جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن بر پرونده اقتصاد و امکان حمایت از اقتصاد عراق تمرکز خواهد داشت و این حمایت از اقتصاد، از طریق برداشتن تحریم‌ها از برخی بانک‌های عراق و همچنین تامین کافی دلار از سوی بانک فدرال امریکاست.
Loading

أحدث المقالات

زلنسکی: از اوکراین مانند اسرائیل حفاظت کنید / بریتانیا: رویارویی نیروهای ناتو با روسیه “به تشدید نگران‌کننده درگیری” خواهد انجامید؛ بنابراین در سرنگونی پهپاد‌های روس شرکت نمی‌کنیم

رئیس جمهور اوکراین می‌گوید کشورش می‌توانست از مدت‌ها پیش مانند اسرائیل محافظت شود. مداخله در خاورمیانه نشان داد که “اتحاد تا چه اندازه می‌تواند در دفاع علیه تروریسم موثر باشد”. بریتانیا این درخواست را با دلایلی رد کرد.

چرا اردن به ناگهان دلسوز اسرائیل شد؟

تنها یک روز بعد از حمله هوایی ایران به اسرائیل وزارت امورخارجه اردن سفیر ایران را فراخواند و به اظهارات علیه این کشور در برخی از خبرگزاری‌های ایران هشدار داده و خواهان توقف تمام تردیدها به مواضع این کشور شد.

احداث پروژه چند منظوره ی ایران در سریلانکا

پروژه چند منظوره “اومااویا” سریلانکا به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق بزودی با حضور روسای جمهور دو کشور و علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو افتتاح می‌شود.

خزانه‌داری آمریکا از افزایش ۲ برابری بدهی‌های این کشور خبر داد

تهران- ایرنا- در حالی دیوان محاسبات آمریکا و کنگره این کشور نسبت به بدهی ۲ برابری ایالات متحده در سال جاری خبر داده است که بدهی‌های این کشور با خرید سامانه‌های جدید موشکی ساخت لاکهید مارتین بار دیگر افزایش می‌یابد.

Loading

ناکارآمدی تعیین سقف قیمت نفت برای تسلیم روسیه

شورای رهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا گروه هفت شامل ۷ کشور با اقتصادهای پیشرفته تصمیم گرفتند سقف قیمت نفت خام روسیه را ۶۰ دلار در هر بشکه تعیین کنند تا همزمان با طولانی شدن جنگ این کشور علیه اوکراین به منبع اصلی درآمد مسکو ضربه وارد کنند. اتحادیه اروپا نیز با سقف قیمت نفت روسیه همراهی کرده و دولت ایالات متحده نیز از آن استقبال کرد. پوریا نبی پور - دکترای علوم سیاسی و روابط بین‌الملل

بر اساس مکانیسم سقف قیمت، اعضای این ائتلاف، بیمه، امور مالی و سایر خدمات را برای حمل و نقل دریایی نفت خام روسیه ارائه نخواهند کرد، مگر اینکه خریداران، نفت را با قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه یا کمتر از آن خریداری کنند.

این مکانیزم برای جلوگیری از سود میلیاردی روسیه از صادرات نفت است و از همین رو بلافاصله با انتقاد مسکو مواجه شد. درعین حال، اتحادیه اروپا با ایجاد سقف قیمتی، امنیت انرژی خود را به خطر می‌اندازد.

با این حال، تردیدهایی نیز وجود دارد که آیا قیمت حداکثر 60 دلاری واقعا می‌تواند روسیه را تحت فشار قرار دهد؟ درواقع این اقدام به روسیه ضربه خواهد زد، اما این طرح، مطمئناً سخت و غیر قابل دور زدن نیز نیست. هزینه تولید نفت روسیه حدود 20 دلار در هر بشکه برآورد می‌شود و روسیه حتی امکان پایین آوردن این هزینه را دارد. روسیه همچنین سعی خواهد کرد با شرکای جدید سقف قیمت را دور بزند.  به عنوان مثال، شرکت‌های حمل و نقل و بیمه چینی می‌توانند بیشتر در تجارت نفت روسیه مشارکت کنند و جای اروپایی‌ها را بگیرند.

کشورهای شرق آسیا و هند می‌توانند همچنان نفت روسیه را با قیمت خارج از سقف تعیین شده خریداری کنند و تفاوت قیمت مازاد را در سایر تراکنش‌های مالی این دو کشور به خصوص در بخش خرید تسلیحات نظامی از روسیه بپردازند؛ این اضافه پرداختی در اسناد مالی مربوط به خرید تسلیحات نظامی از رصد نهادهای نظارتی غربی‌ها خارج خواهد بود.‌ اساسا دولت‌هایی که استقلال مالی و سیاسی دارند (غالیا کشورهای غیر غربی) می‌توانند در چارچوب مراودات تجاری دوجانبه با روسیه و خارج از کنترل‌های غرب به خرید نفت و سایر اقلامی که از سوی غرب تحریم شده‌اند، ادامه دهند.

در همین حال، کشورهای عمده صادرکننده نفت نیز توافق کردند که سطح فعلی تولید خود را حفظ کنند و احتمال کاهش تولید نیز وجود دارد. این امر احتمال کاهش قیمت نفت را بیش از پیش غیرممکن کرده است.

لذا، این تحولات در وهله اول می‌تواند برای قیمت بنزین و نفت اثرات منفی برای مصرف کنندگان غربی به همراه داشته باشد. اگرچه پیش‌بینی این موضوع در این مرحله دشوار است و به شدت به واکنش روسیه به سقف قیمت بستگی دارد. اما اگر روسیه تصمیم بگیرد که صادرات نفت خود را تحت شرایط جدید به طور کامل متوقف کند، قیمت‌های بازار جهانی می‌تواند در سراسر جهان افزایش یابد. اما سیاست پنهان تعیین سقف، احتمالا استراتژی ایجاد پیمان و متحدان جدید خارج از کشورهای ۷ و اتحادیه اروپا است، به طوری که جبهه جدیدی در مقابل روسیه ایجاد کند و کشورهای بیشتری را در مقابل روسیه قرار دهد.

تداوم حمایت مالی و نظامی اروپا از جنگ اوکراین که به صورت فرسایشی از توان دولتمردان اروپایی و حمایت مردمی کاسته است اروپا را به صورت ویژه با فشار بیشتری مواجه کرده است. ادامه این روند، به نوعی به دلسردی و دلزدگی همراه با فشارهای اقتصادی منجر خواهد شد که نمونه اخیر این ناامیدی در تظاهرات‌های متعدد در کشورهای اروپایی قابل رویت است.

لازم به ذکر است که روسیه در اوپک‌پلاس نیز موقعیت برتری برای خود دارد و این موقعیت به مسکو این امکان را می‌دهد که میزان صادرات نفت و گاز را دستخوش تغییر کند. لذا احتمال همراهی سایر اعضای اوپک با نظرات روسیه و کاهش یا ثابت نگه داشتن میزان تولید بسیار محتمل است. لذا اعضای گروه ۷ و اتحادیه اروپایی در نهایت بیشتر از روسیه از این اقدام متضرر خواهند شد و به نوعی در خوشبینانه‌ترین حالت این کشورها وارد بازی باخت – باخت خواهند شد. تعیین سقف همچنین مواضع دوگانه اعراب در زمینه تجارت آزاد را نشان می‌دهد. کشورهای مطرح کننده این ایده، علاوه بر زیر پا  نهادن آشکار و بی‌پروای اصول اولیه اقتصاد آزاد و تجارت بین‌الملل، به دنبال تضعیف درآمد کشورهای صادرکننده نفت هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *