جدیدترین مطالب

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

اسپوتنیک، تنها کانال رادیویی خارجی در ایران

از امروز، رادیو “گفتگو”، برنامه هفتگی مشترک “راهبرد شرقی” را روی آنتن می برد. در این کانال رادیویی، کارشناسان دو طرف به مدت یک ساعت در مورد شکل گیری نظم جهانی چند قطبی و چندفرهنگی بحث خواهند کرد.

فلج سیاسی آمریکا

اخبار را ورق می زدم به مطلبی که نشریه واشنگتن پست در باره امضای لایحه کمک های آمریکا به کی یف اشاره می کند رسیدم.

Loading

ابعاد و پیامدهای پیروزی مقاومت در غزه

۱۳۹۷/۰۸/۲۷ | دیدگاه, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: گروه‌های فلسطینی در غزه اواسط هفته گذشته با میانجی‌گری مصر، آتش‌بس با رژیم اسرائیل را اعلام کردند. در این خصوص نمایندگان گروه‌های فلسطینی اعلام کردند که تلاش‌های مصر به تثبیت آتش بس میان مقاومت و دشمن صهیونیستی انجامید و تا زمانی که دشمن به این آتش‌بس پایبند باشد، مقاومت نیز به آن پایبند خواهد بود.

حسن هانی‌زاده/ کارشناس مسائل خاورمیانه

باید توجه داشت آنچه که اخیرا در غزه رخ داد یک پیروزی بزرگ برای ملت فلسطین تلقی می‌شود؛ چرا که شرایط اکنون به گونه‌ای است که ارتش رژیم صهیونیستی در مقابل حماس اسلامی غافلگیر شده و این جریان با رونمایی از موشک‌های جدید موفق شد استراتژی توازن وحشت را در اراضی اشغالی عملیاتی کند. استفاده دقیق و هوشمندانه رزمندگان فلسطینی برای تقابل با حمله ارتش رژیم صهیونیستی به غزه، افسران ارشد ارتش اسرائیل را غافلگیر کرد که این امر اختلاف شدیدی میان مقامات اسرائیل به وجود آورد. علاوه بر شکست نظامی، دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی مانند موساد، شاباک و شین‌بت نیز نتوانستند ارزیابی دقیقی از توانمندی‌های دفاعی رزمندگان فلسطینی داشته باشند. به همین دلیل استعفای وزیر جنگ و وزیر امور مهاجرت اسرائیل، کابینه بنیامین نتانیاهو را در آستانه سقوط قرار داده است. به گونه‌ای که اگر طی روزهای آینده یکی از دیگر از احزاب افراطی اسرائیل از کابینه خارج شود احتمالا این کابینه سقوط خواهد کرد. لذا به نظر می‌رسد که درخواست بنیامین نتانیاهو برای برقراری آتش‌بس بین اسرائیل و حماس شکست بزرگی برای رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود و اعتماد یهودیان به ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل به شدت متزلزل خواهد شد. همچنین شکست گنبد آهنین در برابر ردیابی موشک‌های محلی حماس، نشان داد که سراسر اراضی اشغالی در تیررس رزمندگان حماس قرار دارد. در چنین شرایطی چنانچه اسرائیل بار دیگر دست به ماجراجویی جدیدی بزند قطعا رزمندگان فلسطینی موشک‌های جدیدتری را وارد عرصه‌های میدانی خواهند کرد و در این صورت توازن قدرت به نفع رزمندگان فلسطینی تغییر خواهد کرد. در حقیقت در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که یهودیان شهرک‌نشین به شدت نسبت آینده امنیتی خود بیمناک شده‌اند. همچنانکه پس از حملات اخیر و اعلام آتش‌بس، صدها شهرک‌نشین در جنوب اراضی اشغالی فلسطین با محکوم کردن ناتوانی دولت اسرائیل در دفع حملات مقاومت، با آتش‌بس تحت نظارت مصر مخالفت کردند.

بنابراین دور از تصور نیست که یهودیان در آینده ناچار شوند که به خارج از فلسطین اشغالی مهاجرت کنند که این مسئله یک شکست استراتژیک برای رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود.

از دیگر سو شکست اخیر رژیم صهیونیستی به مفهوم شکست رژیم‌های مرتجع عرب حامی اسرائیل تلقی می‌شود؛ زیرا برخی از مقامات رژیم‌های عربی مانند محمدبن‌سلمان، ولیعهد سعودی در تشویق نخست‌وزیر رژیم اسرائیل برای حمله به غزه نقش داشتند.

همچنین این شکست طرح عملیاتی کردن معامله قرن را برای مدتی طولانی به تاخیر خواهد انداخت؛ زیرا پیروزی اخیر حماس اعتماد به نفس بالایی به رزمندگان فلسطینی می‌دهد تا در برابر طرح‌های سازشکارانه ایستادگی کنند. در عین حال طبیعی است که انتفاضه بازگشت نیز با قوت بیشتری ادامه پیدا کند؛ زیرا اکنون ترس از ملت فلسطین رخت بربسته و برعکس نگرانی بالایی بین یهودیان ساکن شهرک‌ها بوجود آورده است؛ آنها اکنون وحشت دارند که اگر بار دیگر اسرائیل حمله کند ممکن است رزمندگان فلسطینی از سلاح‌های پیشرفته‌تری علیه تاسیسات نظامی اسرائیل استفاده کنند.

در خصوص اینکه آیا پس از این باردیگر کابینه و ارتش رژیم صهیونیستی جسارت حمله به نوار غزه و مناطق فلسطینی نشین را خواهند داشت یا خیر بستگی به کابینه آینده این رژیم دارد.

اگر طی انتخابات آتی بنیامین نتانیاهو در قدرت باقی بماند احتمالا مجددا دست به ریسک حمله به مواضع حماس نمی‌زند اما اگر شخصی چون آویگدور لیبرمن که مواضعی بسیار افراطی دارد در انتخابات آینده نتانیاهو را شکست دهد و کابینه تشکیل دهد احتمالا اراضی اشغالی شاهد خشونت‌های بیشتری خواهد بود.

در نهایت پیروزی‌های اخیر حماس به مفهوم پیروزی محور مقاومت تلقی می‌شود و این پیروزی می‌تواند قدرت مانور سیاسی حماس و محور مقاومت را در منطقه افزایش دهد. همچنین این پیروزی بر کشورهای سازشکار عرب مانند عربستان، بحرین، امارات و حتی اردن تاثیر منفی خواهد داشت. برای آمریکا نیز به هر حال چون آنها نقش مدیریتی برای اسرائیل دارند این مسئله شکست در برابر جریان مقاومت تلقی می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *