جدیدترین مطالب

نگرانی اردن از بازگشت ترامپ

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دور دوم ریاست جمهوری ترامپ، به ویژه به دلیل نگرانی فزاینده ایالات متحده از الحاق کرانه باختری به اسرائیل، خطرات جدی را برای اردن به همراه دارد.

سقوط دولت بشار اسد و نقش‌آفرینی و چالش‌های ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرت‌های منطقه‌ای به‌ویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوک‌های اصلی قدرت در نظام بین‌الملل به سمت بلندپروازی و نقش‌آفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقه‌ای روی آورد که مهم‌ترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.

افزایش مستمر و نگران‌کننده بودجه پنتاگون

شورای راهبردی آنلاین -رصد: هزینه‌های امنیت ملی آمریکا از سال 2000 تا کنون تقریباً 50 درصد افزایش یافته و بودجه پنتاگون به یک تریلیون دلار نزدیک شده است. قانونگذاران و مقامات دفاعی اغلب ادعا می‌کنند که اختصاص منابع مالی در سطح کنونی برای بازدارندگی و پاسخ به تهدیدهای نوظهور ناکافی است.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

Loading

أحدث المقالات

نگرانی اردن از بازگشت ترامپ

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دور دوم ریاست جمهوری ترامپ، به ویژه به دلیل نگرانی فزاینده ایالات متحده از الحاق کرانه باختری به اسرائیل، خطرات جدی را برای اردن به همراه دارد.

سقوط دولت بشار اسد و نقش‌آفرینی و چالش‌های ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: خلاء قدرت در منطقه بعد از خروج نظامی آمریکا از عراق و تشدید آن بعد از خروج از افغانستان، فضا را برای مانور قدرت‌های منطقه‌ای به‌ویژه ترکیه باز کرد و در این میان، آنکارا با تکیه بر قدرت ملی، سیاست خارجی فعال و همراهی با بلوک‌های اصلی قدرت در نظام بین‌الملل به سمت بلندپروازی و نقش‌آفرینی در امور کشورها و موضوعات منطقه‌ای روی آورد که مهم‌ترین مصداق آن را امروز در سوریه شاهد هستیم.

افزایش مستمر و نگران‌کننده بودجه پنتاگون

شورای راهبردی آنلاین -رصد: هزینه‌های امنیت ملی آمریکا از سال 2000 تا کنون تقریباً 50 درصد افزایش یافته و بودجه پنتاگون به یک تریلیون دلار نزدیک شده است. قانونگذاران و مقامات دفاعی اغلب ادعا می‌کنند که اختصاص منابع مالی در سطح کنونی برای بازدارندگی و پاسخ به تهدیدهای نوظهور ناکافی است.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

Loading

تحریم‌های اتحادیه اروپا، ناقض اصول دادرسی و حقوق مسلم بشری

شورای راهبردی آنلاین: سابقه تحریم‌های به اصطلاح حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه ایران به 12 آوریل 2011 بازمی‌گردد؛ زمانی که کاترین اشتون، مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا مصوبه 2011/359 را اعلام کرد و مدعی شد با توجه به «وضعیت ایران» تحریم‌هایی همچون مسدودسازی منابع اقتصادی و مالی و منع سفر به اتحادیه اروپا را علیه اشخاص و برخی نهادهای ایرانی وضع می‌کند. دکتر علی کربلائی حسینی – پژوهشگر حقوق بین‌الملل

آن زمان، در فهرست اتحادیه اروپا نام 32 نفر از اتباع ایران ذکر شد و اکنون بعد از گذشت قریب به 12 سال این فهرست حاوی نام 155 شخص حقیقی و 12 شخص حقوقی ایرانی شده است. کافی است دلایل و توجیهاتی را که در این فهرست برای تحریم اشخاص ایرانی ذکر شده، بررسی کنیم تا مشخص شود این سند چقدر از منظر حقوقی سست‌پایه و فاقد دلایل قانع‌کننده یا به عبارتی محکمه‌پسند است.

بنابراین می‌توان گفت رویکرد تنظیم این سند، خوراک‌سازی برای رسانه‌ها، جعل روایت و موجه‌سازی اقداماتی ناموجه و غیرقانونی است؛ چرا که در غیر این صورت، می‌بایست برای حفظ ظاهر هم که شده در وهله نخست، اتحادیه اروپا از طریق گفتگوهای دیپلماتیک دغدغه‌هایش را به طرف ایرانی منعکس می‌کرد و به بحث می‌گذاشت و بعد چنین ادعاها و اتهاماتی را علیه اتباع یک حاکمیت مستقل مطرح می‌کرد.

رویکرد فعلی اتحادیه اروپا گرچه فاقد وجاهت قانونی و حقوقی است که دلایل آن در پی می‌آید، اما به نوبه خود خطرناک و ضروری است برای مواجهه با آن ضمن اقدام متقابل، تحرکی دیپلماتیک به منظور مقابله و خنثی‌سازی آن در دستور کار قرار گیرد.

اینکه صرفا گفته شود اشخاص تحریم‌شده نیازی به سفر به خاک اتحادیه اروپا یا اموالی در آن منطقه ندارند که در صورت مسدودسازی خمی به ابرو بیاورند، خدشه‌ای را که اتحادیه اروپا به حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران وارد آورده است، جبران نمی‌کند. هر یک از این تحریم‌ها گرچه پنجه کشیدن بر چهره آفتاب است، اما معنی‌اش پرونده‌سازی و تلاش برای به‌اصطلاح مشروعیت‌زدایی از نظام جمهوری اسلامی ایران است.

باید توجه داشت برابری حاکمیت‌ها یکی از اصول مسلم حقوق بین‌الملل و سنگ بنای روابط بین‌الملل نوین محسوب می‌شود، به طوری که اوپنهایم به بیانی شیوا تصریح کرده است: «کشورها به عنوان موضوع اصلی حقوق بین‌الملل، اگرچه دارای اختلافات و نابرابری در مساحت سرزمین، میزان جمعیت، قدرت، درجه تمدن، ثروت و دیگر مسائل هستند، با این حال، از دیدگاه حقوق بین‌الملل با یکدیگر مساوی‌اند.»

بند اول از ماده 2 منشور سازمان ملل متحد هم اصل برابری حاکمیت کشورهای عضو را مورد تاکید قرار داده و وضع حقوقی همه دولت‌های عضو را به طور کلی در سازمان ملل و ارکان‌های وابسته به این سازمان، برابر و مشابه یکدیگر تعریف کرده است. قطعنامه‌های سازمان ملل هم همواره از این اصل به عنوان یکی از اصول اساسی حقوق بین‌الملل یاد و دولت‌ها را موظف کرده‌اند تا ضمن رعایت این اصل، از دخالت در امور داخلی و یا اعمال زور علیه دیگر اعضا خودداری کنند.

حتی در مواد یک، هفت و مقدمه اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز به این اصل به عنوان یکی از اصول حقوق بین‌الملل و یکی از ابتدایی‌ترین اصول جوامع بشری اشاره شده است. رویه قضایی بین‌المللی، از جمله در دعوای شرکت نفت ایران – انگلیس علیه حاکمیت ایران و دیوان داوری ایران – ایالات متحده در پرونده الف 18 به این اصل به عنوان یکی از اصول مسلم حقوق بین‌الملل اشاره و استناد شده است.

با این اوصاف، اتحادیه اروپا با اینکه از نظر حقوقی، حقی برای مداخله در امور داخلی ایران ندارد، اما خود را محق به اتهام‌زنی، قضاوت و نهایتا صدور حکم علیه اتباع ایرانی کرده است. این تحریم ها اگر نگوییم مداخله به صورت مستقیم، اما آشکارا موجب دخالت «غیرمستقیم» در امور داخلی و خارجی ایران می‌شود، چرا که هر یک از این اشخاص حقیقی یا حقوقی، کارگزار و بخشی لاینفک برای پیشبرد امور کشور محسوب می‌شوند.

در متن تحریم‌های اروپایی برای هر یک از اشخاص، به راحتی و بدون ذکر دلیل و مدرک، پرونده‌ای خلاصه قید و ادعا شده است به خاطر آنچه استنباط و ادراک اتحادیه اروپاست، این اشخاص مستحق مجازات از جنس تحریم هستند. این سبک وضع تحریم از سوی اتحادیه اروپا، حق بر دادرسی را هم به عنوان یکی از حقوق مسلم بشری نقض کرده است. تحدید این حق از موارد مجادله‌انگیز در حقوق بشر بوده است. تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا وضع کرده است سازوکاری عادلانه برای اعتراض به تصمیمات را در نظر نگرفته و حداقل استاندارد لازم در تعریف حق بر دادرسی هم رعایت نشده است.

یکی از پرونده‌های نیازمند توجه در مواجهه با اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپایی علیه ایرانیان، پرونده «کادی علیه شورای اتحادیه اروپایی» است. پرونده این تبعه سعودی که در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا قرار گرفته بود، نهایتا در دیوان دادگستری اروپایی مورد بررسی قرار گرفت و فارغ از آنچه در دیوان و در جریان این پرونده گذشت، اما این رای یکی از نمونه‌هایی است که توانست رابطه اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل متحد را تبیین کند. ارزش این رای در آن است که با طرح مباحث حقوق بشری از جمله رعایت حقوق بنیادین بشر توانست برای نخستین بار با یک استدلال حقوقی از اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت جلوگیری کند.

گرچه باید گفت مسیر پیش رو برای احقاق حقوق ایران دشوار می‌نماید، زیرا رویه حقوقی کنونی در اتحادیه اروپا علیه ایران تعریف شده است. برای نمونه، بانک ملی ایران سال ۲۰۱۸ و در پی قطع تمامی خطوط ارتباطی شعبه این بانک در هامبورگ، براساس قوانین اتحادیه اروپا از دویچه تلکام شکایت کرد. نهایتا فرآیند رسیدگی و صدور رای مشورتی برای این پرونده، به دیوان دادگستری اتحادیه اروپا به عنوان بالاترین مرجع قضایی اتحادیه واگذار شد. این دادگاه اروپایی هم در نهایت با بازی با کلمات، استفاده از عبارات مبهم و سوءتفسیر قانون، به لحاظ قانونی مسیر تازه‌ای برای دور زدن رسمی قوانین مسدودکننده اتحادیه اروپا باز کرده که عملا بهانه حقوقی و قانونی به شرکت‌های اروپایی برای قطع مناسبات با ایران داده است.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *