جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

واکنش زلنسکی به اظهارات پوتین درباره حمله مرگبار مسکو: او بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به اظهارات همتای روس خود درباره حمله تروریستی در مسکو واکنش نشان داد.رئیس جمهوری اوکراین گفت که پوتین «بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند. همه چیز کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

آمریکا حمله تروریستی مرگ‌بار در حومه مسکو را به‌ شدت محکوم کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه چهارم فروردین، با انتشار بیانیه‌ای کوتاه، «حمله تروریستی مرگ‌بار» روز جمعه سوم فروردین، در مسکو را به‌شدت محکوم کرد. او ضمن ابراز مراتب همدردی با خانواده‌ها و عزیزان قربانیان این «جنایت شنیع» گفت: «تروریسم را در همه اشکال آن محکوم می‌کنیم و در غم جان‌باختن ناشی از این رویداد هولناک، در همبستگی با مردم روسیه می‌ایستیم.»

چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟

گزارش‌های رسانه‌ای همچنین حاکی است، ایران قرار است چندین هزار فروند پهپاد شاهد ۱۰۱ و پهپاد‌های پیشرفته‌تر شاهد ۱۰۷ به روسیه بفروشد. به علاوه، کارخانه مستقر در جمهوری تاتارستان نیز خط تولید این نوع از پهپاد‌ها را راه اندازی خواهند کرد. در حالی که گروه‌های مورد حمایت ایران در هر عملیات خود در خاورمیانه حداکثر از دو یا سه شاهد ۱۰۱ استفاده می‌کنند، ارتش روسیه ظرفیت انجام حملات پهپادی گسترده در اوکراین را دارد و این امکان آزمایش و ارتقاء توان رزم این تسلیحات را فراهم می‌سازد. همه اینها نشانه هایی است از اینکه چگونه درگیری ها در اوکراین و خاورمیانه رویدادهایی در هم تنیده اند و فن آوری های نظامی در هر دو جبهه بین گروه های درگیر به اشتراک گذاشته می شوند.

سنتکام: حوثی‌ها روز شنبه به یک نفتکش چینی حمله کردند

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد حوثی‌های یمن در روز شنبه ۴ فروردین‌ماه به یک نفتکش متعلق به چین حمله کردند.به گزارش سنتکام این گروه  ابتدا بین ساعت ۲:۵۰ تا ۴:۳۰ بامداد روز شنبه با چهار موشک  به نفتکش چینی «هووانگ پو» در دریای سرخ حمله کردند که این موشکها به کشتی برخورد نکرد و دوباره در ساعت ۴:۲۵ دقیقه بعد از ظهر پنجمین موشک را به سمت نفتکش «هووانگ پو» شلیک کردند که این موشک به پیرامون کشتی برخورد کرد و آسیب مختصری به آن وارد کرد و کشتی بدون تلفات جانی به مسیر خود ادامه داد.

سیل و رانش زمین در برزیل؛ ۱۲ تن جان باختند

مقامات برزیل اعلام کردند که طی شبانه‌روز گذشته در پی بارش شدید باران و رانش زمین در ایالت‌های ریو دو ژانیرو و اسپیریتو سانتو، ۱۲ نفر جان خود را از دست داده و شماری مفقود شده‌اند. در  همین حال، مقامات ایالت ریودوژانیرو به دلیل طوفان و گردباد شدید وضعیت فوق العاده اعلام کردند.

تشدید جنگ در اوکراین؛ موشک‌ روسی حریم هوایی ناتو را نقض کرد

همزمان با تشدید حملات روسیه به خاک اوکراین و همچنین حمله هوایی گسترده نیرو‌های اوکراینی به مواضع روسیه در کریمه، ارتش لهستان صبح روز یکشنبه پنجم فروردین از نقض حریم هوایی این کشور توسط یک موشک کروز روسی خبر داد. ارتش لهستان می‌گوید این موشک تا زمان خروج از حریم هوایی لهستان، توسط یک سیستم راداری رصد شد.

گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و عمان درباره تحولات اخیر در غزه

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و سید بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه سلطنت عمان امروز – یکشنبه پنجم فروردین – طی تماس تلفنی، موضوعات روابط دوجانبه و تحولات اخیر در نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

العربیه: در پی حمله  اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند

خبرگزاری العربیه نوشت: در پی حمله اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند. اطلاعات اولیه حاکی از آن است که ملیت کشته‌شدگان این حمله سوری است.

Loading

یونان و مقدونیه شمالی؛ پنج سال پس از توافقنامه پرسپا

۱۴۰۱/۱۰/۰۹ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بویار عثمانی، وزیر خارجه مقدونیه شمالی در سومین سفرش به آتن طی هفت ماه گذشته، ضمن ابراز رضایت کامل از روند روابط دوجانبه بین اسکوپیه و آتن، این روابط را الگوی حسن همجواری توصیف کرد و از بنای همکاری پایدار مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل سخن گفت. وی با اشاره به توافقنامه پرسپا بین یونان و مقدونیه شمالی در سال 2018، از آن به‌عنوان مبنای تقویت بیش از پیش روابط و همکاری‌های دوجانبه یاد کرد و از حمایت‌های یونان از روند الحاق کشورش به اتحادیه اروپا قدردانی نمود. محمود فاضلی - تحلیلگر مسائل بین‌الملل

پس از امضای توافقنامه پرسپا، ارزش مبادلات تجاری دوجانبه دو برابر شده و از 853 میلیون یورو به 6/1 میلیارد یورو در سال جاری رسیده است. سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم شرکت‌های یونانی در مقدونیه شمالی به ارزش 620 میلیون یورو رسیده که سهم مهمی در تولید ناخالص داخلی این کشور دارد. طرف مقدونیه‌ای اطمینان دارد که همکاری‌های اقتصادی  تجاری بین دو کشور در سال جدید و سال‌های آتی افزایش خواهد یافت.

در جریان این سفر که در آستانه آغاز ریاست ادواری مقدونیه شمالی در سازمان امنیت و همکاری اروپا در سال 2023 انجام گرفت، وزرای خارجه دو کشور از پویایی توسعه روابط دو کشور همسایه، همکاری‌ها در حوزه‌‌ها و پروژه‌های متعدد مورد علاقه و چشم‌انداز همکاری بیشتر در سطح دوجانبه، منطقه‌ای و چند جانبه ابراز خرسندی کردند. همچنین توافقنامه «پرسپا» و تأثیر مثبت آن بر روابط و همکاری‌های دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دندیاس وزیر خارجه یونان حمایت کامل آتن از روند الحاقی مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپا را اعلام کرد و تاکید داشت: «یونان مصمم به کمک به دولت اسکوپیه در اجرای اصلاحات لازم برای پیوستن به اتحادیه اروپا است. نباید به طرفین ثالث که دارای دیدگاه‌های تجدیدنظر طلبانه هستند اجازه دهیم تا از خستگی که این روند ایجاد می‌کند، سوء استفاده کنند. آتن اهمیت ویژه‌ای برای تقویت روابط دوجانبه با مقدونیه شمالی قائل است و نزدیک‌ترین شریک و متحد مقدونیه در منطقه است و اسکوپیه می‌تواند بر حمایت آتن حساب کند. طرفین می‌توانند در چارچوب منافع مشترک خود در زمینه‌های مختلفی چون منابع انرژی تجدید پذیر، انرژی سبز و صنایع دفاعی همکاری کنند.»

یکی از دلایل اصلی این سفر تعمیق همکاری‌های موجود در بخش انرژی بین دو کشور با تمرکز ویژه بر اتصال گاز، مشارکت مقدونیه در ترمینال گاز مایع «الکساندروپولیس» و تنوع بخشیدن به تامین انرژی در شرایط بحران فعلی است. در این راستا، در دوران ریاست مقدونیه شمالی بر سازمان امنیت و همکاری اروپا، یکی از موضوعات کلیدی امنیت انرژی و امنیت غذا و آب خواهد بود. بنظر می‌رسد مقدونیه شمالی برای مقابله موثر با چالش‌هایی که با آن روبه‌رو است، نیازمند حمایت و تعهد قوی کشورهای عضو این سازمان است.

اخیرا نخست وزیران دو کشور در پراگ توافق کردند که با توجه به پروژه‌های مختلفی که در دست کار است (ترمینال FSRU آلکساندروپولیس و ساخت لوله گاز طبیعی بین دو کشور) ظرفیت‌های گسترده‌ای برای توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه انرژی وجود دارد. مهم‌ترین موضوع این دیدار، بحران انرژی و ضرورت تقویت همکاری دو کشور بود. تبعات جنگ اوکراین برای بخش انرژی کشوری کوچک و محروم از دسترسی به دریا چون مقدونیه شمالی بسیار سنگین است و به‌همین منظور نخست‌وزیر مقدونیه شمالی خواستار دسترسی به انرژی از طریق یونان است.

طرفین در مورد ساخت پروژه‌های انرژی در مقدونیه شمالی، که علاقه شرکت‌های یونانی را نیز جذب کرده گفتگو کردند. یک شرکت سرمایه‌گذار یونانی به‌دنبال ساخت نیروگاه برقی گاز سوز در اسکوپیه است. شرکت برق یونان نیز پیشنهاد ساخت نیروگاه آبی بر رودخانه «چرنا» را ارائه داده است. به اعتقاد طرف یونانی، سرمایه‌گذاری شرکت‌های یونانی در مقدونیه شمالی به نفع دو کشور است تا طرفین بتوانند زیرساخت‌های خود را به گونه‌ای به هم متصل کنند که منجر به تقویت پیوندهای دو کشور در زمینه انرژی شود.

یونان حمایت کامل آتن از روند الحاقی مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپا را مشروط به اجرای معیارهای تعیین شده و اجرای دقیق توافق‌نامه پرسپا می‌داند. به اعتقاد یونان، آینده مقدونیه شمالی و آینده کشورهای غرب بالکان در اتحادیه اروپا، ارزش‌های اروپایی، حقوق مشترک اروپایی و حقوق‌بشر است.

از زمان اعلام استقلال مقدونیه در سال 1991 از یوگسلاوی، این کشور با یونان بر سر نام جمهوری مقدونیه اختلاف داشت. یونان به‌دلیل اینکه مقدونیه قدیم بخش بسیار بزرگی از خاک یونان را شامل می‌شد، نگران این مسئله بوده که دولت مقدونیه بعدها ادعایی در باره این بخش از خاک یونان مطرح کند و به‌همین دلیل خواهان تغییر نام جمهوری مقدونیه بود. یونان به خاطر اختلاف بر سر نام «مقدونیه» مانع عضویت این کشور تازه استقلال یافته به اتحادیه اروپا و ناتو می‌شد تا اینکه در نهایت مقدونیه نام رسمی خود را به «جمهوری مقدونیه شمالی» تغییر داد.

پس از 25 سال تنش و بی‌اعتمادی میان آتن و اسکوپیه و مذاکرات پنهان و  آشکار، دو کشور در 17 ژوئن 2018 (27 خرداد 1397) موافقت‌نامه تاریخی را در پرسپا (سواحل شمالی یونان) در مورد حل اختلافات دو کشور بر سر نام مقدونیه امضا کردند. براساس این موافقت‌نامه، اسکوپیه و آتن توافق کردند که نام جدید مقدونیه (جمهوری سابق یوگسلاوی) به «جمهوری مقدونیه شمالی» تغییر و در نتیجه، مسیر عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا هموار شود. این موافقت‌نامه توسط نیکولا دیمیتروف وزیر خارجه مقدونیه و نیکوس کوجیاس وزیر خارجه وقت یونان در حضور نخست وزیران دو کشور و همچنین تعدادی از شخصیت‌هایی اروپایی به امضا رسید.

در این توافق، مقدونیه پذیرفت نام جدید این کشور را در قانون اساسی این کشور اصلاح کرده، نام سازمان‌هایی که از عبارت «مقدونیه» استفاده کرده را تغییر دهد و توافق از سوی پارلمان هر دو کشور به تصویب اکثریت نمایندگان برسد و به همه‌پرسی گذاشته شود. همچنین مقدونیه تفکیک بین یونانیان مقدونی، تمدن یونانی و زبان آن‌ها با ساکنین کشور مقدونیه که دارای تاریخ و ویژگی‌های زبانی و فرهنگی خاص خود است را به صراحت پذیرفت و تضمین‌هایی جهت پیش‌گیری هر نوع لفاظی و اقدامات الحاق‌گرایانه توسط مراجع دولتی و خصوصی این کشور را ارائه کرد. همسایه شمالی یونان پذیرفت در داخل و خارج از کشور از نام «جمهوری مقدونیه شمالی» استفاده کند. تمامی پیش شرط‌هایی که دولت یونان با طرف مقابل مطرح کرده بود پذیرفته شد.

آتن نیز متقابلا وجود زبان و قومیت مقدونی را به رسمیت شناخت و ‌پذیرفت زبان مقدونی وابسته به زبان اسلاو بوده و ربطی به زبان مقدونیه یونانی باستانی و زبان یونانی – مقدونی ندارد. چیپراس نخست وزیر چپگرای وقت یونان این توافق را «پیروزی دیپلماتیک بزرگ» و «فرصت تاریخی» در چارچوب مواضع ملی دو دهه اخیر یونان دانست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *