جدیدترین مطالب

تله بدهی

تله بدهی

زهرا صدرا در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در ماه مه ۲۰۲۳، رئیس جمهور چین، ۳.۷ میلیارد دلار وام و کمک بلاعوض به پنج کشور همسایه آسیای مرکزی داد. (دولت پکن دارای سه نهاد اصلی به نام‌های بانک خلق چین، بانک صادرات و واردات چین و بانک توسعه چین است که به کشورهای آسیای مرکزی وام می‌دهد). بانک توسعۀ چین وام ویژه‌ای به مبلغ ۱.۴۵ میلیارد دلار برای همکاری چین و آسیای‌مرکزی اختصاص داده که برای توسعۀ منابع انرژی، معدن و پروژه‌های زیربنایی در آسیای‌مرکزی است؛ اما باید تاکید کرد که چین تنها برای تحقق پروژه‌ها توسط کشورهای آسیای مرکزی این وام‌ها را اختصاص نداده، بلکه این کشور در قبال پرداخت مبالغ هنگفت «مشارکت شرکت‎‌های چینی در هر پروژه» را هدف خود قرار داده است. 

افزایش شهدای غزه به ۳۴۱۸۳ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۱۸۳ نفر رسید و هفتاد و هفت هزار و ۱۴۳ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

انگلیس؛ شمار مرگ افراد ناشی از مصرف الکل به بالاترین میزان رسید

مرکز ملی آمار انگلیس در تازه‌ترین گزارش شمار مرگ مستقیم ناشی از نوشیدن مشروبات الکلی را در این کشور ۱۰ هزار و ۴۸ نفر اعلام و اضافه کرد. این میزان مرگ ناشی از مصرف الکل بالاترین شمار مرگ به این علت در ۲۴ سالی است که این آمار ثبت می‌شود.

آتش سوزی مرگبار در انگلیس

امدادگران سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس از مرگ دو نفر در پی آتش سوزی دریک ساختمان مسکونی در شمال پایتخت انگلیس خبر دادند.

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

مسعود نوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در سپتامبر ۲۰۲۳، تاکید شد که ایران دیگر نمی‌تواند به عدم ایفاء تعهدات خود ادامه دهد و از ایران خواستند بدون تأخیر برای حل همه مسائل باقی‌مانده اقدام کند و اضافه کردند که اگر ایران نتواند اقدامات ضروری و فوری مندرج در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ و بیانیه مشترک ۴ مارس به طور کامل اجرا کند، شورای حکام باید آماده باشد تا اقدامات بیشتری از جمله صدور قطعنامه انجام دهد. در سپتامبر ۲۰۲۳ آمریکا و ۶۲ کشور عضو آژانس در بیانیه‌ای بر ادامه تحقیقات آژانس تأکید و بر نیاز فوری شفاف‌سازی از سوی ایران و حل این مسائل به‌گونه‌ای که برای آژانس رضایت‌بخش باشد تأکید کردند. آمریکا به صراحت اعلام کرده که هرگونه راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران باید بر راستی آزمایی موثر بنا شود.
Loading

أحدث المقالات

محاکمه ترامپ: دادستان‌ها می‌گویند «حق‌السکوت عین تقلب انتخاباتی است»

دادستان‌های نیویورک در اولین دادگاه کیفری کار خود را برای محاکمه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در پرونده پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های پورن با هدف پنهان‌کاری در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ آغاز کرده‌اند. یکی از دادستان‌ها روز دوشنبه خطاب به هیات منصفه در این محاکمه تاریخی گفت «پرداخت حق‌السکوت عین تقلب انتخاباتی بوده است.»

بلومبرگ: بایدن تحریم‌های جدید نفتی علیه تهران را اجرا نمی‌کند

خبرگزاری «بلومبرگ» در گزارشی اعلام کرد که به‌رغم تصویب قوانین جدید که جو بایدن را برای تشدید تحریم‌ها علیه نفت خام ایران تحت فشار قرار می‌دهد، انتظار نمی‌رود که رئیس جمهوری ایالات متحده به این زودی‌ها از اختیارات جدید خود به طور کامل استفاده کند.

ببینید | هدف قرار دادن یک دکل نظارتی نیروهای مسلح اوکراین با استفاده از موشک روسی

روس‎ها ویدئویی از هدف‎قراردادن یک دکل نظارتی نیروهای مسلح اوکراین در محور کراسنو-لیمانسکی با استفاده از موشک پروژه ۳۰۵ (یا همان LMUR) که توسط بالگرد تهاجمی کاموف Ka-52M شلیک شده بود را منتشر کرده‎‌اند. در این ویدئو برخی از اطلاعات مربوط‎به بالگرد توسط انتشار دهنده سانسور شده است ولی مشخص است که بالگرد تهاجمی کاموف Ka-52M در حین شلیک این موشک، در ارتفاع ۴۰-۵۰ متری از سطح زمین قرار داشته و سرعتی حدود ۶۵ کیلومتر بر ساعت دارد. موشک پروژه ۳۰۵ دارای سیکر تصویرساز فروسرخ است که قابلیت انتقال تصاویر Real time و اصلاح هدف تا لحظه برخورد را دارد. این موشک با استفاده از لینک داده AS-UAV (که در سمت چپ و بالا قابل مشاهده است) کنترل و هدایت می‎شود./War News

Loading

مولفه‌های اثرگذار بر روند بحران ونزوئلا

۱۳۹۸/۰۱/۲۴ | سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: تظاهرات در خیابان‌های ونزوئلا همچنان در جریان است و این در حالی است که این بحران روز به روز بیشتر وارد فاز بین‌المللی می‌شود.

هادی اعلمی فریمان/ کارشناس مسائل ونزوئلا

بحران ونزوئلا را بحران ریاست‌جمهوری می‌خوانند؛ بحرانی که از تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۱۹ آغاز شده‌است. در این تاریخ مجلس ملی ونزوئلا، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸، که منجر به پیروزی نیکلاس مادورو شد را نامعتبر اعلام کرد. مجلس ملی ونزوئلا در این روز، خوان گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت معرفی کرد. پس از آن نیز با وجود برخی تلاش‌ها برای پایان بحران در این کشور اما شاهد تداوم و حتی افزایش تنش‌ها هستیم. در حال حاضر نیز در داخل ونزوئلا بحث سلب مصونیت خوان گوآیدو، رهبر مخالفان خبرساز شده و این مسئله تاحدودی منجر به ایجاد التهاب بیشتر در این کشور شده است. چون خط قرمز آمریکایی‌ها این بود که تحت هیچ عنوان آقای گوایدو صدمه‌ای نبیند. به همین دلیل دولت مادورو سعی کرده به صورت قانونی از گوایدو سلب مصونیت کند تا بعدتر وی را تحت تعقیب قرار دهد.

همچنین بحث عدم وفاداری برخی سران نیروهای مسلح که به کلمبیا پناهنده شد‌ه‌اند، نیز یکی از موضوعات مهم در بحران ونزوئلا است.

در رابطه با منطقه نیز فشارهای منطقه‌ای به خصوص از سوی برزیل از فاکتورهای اثرگذار در روند بحران ونزوئلا است.

تحول بعدی نیز به بحث افزایش تحریم‌های آمریکا بازمی‌گردد؛ آمریکا حتی نفت‌کش‌هایی که نفت ونزوئلا را بارگیری می‌کنند تحریم‌کرده‌ است. لذا به نظر می‌رسد آمریکا در فاز تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌ها علیه کاراکاس در حال حرکت است. از دیگر سو به دنبال حضور نظامیان روسیه در ونزوئلا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن آماده پاسخ دادن به حضور نظامیان روسیه در ونزوئلا است. در عین حال چین نیز نیرو و تجهیزات نظامی به ونزوئلا فرستاده که این اقدام بسیار غافلگیرکننده بود.

با در کنار قرار دادن این تحولات می‌توان گفت که جنس رقابت‌های استراتژیک فعلی از فاز ایدئولوژیک دوران جنگ سرد و رقابت‌هایی که بیشتر جنبه سرمایه‌داری و سوسیالیستی را در بر می‌گرفت خارج شده است. اکنون مبنا بیشتر رقابت‌های اقتصادی استراتژیک است.

اگر به استراتژی‌های کلان ایالات متحده طی سال‌های اخیر نگاهی داشته باشیم، آنها بیشتر روی جنگ‌های مالی متمرکز هستند و چند هدف را دنبال می‌کنند؛ نخست بحث حفاظت از سیستم دلار است که آمریکایی‌ها به شدت روی این مسئله حساس هستند.

مسئله دیگر به جنگ تعرفه‌ها مربوط می‌شود؛ به نظر می‌رسد که قدرت‌های جهانی تاحد ممکن تلاش دارند از تقابل نظامی در این حوزه به ویژه حوزه ونزوئلا خودداری کنند.

مولفه نفت نیز مولفه تاثیرگذاری در روند مسائل مربوط به ونزوئلا است. آمریکا روی فروش نفت خود برنامه‌ریزی‌های گسترده بلندمدتی انجام داده و طبیعی است که مایل است کشورهایی مانند ایران،‌ ونزوئلا و حتی اوپک وارد این چرخه نشوند.

بحث سرمایه‌گذاری‌های کلانی که چینی‌ها و روس‌ها در ونزوئلا انجام داده‌اند نیز از دیگر مولفه‌های اثرگذار در تحولات اخیر است. زیرا آنها نمی‌خواهند این فضا را به راحتی از دست بدهند.

لذا سه مولفه‌ یعنی بحث سیستم تقویت دلار، بحث نفت و ورود نیروها و مستشاران نظامی چین و روسیه به ونزوئلا از جمله مولفه‌های اثرگذار بر این بحران هستند.

البته به نظر می‌رسد که ورود نیروهای نظامی چین و روسیه بیشتر یک بلوف و با هدف تاثیرگذاری بر تصمیمات آمریکا است. درواقع مسکو و پکن بر آن هستند که باورود نیروهای نظامی‌شان تا حد ممکن آمریکایی‌ها را تحت تاثیر قرار دهند تا اگر قرار باشد امتیازی بگیرند بر سر میز مذاکره این امر صورت پذیرد.

در نتیجه شاید هدف برتر روسیه و چین بر این مبنا باشد که تعهداتی از آمریکایی‌ها بگیرند تا سرمایه‌گذاری‌هایشان در ونزوئلا در هر شرایطی حفظ شود. در این بین به نظر می‌رسد محتمل‌ترین سناریو این باشد که روسیه و چین تلاش کنند تا این قضیه را مدیریت کرده و مشکلات را با آمریکا حل و فصل کنند.

درواقع اگر روسیه و چین به این نتیجه برسند که سرمایه‌گذاری‌هایشان در آنجا حفظ می‌شود و سهم لازم را از کیک ونزوئلا دریافت خواهند کرد با آمریکا وارد تعامل خواهند شد.

البته در داخل ونزوئلا فضای پرآشوبی را شاهد هستیم و اینطور تصور می‌شود که مصالحه در آنجا ناممکن باشد آنهم در شرایطی که صحنه ونزوئلا درگیر رقابت‌های قدرت‌های جهانی شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *