جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

الحوثی: رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد

تهران- ایرنا- عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

ادعای زلنسکی: روسیه در تدارک یک حمله جدید است

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی با بیان اینکه نیروهای اوکراینی پس از شکست و عقب‌نشینی‌های اخیر در بعضی از مواضع خود، توانسته‌اند دوباره وضعیت را در خط مقدم تثبیت کنند، ادعا کرد: به احتمال زیاد روسیه در تدارک یک حمله جدید بزرگ در آینده نزدیک است.

Loading

اهداف رژیم صهیونیستی از جنگهای کوتاه مدت در غزه

۱۳۹۸/۰۲/۲۲ | سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی تلاش دارد با تضعیف و از کارانداختن توان درگیری مقاومت در غزه، نوعی آسودگی از مرزهای جنوبی را در زمان وقوع جنگ در شمال فلسطین ایجاد کند. اما تحولات میدانی و شرایط نشان می دهد که اسرائیل تا رسیدن به شرایط مطلوب امنیتی فاصله بسیار دارد و محور مقاومت برخلاف اسرائیل در شرایط بسیار مطلوبی قرار گرفته است.

مهدی شکیبایی- مدیرعامل خبرگزاری بین المللی قدس

حملات هوایی صهیونیست ها به نوار غزه که از روز پنج شنبه به بهانه ارسال دوباره بادبادک های آتش‌زا آغاز شده بود، بیش از سه روز ادامه نداشت و اسرائیل با پاسخ های موشکی مقاومت فلسطین به این تجاوزات، روبرو شد و صهیونیست ها در نهایت مجبور به درخواست و پذیرش آتش بس شدند. اما تجاوزصهیونیست ها طی دوره های زمانی کوتاه مدت به غزه از جنبه های مختلفی قابل بررسی است که در یادداشت زیر به یکی از آنها اشاره خواهیم کرد.

درگیری اخیر غزه که از شنبه هفته جاری 14 اردیبهشت با حملات جنگنده های رژیم صهیونیستی شروع شده بود، در روز دوشنبه شانزدهم با میانجی گری مصر و قطر و با کمک سازمان ملل متحد، با توافق آتش بس میان دو طرف پایان یافت.

این دومین درگیری کوتاه مدت طی 7 ماه گذشته در غزه پس از درگیری آبان ماه است که اسراییل برای ربایش رهبران مقاومت در غزه تدارک دیده بود اما با پاسخ کوبنده مبارزان فلسطینی مواجه شد . پاسخی که به استعفای لیبرمن انجامید و نتانیاهو را وادار کرد به سمت انتخابات زودهنگام برود.  صهیونیست ها مانند همیشه بهانه هایی را برای اینگونه حملات مطرح کردند، اما واقعیت آن است ریشه این درگیری های کوتاه مدت را باید در اهداف داخلی و منطقه ای این رژیم، به ویژه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر جستجو کرد.

منابع صهیونیستی اعلام کرده اند که در این حملات اهداف مشخصی را مورد حمله قرار داده اند و ادعا کرده اند که به همه اهداف خود در این عملیات دست یافته اند! آنها مدعی شدند که این حملات زیرساخت های مقاومت فلسطین در غره را تخریب کرده است و بیش از 30 کارگاه صنعتی که در آن فعالیت هایی در عرصه تولید موشک صورت می گرفته، کاملا نابود شده است.

منابع فلسطینی اما اعلام کرده اند که عمده حملات صهیونیست ها به مراکز غیر نظامی بوده و به همین دلیل بیش از 30 فلسطینی شهید و بیش از 150 نفر دیگر مجروح شده اند که عمده آنها غیر نظامیان شامل زنان و کودکان هستند.

در طرفی دیگر رسانه های صهیونیستی با وجود سانسور شدید بر اخبار درگیری از کشته شدن 5 صهیونیست و زخمی شدن بیش از 130 نفر طی حملات موشکی مقاومت خبر داده اند.

به نظر می رسد یکی از اهداف مهم این جنگ را باید در شرایط سیاسی داخلی رژیم صهیونیستی جستجو کرد. بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود اسرائیل بر اساس نتایج انتخابات اخیر مامور تشکیل کابینه شده بود، اما به دلیل امتیاز خواهی احزاب خرد راستگرا نتوانست در موعد قانونی 28 روز اول، کابینه خود را تشکیل دهد و تنها 14 روز دیگر فرصت دارد تا در موعد دوم کابینه را معرفی کند. نتانیاهو با اقدام به این درگیری تلاش دارد شرایط را ناامن ساخته و از این طریق خود را از زیر فشار باج خواهی احزاب کوچک رها کرده و شرایط را برای تشکیل یک کابینه فوق العاده در شرایط ناامنی مهیا سازد.

تحولات منطقه به ویژه در مرزهای شمالی و حضور قدرتمندانه محور مقاومت درسوریه و لبنان، یک تهدید بسیار جدی برای اسرائیل محسوب می شود و این رژیم اصرار دارد این تهدید را مرتفع سازد، اما حضور موثر مقاومت در این منطقه امکان وقوع یک جنگ را در دو جبهه سوریه و لبنان برای صهیونیست ها افزایش داده است. باید در نطر داشت که هم دبیرکل حزب الله و هم سایر اجزای محور مقاومت هشدارهای بسیار جدی را به اسرائیل مخابره کرده اند. آنها به صهیونیست ها پیام داده اند که آستانه تحملشان در مقابل اقدامات تجاوزکارانه این رژیم  در سوریه و لبنان رو به پایان است و اسرائیل واکنش سخت این محور را در آینده تجربه خواهد کرد.

با توجه به توان بالای موشکی محور مقاومت و رشد آن در ابعاد کیفی و کمی، اسرائیل خود را در مقابل این نوع از حملات بسیار آسیب پذیر می بیند و به همین دلیل تلاش دارد سامانه های دفاع موشکی خود موسوم به گنبد آهنین را به روز رسانی کند و نقاط ضعف آن را تا حد امکان ترمیم سازد. گنبد آهنین با همکاری آمریکا در اسرائیل مستقر شده، اما طی چندین جنگ نشان داده که دارای رخنه های زیادی است و قابلیت مقابله با حجم موشک های پرتابی محور مقاومت را ندارد.

با توجه به تقویت سامانه های دفاعی سوریه از طریق روسیه و نیز ارتقاء سامانه های موجود، آزمودن گنبد آهنین در حوزه سوریه هزینه و خطرات زیادی را به دنبال دارد. به ویژه که ارتش سوریه اعلام کرد که استراتژی سوریه در مقابل تجاوزات اسرائیل از دفاعی به تهاجمی تغییر خواهد کرد و در همین چارچوب اهدافی را در عمق فلسطین اشغالی مورد حمله موشکی قرار داده است.

آزمودن حزب الله لبنان هم اساسا در دستور کار رژیم صهیونیستی قرار ندارد. زیرا حزب الله نشان داده که پاسخش حتمی و بسیار سخت است. این در حالی است که وزیر دفاع لبنان نیز در بازدید از مرزهای جنوبی رسما به اسرائیل هشدار داد که در هر اقدام ضد لبنانی، ارتش این کشور هم در کنار حزب الله قرار دارد و اسرائیل شاهد اقدامات تلافی جویانه ارتش لبنان خواهد بود.

بر این اساس تنها درگیری در غزه می تواند به اسرائیل برای شناسایی و رفع ضعف های گنبد آهنین کمک کند که درگیری های کوتاه مدت علیه غزه مانند درگیری اخیر در همین چارچوب انجام می گیرد. اما هر بار درگیری نشان داده، علی رغم آسیب شناسی قبلی گنبد آهنین توسط صهیونیست ها، این گنبد کارایی کمتری نسبت به قبل داشته است و همین موضوع خود گویای این واقعیت است که مقاومت اسلامی در غزه هم به اهداف صهیونیست ها پی برده است و هم با ارتقاء کیفی توان موشکی خود تلاش دارد تا همچنان دست برتر را در موازنه ایجاد شده با اسرائیل در اختیار داشته باشد.

تحلیلگران این نکته را هم مورد توجه قرار داده اند که رژیم صهیونیستی تلاش دارد با تضعیف و از کارانداختن توان درگیری مقاومت در غزه، نوعی آسودگی از مرزهای جنوبی را در زمان وقوع جنگ در شمال فلسطین ایجاد کند. اما تحولات میدانی و شرایط نشان می دهد که اسرائیل تا رسیدن به شرایط مطلوب امنیتی فاصله بسیار دارد و محور مقاومت برخلاف اسرائیل در شرایط بسیار مطلوبی قرار گرفته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *