جدیدترین مطالب

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

Loading

أحدث المقالات

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

امیرعبداللهیان: راه حل بحران منطقه، توقف جنایات جنگی رژیم اسراییل در غزه است/ تببین پیامدهای هرگونه تکرار ماجراجویی جدید اسرائیل در شورای امنیت

برای حل ریشه ای بحران در منطقه، آنچه ضروری است، تمرکز بر راه حل سیاسی و توقف جنایات جنگی رژیم اسرائیل در غزه است و باید یک بسته سیاسی که همه ابعاد ای…

Loading

اهمیت و ابعاد راهبردی سفر رئیس جمهور ایران به سوریه

۱۴۰۲/۰۲/۱۹ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر دو روزه آقای رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران به سوریه از ابعاد مختلف، دارای اهمیت ارزیابی می‌شود. این سفر که در محافل رسانه‌ای و سیاسی منطقه بازتاب فراوانی داشته است، نقش مهمی در اجرای ده‌ها موافقت‌نامه اقتصادی و تجاری و همچنین امضای توافقات جدید نظامی و امنیتی دارد که در طول سال‌های گذشته مورد توافق طرفین قرار گرفته، اما به‌صورت کامل اجرایی نشده بود. برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

بازتنظیم و تقویت روابط دوجانبه و گسترش و ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری، ازجمله اهداف اصلی این سفر بود که درباره آنها، مذاکرات مهمی بین رؤسای جمهور و مقامات دو کشور انجام شد.

 

اهمیت سفر

سفر رئیس جمهور ایران به سوریه از ابعاد گوناگون سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و در رابطه با تحولات سرزمین‌های اشغالی دارای اهمیت راهبردی است.

تقارن این سفر با تحولات سیاسی و دیپلماتیک که در منطقه شاهد آن هستیم از جمله بهبود روابط ایران و عربستان، بهبود روابط کشورهای عربی با سوریه، تلاش تهران و مسکو برای عادی‌سازی روابط سوریه و ترکیه و گشایش‌های مهم در برخی پرونده‌های امنیتی و نظامی از جمله جنگ یمن، بیش‌ازپیش بر اهمیت این سفر افزوده است که در ادامه به اهم آن پرداخته می‌شود:

 

ابعاد سیاسی

سفر آقای رئیسی در سوریه را نباید در چهارچوب سفرهای عادی و دوره‌ای مسئولان دو کشور به یکدیگر بررسی کرد. با اینکه بشار اسد در 13 سال گذشته دو بار یعنی در سال‌های 1397 و 1401 به ایران سفر کرده بود، اما در این مدت از سوی جمهوری اسلامی ایران سفری در این سطح کیفی و کمی به سوریه انجام نشده بود.

از این نظرگاه، سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به دمشق نشان می‌دهد که نه تنها از «وزن راهبردی» و «جایگاه سیاسی» سوریه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران کاسته نشده، بلکه تهران در دوره جدید که در چهارچوب «آسیاگرایی» عمل می‌کند، به‌دنبال «تحول قابل توجه» در روابط موجود با سوریه از طریق تحکیم و تقویت مناسبات دوجانبه در عرصه‌های گوناگون است.

نکته مهم اینکه در ماه‌های اخیر یک گزاره، بیشتر در رسانه‌های مخالف خارجی درخصوص ایران و سوریه شنیده و دیده می‌شد مبنی‌براینکه مناسبات جمهوری اسلامی ایران با سوریه در حال رنگ باختن است و با ورود کشورهای عربی به دمشق، تهران دیگر آن نفوذ و اهمیت راهبردی سابق در سوریه را ندارد. کیفیت حضور رئیس جمهور اسلامی ایران در سوریه که با استقبال مردمی نیز همراه بود، خط بطلانی بر تمام این تبلیغات و فرافکنی‌ها بود.

 

ابعاد منطقه‌ای

درشرایطی‌که سرزمین‌های اشغالی شاهد تحولات راهبردی مهمی است و مسأله فلسطین به‌شدت برجسته شده و در کانون توجه قرار دارد؛ همچنین در مقطعی که رژیم‌صهیونیستی برای نخستین بار در 75 سال گذشته و به‌طرز بی‌سابقه‌ای با بحران‌های عمیق موجودیتی از درون و بیرون مواجه شده است، دیدار رؤسای جمهوری دو کشور که از ارکان اصلی و دولتی جبهه مقاومت اسلامی به‌شمار می‌روند، دارای «پیام مهم مقاومت» است.

واکنش گسترده رسانه‌ها و کارشناسان رژیم‌صهیونیستی به این سفر به‌طوری که گزارش‌های مربوط به حضور آقای رئیسی در سوریه در صدر اخبار رسانه‌های عبری‌زبان قرار داشت، به این مسأله بازمی‌گردد که دوره جدید مناسبات تهران – دمشق، روند تحولات موجود در سرزمین‌های اشغالی را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد.

رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کرده‌اند «سفر رئیس جمهور ایران به سوریه بسیار استثنائی است و باید اسرائیل را نگران کند». شبکه 13 رژیم‌صهیونیستی هم با ارائه تحلیلی در این رابطه اعلام کرد؛ «جمهوری اسلامی ایران خواهان یکپارچه و متحد کردن محور ایران – حزب‌الله – حماس- جهاد اسلامی است و این امر باعث می‌شود که برنامه جدیدی در خصوص سیاست خاورمیانه پیاده کند».

درهمین‌حال، سخنانی که رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با بشار اسد و همچنین در حرم حضرت زینب (س) و نیز در مصاحبه با شبکه المیادین داشتند که حاوی مضامین مهم ضدصهیونیستی و حمایت از جبهه مقاومت بود، مؤید این موضوع است.

لازم است به این نکته مهم اشاره شود که این سفر و تلاش تهران برای تقویت مناسبات راهبردی با سوریه، درعین‌حال‌که مکمل بهبود مناسبات کشورهای عربی با سوریه است، باعث تقویت عناصر قدرت ملی دمشق در عرصه‌های نظامی، اقتصادی و … برای غلبه نهایی بر بحران امنیتی موجود خواهد شد.

 

ابعاد اقتصادی

همان‌طور که در ابتدای نوشتار حاضر اشاره شد، موضوعات اقتصادی و تجاری یکی از دستورکارهای مهم سفر آقای رئیسی به سوریه بود.

درشرایطی‌که سوریه در وضعیت نامناسب اقتصادی قرار دارد و برای احیای اقتصادی و بازسازی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های خارجی است، جمهوری اسلامی ایران با توجه به مناسبات دوستانه‌ای که با این کشور دارد و به‌ویژه در 12 سال اخیر، تهران یکی از اولویت‌های سیاست خارجی سوریه بوده است، از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است تا در دوره جدید و پسابحران سوریه که روابط خارجی این کشور با کشورهای عربی هم رو به بهبود است، از کشورهای پیشگام باشد.

طی این سفر، رؤسای جمهور دو کشور توافقنامه همکاری راهبردی بلندمدت و نیز یادداشت تفاهم همکاری در صنعت نفت و انرژی را امضا کردند.

 

نکته پایانی

سفر آقای رئیسی به سوریه، مانور قدرت دو کشور در یک مقطع مهم تاریخی در منطقه بود که از یک طرف شاهد مناسبات و ائتلاف‌های جدید درون منطقه‌ای و از طرف دیگر تشدید بحران‌های موجودیتی رژیم‌صهیونیستی هستیم که منشأ بخش عمده‌ای از بحران‌های امنیتی و جنگ داخلی سوریه بود.

جمهوری اسلامی ایران «متحد راهبردی» و صادق برای سوریه است که هزینه این اتحاد و همراهی را به اشکال مختلف پرداخت کرده است. همان‌طورکه فحوای سخنان سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی و در دیدار با بشار اسد هم قابل توجه بود، هیچ‌ کشوری نمی‌تواند جای ایران و خدمات صادقانه تهران را برای سوریه بگیرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در آن دیدار با اشاره به «اظهار دوستی و محبت برخی کشورهایی که در سال‌های گذشته در جبهه مقابل سوریه قرار داشتند»، تأکید کرده بودند که «باید از تجربه‌های گذشته، خط آینده را روشن کرد».

درمجموع، سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به دمشق به باز شدن فصل جدیدی از روابط راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و سوریه کمک شایانی خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *