جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

وخامت اوضاع ارتش اوکراین در میدان نبرد با روسیه

فرمانده نیرو‌های زمینی ارتش اوکراین ضمن هشدار نسبت به وخامت اوضاع ارتش این کشور در میدان نبرد با روسیه گفت: اعضای ناتو از وضعیت دشوار عملیاتی و راهبردی اوکراین در میدان نبرد مطلع هستند.

دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان

ایروان اعلام کرد: ارمنستان رویکرد مثبتی به تلاش‌های میانجی‌گری برای تحدید حدود مرزها بر اساس دستیابی به صلح واقعی پایدار در قفقاز جنوبی و همچنین به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی ارمنستان و جمهوری آذربایجان دارد.

بیمارستان شفاء، حافظه ی جنایات رژیم صهیونیستی

با گذشت بیش از 200 روز از تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بیمارستان ها و مراکز درمانی در زمره مهم ترین اهداف حملات ارتش اسرائیل در خلال این نبرد بوده اند. بیمارستان شفا در خلال این نبرد شاهد سه مرحله از جنایات نظامیان صهیونیست بوده اند.

Loading

یونان و مقدونیه شمالی؛ پنج سال پس از توافقنامه پرسپا

۱۴۰۱/۱۰/۰۹ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بویار عثمانی، وزیر خارجه مقدونیه شمالی در سومین سفرش به آتن طی هفت ماه گذشته، ضمن ابراز رضایت کامل از روند روابط دوجانبه بین اسکوپیه و آتن، این روابط را الگوی حسن همجواری توصیف کرد و از بنای همکاری پایدار مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل سخن گفت. وی با اشاره به توافقنامه پرسپا بین یونان و مقدونیه شمالی در سال 2018، از آن به‌عنوان مبنای تقویت بیش از پیش روابط و همکاری‌های دوجانبه یاد کرد و از حمایت‌های یونان از روند الحاق کشورش به اتحادیه اروپا قدردانی نمود. محمود فاضلی - تحلیلگر مسائل بین‌الملل

پس از امضای توافقنامه پرسپا، ارزش مبادلات تجاری دوجانبه دو برابر شده و از 853 میلیون یورو به 6/1 میلیارد یورو در سال جاری رسیده است. سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم شرکت‌های یونانی در مقدونیه شمالی به ارزش 620 میلیون یورو رسیده که سهم مهمی در تولید ناخالص داخلی این کشور دارد. طرف مقدونیه‌ای اطمینان دارد که همکاری‌های اقتصادی  تجاری بین دو کشور در سال جدید و سال‌های آتی افزایش خواهد یافت.

در جریان این سفر که در آستانه آغاز ریاست ادواری مقدونیه شمالی در سازمان امنیت و همکاری اروپا در سال 2023 انجام گرفت، وزرای خارجه دو کشور از پویایی توسعه روابط دو کشور همسایه، همکاری‌ها در حوزه‌‌ها و پروژه‌های متعدد مورد علاقه و چشم‌انداز همکاری بیشتر در سطح دوجانبه، منطقه‌ای و چند جانبه ابراز خرسندی کردند. همچنین توافقنامه «پرسپا» و تأثیر مثبت آن بر روابط و همکاری‌های دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دندیاس وزیر خارجه یونان حمایت کامل آتن از روند الحاقی مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپا را اعلام کرد و تاکید داشت: «یونان مصمم به کمک به دولت اسکوپیه در اجرای اصلاحات لازم برای پیوستن به اتحادیه اروپا است. نباید به طرفین ثالث که دارای دیدگاه‌های تجدیدنظر طلبانه هستند اجازه دهیم تا از خستگی که این روند ایجاد می‌کند، سوء استفاده کنند. آتن اهمیت ویژه‌ای برای تقویت روابط دوجانبه با مقدونیه شمالی قائل است و نزدیک‌ترین شریک و متحد مقدونیه در منطقه است و اسکوپیه می‌تواند بر حمایت آتن حساب کند. طرفین می‌توانند در چارچوب منافع مشترک خود در زمینه‌های مختلفی چون منابع انرژی تجدید پذیر، انرژی سبز و صنایع دفاعی همکاری کنند.»

یکی از دلایل اصلی این سفر تعمیق همکاری‌های موجود در بخش انرژی بین دو کشور با تمرکز ویژه بر اتصال گاز، مشارکت مقدونیه در ترمینال گاز مایع «الکساندروپولیس» و تنوع بخشیدن به تامین انرژی در شرایط بحران فعلی است. در این راستا، در دوران ریاست مقدونیه شمالی بر سازمان امنیت و همکاری اروپا، یکی از موضوعات کلیدی امنیت انرژی و امنیت غذا و آب خواهد بود. بنظر می‌رسد مقدونیه شمالی برای مقابله موثر با چالش‌هایی که با آن روبه‌رو است، نیازمند حمایت و تعهد قوی کشورهای عضو این سازمان است.

اخیرا نخست وزیران دو کشور در پراگ توافق کردند که با توجه به پروژه‌های مختلفی که در دست کار است (ترمینال FSRU آلکساندروپولیس و ساخت لوله گاز طبیعی بین دو کشور) ظرفیت‌های گسترده‌ای برای توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه انرژی وجود دارد. مهم‌ترین موضوع این دیدار، بحران انرژی و ضرورت تقویت همکاری دو کشور بود. تبعات جنگ اوکراین برای بخش انرژی کشوری کوچک و محروم از دسترسی به دریا چون مقدونیه شمالی بسیار سنگین است و به‌همین منظور نخست‌وزیر مقدونیه شمالی خواستار دسترسی به انرژی از طریق یونان است.

طرفین در مورد ساخت پروژه‌های انرژی در مقدونیه شمالی، که علاقه شرکت‌های یونانی را نیز جذب کرده گفتگو کردند. یک شرکت سرمایه‌گذار یونانی به‌دنبال ساخت نیروگاه برقی گاز سوز در اسکوپیه است. شرکت برق یونان نیز پیشنهاد ساخت نیروگاه آبی بر رودخانه «چرنا» را ارائه داده است. به اعتقاد طرف یونانی، سرمایه‌گذاری شرکت‌های یونانی در مقدونیه شمالی به نفع دو کشور است تا طرفین بتوانند زیرساخت‌های خود را به گونه‌ای به هم متصل کنند که منجر به تقویت پیوندهای دو کشور در زمینه انرژی شود.

یونان حمایت کامل آتن از روند الحاقی مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپا را مشروط به اجرای معیارهای تعیین شده و اجرای دقیق توافق‌نامه پرسپا می‌داند. به اعتقاد یونان، آینده مقدونیه شمالی و آینده کشورهای غرب بالکان در اتحادیه اروپا، ارزش‌های اروپایی، حقوق مشترک اروپایی و حقوق‌بشر است.

از زمان اعلام استقلال مقدونیه در سال 1991 از یوگسلاوی، این کشور با یونان بر سر نام جمهوری مقدونیه اختلاف داشت. یونان به‌دلیل اینکه مقدونیه قدیم بخش بسیار بزرگی از خاک یونان را شامل می‌شد، نگران این مسئله بوده که دولت مقدونیه بعدها ادعایی در باره این بخش از خاک یونان مطرح کند و به‌همین دلیل خواهان تغییر نام جمهوری مقدونیه بود. یونان به خاطر اختلاف بر سر نام «مقدونیه» مانع عضویت این کشور تازه استقلال یافته به اتحادیه اروپا و ناتو می‌شد تا اینکه در نهایت مقدونیه نام رسمی خود را به «جمهوری مقدونیه شمالی» تغییر داد.

پس از 25 سال تنش و بی‌اعتمادی میان آتن و اسکوپیه و مذاکرات پنهان و  آشکار، دو کشور در 17 ژوئن 2018 (27 خرداد 1397) موافقت‌نامه تاریخی را در پرسپا (سواحل شمالی یونان) در مورد حل اختلافات دو کشور بر سر نام مقدونیه امضا کردند. براساس این موافقت‌نامه، اسکوپیه و آتن توافق کردند که نام جدید مقدونیه (جمهوری سابق یوگسلاوی) به «جمهوری مقدونیه شمالی» تغییر و در نتیجه، مسیر عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا هموار شود. این موافقت‌نامه توسط نیکولا دیمیتروف وزیر خارجه مقدونیه و نیکوس کوجیاس وزیر خارجه وقت یونان در حضور نخست وزیران دو کشور و همچنین تعدادی از شخصیت‌هایی اروپایی به امضا رسید.

در این توافق، مقدونیه پذیرفت نام جدید این کشور را در قانون اساسی این کشور اصلاح کرده، نام سازمان‌هایی که از عبارت «مقدونیه» استفاده کرده را تغییر دهد و توافق از سوی پارلمان هر دو کشور به تصویب اکثریت نمایندگان برسد و به همه‌پرسی گذاشته شود. همچنین مقدونیه تفکیک بین یونانیان مقدونی، تمدن یونانی و زبان آن‌ها با ساکنین کشور مقدونیه که دارای تاریخ و ویژگی‌های زبانی و فرهنگی خاص خود است را به صراحت پذیرفت و تضمین‌هایی جهت پیش‌گیری هر نوع لفاظی و اقدامات الحاق‌گرایانه توسط مراجع دولتی و خصوصی این کشور را ارائه کرد. همسایه شمالی یونان پذیرفت در داخل و خارج از کشور از نام «جمهوری مقدونیه شمالی» استفاده کند. تمامی پیش شرط‌هایی که دولت یونان با طرف مقابل مطرح کرده بود پذیرفته شد.

آتن نیز متقابلا وجود زبان و قومیت مقدونی را به رسمیت شناخت و ‌پذیرفت زبان مقدونی وابسته به زبان اسلاو بوده و ربطی به زبان مقدونیه یونانی باستانی و زبان یونانی – مقدونی ندارد. چیپراس نخست وزیر چپگرای وقت یونان این توافق را «پیروزی دیپلماتیک بزرگ» و «فرصت تاریخی» در چارچوب مواضع ملی دو دهه اخیر یونان دانست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *