جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

ابعاد و پیامدهای گسترش درگیری‌های مسلحانه در کرانه باختری و جنین

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با تقویت گفتمان مقاومت اسلامی در کرانه باختری و گسترش عملیات‌ استشهادی، حجم و شدت درگیری‌‌ها در فلسطین اشغالی به میزان بی‌سابقه‌ای در 75 سال گذشته رسیده است. فقط در کرانه باختری که حدود 20 درصد فلسطین اشغالی را تشکیل می‌دهد، هر هفته 40 الی 50 عملیات انجام می‌شود. برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

در برخی روزها، تعداد این عملیات به 10 مورد می‌رسد. این علاوه بر حدود 20 عملیات روزانه در سایر مناطق اشغالی است. در مجموع در طول یک‌سال، بیش از 13 هزار عملیات علیه رژیم‌صهیونیستی انجام می‌شود که تعداد کشته‌های رژیم در آن‌ها بیشتر از کشته‌های جنگ‌های این رژیم با فلسطینی‌هاست!

در حال حاضر حدود 70 درصد ارتش اشغالگر صهیونیستی در کرانه باختری حضور دارد! بخش بزرگی از این 70 درصد که شامل ده‌ها هزار نیروی نظامی است در اطراف جنین مستقر شده‌اند، آن‌هم در شرایطی که جنین تنها کمتر از 1 درصد از مساحت فلسطین اشغالی است!

در روزهای گذشته، تحولات میدانی در کرانه باختری به‌خصوص در شهر «جنین»، سرعت و شدت بیشتری به خود گرفته و این منطقه کوچک با 37 کیلومتر مربع مساحت، به «مرکز» مبارزات ضدصهیونیستی تبدیل شده است؛ دقیقاً همان وضعیتی که تل‌آویو سال‌ها از تحقق آن می‌ترسید.

جنین که سال‌هاست در محاصره شدید اقتصادی و نظامی قرار دارد، با هوشمندی گروه‌های مقاومت، «فصل جدیدی» از نبرد نامتقارن را در چهارچوب راهبرد «چشم در برابر چشم» گشوده است. رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای که در اختیار دارند، به شکل مؤثر پاسخ جنایات صهیونیست‌ها را می‌دهند.

در یکی از جدیدترین «عملیات‌ تلافی‌جویانه»، یک جوان فلسطینی، بلافاصله بعد از یورش صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین، با انجام عملیات استشهادی در  قدس اشغالی توانست 9 صهیونیست را به هلاکت رسانده و 12 نفر دیگر را نیز زخمی کند. نتانیاهو این عملیات را یکی از «بدترین حملات علیه رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر» توصیف کرده است!

جوان استشهادی که عملیات مذکور را به‌تنهایی انجام داد، فاقد هرگونه سابقه فعالیت‌های تشکیلاتی و امنیتی است. این موضوع نشان می‌دهد که در کرانه باختری، یک خیزش عملیاتی «خودجوش» و «متعهدانه» از درون جوانان شکل گرفته که از ابعاد بسیار خطرناکی برای رژیم‌صهیونیستی برخوردار است.

جنین به «جبهه دوم مقاومت» علیه جنایتکاران صهیونیستی تبدیل شده است. حتی تحلیلگران صهیونیست هم معتقدند هر یورشی از ارتش صهیونیستی به جنین دیگر فقط یک عملیات بازداشت به‌شمار نمی‌آید، بلکه دربردارنده نبردی گسترده است که ضد مواضع دور و نزدیک صورت می‌گیرد.

اما گسترش درگیری‌ها با مرکزیت کرانه باختری و در مقیاس کوچک‌تر جنین، آثار و پیامدهای بزرگی در سراسر سرزمین‌های اشغالی داشته است که رژیم‌صهیونیستی را «سردرگم» کرده است. آغاز به کار تندروترین کابینه تاریخ رژیم‌صهیونیستی، ظاهراً عزم فلسطینی‌ها برای بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغال شده را هم جزم کرده است.

اینکه آیا تشدید درگیری‌ها در چند هفته اخیر از ناحیه گروه‌های مقاومت است یا کابینه نتانیاهو، و چشم‌انداز وضعیت کنونی چگونه قابل ارزیابی است، دو پرسش مهمی است که نیاز به تامل دارد.

اول، مبارزه و درگیری جزو لاینفک فلسفه وجودی گروه‌های مقاومت فلسطینی است. بدون مقاومت و درگیری، بازپس‌گیری مناطق اشغالی و تحقق آزادی قدس شریف، دست‌نیافتنی است. ضمن‌اینکه مبارزات مسلحانه نیز متأثر از تحولات گوناگون، همواره با فراز و نشیب همراه بوده و در مقاطعی شدید و بعضا نیز روند معمولی داشته است.

دوم، اگرچه پیش‌از‌این‌ها کرانه باختری و جنین فعال شده‌اند، اما گسترش درگیری‌ها در هفته‌های اخیر، با اعتراضاتی که علیه کابینه جدید و نتانیاهو وجود دارد بی‌ارتباط نیست.

نتانیاهو که برای کناره‌گیری از قدرت به‌شدت تحت فشار قرار دارد، به شگرد قدیمی بحران‌آفرینی علیه فلسطینی‌ها متوسل شده است تا فشار افکار عمومی و مخالفان را از تحولات درونی این رژیم بردارد و حواشی به‌وجود‌آمده علیه خود را منحرف سازد.

تلاش نتانیاهو برای تشدید جنگ در کرانه باختری با هدف «فرار» از معرکه‌ای است که در آن گرفتار شده است. غافل‌از‌اینکه، ابتکار عملِ تشدید درگیری‌ها در مناطقی که مستعد تنش هستند، از دست رژیم غاصب خارج شده و در نهایت به ضررش تمام خواهد شد. شمشیری که نتانیاهو با هدف بهره‌برداری سیاسی به روی فلسطینی‌ها کشیده، نتیجه معکوس داده است. رژیم اشغالگر وارد «بازی دو سر باخت» شده که خروج از آن بسیار دشوار خواهد بود.

حال سوال این است، آیا وضعیت موجود در کرانه باختری و جنین به یک «جنگ تمام عیار» تبدیل خواهد شد. با اینکه نتانیاهو برای جان سالم به در بردن از اعتراضات داخلی نیازمند یک جنگ است، اما به نظر می‌رسد، کلیت رژیم بنا به مشکلات داخلی و «بحران موجودیتی» که دچار آن‌ها شده، آمادگی ورود به چنین جنگی را ندارد. با این حال، درگیری‌ها به شکل فعلی ادامه خواهد یافت و بر روندهای سیاسی، امنیتی و میدانی در اسرائیل اثر منفی خواهد گذاشت.

در همین حال، مقاومت اسلامی نیز با رصد هوشمندانه تحولات و «محاسبات دقیق»، از ورود به جنگ تمام عیار که می‌تواند بحران‌های مشروعیتی و موجودیتی رژیم‌صهیونیستی را مطابق آنچه که نتانیاهو و تندروهای افراطی می‌خواهند به حاشیه ببرد، اجتناب می‌کند.

فعلاً «پاسخ متقابل» یا همان «چشم در مقابل چشم» مناسب‌ترین راهبردی است که گروه‌های مقاومت فلسطینی با در نظر گرفتن تمام ملاحظات موجود در اراضی اشغالی اتخاذ کرده‌اند. مقاومت که دست برتر را در اراضی اشغالی دارد، به‌خوبی می‌داند که وضعیت رژیم‌صهیونیستی متشنج است، و نتانیاهو به‌شدت دنبال یک فضای تنفس است که جنگ تمام عیار می‌تواند آن را ایجاد کند. ارتقاء سطح بازدارندگی و «واکنش متقابل و پیوسته» بهترین سیاستی است که مقاومت اسلامی در مقطع کنونی در دستور کار دارد.

آنچه که امروز در جنین که منطقه کوچکی در کرانه باختری است می‌گذرد، نشانگر ضعف و ناتوانی و روند رو به رشد اضمحلال رژیم‌صهیونیستی است؛ این رژیم که بیش از 130 هزار نفر نیروی نظامی و تجهیزات پیشرفته دارد، در مقابل گروه‌های کوچک مقاومت در کرانه باختری زمین‌گیر شده است. مشت آهنین نتانیاهو زودتر از آنچه تصور می‌کرد شکست خورد. روزهای سختی در پیش‌روی رژیم‌صهیونیستی است. حتی مقامات صهیونیستی نیز اعتراف می‌کنند، این رژیم به صورت جدی با خطر فروپاشی مواجه شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *