جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن: عربستان برای اولین بار آماده است اسرائیل را کاملاً به رسمیت بشناسد

بایدن گفت «فعلاً وارد جزئیات نمی‌شوم. اما ببینید من با سعودی‌ها و با همه کشورهای عربی دیگر از جمله مصر، اردن و قطر کار کرده‌ام؛ آن‌ها آماده هستند اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند، برای اولین بار اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند».

Loading

پیامدهای بحران در ارتش رژیم‌صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در هفته‌های اخیر، رژیم‌صهیونیستی با «بحران بزرگ و جدیدی» در درون نهادهای نظامی و امنیتی مواجه شده که در نوع خود بی‌سابقه و به‌ قول برخی مقامات صهیونیستی، «وحشتناک» است. حمید خوش‌آیند – کارشناس مسائل منطقه

اعتراضات علیه کابینه نتانیاهو، با سرعت و شدت بیشتری به درون نهادهای نظامی و امنیتی کشیده شده است، به‌طوری‌که هر روز افسران و نظامیان ذخیره بیشتری از خدمت در ارتش و سایر نهادهای نظامی و امنیتی «امتناع» می‌کنند. چنانکه که در اقدامی بی‌سابقه، سفر اخیر نتانیاهو به انگلیس به‌دلیل تمرد خلبان هواپیمای حامل وی، با تأخیر انجام شد!

گروه جدیدی از افسران و سربازان ذخیره ارتش از واحدهای مهندسی یگان «یاهلوم» که در مأموریت‌های ویژه از جمله پشت خطوط دشمن تخصص دارند، طوماری را امضا کرده‌اند که در آن اعلام شده است تا زمانی‌که دولت از طرح اصلاح دستگاه قضایی عقب‌نشینی نکند، از حضور در خدمت ذخیره خودداری می‌کنند.

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» هم به نقل از افسرانی که این طومار را امضا کرده، نوشته است، «معتقدیم که در اینجا با شکاف بزرگی مواجه هستیم که در حال نفوذ در صفوف یگان‌های ذخیره است».

علاوه‌براین، 37 خلبان ذخیره ناوگروه شکاری ۶۹ نیروی هوایی رژیم‌صهیونیستی که حملات هوایی به سوریه و سایر عملیات‌ها در منطقه را هدایت می‌کنند، اعلام کردند در اعتراض به بازنگری قضائی نتانیاهو در تمرین حاضر نمی‌شوند.

در یک ماه اخیر، تعداد نیروهای ذخیره به‌حدی کاهش یافته است که ارتش در آستانه «کاهش» دامنه عملیات‌های خاص است. این مسأله باعث شده است، «هرزی هالوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم‌صهیونیستی ضمن ابراز نگرانی و ترس از پدیده «امتناع گسترده از خدمت در ارتش» اعلام کند که این پدیده به سمت ابعاد نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است.

ژنرال «گابی اشکنازی»، رئیس سابق ستاد کل ارتش هم در کنفرانس سالانه «مرکز تحقیقات امنیت ملی» نسبت به پیامدهای خطرناک پدیده امتناع از انجام خدمت ذخیره هشدار داده و تأکید کرده است: «این یک خطر بزرگ برای نیروی نظامی اسرائیل است، زیرا اندازه واقعی اقتدار نیروی ذخیره در ارتش بسیار بیشتر از آن چیزی است که یک شهروند عادی تصور می‌کند، نیروی ذخیره همه یگان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و جزء ضروری قدرت ارتش اسرائیل بوده و قدرت ارتش برای مقابله با تهدید خارجی محسوب می‌شود».

«عاموس یادلین» ژنرال بازنشسته و رئیس سابق اطلاعات نظامی نیز در یادداشتی نوشته است: «وقتی دولت یک بحران بی‌سابقه اعتماد در ارتش ذخیره ایجاد می‌کند، کسانی که فکر می‌کنند این بحران به ارتش عادی سرایت نخواهد کرد، اشتباه می‌کنند!»

در همین حال بنیامین نتانیاهو هم در واکنش به اتفاقات داخل ارتش و فراخوان‌های گسترده ناشی از عدم حضور در خدمت سربازی، گفته است، «نگران ارتش هستم. در ارتش نباید نافرمانی وجود داشته باشد، چون این موضوع باعث نابودی ما می‌شود».

نتانیاهو، پس از دیدار خود با ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا در لندن نیز هشدار داد، «تسلیم شدن در برابر امتناع ارتش، خطری وحشتناک برای (به اصطلاح) کشور اسرائیل است. کشور بدون ارتش اسرائیل نمی‌تواند وجود داشته باشد، ملتی وجود نخواهد داشت، خیلی ساده است!»

با توجه به اینکه رژیم‌صهیونیستی، یک جامعه و رژیم کاملاً نظامی است و حتی بعضی محققان و اندیشمندان برجسته غربی از جمله «هارولد لاسول»، دانشمند و نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی، رژیم اسرائیل را «دولت پادگانی» می‌نامد که ارتش نقش مهمی در حیات و موجودیت آن دارد، بنابراین طبیعی است که هرگونه چالش یا بحران در درون تشکیلات نظامی این رژیم، می‌تواند «پیامدهای راهبردی» مهمی در ابعاد «موجودیتی» آن داشته باشد.

نقش ارتش و نیروهای مسلح در رژیم‌صهیونیستی بسیار بیشتر و «راهبردی‌تر» از نقش مشابه آن در سایر کشورهاست. موقعیت و ماهیت تهدیدها و انتظارات سران و رهبران صهیونیستی از ارتش سبب شده است که سازمان نظامی رژیم صهیونیستی در اتخاذ «تصمیمات استراتژیک»، بسیار مهم و تعیین‌کننده تلقی شود.

جایگاه ارتش در رژیم‌صهیونیستی که بنا به برخی دیدگاه‌ها حتی فراتر از کابینه است، باعث گردیده در طول 75 سال گذشته تمام «استراتژی‌های بزرگ» این رژیم، ماهیت و صبغه نظامی داشته باشند. این ویژگی به تنهایی کافی است تا به عمق فاجعه‌ای که با بحران درونی ارتش در رژیم‌صهیونیستی در حال رخ دادن است، پی ببریم.

بحران در درون ارتش، آن‌هم در مقطعی که رژیم‌صهیونیستی در وضعیت «تقابل و درگیری» با گروه‌های مقاومت فلسطینی در کرانه باختری و سایر مناطق قرار دارد، مسأله‌ای است که می‌تواند باعث «آسیب جدی» به عملکرد و کارایی آن در حوزه‌های میدانی و عملیاتی شود و بر آمادگی آن در نبردهای میدانی و «توازن قوا» در اراضی اشغالی تأثیر محسوس بگذارد.

بحران امتناع و تمرد نیروهای ذخیره در ارتش، در کوتاه‌مدت باعث «تضعیف ارتش فعال» در حوزه‌های درگیر داخلی و خارجی و در نتیجه تقویت دستاوردهای فزاینده گروه‌های مقاومت می‌شود. برای همین است که مقامات سابق و کنونی ارتش صهیونیستی به طور دائم هشدار می‌دهند، «بحران داخلی فرصتی برای آسیب رساندن به اسرائیل است».

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *