جدیدترین مطالب

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

رویترز: اوکراین ناگهان از توافق دریای سیاه خارج شد

طبق گفته‌های چهار تن از منابع آگاه، روسیه و اوکراین دو ماه بوده که با ترکیه درباره ایمنی حمل‌ونقل دریایی در دریای سیاه مذاکره کرده و به توافق رسیدند اما کی‌یف لحظه آخر ناگهان از این توافق خارج شد.

افزایش قیمت نفت سنگین ایران

جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد قیمت نفت سنگین ایران در مارس، برای سومین ماه متوالی افزایش یافته است.

Loading

پیامدهای منع تحصیل زنان توسط طالبان

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: کارشناس مسائل افغانستان درباره دستور طالبان برای منع دختران از تحصیلات عالی که باید محکوم شود و تبعات آن گفت: «در قانون اساسی پیشین افغانستان یعنی قبل از طالبان که یک قانون اساسی مدرن بود، حقوق مدنی و زیادی را برای شهروندان افغان قائل شده بود؛ از جمله تحصیل، اشتغال و حتی فعالیت سیاسی زنان.»

نوذر شفیعی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: «در حال حاضر طالبان تقریبا کلیه این حقوق را محدود کرده یا نادیده گرفته است که همین مقایسه به طور طبیعی واکنش‌هایی را از سوی جامعه افغانستان به ویژه زنان و به شکل اعتراض مدنی به دنبال داشت؛ هرچند مردها نیز بعضا آن‌ها را همراهی‌ می‌کنند.»

این کارشناس درباره جامعه افغانستان و نگاه آن‌ها به این اقدامات طالبان نیز توضیح داد: «این جامعه از دو بخش تشکیل شده است؛ یکی جامعه سنتی که عمدتا مناطق پشتون و مناطق روستایی را شامل می‌شود و دیگری جامعه مدرن که شامل شهرهای اصلی و مرکزی افغانستان مثل کابل، قندهار و مزارشریف است. طبیعی است که جامعه مدرن، واکنش بیشتری نسبت به اینگونه اقدامات طالبان نشان خواهند داد.»

شفیعی همچنین گفت: «همانگونه که گزارش بنیاد آسیا و گزارش‌های سازمان ملل نشان می‌دهد منع تحصیل زنان، پیامدهای اجتماعی گسترده‌ای را برای طالبان به همراه دارد و نارضایتی اجتماعی را از حکومت طالبان افزایش داده است.»

به گفته این کارشناس، جامعه زنان، نیمی از جامعه افغانستان است و این جامعه زنان که تجربه تحصیل در مقاطع عالیه و بعضا تجربه فعالیت‌های سیاسی و تجربه فعالیت‌های صنفی را داشتند در مقطع کنونی این محدودیت‌ها را برنمی‌تابند. بنابراین چنین اقداماتی، بیشتر تاثیرات منفی در جایگاه طالبان در بین طبقه زنان را به همراه دارد.

شفیعی درباره تاثیر این اقدام طالبان بر نگاه جهانی به آن‌ها نیز توضیح داد: «اگر نگاه جهانی را در قالب واکنش‌های سازمان ملل و همینطور محکومیت اقدام طالبان توسط سایر کشورها در نظر بگیریم، قطعا حساسیت جامعه بین‌المللی نسبت به این اقدام طالبان بالا است.»

وی افزود: «به همین دلیل بسیاری از کشورها و همچنین سازمان ملل اقدام طالبان را محکوم کردند و فعالیت‌های بعضی از نهادها در حوزه بشردوستانه را نیز متوقف کرد.»

کارشناس مسائل افغانستان تبیین کرد که اقدام طالبان در منع تحصیل زنان در مقطع عالی از این منظر نیز بازتاب‌های منفی به همراه داشت؛ به خصوص که طالبان تا به امروز توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده و به رسمیت شناختن این گروه منوط به انجام یک سری اقدامات از جمله آزادی زنان برای تحصیل بود.

شفیعی با اشاره به اینکه طالبان اکنون از دو ناحیه داخلی و خارجی تحت فشار است، گفت: «تصور طالبان بر این است که با برقراری میزانی از امنیت در جامعه افغانستان می‌تواند بین مردم مشروعیت لازم را به دست آورد یا می‌توان این گونه بیان کرد که بر این باور هستند که پس از 40 سال، آن‌ها اولین حکومت متمرکز با بالاترین درجه ثبات و امنیت را در افغانستان ایجاد کردند.»

وی تاکید کرد: «این در حالی است که برخی اقدامات صورت گرفته توسط طالبان به قیمت تضییع حقوق بسیاری از شهروندان افغانستان بوده و لذا حتما واکنش‌های جامعه بین‌المللی و واکنش‌های جامعه داخلی افغانستان را به همراه خواهد داشت که طالبان را با چالش جدی مواجه خواهد ساخت. در عین حال به رسمیت شناختن این گروه در جامعه بین‌المللی را با مشکلات جدی همراه می‌کند.»

شفیعی همچنین با بیان اینکه نارضایتی‌های داخلی ناشی از منع تحصیل زنان بخشی از مجموعه نگرانی‌هایی است که نسبت به طالبان وجود دارد، توضیح داد: «در حال حاضر اوضاع و احوال اقتصاد افغانستان مناسب نیست و در حوزه امنیت نیز امنیت اقلیت‌های قومی و مذهبی به شدت دچار مشکل شده است.»

وی ادامه داد:«بنابراین در کنار محدودیت‌های متعدد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی، بحث منع تحصیل زنان نیز مزید بر علت شده و طالبان را دچار مشکل  خواهد کرد. از این منظر هرچه جلوتر برویم طالبان با چالش های جدی‌تری مواجه خواهند شد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *