جدیدترین مطالب

تحلیلی بر جنگ تعرفه‌ای چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چین انتظار دارد تا در سال جاری میلادی راهبرد «ساخت چین 2025» به سرانجام برسد و محقق شود. اما در سوی مقابلش آمریکا قرار دارد که هژمونی مفروض خود را در خطر می‌بیند و برای حفظ جایگاهش می‌کوشد. در این گیرودار و به عنوان یکی از ابزارهای مقابله، جنگ تجاری همانند تجربه دوره 2016-2020 دوباره شدت گرفته است و در جدیدترین اقدام، چین و آمریکا تعرفه محصولات کشاورزی یکدیگر را افزایش داده‌اند؛ چین به میزان 15 درصد و آمریکا به میزان 20 درصد. آیا این پینگ‌پنگ به یک توافق تجاری می‌انجامد یا جنگ تجاری شدت می‌یابد؟

مقاومت فعال در خنثی‌سازی تحریم‌ها

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در کلام رهبر معظم انقلاب دو نوع گفتمان در سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها به چشم می‌خورد: ۱. گفتمان ناظر به تأکید بر عدم اتکاء و اعتماد به غرب است و ۲. گفتمان عملگرایی که ناظر به تکیه بر توان داخلی و اقتصاد مقاومتی است.

بیانیه شورای راهبردی روابط خارجی در محکومیت ازسرگیری حملات رژیم صهیونیستی به غزه

شورای راهبردی آنلاین: شورای راهبردی روابط خارجی با صدور بیانیه‌ای نقض آتش‌بس، از سرگیری حملات رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار غیرنظامیان را محکوم و از بی‌عملی کشورهای اسلامی در مقابله با این رژیم جنایتکار انتقاد کرد.

رویکرد گزینشی و منفعت‌طلبانه غرب در قبال کشتار علویان در سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل غرب آسیا درباره رویکرد اروپا و غرب به کشتار علویان در سوریه از سوی نیروهای مسلح وابسته به جولانی گفت: منافع اروپایی‌ها و اساسا رویکرد امنیتی‌ غرب، تعیین کننده رفتار و اقدامات اروپایی‌ها در قبال تحولات سوریه است.

تحلیلی بر ابتکار چین برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل چین گفت: اگر ایران شناخت دقیقی نسبت به ابتکارات جهانی چین در حوزه امنیت پیدا کند، می‌تواند وارد تعاملات خوبی با چین برای حل‌وفصل مساله هسته‌ای شود. چرا که چین علاقه‌مند است ابتکاری نو در بحث هسته‌ای ایران رقم بزند که هر چند مبتنی بر برجام است، اما چارچوب جدیدی را برای همکاری و تعامل میان طرف‌های برجام ایجاد می‌کند.

چالش‌های ترکیه در سوریه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: به همان میزان که تحولات سوریه سرعت و شدت بیشتری پیدا می‌کند، چالش‌های ترکیه در این کشور نیز بیشتر می‌شود. سوریه به صحنه «خطرناکی» برای آنکارا تبدیل شده و به تدریج در حال مواجهه شدن با وضعیتی است که کمتر آن را «محاسبه» کرده بود.

تحلیلی بر طرح مصر برای بازسازی غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: برنامه جامع مصر برای بازسازی غزه که در اجلاس اخیر اتحادیه عرب در قاهره «رونمایی» شد، مهم‎ترین طرح کشورهای عربی برای بازسازی غزه است که در این نشست به تصویب رسید. برای اجرای طرح پیشنهادی مصر، 53 میلیارد دلار منابع مالی در نظر گرفته شده است که با هزینه بازسازی غزه تقریباً برابر است.

تحلیلی بر خلع سلاح پ ک ک

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر حوزه استراتژیک و ژئوپلیتیک، خلع سلاح پ ک ک را ناشی از احساس ضعف آنها بعد از فروپاشی حکومت بشار اسد و قدرت گرفتن ترکیه و نیز افزایش فشارهای بین‌المللی با روی کار امدن دونالد ترامپ دانست و گفت: در مقطع فعلی، هم پ ک ک و هم دولت ترکیه از این توافق استقبال می کنند، اما بعید است این توافق دوام طولانی مدت داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

تحلیلی بر جنگ تعرفه‌ای چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چین انتظار دارد تا در سال جاری میلادی راهبرد «ساخت چین 2025» به سرانجام برسد و محقق شود. اما در سوی مقابلش آمریکا قرار دارد که هژمونی مفروض خود را در خطر می‌بیند و برای حفظ جایگاهش می‌کوشد. در این گیرودار و به عنوان یکی از ابزارهای مقابله، جنگ تجاری همانند تجربه دوره 2016-2020 دوباره شدت گرفته است و در جدیدترین اقدام، چین و آمریکا تعرفه محصولات کشاورزی یکدیگر را افزایش داده‌اند؛ چین به میزان 15 درصد و آمریکا به میزان 20 درصد. آیا این پینگ‌پنگ به یک توافق تجاری می‌انجامد یا جنگ تجاری شدت می‌یابد؟

مقاومت فعال در خنثی‌سازی تحریم‌ها

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در کلام رهبر معظم انقلاب دو نوع گفتمان در سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها به چشم می‌خورد: ۱. گفتمان ناظر به تأکید بر عدم اتکاء و اعتماد به غرب است و ۲. گفتمان عملگرایی که ناظر به تکیه بر توان داخلی و اقتصاد مقاومتی است.

بیانیه شورای راهبردی روابط خارجی در محکومیت ازسرگیری حملات رژیم صهیونیستی به غزه

شورای راهبردی آنلاین: شورای راهبردی روابط خارجی با صدور بیانیه‌ای نقض آتش‌بس، از سرگیری حملات رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار غیرنظامیان را محکوم و از بی‌عملی کشورهای اسلامی در مقابله با این رژیم جنایتکار انتقاد کرد.

رویکرد گزینشی و منفعت‌طلبانه غرب در قبال کشتار علویان در سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل غرب آسیا درباره رویکرد اروپا و غرب به کشتار علویان در سوریه از سوی نیروهای مسلح وابسته به جولانی گفت: منافع اروپایی‌ها و اساسا رویکرد امنیتی‌ غرب، تعیین کننده رفتار و اقدامات اروپایی‌ها در قبال تحولات سوریه است.

تحلیلی بر ابتکار چین برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل چین گفت: اگر ایران شناخت دقیقی نسبت به ابتکارات جهانی چین در حوزه امنیت پیدا کند، می‌تواند وارد تعاملات خوبی با چین برای حل‌وفصل مساله هسته‌ای شود. چرا که چین علاقه‌مند است ابتکاری نو در بحث هسته‌ای ایران رقم بزند که هر چند مبتنی بر برجام است، اما چارچوب جدیدی را برای همکاری و تعامل میان طرف‌های برجام ایجاد می‌کند.

چالش‌های ترکیه در سوریه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: به همان میزان که تحولات سوریه سرعت و شدت بیشتری پیدا می‌کند، چالش‌های ترکیه در این کشور نیز بیشتر می‌شود. سوریه به صحنه «خطرناکی» برای آنکارا تبدیل شده و به تدریج در حال مواجهه شدن با وضعیتی است که کمتر آن را «محاسبه» کرده بود.

تحلیلی بر طرح مصر برای بازسازی غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: برنامه جامع مصر برای بازسازی غزه که در اجلاس اخیر اتحادیه عرب در قاهره «رونمایی» شد، مهم‎ترین طرح کشورهای عربی برای بازسازی غزه است که در این نشست به تصویب رسید. برای اجرای طرح پیشنهادی مصر، 53 میلیارد دلار منابع مالی در نظر گرفته شده است که با هزینه بازسازی غزه تقریباً برابر است.

تحلیلی بر خلع سلاح پ ک ک

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر حوزه استراتژیک و ژئوپلیتیک، خلع سلاح پ ک ک را ناشی از احساس ضعف آنها بعد از فروپاشی حکومت بشار اسد و قدرت گرفتن ترکیه و نیز افزایش فشارهای بین‌المللی با روی کار امدن دونالد ترامپ دانست و گفت: در مقطع فعلی، هم پ ک ک و هم دولت ترکیه از این توافق استقبال می کنند، اما بعید است این توافق دوام طولانی مدت داشته باشد.

Loading

چشم‌انداز بحران سیاسی در لبنان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بعد از جنگ طولانی اخیر بین رژیم اسرائیل و حزب‌الله لبنان که در نهایت با توافق آتش‌بس در ۲۷ نوامبر پایان یافت، امروز مهمترین مسئله در لبنان، چشم‌انداز وضعیت سیاسی در این کشور است.

محمد خواجویى – پژوهشگر مسائل لبنان

بعد از پایان دوره شش ساله ریاست جمهوری میشل عون، یعنی از حدود دو سال پیش تا کنون، لبنان در یک وضعیت خلاء سیاسی به سر می‌برد؛ به طوری که طی این مدت، هنوز رئیس جمهور جدید انتخاب نشده است. دولتی هم که امروز در لبنان به ریاست آقای نجیب میقاتى حاکم است، دولت موقت می‌باشد و فاقد اختیارات کامل قانونی است. بنابراین اولویت کنونی در فضای امروز لبنان، پایان دادن به این خلأ سیاسى، انتخاب رئیس جمهور و بعد از آن، انتخاب نخست وزیر و تشکیل دولت است تا لبنان بتواند وارد فضای جدیدی شود که در نتیجه آن بتواند بر بحران ها و پیامدهای جنگ اخیر فائق بیاید و در نهایت به سمت حل و فصل آن‌ها حرکت کند. بازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ از جمله اقداماتى است که باید در دستورکار قرار گیرد.

اما آن چیزی که باعث شده تا خلاء سیاسی در لبنان طی بیش از دو سال اخیر وجود داشته باشد، به دو مسئله عمده برمی‌گردد: نخست، تکثر موجود در میان نمایندگان پارلمان لبنان است. با توجه به اینکه ساختار سیاسى این کشور پارلمانی است، رئیس جمهور و نخست وزیر با رای اکثریت اعضای پارلمان که ۱۲۸ نماینده دارد، انتخاب می‌شوند. از آنجایی که به طور کلی لبنان از نظر طایفه‌ای و سیاسی یک کشور بسیار متکثری است، روند تصمیم گیری در آنجا بسیار کند است و این کندی تصمیم گیری در پارلمان کنونی بسیار بیشتر هم شده است، زیرا تکثر موجود در این پارلمان بیشتر از دوره‌های قبل است. به این معنا که هیچ مجموعه قدرتمندی که بتواند اکثریت مطلق را داشته باشد و به تنهایی رئیس جمهور را انتخاب کند، وجود ندارد. اما در عین حال این مجموعه‌ها توانایی این را دارند که مانع از آن شوند که طرف‌های مقابل بخواهند به تنهایی به سمت انتخاب رئیس جمهور یا نخست وزیر بروند. به این معنا که قدرت آبستراکسیون یا با امتناع از حضور را دارند و مى توانند مجلس را از حد نصاب خارج کنند. بنابراین در شرایط کنونی، تکثر موجود در پارلمان یکی از دلایل استمرار این خلاء سیاسی در لبنان است.

مسئله دوم هم به جنگ اخیر بین رژیم اسرائیل و حزب الله لبنان برمى‌گردد. مشخصاً از فردای عملیات هفتم اکتبر حماس علیه رژیم اسرائیل، با ورود حزب الله و تبادل آتش با این رژیم عملاً وضعیت سیاسی در لبنان تحت تاثیر این جنگ قرار گرفت و این خلأ بیشتر شد. درواقع همه منتظر بودند ببینند که صحنه سیاسی در لبنان بعد از این جنگ چگونه خواهد شد. در همین راستا، به نظر میرسد که تغییراتی در فضای سیاسی لبنان بعد از این جنگ شکل گرفته است؛ به این معنا که تضعیف حزب الله در عرصه میدانی باعث شده که علی الظاهر وزن سیاسی این جریان در عرصه داخلی کمتر شود که این موضوع بر آرایش ائتلاف‌های سیاسی در لبنان تاثیر گذاشته است. از طرف دیگر سقوط نظام بشار اسد که باعث شده بود همگرایی احزابی مانند حزب الله و متحدانش در لبنان قوی تر باشد نیز در تضعیف این مجموعه اثرگذار بوده است. لذا این شرایط باعث شده که عملا حزب الله و متحدانش برای تصمیم گیری در عرصه سیاست در لبنان و برای انتخاب رئیس جمهور با چالش‌هایی روبرو باشند و آن قدرت سابق را از نظر تعیین تکلیف عرصه سیاسی نداشته باشند. کما اینکه در روزهای اخیر گفته مى‌شود که مهمترین کاندیدای حزب الله یعنی آقای سلیمان فرنجیه عملاً از صحنه کنار رفته است؛ زیرا شانسی برای پیروزی ندارد. به نظر می‌رسد با توجه به تکثر موجود در پارلمان از یک طرف و تضعیف حزب الله از طرف دیگر، نوعی توازن جدید بین گروه هاى لبنانی ایجاد شده است. به این معنا که احتمالاً رئیس جمهور بعدی قاعدتاً باید حاصل توافق ملی و اجماع ملی در صحنه لبنان و به نوعی مخرج مشترک گروه‌های متجلی در توازن جدید باشد تا بتواند بازتابی از آن را منعکس کند. البته خیلی بعید است که به زودی یعنی در تاریخی که اعلام شده (نهم ژانویه) رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

در عین حال، موضع قدرت‌های بزرگ و منطقه‌ای هم در شرایط سیاسی لبنان بسیار موثر است و با توجه به اینکه دولت دونالد ترامپ هنوز بر سر کار نیامده، ابهامات و تردیدهاى بسیارى در صحنه سیاسی این کشور وجود دارد که تا آن زمان یعنی نهم ژانویه گروه‌های لبنانی بتوانند به یک توافق برسند. نباید از نظر دور داشت که صحنه سیاسی لبنان و آرایش نیروها تحت تاثیر شرایط جدید تغییراتی کرده و رسیدن به اجماع حتی از گذشته هم دشوارتر شده است. در نهایت به نظر مى‌رسد باید شخصى به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود که برآیند نظرات تمامی گروه‌ها باشد تا بتواند شرایط لبنان را به سمت ثبات سیاسی و امنیتی پیش ببرد.

0 Comments

Samir Design Group گروه طراحی سمیر