جدیدترین مطالب

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

حمیدرضا جوادی قلعه و سعید محمدی کاوند در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: مقامات کرملین چه در طول این ۲۲ سال و چه در زمانی که روسیه از انتقال رهبران داعش از سوریه، لیبی و سایر نقاط غرب آسیا تحت چتر حمایتی آمریکا به افغانستان هشدار می‌داد باید می‌دانستند که تروریسم و ادعای مبارزه با آن تنها یک کارت بازی در دستان مسئولان کاخ سفید است.
Loading

أحدث المقالات

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتار متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

Loading

دلایل ایران برای مقابله با تروریست‌های تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در هفته‌های اخیر، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در قالب عملیات‌های موشکی و پهپادی، پایگاه‌ها و مراکز تجمع عناصر تروریست و تجزیه‌طلب کومله در اقلیم کردستان عراق را مورد هدف قرار دادند. برسام محمدی - کارشناس مسائل منطقه

کومله و سایر گروهک‌های تروریستی که با حمایت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، از هر فرصتی برای «تهدید امنیت ملی» و «تمامیت ارضی» ایران استفاده می‌کنند، از «عوامل محرک و اصلی» اغتشاشات اخیر در برخی شهرهای ایران بودند که به اشکال مختلف «سخت‌افزاری» و «نرم‌افزاری»، نقش مهمی در ایجاد ناامنی، شرارت و ترور در برخی شهرهای کشور داشتند.

در رابطه با «ابعاد حقوقی» و دلایل ایران برای هدف قرار دادن مواضع مشخصی در خاک اقلیم کردستان عراق که از پایگاه‌های اصلی «فتنه‌انگیزی» در هفته‌های گذشته بود، توجه به نکات زیر حائز اهمیت است:

نکته اول: همچنانکه محافل رسانه‌ای و سیاسی غربی و منطقه‌ای القاء می‌کنند، شاید در نگاه اول این‌طور تداعی شود که هدف قرار دادن مقر گروهک‌های تروریستی در اقلیم شمال عراق، خلاف حقوق بین‌الملل بوده و نقض تمامیت ارضی عراق محسوب می‌شود، اما این القائات که عمدتاً با هدف فرافکنی و به حاشیه بردن اهمیت و ضرورت اقدام ایران صورت می‌گیرد، از اساس «باطل» است.

از منظر حقوقی، این حملات، که متعاقب هشدار و تاکیدات قبلی نزد مقامات عراقی و مسئولین اقلیم کردستان مبنی بر ضرورت مقابله و جلوگیری از استقرار عوامل تروریستی و تهدید و حمله آنها علیه اهداف و منافع جمهوری اسلامی ایران از طریق خاک عراق انجام شده، از مصادیق عینی «دفاع مشروع» و ماده 51 منشور ملل متحد بوده و کاملاً قانونی، مجاز و از حقوق مسلم ایران است. علاوه‌براین، حملات مذکور از نظر «کمیسیون حقوق بین‌الملل» راجع به مسئولیت دولت‌ها و رعایت اصل تفکیک افراد و اهداف نظامی از غیرنظامی و رعایت اصل ضرورت اقدام نظامی نیز اقدامی «مشروع» و امری متعارف است.

با این تفاسیر و با در نظر گرفتن تمام ابعاد حقوقی، سیاسی و بین‌المللی از جمله مقررات حقوق بین‌الملل، دکترین امنیت ملی ایران، اراده و مطالبه قاطبه مردم که یک صدا خواستار مقابله با تروریست‌ها در هر نقطه‌ای هستند، بی‌مسئولیتی و رفتارهای جانبدارانه سازمان‌ ملل و شورای امنیت در قبال اقدامات تروریستی علیه ایران و عدم اقدام مؤثر در عراق برای مقابله با گروهک‌های تروریستی ضدایرانی، جای تردید نمی‌ماند که هدف قرار دادن پایگاه‌های تروریستی در شمال عراق، کاملاً «قابل دفاع» است.

نکته دوم: تامین امنیت و منافع ملی، و حفظ تمامیت ارضی، ثبات و آرامش روانی جامعه، جزو «خطوط قرمز اساسی» جمهوری اسلامی ایران است که نسبت به آن‌ها حساسیت بالایی وجود داشته و از هر ناحیه‌ای که تهدید شود، با آن برخورد جدی می‌شود.

در این رابطه جمهوری اسلامی ایران از «راهبرد مشخصی» پیروی می‌کند. در صورتیکه امنیت ملی از هر نقطه‌ای در منطقه و کشورهای خارجی که توسط تروریست‌ها اعم از رژیم صهیونیستی، کومله، پژاک، منافقین و عناصر مزدور مورد تهدید واقع شود، و کشور مربوطه با آن مقابله نکند، با واکنش  جدی و قاطع نیروهای مسلح ایران مواجه خواهد شد.

حضور و فعالیت گروهک‌های معاند و تروریست‌های تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان عراق مسئله‌ای است که پیش از این، بارها درباره آن هشدارهای لازم به مقامات اقلیم و دولت عراق داده شده بود؛ اما تاکنون اقدام مؤثری با هدف برچیدن مراکز تجمع تروریست‌ها و جلوگیری از فعالیت‌ها و حملات آنان بر علیه جمهوری اسلامی ایران انجام نشده است.

نکته سوم: در سال‌های اخیر ماهیت و شکل تهدیدها علیه ایران عوض شده است و به‌خاطر شکست سیاست اعمال فشار حداکثری علیه ایران، آمریکا و متحدینش به «جنگ هیبریدی» و «تهدیدات نقطه‌ای» علیه ایران روی آورده‌اند و از هر فرصتی در این زمینه استفاده می‌کنند. بنابراین، این حق برای ایران محفوظ است تا در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی خود و همچنین ارتقای سطح بازدارندگی در مقابل هرگونه اقدام ضدایرانی با خاستگاه برون‌مرزی، برای هدف قرار دادن مراکز و پایگاه‌های تروریستی و تهدید در نواحی مرزی به خصوص در غرب و شمال غرب کشور اقدام نماید. ضمن اینکه برای دولت عراق نیز نابودی مراکز و پایگاه‌های تروریستی و جاسوسی و عناصر تجزیه‌طلب که به هر دلیل اعم از فشارهای خارجی و … تا کنون برای جمع آوری آنها اقدام نکرده، یک «فرصت» است که از شر آنها که برای بغداد نیز یک «تهدید بالقوه» است که هر لحظه امکان تبدیل آن به یک «تهدید بالفعل» علیه عراق وجود دارد، رها شود.

 

نکته پایانی

ایران و عراق 1609 کیلومتر خط مرزی مشترک دارند که طولانی‌ترین مرز ایران با همسایگان خود است. این امر نشانگر «اهمیت راهبردی» همسایگی ایران و عراق و همچنین تأثیرپذیری دو کشور از تحولات و مسائل درونی یکدیگر است. ایران امنیت خود را جدای از امنیت عراق نمی‌داند که اگر این‌گونه بود در خطوط مقدم مقابله با خطر داعش در عراق قرار نمی‌گرفت.

اینکه برخی محافل منطقه‌ای همسو با آمریکا و رژیم صهیونیستی این‌گونه القاء می‌کنند که ایران با حملات اخیر به محل استقرار عوامل تروریستی در اقلیم، امنیت و تمامیت ارضی عراق را نقض کرده، اقدامی مغرضانه است. در سال‌های گذشته و به دنبال تهاجم داعش به عراق، فقط برای حفظ امنیت و ثبات در عراق و منطقه، ده‌ها مستشار ایرانی و در رأس آن‌ها سپهبد حاج قاسم سلیمانی شهید شدند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *