جدیدترین مطالب

نیاز ایران و محور مقاومت به راهبرد جدید

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: خاورمیانه که زمانی به عنوان مهد تمدن و فرهنگ شناخته می شد، این روزها به مهد تحولات عجیب و عبرت آموز سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است. در حالیکه تصور می شد مقاومت مردم لبنان، رایزنی‌های گسترده سیاسی و فشار نهادهای بین المللی رژیم اسرائیل را تحت فشار قرار داده تا به تجاوزات ضد حقوق بشری خود در منطقه پایان دهد و این ختم جنگ می تواند مایه تضعیف و بی آبرویی طولانی مدت برای این رژیم باشد، پروژه بعدی آن برای تداوم بحران در منطقه و تضعیف حلقه های بعدی دشمنان خود با سرعتی باور نکردنی کلید خورد.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

آخرین فرصت آلمان برای بازتعریف نقش خود در اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: انتظار می‌رود که مبارزات انتخاباتی پیش رو در آلمان بر مسائل داخلی متمرکز باشد. این موضوع که آیا این کشور آماده به عهده گرفتن نقشی بزرگ‌تر برای رهبری اروپا است، به ویژه وقتی مساله به اوکراین مربوط باشد، همچنان نامشخص است.

تحلیلی بر رویکرد احتمالی ترامپ در حوزه سیاست خارجی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، اگرچه چگونگی مقابله با تهدید چین، موضوع اول سیاست خارجی آمریکا خواهد بود، اما جامعه آمریکا در جنگ اقتصادی تمام عیار با چین، دولت این کشور را همراهی نخواهند کرد.

Loading

أحدث المقالات

نیاز ایران و محور مقاومت به راهبرد جدید

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: خاورمیانه که زمانی به عنوان مهد تمدن و فرهنگ شناخته می شد، این روزها به مهد تحولات عجیب و عبرت آموز سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است. در حالیکه تصور می شد مقاومت مردم لبنان، رایزنی‌های گسترده سیاسی و فشار نهادهای بین المللی رژیم اسرائیل را تحت فشار قرار داده تا به تجاوزات ضد حقوق بشری خود در منطقه پایان دهد و این ختم جنگ می تواند مایه تضعیف و بی آبرویی طولانی مدت برای این رژیم باشد، پروژه بعدی آن برای تداوم بحران در منطقه و تضعیف حلقه های بعدی دشمنان خود با سرعتی باور نکردنی کلید خورد.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

آخرین فرصت آلمان برای بازتعریف نقش خود در اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: انتظار می‌رود که مبارزات انتخاباتی پیش رو در آلمان بر مسائل داخلی متمرکز باشد. این موضوع که آیا این کشور آماده به عهده گرفتن نقشی بزرگ‌تر برای رهبری اروپا است، به ویژه وقتی مساله به اوکراین مربوط باشد، همچنان نامشخص است.

تحلیلی بر رویکرد احتمالی ترامپ در حوزه سیاست خارجی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، اگرچه چگونگی مقابله با تهدید چین، موضوع اول سیاست خارجی آمریکا خواهد بود، اما جامعه آمریکا در جنگ اقتصادی تمام عیار با چین، دولت این کشور را همراهی نخواهند کرد.

Loading

امنیت سازی در خاورمیانه از رهگذر روندهای سیاسی

1396/11/29 | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: امنیت سازی و ایجاد ثبات در خاورمیانه جز از طریق پیگیری روندهای سیاسی و اتکا به نیروها و ظرفیت های درونی آن ممکن نیست؛ مساله ای که به مذاق کشورهای غربی که منافع و مطامع خود را در دخالت در کشورهای منطقه جستجو می کنن، خوش نمی آید.

خاورمیانه به عنوان یکی پرالتهاب ترین مناطق این کره خاکی، همواره از پایین بودن ضریب ثبات و امنیت و آسیب پذیری در برابر انواع تهدیدات داخلی و خارجی رنج می برد.
در حالی که برخی کشورهای وابسته به غرب در منطقه از ورود قدرت های خارجی برای امنیت سازی در منطقه حمایت می کنند، تنها اتکا به توانمندی های درونی، برگزاری گفت و گوهای ملی و منطقه ای، ایجاد نظام امنیت دست جمعی و تمرکز بر روندهای سیاسی، تنها مسیر درست و کم هزینه ای است که خاورمیانه را به سوی امنیت و ثبات پیش می برد، چرا که امنیت مورد نظر غرب در منطقه حاصلی جز ناامنی و ناآرامی نخواهد داشت.
این نکته ظریف و هوشمندانه ای است که در اظهارات روز 22 بهمن رییس جمهوری هم مورد اشاره قرار گرفت. حجت الاسلام «حسن روحانی» در سخنرانی سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با اشاره به دخالت کشورهای خارجی و مشخصا آمریکا در امور کشورهای منطقه و تاثیرات بی ثبات ساز این مداخله جویی ها، راه حل سیاسی را تنها راه حل بحران های منطقه دانست و با اشاره به همکاری های منطقه ای ایران برای تقویت صلح و ثبات در منطقه گفت: می‌دانیم راه‌حل منطقه، راه‌حل سیاسی است و باید با همکاری و تعاون کشورهای دیگر، بتوانیم این ثبات و امنیت را تقویت کنیم.
در این زمینه چند نکته لازم به یادآوری است:
نخست آنکه خاورمیانه از روزهای پس از جنگ جهانی نخست تاکنون، روی آرامش به خود ندیده است. آشوب ها، ناآرامی ها و طوفان های گاه و بیگاه در خاورمیانه نتیجه بادی است که در سال 1916 «سر مارک سایکس» بریتانیایی و «فرانسوا ژرژ پیکوی» فرانسوی در این منطقه کاشتند. از همان زمان که استعمارگران بر اساس قرارداد سایکس- پیکو، بدون در نظر گرفتن ملاحظات سرزمینی و بررسی های جمعیت شناسانه و جامعه شناسانه به تقسیم مناطق زیر حاکمیت امپراتوری عثمانی پرداختند و قیمومت خود بر آنها را تحمیل کردند، بذرهای ناآرامی و بی ثباتی در کشورهایی چون عراق، سوریه، لبنان و فلسطین کاشته شد.
استعمارگران به بهانه قیمومت، نفوذ خود بر این کشورها را گسترش دادند و به این ترتیب روندهای طبیعی و نهادینه دولت- ملت سازی را در در آنها با تاخیر مواجه کردند. تلاشی که باید صرف دولت- ملت سازی می شد، صرف مبارزه با استعمارگران و رشد جریان های ملی گرایی شد از قبل این جریان ها، حکومت های نظامی عربی سر برآورند؛ حکومت هایی که خود دلباخته غرب بودند و به آرمان های مردم خود پشت کردند و سرانجام هم در جریان انقلاب های عربی دهه نخست هزاره سوم فرپاشیدند.
پس از گذشت یک سده از فروپاشی عثمانی، هنوز نهادهای دموکراتیک و مردم سالارانه در بسیاری از کشورهای خاورمیانه به صورت واقعی استقرار نیافته اند و اصول مردم سالارانه ای چون حاکمیت قانون، انتخابات، تفکیک قوا، تکثر سیاسی، جریان آزاد اطلاعات و … در آن نهادینه نشده اند.
دوم آنکه هنوز هم کشورهای غربی به ویژه آمریکا به خاطر منافع و مطامع خود در امورخاورمیانه دخالت می کنند و به این ترتیب در سیر طبیعی رشد و بلوغ جامعه و تقویت مردم سالاری در آن اخلال ایجاد می کنند.
تامین امنیت رژیم صهیونیستی و تقویت پایگاه نفوذ در کشورهای خاورمیانه این روزها مهمترین انگیزه ها را برای دخالت کشورهای فرامنطقه ای در خاورمیانه فراهم می کنند.
رژیم صهیونیستی بخاطر ماهیت استعماری خود در قلب جهان اسلام همواره در معرض تهدید و نابودی است. غرب در دهه های گذشته به واسطه حمایت از گروه های تروریستی توانسته تا اندازه قابل توجهی تمرکز کشورهای اسلامی را از مساله فلسطین به مبارزه با گروه های تکفیری منحرف کند. از سوی دیگر همین گروه های تروریستی و بهانه مبارزه با آنها زمینه های نفوذ و دخالت بیشتر کشورهای غربی در کشورهای منطقه را فراهم آورده است. به عبارتی غرب به ویژه آمریکا با ابزار گروه های تروریستی با یک تیر دو هدف را نشانه گرفته است.
سوم آنکه توسعه نیافتگی سیاسی- اقتصادی و فرهنگی- اجتماعی کشورهای خاورمیانه که خود مولود استعمارگری دیرپای غرب در خاورمیانه است، زمینه و بسترهای خوبی را برای رشد گروه های افراطی در کشورهای این منطقه را طی سال های گذشته فراهم کرده است.
دخالت و حضور کشورهای فرامنطقه ای در خاورمیانه به بهانه مبارزه با گروه های تروریستی، مانند چرخه ای باطل، باز هم روند دولت- ملت سازی را به تاخیر می اندازد و تداوم توسعه نیافتگی، بازهم زمینه های مناسب رشد و فعالیت گروه های تروریستی را تداوم می بخشد.
تا زمانی که کشورهای فرامنطقه ای، به دنبال استقرار امنیت وارداتی و دستوری در کشورهای درگیر بحران در منطقه باشند، خاورمیانه به ثبات و آرامش دست نخواهد یافت. کشورهای منطقه باید برای حل مشکلات خود، به خودشان و نیروهای درون منطقه ای متکی باشند.
چهارم آنکه یکی از بهترین نمونه های اتکا به توان درون منطقه ای برای فایق آمدن بر مشکلات را می توان در مبارزه اثربخش سوریه با گروه های تروریستی مشاهده کرد. تحولات میدانی سوریه درست از ماه های پایانی سال 1394 و آغاز سلسله نشست های آستانه برای پیش برد روند سیاسی در این کشور به ضرر تروریست ها تغییر جهت داد. این در حالی بود که نشست های بین المللی ژنو از یک سال پیش از آن با شرکت کشورهای فرامنطقه ای برای حل بحران سوریه در جریان بود و از آن زمان تاکنون که 9 دور از گف و گوهای آن برگزار شده نتوانسته راه حل موثری برای حل مساله سوریه بیابد.
تفاوت آشکار نشست آستانه با نشست های مشابه پیش از آن که منجر به تاثیرگذاری آن شد، این بود که اولا ابتکار عمل در نشست آستانه در دست کشورهای منطقه ای بود که به مسایل سوریه آشنایی و اشراف داشتند. دوم اینکه برگزار کنندگان نشست آستانه با نگاهی واقع بینانه و راه حل محور توانستند نمایندگان گروه های معارض درونی سوریه با نمایندگان بشار اسد را رو به روی هم بنشانند و با تمرکز توجه همه گروه ها بر مبارزه با گروه های تروریستی، گره ای جدی از بحران سوریه باز کنند.
سلسله نشست های آستانه که ادامه به برگزاری نشست کنگره گفت و گوهای ملی سوریه در سوچی در ماه گذشته انجامید، را می توان نمونه ای روشن و موفق از روند سیاسی در خاورمیانه دانست؛ روندی با مشارکت گروه های داخلی سوریه و زیر حمایت کشورهای ناظری چون ایران، روسیه و ترکیه.
با همین رویکرد است که جمهوری اسلامی ایران که همواره سیاست های منطقه ای خود را بر ایجاد ثبات و امنیت در کشورهای خاورمیانه متمرکز کرده است، با دخالت کشورهای فرامنطقه ای به ویژه غرب در مسایل خاورمیانه مخالفت می کند. حمایت از گفت و گوهای سوری- سوری، یمنی- یمنی، مذاکرات گروه های فلسطینی و … حمایت می کند.
راه ایجاد ثبات و امنیت سازی در منطقه نه اتکا بر راه حل های وارداتی و مبتنی بر دخالت کشورهای خارجی، بلکه در تمرکز بر راه حل های درونی و خودانگیخته در میان گروه های سیاسی فروملی و کشورهای منطقه ای است؛ راه حل هایی که بر ویژگی ها، خصوصیات، ظرفیت ها و نیازهای منطقه مبتنی است و می تواند به صورت امنیتی پایدار ایجاد کند.

منبع: ایرنا

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *