جدیدترین مطالب

تحریم‌های جدید علیه ایران

تحریم‌های جدید علیه ایران

کوروش احمدی در یادداشتی می نویسد: اسرائیل بعد از حمله ایران پیگیر اقدامات تحریمی و دیپلماتیک علیه ایران و قرار‌دادن سپاه در فهرست سازمان‌های حامی تروریسم و به‌اصطلاح «ایجاد یک جبهه جهانی و یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران» شده‌ است.

منبع حماس: ۳۰ افسر شاباک اسیر حماس هستند

یک منبع در جنبش حماس گفت: این جنبش ۳۰ نفر از ژنرال‌ها و افسران شاباک را نزد خود اسیر نگه داشته است که در محل‌های کاملا امنی به سرمی برند و نظامیان صهیونیست نمی‌توانند به آنها دست یابند.

اسب‌های سرگردان و زخمی ارتش در خیابان‌های لندن

پنج راس اسب متعلق به واحد سوار نظام سلطنتی که گفته شده هنگام تمرین فرار کرده اند، در خیابان‌های مرکز لندن در برخورد با خودرو‌های عبوری زخمی شدند و رهگذران را در قلب سیاسی لندن حیرت زده کردند.

آغاز به کار اجلاس بین‌المللی سن‌پترزبورگ

دوازدهمین اجلاس بین المللی نمایندگان عالی کشور‌ها در امور امنیتی روز چهارشنبه با حضور مقامات امنیتی و دفاعی بیش از یکصد کشور، از جمله جمهوری اسلامی ایران در سن پترزبورگ روسیه آغاز شد.

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

مجید خورشیدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چهل و چهارسال قبل در یک تصمیم ناسنجیده و مغرورانه، جیمی کارتر و مشاورنش تصمیم گرفتند تا با عملیات و حمله ای مشابه فیلم های هالیوودی به خاک ایران بتوانند جاسوس هایشان را از تهران خارج کرده و پیروزمندانه در واشنگتن و نیویرک رژه افتخار بروند. آن روز طوفان شن در آستین دست انتقام الهی در روزهای نخست انقلاب اسلامی که هنوز شیرازه امور قوام کافی نیافته بود و نوعی از پراکندگی و ابهام بر فضا حاکم بود آمریکایی ها را ناکام و سرافکنده کرد.
Loading

أحدث المقالات

شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۲۶۲ نفر رسید

تهران- ایرنا- وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که شمار شهدای فلسطین از آغاز تجاوزگری ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه در هفتم اکتبر (۱۵ مهر)، به ۳۴ هزار و ۲۶۲ نفر افزایش یافت.

آلمان همکاری با آنروا را از سرمی‌گیرد

پس از ارائه گزارش سازمان ملل مبنی بر عدم وجود شواهد کافی درباره عضویت کارکنان آنروا در حماس، آلمان اعلام کرد که همکاری با این نهاد در غزه را از سرمی‌گیرد.

Loading

خاورمیانه در آستانه صلح فراگیر

۱۴۰۲/۰۱/۰۵ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: توافقنامه راهبردی ایران و عربستان در پکن به دگرگونی شرایط سیاسی و امنیتی و حرکت به سمت یک صلح و ثبات پایدار در منطقه کمک خواهد کرد. این توافقنامه به تنش‌های هزینه دار بین تهران و ریاض پایان خواهد داد و شرایط جدیدی به لحاظ پایداری سیاسی و امنیتی و گسترش همکاری‌های بین کشورهای منطقه ایجاد می‌کند. حسن هانی‌زاده - کارشناس مسائل خاورمیانه

کشورهای منطقه از جمله ترکیه و اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس از توافقنامه تهران – ریاض در پکن استقبال کردند و آن را ضامن حفظ ثبات و امنیت منطقه تلقی کردند.

نخستین تاثیرات جانبی این توافقنامه رویگردانی کشورهای عرب خلیج‌فارس از رژیم صهیونیستی است؛ بگونه‌ای که عربستان از دادن ویزا به یک هیات بلند پایه اسرائیلی خودداری کرد. همچنین امارات متحده که اخیرا شاهد سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به ابوظبی بود، قرارداد خرید سامانه دفاعی از رژیم صهیونیستی را لغو کرد.

سفر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز نشان می‌دهد که سوریه در حال خروج از یک بحران نفسگیر 12 ساله است . رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز در آستانه انتخابات سراسری این کشور، تمایل خود را برای برقراری رابطه با سوریه و حل مشکلات خود با دمشق اعلام کرد. ترکیه در بحران داخلی سوریه نقشی کاملا تخریبی ایفا می کرد و با تقویت گروهک‌های تروریستی در این کشور، بخشی از استان ادلب در شمال‌غرب سوریه را اشغال کرد. حضور 15 هزار نظامی ترک در یک صد پایگاه در مناطق شمالغرب سوریه نشان داد که دولت ترکیه قصد دارد بخش مهمی از خاک سوریه را تجزیه کند. اما توافقنامه اخیر ایران و عربستان در پکن مسیر صلح پایدار در منطقه را هموار خواهد ساخت؛ زیرا ایران و عربستان دو کشور تاثیرگذار در غرب آسیا هستند و هرگونه تنش میان دو کشور بازخورد منفی بر سایر کشورها خواهد داشت.

جنگ ظالمانه عربستان علیه مردم یمن که هفتمین سال خود را پشت سر گذاشت برای عربستان بیش از 350 میلیارد دلار هزینه داشته است؛ بگونه‌ای که بخشی از پروژه‌های عمرانی عربستان در طول 7 سال گذشته تقریبا متوقف شده است. از آنجایی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای پیشبرد طرح 2030 خود و رسیدن به قدرت، نیازمند یک حاشیه امن سیاسی است لذا از سال گذشته علائم مثبتی برای توافق با ایران ارسال کرد. از فروردین ماه سال گذشته مذاکرات هیات‌های ایرانی و سعودی در بغداد با تلاش دولت عراق  آغاز شد و پنج دور مذاکره چالشی و نفسگیر در حوزه مسائل امنیتی  بین هیات‌های دو کشور انجام شد. خروجی اولیه این مذاکرات، برقراری آتش‌بس بین ریاض و صنعا بود. زیرا یکی از شرایط ایران برای دستیابی به صلح پایدار منطقه‌ای پایان جنگ یمن بود. قرار بود که مذاکرات از فاز امنیتی وارد فاز سیاسی شود اما رخدادهای داخلی پائیز گذشته در ایران و نقش تخریبی رسانه‌های سعودی در حوادث اخیر ایران به توقف روند مذاکرات بغداد منجر شد. اما سفر اخیر شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین به ریاض، بن‌بست مذاکرات ایران و عربستان را شکست؛ زیرا رئیس جمهوری چین در این سفر به طرف سعودی پیشنهاد کرد که بین این کشور و ایران میانجیگری کند که سعودی‌ها از این پیشنهاد استقبال کردند. همچنین در سفر بهمن ماه گذشته رئیس جمهوری اسلامی ایران به پکن، رئیس جمهوری چین همین پیشنهاد را به همتای ایرانی خود ارائه داد که مورد پذیرش قرار گرفت.

مذاکرات بین علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مساعد بن محمد العیبان مشاور امنیت ملی عربستان در فضائی بسته و به دور از نگاه رسانه‌ها انجام شد که خروجی آن توافقنامه اخیر بود. اکنون فصل برداشت سیاسی از این توافقنامه فرا رسیده زیرا بسیاری از کشورهای عرب منطقه از جمله امارات، بحرین، اردن و مصر قطعا به تاسی از ریاض در آینده به حلقه توافق ایران وعربستان خواهند پیوست. در چنین فرایندی و با توجه به اینکه رجب طیب اردوغان در آستانه انتخابات سراسری ترکیه برای پیروزی حزب عدالت و توسعه نیازمند یک دستاورد سیاسی بین المللی  است، لذا گمانه‌زنی‌ها این است که رئیس‌جمهوری ترکیه در آینده نزدیک به سمت صلح با همسایه خود سوریه حرکت خواهد کرد. این صلح پایدار هم برای چین که نیازمند انرژی فسیلی ایران و عربستان است و قصد دارد که شبح آمریکا را از منطقه دور کند، آورده‌های اقتصادی و امنیتی بالایی دارد و هم کشورهای منطقه به جای ادامه تنش و تقابل، مسیر همگرایی و تفاهم را در پیش خواهند گرفت.

درمجموع، به نظر می‌رسد سال 1402 را باید سال صلح، همگرایی، توسعه منطقه‌ای، انزوای رژیم صهیونیستی و آغاز یک تعامل سازنده برای تامین منافع مشترک کشورهای مسلمان منطقه نام نهاد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *