جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

الحوثی: رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد

تهران- ایرنا- عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

ادعای زلنسکی: روسیه در تدارک یک حمله جدید است

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی با بیان اینکه نیروهای اوکراینی پس از شکست و عقب‌نشینی‌های اخیر در بعضی از مواضع خود، توانسته‌اند دوباره وضعیت را در خط مقدم تثبیت کنند، ادعا کرد: به احتمال زیاد روسیه در تدارک یک حمله جدید بزرگ در آینده نزدیک است.

Loading

آمریکا، بازنده نشست شورای امنیت

۱۳۹۶/۱۰/۱۶ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: همزمان با شروع ناآرامی های اخیر در برخی از شهرهای ایران، ترامپ و تیم سیاسی وی به طرق مختلف اقدام به دخالت در امور داخلی ایران و حمایت از معترضان کردند، که از جمله ممهمترین آنها می توان به نشست روز گذشته شورای امنیت برای بررسی موضوع تحولات ایران اشاره کرد که به درخواست آمریکا برگزار شد.

علی خرم*

برگزاری نشست شورای امنیت درباره اعتراض‌ها در ایران از چند جهت قابل بررسی است؛ نخست آنکه اگر در کشوری حقوق بشر به طور مکرر و سیستماتیک نقض شود به ترتیبی که وجدان جامعه بشری را تحت تاثیر قرار دهد و اجماع در میان شورای امنیت و به ویژه اعضای دائم آن نسبت به نقض حقوق بشر در کشوری برقرار باشد در آن صورت شورای امنیت در این باره می‌تواند تشکیل جلسه دهد. لذا شورای امنیت می‌تواند درباره وضعیت حقوق بشری کشورها وارد شود، اما به شرطی که این وضعیت خیلی وخیم باشد. حال آنکه ما شاهد هستیم که اولا اعتراضات و ناآرامی‌ها در ایران در سطحی نیست که بخواهند آن را به شورای امنیت ارجاع دهند و ثانیا در اغلب کشورهای دنیا بعضا نارضایتی‌هایی صورت می‌گیرد که در همین سطح نیز دنبال می‌شوند، اما برای آنها هیچ درخواستی جهت تشکیل نشست شورای امنیت داده نمی شود. همچنانکه حدود 6 ماه پیش در آمریکا پیرامون صحبت‌های دونالد ترامپ درباره سیاه‌پوستان و سفیدپوستان درگیری‌ها و تظاهراتی پیش آمد و آنها نیز با مردم برخورد کردند و در این بین یک خانمی نیز کشته شد. ولی نه جلسه شورای امنیت تشکیل شد و نه اقدامات آمریکا در مواجهه با معترضان غیرطبیعی جلوه داده شد. در عین حال، طرز برخورد هر کشوری با معترضان می‌تواند جهان را نسبت به تحولات داخلی آن حساس کند یا خیر. به عنوان مثال صحبت‌های حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دراین خصوص که اعتراض حق مردم است، آب سردی بود که روی نیات شوم و منفی آمریکا و برخی از کشورهای غربی علیه کشورمان ریخته شد. همچنین برخی دیگر از مقامات کشور نیز طی این مدت اظهارنظرهایی داشتند مبنی بر اینکه اعتراضاتی که به وجوه اقتصادی صورت گرفته حقانیت دارد این رویکرد به لحاظ تاثیر بر نگاه خارجی موثر است.

در هر صورت نشستی که جمعه شب در شورای امنیت برگزار شد آنگونه که آمریکا انتظارش را داشت مورد اقبال دیگر کشورها به ویژه متحدان اروپایی‌اش واقع نشد. دلیل آن نیز مشخص است. چرا که برای اعضای شورای امنیت واضح است که هدف دونالد ترامپ و نیکی هیلی اخلال در توافق هسته‌ای و یا لغو برجام است و نه حمایت از اعتراضات مردم ایران. چون تمام کشورها نسبت به نیات آمریکا آگاه هستند، واشنگتن با اینگونه اقدامات راه به جایی برد. همچنانکه کشورهای مختلف حاضر در شورای امنیت اعلام کردند که این سازمان بین‌المللی، جایی برای چنین بحث‌های پیش پاافتاده و ساده‌ای چون اعتراضات داخلی در ایران نیست. بنابراین این کشورها می‌دانند که هدف ترامپ از این اظهارات و ارجاع مسئله ایران به شورای امنیت، حمله به توافق هسته‌ای است و نه مسائل حقوق بشری.

لذا آنها نمی‌خواهند به ترامپ اجازه دهند که به این بهانه خللی در روند اجرای توافق هسته‌ای ایجاد کند. خوشبختانه در جهان و پشت سر ایران برای حمایت از توافق هسته‌ای اجماع جهانی وجود دارد و چون این اجماع وجود دارد در صحنه شورای امنیت به ترامپ اجازه یکه تازی داده نمی شود.

در این وضعیت جمهوری اسلامی ایران باید به دقت این شرایط را در نظر بگیرد و به عبارتی پیش از وقوع حادثه به این قضیه رسیدگی کند تا اعضای دائم شورای امنیت با ایران همراهی داشته باشند. در چنین شرایطی ایران باید کاملا در راستای اجماع سازی گام بردارد و اصلا اقدامی انجام ندهد که کشورهای دیگر و به خصوص اعضای دائم شورای امنیت از ایران فاصله بگیرند.

درواقع ایران باید به صورت یکپارچه با گروه 1+5 به ویژه اتحادیه اروپا همکاری کند تا بتواند تلاش‌های ترامپ علیه ایران را خنثی نماید. چرا که هرکدام از کشورهای اروپایی و یا قدرت‌های بزرگ از ایران دور شوند، زنگ خطری برای برجام خواهد بود.

در نهایت اینکه ایالات متحده آمریکا باوجود تلاش‌ها و فضاسازی‌های بسیار علیه ایران، اما به خواسته‌هایی که در نشست شورای امنیت به دنبال آن بود دست نیافت و به بیان دیگر بازنده نشست جمعه شب شورای امنیت بود. البته ایران نیز باید هوشیار باشد و پس از این دیگر بهانه‌ای دست آنها ندهد که بتوانند بازهم در شورای امنیت علیه کشورمان جلسه تشکیل دهند. زیرا اگر این نشست‌ها تکرار شود و کشورهای بیشتری علیه ایران به جبهه آمریکا بپیوندند، ممکن است ترامپ بتواند اجماع گسترده‌ای علیه ایران تشکیل دهد و این اصلا به نفع ما نخواهد بود.

کارشناس مسائل بین الملل*

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *