جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

Loading

نقش غرب در جنایات عربستان در یمن

۱۳۹۷/۰۶/۰۴ | دیدگاه, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در حالی که 40 ماه از تجاوز ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به یمن می‌گذرد، همچنان درگیری‌ها در این کشور ادامه دارد. به لحاظ میدانی، درگیری‌ها به مرحله فرسایشی رسیده و عربستان پس از دو ماه کشتار مردم الحدیده نتوانسته این شهر بندری را اشغال کند. در باقی مناطق مانند صعده، صنعا و تعز نیز درگیر‌ی‌ها ادامه دارد و عربستان با استفاده از هواپیماهای پیشرفته مناطق غیرنظامی این شهرها را بمباران می‌کند.

حسن هانی‌زاده – کارشناس مسائل خاورمیانه

در این میان حمله اخیر به اتوبوس حامل کودکان یمنی در منطقه الضحیان استان صعده در شمال یمن یکی از دردناک‌ترین حوادث چند دهه اخیر منطقه به شما‌ر می‌رود. حمله به کودکان یمنی و به شهادت رساندن آن‌ها توسط هواپیماهای رژیم آل سعود و ائتلاف ضدیمنی در حالی صورت گرفت که انتظار می‌رفت جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی واکنش مناسبی در برابر این جنایت از خود نشان بدهند؛ اما سکوت جامعه جهانی، شورای امنیت سازمان ملل و سازمان‌های مدعی دفاع از حقوق بشر، چهره واقعی این نهادها را برای افکار عمومی بیش از پیش آشکار ساخت.

متأسفانه سازمان همکاری‌های اسلامی در همان روز و در حالی که اجساد کودکان بی‌گناه یمنی در شهر الضحیان پراکنده بود، در جده تشکیل جلسه داد و بدون اشاره به عامل این جنایت، ایران و انصارالله را محکوم کرد. چنین فضایی نشان می‌دهد که «قانون جنگل» بر روابط بین‌المللی حاکم است و مثلث شوم ایالات متحده آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی با استفاده از شرایط بین‌المللی به هر جنایتی دست می‌زنند. این در حالی است که کودکان یمنی که هدف قرار گرفته‌اند هیچ ارتباطی با مسائل میدانی، نظامی و سیاسی یمن نداشتند و رژیم آل سعود تنها به این دلیل که این کودکان به مذهب شیعه و زیدی گرایش داشتند، آن‌ها را به شهادت رساندند. درواقع کشورهای عربی و اسلامی تحت تأثیر دلارهای نفتی عربستان و فشار آمریکا و انگلیس در برابر این جنایت سکوت اختیار و ثابت کرده‌اند که تابعی از اراده کاخ سفید و رژیم آل سعود هستند.

باید توجه داشت که رژیم آل سعود و ائتلاف به رهبری عربستان تاکنون صدها جنایت علیه مردم یمن مرتکب شده‌اند که از جمله می‌توان به حمله به بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها، مدارس، مساجد و مهدکودک‌ها، ربایش زنان و قتل کودکان اشاره کرد، اما به این دلیل که عربستان سعودی به رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی پول‌های کلانی پرداخت می‌کند، این رسانه‌ها هیچ‌گاه این جنایات را پوشش خبری ندادند. ضمن اینکه آمریکا و انگلیس در تشویق رژیم آل سعود به کشتار غیرنظامیان نقش دارند.

از جمله دلایل حمایت کشورهایی چون آمریکا و انگلیس از جنایات عربستان می‌توان به مسائل زیر اشاره کرد: کشورهای غربی سلاح‌های پیشرفته‌ای به عربستان فروخته‌اند و تلاش دارند تا به قیمت نابودی ملت یمن و انهدام زیرساخت‌های این کشور از ورشکستگی کارخانه‌های اسلحه‌سازی خود جلوگیری کنند. همچنین آمریکا و انگلیس به این دلیل که انصارالله و حوثی‌ها به مذهب معینی گرایش دارند، لذا در برابر کشتار حوثی‌ها و همچنین انصارالله و زید‌ی‌ها نه تنها هیچ‌گونه واکنشی از خود نشان نمی‌دهند، بلکه مستقیماً در حمله به غیرنظامیان نقش دارند.

با این شرایط یافتن راهکاری برای پایان دادن به بحران یمن و کشتار غیرنظامیان بی‌دفاع در این کشور دشوار می‌نماید؛ این در حالی است که سازمان ملل و به‌طور مشخص شورای امنیت می‌توانند به‌سرعت وارد عمل شوند، بحران 40 ماهه یمن را به پایان برسانند و یک راهکار سیاسی برای این کشور ارائه دهند، اما متأسفانه هم آمریکا و هم انگلیس و عربستان تصور می‌کنند که با خون‌ریزی و کشتار می‌توانند انصارالله و حوثی‌ها را ریشه‌کن کنند و مدیریت سیاسی یمن در اختیار عربستان قرار گیرد. این در حالی است که از آنجا که حوثی‌ها و زیدی‌های یمن بیش از 60 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند کشورهای غربی و عربستان نخواهند توانست این مجموعه بزرگ اجتماعی را از ساختار سیاسی یمن حذف کنند.

از دیگر سو بین ایران و اتحادیه اروپا نیز مذاکراتی بر سر یمن صورت گرفته، اما اروپایی‌ها هم همان راهی را دنبال می‌کنند که عربستان، آمریکا و انگلیس در پیش گرفته‌اند. این راهکار مبتنی بر خلع سلاح انصارالله و حذف آن‌ها از ساختار سیاسی این کشور است. با این تفاسیر، بحران یمن همچنان ادامه خواهد یافت و چشم‌انداز سیاسی روشنی در کوتاه‌مدت برای حل این بحران نمی‌توان متصور بود؛ اما باید به خاطر داشت که مردم یمن از طریق تقویت زیرساخت‌های دفاعی خود سعی می‌کنند که موازنه قدرت را به نفع خود تغییر دهند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *