جدیدترین مطالب

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

محمد صالح صدقیان می گوید: من بارها طی سال‌های گذشته، هم در اتاق بازرگانی ایران و عراق و هم در وزارت صنعت و معدن و تجارت به این نکته اشاره کردم که تجار ایرانی باید توجه خاصی روی کالاهای صادراتی خود به عراق داشته باشند. باید کیفیت مواد به کار رفته و بسته‌بندی آن قابلیت رقابت با محصولات دیگر به خصوص محصولات ترکیه‌ای را داشته باشد. شما خودتان یک سر به اتاق بازرگانی ایران و عراق بزنید و ببینید که میزان مشکلات و چالش های تجار عراقی و ایرانی چقدر زیاد است؛ از بسته‌بندی نامرغوب و کالاهای بی‌کیفیت تا محصولات تاریخ مصرف گذشته گرفته و مسئله تبادل ارزی و بانکی و پولی و هزار مسئله دیگر؛ طبیعتاً تاجر عراقی در این شرایط رغبت پیدا می‌کند که به سمت تجارت با ترکیه برود تا هم سرمایه‌اش حفظ شود و هم محدودیت‌ها و چالش‌ها و مشکلات تجارت با بازرگانان ایرانی را ندارد. من شخصاً در جریان این موضوعات و مشکلات هستم.

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

محمد صالح صدقیان می گوید: من بارها طی سال‌های گذشته، هم در اتاق بازرگانی ایران و عراق و هم در وزارت صنعت و معدن و تجارت به این نکته اشاره کردم که تجار ایرانی باید توجه خاصی روی کالاهای صادراتی خود به عراق داشته باشند. باید کیفیت مواد به کار رفته و بسته‌بندی آن قابلیت رقابت با محصولات دیگر به خصوص محصولات ترکیه‌ای را داشته باشد. شما خودتان یک سر به اتاق بازرگانی ایران و عراق بزنید و ببینید که میزان مشکلات و چالش های تجار عراقی و ایرانی چقدر زیاد است؛ از بسته‌بندی نامرغوب و کالاهای بی‌کیفیت تا محصولات تاریخ مصرف گذشته گرفته و مسئله تبادل ارزی و بانکی و پولی و هزار مسئله دیگر؛ طبیعتاً تاجر عراقی در این شرایط رغبت پیدا می‌کند که به سمت تجارت با ترکیه برود تا هم سرمایه‌اش حفظ شود و هم محدودیت‌ها و چالش‌ها و مشکلات تجارت با بازرگانان ایرانی را ندارد. من شخصاً در جریان این موضوعات و مشکلات هستم.

رایزنی تلفنی وزرای دفاع آمریکا و یونان و تقدیر از آتن برای مشارکت در تامین امنیت دریای سرخ

تهران- ایرنا- وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه اعلام کرد که لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده در تماسی تلفنی با نیکوس دندیاس همتای یونانی خود، از وی به خاطر مشارکت یونان در تامین امنیت دریای سرخ قدردانی کرده است.

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان؛ آیت‌الله رئیسی عازم سریلانکا شد + فیلم

کراچی- ایرنا- آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در پایان سفر رسمی خود به پاکستان پس از دیدار با مقام‌های بلندپایه این کشور و همچنین بازدید از شهرهای لاهور و کراچی، لحظاتی پیش عازم سریلانکا شد.

استولتنبرگ: ناتو هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای دیگر ندارد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در اظهاراتی، گفت: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای دیگر به عنوان بخشی از تلاش‌های بازدارندگی خود ندارد.

Loading

علل تأخیر در تشکیل کابینه در لبنان

۱۳۹۷/۰۶/۰۵ | دیدگاه, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: باگذشت بیش از سه ماه از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی در لبنان، مردم این کشور همچنان در انتظار آغاز به کار کابینه‌ای هستند که سعد حریری، مأموریت تشکیل آن را به عهده گرفته است.

جعفر قنادباشی- کارشناس مسائل خاورمیانه

سوم خردادماه امسال بود که «میشل عون» ریاست جمهوری لبنان، بعد از کسب رأی مثبت پارلمان جدید، مأموریت تشکیل دولت را به «سعد حریری» واگذار کرد و وی با اظهار رضایت از اینکه برای سومین بار زمام امور اجرایی لبنان را به دست گرفته، تصریح کرد: «جدیت و عزم راسخ در میان تمامی گروه‌ها برای تسهیل در روند تشکیل دولت وجود دارد و این موضوع به نقطه اشتراک من با همه احزاب و گروه‌ها تبدیل شده است.»

اما این جدیت و عزم راسخ مورد تأکید سعد حریری و اشتراک نظری که وی بدان اشاره و اذعان کرد، در عرصه عمل نقشی در تسریع روند تشکیل کابینه ایفا نکرد و لبنان در سه ماه گذشته همچنان شاهد خلأ مهمی در دستگاه اجرایی بود. این در حالی است که لبنان با مشکلات اقتصادی بسیار بزرگی دست به گریبان است و حل و فصل این گونه مشکلات، در گرو آغاز به کار وزیرانی است که باید از سوی سعد حریری انتخاب شده و به پارلمان معرفی شوند.

البته در نگاهی به اوضاع سیاسی لبنان نیز به این نتیجه می‌رسیم که بستر لازم و مقدمات مناسب برای تشکیل دولت فراهم شده و موانع داخلی زیادی بر سر راه سعد حریری وجود ندارد. به‌خصوص که در عرصه انتخابات هم این امر به اثبات رسید که همه رقبای حزبی در تشکیل سریع دولت و آغاز روند عادی در این کشور، توافق و تفاهم دارند. لذا در چنین شرایطی تشکیل نشدن دولت و تداوم خلأ سیاسی در این صحنه، نه تنها برای مردم لبنان بلکه برای کارشناسان این حوزه نیز به‌صورت یک معما درآمده است؛ معمایی که ریشه‌ها و پاسخ به آن را نمی‌توان در ساختارهای سیاسی و اوضاع کنونی لبنان جستجو کرد؛ به عبارت دیگر ریشه‌ها و سرچشمه‌های تشکیل نشدن دولت در لبنان، به‌رغم برخی از رقابت‌های حزبی و سهم خواهی های طایفه‌ای در پست‌های کابینه جدید در داخل این کشور قرار ندارد. درواقع برای درک‌ آنچه در صحنه کنونی لبنان مانع عمده بر سر راه تشکیل دولت است، باید به خارج از این کشور و به رقابت‌ها و تضادهای بین‌المللی و منطقه‌ای رجوع کرد و از دیگر سو، این واقعیت مهم را در نظر داشت که تأخیر کنونی در تشکیل دولت در لبنان، از موقعیت بسیار راهبردی این کشور در معادلات سیاسی و نظامی جدید منطقه‌ای نیز سرچشمه می‌گیرد.

البته چنین پدیده‌ای که در قالب تأثیرگذاری جریانات منطقه‌ای و بین‌المللی بر روند تحولات سیاسی لبنان امکان تحقق پیدا کرده، سوابق زیادی در این کشور دارد و مسئله تازه‌ای نیست. کما اینکه اگر به 4 دهه پیش بازگردیم و جنگ‌های داخلی و خشونت‌بار لبنان را در دهه 70 میلادی را مرور کنیم، خواهیم دید که حتی معادلات حاکم بر آن جنگ‌های داخلی نیز از جریان‌های بین‌المللی متأثر بود و هر یک از طرف‌های درگیر در آن جنگ داخلی، مورد حمایت مستقیم و غیرمستقیم قدرت‌های بین‌المللی در دوران جنگ سرد بودند و یا قدرت‌های منطقه‌ای در آن زمان را نمایندگی می‌کردند. تا جایی که برخی تحلیلگران مسائل سیاسی از لبنان به‌عنوان «ویترین معادلات جهانی» یاد می‌کردند. چراکه در این به‌اصطلاح «ویترین» هر یک از جریان‌های بین‌المللی به‌نوعی حضوری فعال داشتند.

بدین ترتیب اینک نیز لبنان، صحنه رقابت‌ها، تضادها و مجموعه کنش‌ها و واکنش‌های سیاسی است که ریشه اصلی آن را می‌توان در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای جستجو کرد؛ بنابراین آنچه در صحنه سیاسی لبنان جاری است به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ترجمان و تجلی رقابت‌هایی است که صحنه بین‌المللی را در برگرفته و اکنون در لبنان به‌صورت مانع تراشی بر سر راه تشکیل دولت ظاهر شده است.

حال نکته مهم در این صحنه، وجود جریان نوپای اسلامی است که با برخورداری از عقبه‌های قابل ملاحظه استراتژیک منطقه‌ای (کشورهای محور مقاومت) توانسته است تا در عرصه مبارزات انتخاباتی، موفقیت چشمگیری را از آن خود سازد؛ یعنی همان جریان پرتوانی که حزب الله لبنان آن را نمایندگی می‌کند و تا پیش از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی، دنیای غرب، ارتجاع منطقه و رژیم صهیونیستی در صدد بودند تا با اتهام تروریستی بودن این گروه زمینه خلع سلاح آن را فراهم کنند.

روشن است که قدرت‌ پیدا کردن جریانات و حرکت‌های اسلامی در صحنه بین‌المللی از جمله پدیده‌هایی است که سبب شده تا قدرت‌های صنعتی و دولت‌های سرمایه‌داری وارد عرصه تقابل با آن شوند. به عبارتی در حال حاضر عمده‌ترین نگرانی دنیای غرب بعد از فروپاشی بلوک شرق، وجود جریانات اسلامی است که در حیطه تمدن اسلامی قابلیت قدرت گیری بیشتر را پیدا کرده‌اند؛ بنابراین طبیعی است که وجود جریانی همانند جریان حزب‌الله لبنان از جمله پدیده‌هایی است که دنیای غرب از آن به‌عنوان یکی از شاخه‌های اصلی جریان اسلامی یاد می‌کند.

به‌خصوص آنکه هرگونه موفقیت سیاسی حزب‌الله آن‌هم در عرصه‌های انتخاباتی و سیاسی می‌تواند به‌صورت الگویی برای دیگر جریانات اسلامی در جهان اسلام به شمار آید و در بسیاری دیگر از نقاط جهان اسلام، حرکت‌های پردامنه‌ای را علیه سیاست‌های سلطه طلبانه غرب به وجود آورد.

البته از دیدگاه رژیم صهیونیستی و به‌تبع آن از نظر مقامات واشنگتن، زمینه سازی برای خلع سلاح مقاومت حزب الله، بر تشکیل کابینه و حل‌وفصل مشکلات فزاینده اقتصادی لبنان اولویت دارد زیرا که تشکیل کابینه‌ای بر اساس ترکیب آراء مردم لبنان به معنی ایجاد مانعی جدی بر سر راه خلع سلاح حزب الله خواهد بود و تشکیل چنین کابینه‌ای، به‌صورت رسمی هرگونه اتهامی را مبنی بر تروریست بودن حزب الله به‌صورت کلی باطل خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *