جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان؛ آیت‌الله رئیسی عازم سریلانکا شد + فیلم

کراچی- ایرنا- آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در پایان سفر رسمی خود به پاکستان پس از دیدار با مقام‌های بلندپایه این کشور و همچنین بازدید از شهرهای لاهور و کراچی، لحظاتی پیش عازم سریلانکا شد.

استولتنبرگ: ناتو هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای دیگر ندارد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در اظهاراتی، گفت: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای دیگر به عنوان بخشی از تلاش‌های بازدارندگی خود ندارد.

روز 201 طوفان‌الاقصی| کشف 51 پیکر دیگر در خان یونس

این روزها غزه و به خصوص شهر خان یونس شاهد برگ دیگری از جنایات ارتش اشغالگر است؛ کشف گورهای دسته‌جمعی صدها شهید، نشان می‌دهد که آن‌ها یا زنده به گور و یا به شکل اعدام میدانی به شهادت رسیده‌اند.

کشف پیکر 51 شهید دیگر در خان یونس

سازمان امدادرسانی غزه خبر داد که با کشف پیکر 51 شهید دیگر در شهر خان یونس، تعداد شهدای تفحص شده در بیمارستان الناصر و دیگر مناطق این شهر به 324 مورد رسید.

برنامه‌های آیت الله رئیسی در کراچی به روایت تصویر

کراچی- ایرنا- ادای احترام به بنیانگذار فقید پاکستان، دیدار با مقامات ارشد دولت ایالتی، دریافت دکترای افتخاری دانشگاه کراچی و دیدار با نخبگان علمی و اقتصادی آخرین برنامه‌های آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در پایان سفر رسمی خود به پاکستان بود.

ترامپ: تظاهرات دانشگاهیان آمریکایی بر علیه رژیم صهیونیستی شرم‌آور است

تهران- ایرنا- دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در حالی که برای روز ششم محاکمه‌ خود در منهتن به دادگاه می‌رفت، به خبرنگاران گفت: تظاهرات دانشگاهیان آمریکایی بر علیه (رژیم) اسرائیل شرم‌آور است.

Loading

راهبرد منطقه‌ای ایران

۱۳۹۷/۰۵/۱۸ | دیدگاه, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جمهوری اسلامی ایران در منطقه‌ای قرار گرفته است که به واسطه موقعیت ژئوپلیتیکی و همچنین دخالت‌های خارجی در آن، اغلب شرایطی بحرانی را سپری می‌کند. البته شدت و حدت بحران و تنش در آن در مقاطع تاریخی متفاوت بوده است، اما حداقل از زمانی که رژیم اسرائیل تشکیل شده، تقریبا بحران در این منطقه به صورت ثابت وجود داشته است.

اما مسئله دیگری که باعث شده است این منطقه همواره در بحران به‌سر ببرد، وجود زمینه های دخالت بازیگران بین المللی در این منطقه است، چرا که حکومت‌های غیردموکراتیک، هم در رابطه با ملت و اتباع خود و هم مسائل منطقه با قدرت‌های بزرگ وارد معامله و مصالحه شده‌اند و این مسئله ناشی از غیردموکراتیک بودن نظام‌های مذکور است که این رویکرد هم به ضرر مردم و مسلمانان منطقه بوده و هم منجر به آن شده که اتحادی میان آنها ایجاد نشود. در چنین فضایی، بازیگران فرامنطقه‌ای و در راس آن آمریکا از این اختلافات استفاده کرده و سعی در تشدید آن داشته اند.

در این میان سیاست جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم جهان اسلام ایجاد زمینه های صلح و ثبات در منطقه بوده است. اگرچه به دلیل بروز اختلافات عمده در میان کشورهای اسلامی، موانعی بر سر راه رسیدن به این اهداف ایجاد شده است. با این حال، اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه به رغم هزینه های مادی و معنوی فراوانی که برای این کشور به همراه داشته است، در اولویت راهبردهای ایران در منطقه بوده است.

در واقع، ایران سعی کرده است با توجه به مولفه‌های قدرت ثابت و متغیری که دارد، آرمان‌گرایی و پراگماتیسم را توامان در سیاست خارجی منطقه ای خود به کار گیرد تا اهداف بنیادین انقلاب محقق شده و پارادوکسی نیز در این رابطه وجود نداشته باشد. چنانکه منافع محور مقاومت ضد اسرائیلی به عنوان یک کل و منافع جمهوری اسلامی ایران همزمان تعقیب شده است. چنانکه مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه با این دو هدف کلی و جزئی تعقیب شده اند.

در همین راستا، برخورداری از قدرت نظامی لازم یکی از فاکتورهای مهم ایران برای مقابله با دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای و برخی کشورهای منطقه‌ای در روند صلح منطقه بوده است. در کنار قدرت نظامی، دستگاه سیاست خارجی کشور سعی کرده است از سایر پارامترهای قدرت از جمله مذاکره با عمده طرف های منطقه ای و بین المللی موانع پیش روی استقرار امنیت در منطقه را از میان بر دارد. همانند اقدامی که کشور در مورد سوریه با همراهی روسیه و ترکیه در مذاکرات آستانه انجام داده است. این رویکرد در خصوص یمن نیز در حال انجام است، بطوریکه کشور برای پایان دادن جنگ در یمن، با طرف های اروپایی وارد گفتگو شده است. درواقع، ایران سعی دارد با نظارت سازمان ملل و دیگر بازیگران مهم منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به چارچوبی برسد که امنیت و ثبات در یمن ایجاد شود.

در عین حال، علاوه بر ایجاد ثبات و امنیت در منطقه که از اهداف مهم و تعیین شده در سیاست خارجی ایران است، تهران مشارکت در بازسازی‌ کشورهای تحت جنگ با تروریسم را نیز در دستور کار دارد. همچنانکه مقامات ایران وعده داده اند  که در بازسازی عراق و سوریه مشارکت جدی داشته باشد.

در مجموع، ایران با یک دیپلماسی هوشمند و واقع‌بینانه سعی دارد فرصت های موجود را از دست نداده و اجازه ندهد اتحادهایی علیه ایران شکل بگیرد. اگر ایران بتواند از این فرایند بحرانی عبور کند، از نقش سلبی به نقش ایجابی خواهد رسید که به توسعه کشور نیز می‌انجامد. البته در این میان، آمریکا باوجودی که در این منطقه نیست اما اصلی ترین مانع در راه سیاست های ایران و ایجاد صلح و ثبات در منطقه است که باید آنرا با هوشمندی مدیریت کرد، به ویژه آنکه امریکا در برخی از کشورهای منطقه پایگاه نظامی دارد و بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس را هم کاملا تحت نفوذ خود دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *