابات را مطرح کنند تا بتوانند به یک انسجامی برسند. از سوی دیگر در بین جریانات و گروه‌هایی که سعی می‌کنند یک نگاه فرامذهبی داشته باشند. شخصی مانند ایاد علاوی که در ائتلاف او پیشتر هم اهل سنت قرار داشتند هم شیعیان، تلاش می‌کند از وضع موجود به منظور ایجاد نوعی هماهنگی با گروه‌های اهل سنت و کردها گام بردارد. چنانچه جریان علاوی بتواند خود را بازیابی و بازتعریف کند، شاید در انتخابات پیش‌رو تبدیل به یک وزنه سیاسی شود.

در میان گروه‌های اهل سنت، این انتظار وجود دارد که بتوانند با بهره‌گیری از وضعیت جدید وزن خود را در ساختار سیاسی تغییر داده و بهبود بخشند و این احتمال وجود دارد که گروه‌های اهل سنت نیم نگاهی به پست مهم ریاست جمهوری داشته باشند. پستی که در سه دوره گذشته در اختیار کردها بوده است.

آخرین جریان از گرو‌ه‌های سیاسی که بررسی و تحلیل آن قابل تامل است گروه‌های کرد هستند. درواقع شرایطی که بعد از همه‌پرسی جدایی کردستان عراق پیش آمد بر بافت سیاسی این منطقه تاثیراتی برجای گذاشته است. به رغم تحولات پیش‌آمده همچنان برخی جریان های سیاسی کرد مانند حزب دمکرات از شیوه سنتی خود تبعیت می‌کنند، اما در مقابل احتمالات مربوط به تغییرات در سطوح و فرآیند کلی حزبی در کردستان عراق اجتناب‌ناپذیر است.

از دیگر سو، جریان‌هایی که به دنبال همه‌پرسی کردستان عراق پیش آمدند، می‌تواند بر چگونگی تعاملات گروه‌های کردی، گفتگوها با دولت بغداد، میزان و نحوه مشارکت آنها در انتخابات پیش‌رو و نحوه تقسیم پست‌ها و سهم جریانات در دولت آینده عراق تاثیر بگذارد. لذا می‌توان پیش‌بینی کرد که انتخابات سال آینده به لحاظ شیوه، اجرا و ترکیب آن با انتخابات پیشین تفاوت داشته باشد. چرا که شرایط عراق هم به لحاظ پایان دادن به داعش و هم بحث همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق تغییر کرده است و بازیگران داخلی اکنون با مطالبات جدیدی به روند تحولات کشور نگاه می‌کنند. در این میان روند گذار عراق به شرایط جدید، بازسازی و سرمایه‌گذاری‌ها احتمالا در اولویت برنامه‌های گروه‌ها و ائتلافات انتخاباتی قرار خواهد گرفت.

در نهایت شرایط پس از داعش در منطقه برای بازیگرانی چون ایران وضعیت جدیدی بوجود آورده است. همچنین نقشی که ایران در مقابله با داعش داشت را اگر بخواهیم در داخل عراق مورد بررسی قرار دهیم بخشی از آن به سیاست جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت مقابله با گروه داعش باز‌می‌گردد. در ارتباط با عراق، نفوذ و تاثیری که ایران در این کشور دارد یک بحث بنیادین است و از جنبه مذهبی و فرهنگی یک وضعیت منحصر به فرد برای ایران در مقایسه با دیگر بازیگران منطقه به شمار می‌رود.

لذا باید به این نکته توجه کرد که احتمالا بازیگران منطقه‌ای چون عربستان سعودی و ترکیه در انتخابات آینده عراق برای کاهش نفوذ ایران تحرکاتی انجام خواهند داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *