جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تحولات یک دهه اخیر در آسیای جنوب غربی به عنوان پهنه بزرگ نظام جهانی و کانون تنش و تشنج جهانی، نشان داده است که قدرت ترس از جایگاه مهمی برخوردار بوده و ایران از دارندگان اصلی این منبع قدرت محسوب می‌شود.
Loading

أحدث المقالات

پاسخ نظامی اسرائیل به تهران ممکن است در قالب حمله به نیرو‌های نیابتی در خارج از ایران باشد / انتظار نمی‌رود که تل آویو مقامات ارشد ایرانی را هدف قرار دهد

مقامات ایالات متحده انتظار دارند که پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله آخر هفته ایران محدود باشد و به احتمال زیاد شامل حمله به نیرو‌های نظامی ایران و نیرو‌های نیابتی تحت حمایت ایران در خارج از ایران باشد.

بورل: اتحادیه اروپا در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه را «تروریستی» اعلام کند / تحریم‌های جدید علیه تهران مستلزم وجود چیز‌هایی است که قابل تحریم باشد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی گفت که این اتحادیه در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را «تروریستی» اعلام کند.

نامه وزیر خارجه اسرائیل به ۳۲ کشور برای قراردادن سپاه در لیست تروریسم و تحریم برنامه موشکی ایران

کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل در نامه‌ای به ۳۲ کشور از آن‌ها خواست تا تحریم‌هایی را علیه برنامه موشکی ایران اعمال کنند و سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

وزیر خارجه چین به همتای سعودی: ایران گفت که هدف ضدحمله اش، هیچ کشور همسایه‌ای نیست / تهران مایل است به سیاست‌های حسن همجواری ادامه دهد

وانگ یی گفت: چین قاطعانه با حمله به سفارت ایران در سوریه که به شدت قوانین بین المللی را نقض می‌کند، مخالف است؛ در عین حال متوجه شدیم که ایران اعلام کرده است که هدف ضدحمله‌اش هیچ کشور همسایه‌ای نیست و مایل است به سیاست‌های حسن همجواری و دوستانه ادامه دهد.

واکنش ولی نصر، مشاور سابق اوباما، به تماس وزرای خارجه چین و سعودی: عربستان اعتماد کمی نسبت به آمریکا دارد که بتواند از جنگ جلوگیری کند / بهایی که پکن برای استفاده از نفوذش در تهران می‌خواهد چیست؟ در مقابل به ایران چه خواهد داد؟

ولی نصر نوشت: « عربستان امید چندانی به توانایی آمریکا برای جلوگیری از توسعه درگیری‌ها در منطقه ندارد. این نشان می‌دهد که سعودی‌ها چقدر نگران وضعیت فعلی هستند و چقدر اعتماد کمی نسبت به آمریکا دارند که بتواند اوضاع را مدیریت و از جنگ جلوگیری کند.»

Loading

عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه و پیامدهای منطقه‌ای آن

۱۳۹۷/۱۰/۲۲ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – گزارش تحلیلی: تصمیم ترامپ به عقب‌نشینی نیروهای آمریکا از سوریه بحث‌های زیادی به راه انداخته‌است. بسیاری از کارشناسان عقب‌نشینی نیروهای آمریکا از سوریه را رویدادی تفسیر کرده‌اند که موجب افزایش نگرانی‌های رژیم صهیونیستی شده‌است، بدین مفهوم که با خروج آمریکا از سوریه مسیر برای ایران جهت ایجاد کریدور زمینی از تهران تا بیروت بیش از پیش هموار خواهد شد.

تصمیم در خصوص عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه یک شکست ژئوپلتیکی برای رژیم صهیونیستی به‌شمار می‌رود، چراکه مقامات این رژیم حصول اهداف سیاسی و نظامی خود در سوریه و رقم‌زدن معادلات دلخواه را با اتکاء ‌بر حمایت آمریکا برنامه‌ریزی کرده‌بودند..در صورت عملیاتی‌شدن تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، چنین برنامه‌ریزی سیاسی رژیم صهیونیستی با شکست مواجه می‌شود. البته تاکنون نه آمریکا و نه اسرائیل در پیشبرد دستورکار سیاسی و نظامی خود در سوریه موفق نبوده‌اند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای به این تصمیم ترامپ واکنش نشان داد. بیانیه نتانیاهو مثل ادوار قبلی حاوی هیچگونه تمجید و تعریفی از تصمیم دولت ترامپ نبود. این امر می‌تواند حاکی از نگرانی واقعی رژیم صهیونسیتی نسبت به کم و کیف تاثیر خروج آمریکا از سوریه بر این رژیم و موازنه قوا در منطقه باشد.

به باور کارشناسان نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی نسبت به تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکا از سوریه بیانگر تهدیداتی است که این رژیم در سال 2018، با آن‌ها مواجه بوده‌است:

الف) تقویت محور مقاومت،به‌ویژه در سوریه و لبنان شدیداً رژیم صهیونیستی را نگران ساخته‌است. اظهارات نخست‌وزیر و سایر مقامات این رژیم مؤید این امر است.

ب) رژیم صهیونیستی گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه و برقراری کریدور زمینی در محور مقاومت را تهدید راهبردی دیگری برای خود قلمداد می‌کند و خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را در جهت هموارشدن این مسیر می‌داند. اظهارات مقامات اسرائیل بخوبی عمق این نگرانی را نشان می‌دهد. سرتیپ یوسی کوپرواسر، رئیس سابق بخش تحقیقات ارتش رژیم صهیونیستی در این خصوص گفت: خروج نیروهای آمریکایی از سوریه موجب تقویت بیشتر ایران در سوریه و منطقه خواهد شد. مضافاً اینکه این امر به معنای شکل‌گیری کریدوری زمینی از تهران تا لبنان خواهد بود که هیچ چیز در این مسیر مانع از آن نخواهد شد.

ییسرائل کاتس وزیر راه و ترابری رژیم صهیونیستی که وزیر اطلاعات این رژیم نیز هست در مصاحبه‌ای گفت که اسرائیل همیشه توانسته‌است از امنیت خود دفاع کند، ولی عقب‌نشینی نیروهای آمریکا از سوریه، وضعیت امنیتی وخیم‌تری را در سوریه به وجود می‌آورد و موجب می‌شود ایران آسانتر بتواند از راه زمینی به سوریه دسترسی یابد.

ج) رژیم صهیونیستی پیروزی دولت اسد در جنگ علیه داعش و تسلط کامل دولت قانونی سوریه بر تمامی کشور را شکستی برای تلاش‌های این رژیم و نیز تهدیدی دیگر برای خود می‌داند. در این خصوص سرتیپ یوسی کوپرواسر، رئیس سابق بخش تحقیقات ارتش رژیم صهیونیستی چنین گفت: خروج نیروهای آمریکا از سوریه به معنای پیروزی کامل نیروهای اسد و تسلط کامل دولت اسد بر تمام سوریه خواهد بود.

به عبارت دیگر، پیروزی دولت اسد، موجب می‌شود تا جبهه جنوبی سوریه در کانون توجهات این کشور قرار گیرد و حضور قوی‌تر ارتش سوریه در این منطقه از نگاه مقامات رژیم صهیونیستی تهدید راهبردی جدید به شمار می‌رود.

د) اسرائیل تقویت موقعیت راهبردی روسیه در سوریه را پس از خروج احتمالی آمریکا از دیگر تهدیدهای راهبردی قلمداد می‌کند، چراکه در صورت عقب‌نشینی آمریکا از سوریه، قدرت رژیم صهیونیستی در اعمال فشار بر روسیه برای رعایت منافع این رژیم در سوریه بیش از گذشته کاهش می‌یابد. گفته‌های سرتیپ یوسی کوپرواسر، رئیس سابق بخش تحقیقات ارتش رژیم صهیونیستی موید این امر است که گفت: روسیه رقیب تلخی برای آمریکا در منطقه است و از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه بسیار خرسند خواهد شد، چراکه مسکو آزادی عمل بیشتری برای تسلط سوریه در شکل‌دهی معادلات در این کشور خواهد داشت.

ه) تقویت ترکیه برای مقابله با کردها و نیز تضعیف مواضع کردهای سوریه را تهدید راهبردی دیگر می‌داند. مقامات رژیم صهیونیستی خواهان تضعیف مواضع کردهای سوریه نیستند، چراکه بر این باورند کردها می‌توانند سدی در برابر تقویت و پیشروی ترکیه باشند.

تشدید نگرانی‌های رژیم صهیونیستی از خروج آمریکا از سوریه

بدون تردید خروج نیروهای آمریکایی از سوریه بر نگرانی‌های رژیم صهیونیستی خواهد افزود. به باور کارشناسان و تحلیلگران مسائل خاورمیانه، خروج نیروهای آمریکایی باعث ایجاد خلأ در مناطق شرق و شمال سوریه می‌شود و بازیگران دخیل در تحولات سوریه تلاش خود را برای پرکردن این خلأ مضاعف خواهند ساخت.

خاطر نشان می نماید نگرانی اسرائیل ناشی از تقویت مواضع کردها یا گروه شورشی داعش نیست، بلکه این نگرانی ریشه در تحکیم هرچه بیشتر نفوذ جمهوری اسلامی ایران در سوریه بطور اخص و در خاورمیانه بطور اعم و همچنین تقویت بیش از پیش محور مقاومت دارد. تحلیل روزنامه “یدیعوت آحارونوت” در مورد تصمیم آمریکا به خروج از سوریه مبنی‌بر اینکه این تصمیم پیروزی برای ایران و شکستی برای اسرائیلاست حاکی از عمق نگرانی رژیم صهیونیستی از تحولات جدید در میدان سوریه می‌باشد.از سوی دیگر ادعاهای دنی دانون، نماینده دائم رژیم صهیونیستی در سازمان ملل مبنی‌بر اینکه آنچه موجب نگرانی اسرائیل است حضور ایران در سوریه است، شاهد مثالی دیگر بر نگرانی رژیم مذکور از تقویت نفوذ جمهوری اسلامی ایران است.

تل آویو نگران است که اجرای تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکا از سوریه موجب شود منافع این رژیم لحاظ نشود. بعلاوه، مقامات رژیم صهیونیستی بکرات و به شکل ضمنی و آشکارا خواهان تجزیه سوریه هستند تا شرایط برای احیای نقش قدرتمند سوریه در معادلات منطقه‌ای فراهم نشود.

فرصت های بالقوه برای جبهه مقاومت

با عملیاتی‌شدن خروج نیروهای آمریکایی از سوریه فرصتی فراهم خواهد شد تا دستاوردهای محور مقاومت در سوریه در بستر مناسبتری تثبیت شود. بعلاوه، خلأ ایجادشده ناشی از این اقدام ترامپ می‌تواند مورد بهره‌برداری این محور قرار گیرد. از طرف دیگر، فرصتی برای نمایش قدرت محور مقاومت در منطقه خواهد بود و فرصتی ایجاد خواهد کرد تا موازنه قدرت به نفع محور یادشده بیش از پیش تثبیت گردد.

از سوی دیگر با توجه با اتکای رژیم صهیونیستی به حمایت و پشتیبانی ترامپ از این رژیم در معادلات سوریه، عقب‌نشینی آمریکا از این کشور، ضعف اسرائیل را بیش از گذشته نمایان ساخته و شرایط را برای جبهه فلسطینی در مبارزه با این رژیم فراهم خواهد ساخت.

جان کلام اینکه دستاوردهای ژئوپلتیک محور مقاومت در سوریه و منطقه و تقویت دولت بشار اسد و همچنین اظهارات سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله مبنی‌بر توانایی حمله به سرزمین‌های اشغالی، نگرانی‌های امنیتی اسرائیل را افزایش داده و فرصتی برای مقابله با ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی فراهم شده‌‌است.

برنامه آتی رژیم صهیونیستی

تحولات پایان سال 2018، در سوریه و منطقه خاورمیانه معادلات جدیدی را رقم زده‌است که مقامات رژیم صهیونیستی را بیش از گذشته نگران ساخته‌است. بدون تردید این رژیم برای مقابله با شرایط دشوار پیش‌رو در سال 2019 دست به تحرکاتی خواهد زد. بنظر می‌رسد اهم برنامه‌های این رژیم در سال جدید میلادی به شرح زیر قابل ذکر می‌باشد:

الف) تقویت و تجهیز باقیمانده عناصر داعشی و شعله‌ور نگه داشتن درگیری‌ها در سوریه. اخیراً اندیشکده مرکز اطلاعات و جاسوسی تروریسم اسرائیل گزارشی در خصوص تحولات سوریه منتشر کرده و در آن بر این نکته تاکید شده‌است که برقراری ثبات در سوریه و پایان بحران در این کشور به معنای خروج آمریکا از سوریه و فراهم‌شدن فرصت برای محور مقاومت جهت افزایش فشار بر اسرائیل در جبهه فلسطین خواهد بود. این گزارش حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی شدیداً نسبت به پایان درگیری در سوریه نگران است، چراکه متعاقب آن تمرکز محور مقاومت معطوف به حمایت از گروه‌های فلسطینی خواهد شد. در چنین شرایطی ترجیح مقامات صهیونیستی به شعله‌ور نگه داشتن آتش درگیری در سوریه با تسلیح مجدد عناصر داعشی خواهد بود.ناگفته نماند داعش و عناصر تروریستی در سوریه تاکنون در خدمت پیشبرد منافع رژیم صهیونیستی بوده‌اند.

ب) تلاش مستمر برای نزدیکی بیش از پیش به کشورهای عربی

به باور بسیاری از تحلیلگران منطقه یکی از مزیت‌های جنگ در سوریه برای رژیم صهیونیستی فراهم‌شدن زمینه‌های مناسب جهت نزدیکی این رژیم به کشورهای عربی حامی عناصر تروریستی در منطقه بود. در این راستا و با توجه به تثبیت دولت قانونی بشار اسد و تحکیم پایه‌های قدرت سوریه، یکی از برنامه آتی رژیم صهیونیستی در سال پیش‌رو مضاعف‌ساختن نزدیکی هرچه بیشتر به کشورهای عربی و تشکیل صف‌بندی جدید در منطقه خواهد بود.

ج) تلاش‌برای جلوگیری از گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران

مقابله با گسترش نفوذ کشورمان در منطقه از دیگر اقدامات رژیم صهیونیستی در سال پیش‌رو خواهد بود. شاهد مثال این گفته، مطالب مقامات رژیم صهیونیستی ازجمله ادعاهای گادی آیزنکوت، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی است که اخیرا در سخنانی اعلام کرد این رژیم برای جلوگیری از آنچه وی تحمیل هژمونی شیعی در سوریه و نیز تشکیل هلال شیعی نامید، به زودی عضو ائتلاف عربی گسترده‌ای خواهد شد.

د) جلوگیری از تقویت همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه در سوریه

مقامات رژیم صهیونیستی گسترش همکاری جمهوری اسلامی ایران و روسیه، به‌ویژه در سوریه را مولفه‌ای تاثیرگذار در تقویت جایگاه کشورمان می‌دانند. از اینرو، همواره تلاش‌هایی جهت ایجاد شکاف در این همکاری بکار گرفته و در سال پیش‌رو این روند را ادامه تشدید خواهند کرد. بکارگیری دیپلماسی رفت‌وآمد بین مسکو – تل‌آویو توسط مقامات رژیم صهیونیستی، به‌ویژه سفرهای متعدد نخست‌وزیر این رژیم به مسکو و دیدار با رئیس‌جمهور روسیه حاکی از آن است که اسرائیل از تقویت مناسبات کشورمان با روسیه هراس دارد. استمرار این قبیل تحرکات ازجمله برنامه رژیم صهیونیستی در دوره پیش‌رو خواهد بود.

ه) پشتیبانی از گروهای تروریستی برای ایجادبی‌ثباتی در جمهوری اسلامی ایران   

دستاوردهای ژئوپلتیکی جمهوری اسلامی ایران در سوریه بطور اخص و در سطح منطقه خاورمیانه بطور اعم نگرانی بسیار زیادی در میان مقامات رژیم صهیونیستی ایجاد کرده‌است. این رژیم برای جلوگیری از گسترش نفوذ کشورمان در سوریه و منطقه در صدد ایجاد ناامنی در مناطق مرزی کشورمان با حمایت و پشتیبانی از گروه‌ها و عناصر تروریستی در سال پیش‌رو خواهد بود. اگرچه اسرائیل در سال‌های گذشته این سیاست را در دستورکار خود داشته‌است، لکن در دوره پیش‌رو با برنامه‌ریزی و شدت بیشتری این سیاست را پیگیری خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *