جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

پاسخ بلینکن به پرسشی درباره اطلاع واشنگتن از حمله منتسب به اسرائیل: آمریکا در هیچ حمله‌ای دخالت نداشته است

اولین سوال خبرنگاران از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در کاپری ایتالیا درباره گزارش‌ها از حمله منتسب به اسرائیل به ایران بود و اینکه آیا آمریکا از این حمله مطلع بود یا نه. او به این سوال پاسخ نداد و فقط گفت که «آمریکا در هیچ حمله‌ای دخالت نداشته است.»

ترامپ از اروپا خواست “بجنبد”!

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در شبکه اجتماعی Truth Social از اروپا خواست تا “بجنبد” و از آن انتقاد کرد که کمتر از واشنگتن برای کمک به اوکراین هزینه می کند.

اروپا به تاکتیک تحریم‌های شدیدتر علیه ایران متوسل شده است/فراخوان یکپارچه اتحادیه اروپایی از اسرائیل برای خویشتنداری

اتحادیه اروپایی به تاکتیک وعده تحریم های شدیدتر علیه ایران متوسل شده است. انتظار می رود وزرای امور خارجه اتحادیه اروپایی، این روزها، درباره اعمال تحریم های بیشتر در همین هفته، اگر همه موافق باشند، گفت وگو کنند.موفق باشید!: غرب از سال ۱۹۷۹ در حال وضع تحریم علیه ایران است و تهران هم به دور زدن آنها خو گرفته تا فن آوری های نظامی اش را به پیش ببرد. تحریم ها بیشتر ارزشی نمادین دارند.

پاکستان: تنش‌های منطقه ریشه در اقدامات غیرمسئولانه اسرائیل دارد + فیلم

اسلام‌آباد – ایرنا – سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با تاکید بر تنش‌زدایی در خاورمیانه گفت: اقدامات بی پروای رژیم اشغالگر اسرائیل از جمله حمله آن به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق منجر به تشدید اوضاع شده است.  

Loading

پیوند جدید جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی، خصومتی آشکار علیه ملت فلسطین

۱۴۰۱/۰۹/۰۲ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بعد از مدت‌ها حضور آسیب زا و بحران آفرین رژیم صهیونیستی در مرزهای شمالی ایران و پیامدهای ابتدایی آن که در تحرکات و موضع گیری‌های ضد ایرانی در آذربایجان ظاهر شده بود، حال بر اساس تصویب پارلمان باکو (در روز جمعه، 27 آبان) قرار است همکاری‌های مختلف دولت جمهوری آذربایجان با رژیم صهیونیستی ارتقا پیدا کند و سفارتخانه این کشور در تل‌آویو افتتاح شود که خصومتی آشکار علیه ملت فلسطین تلقی می‌شود. دکتر محمد مهدی مظاهری - استاد دانشگاه

البته رژیم صهیونیستی و جمهوری آذربایجان از سال ۱۹۹۲ روابط نزدیکی داشته‌اند. بعد از فروپاشی شوروی و استقلال آذربایجان، این رژیم در به رسمیت شناختن آذربایجان جزو پیشگامان بود و سفارت خود را در سال ۱۹۹۳ در باکو افتتاح کرد. با این حال، آذربایجان در طول این سالها با وجود روابط گسترده اقتصادی، تجاری و نظامی با این رژیم و برخورداری از دفاتر تجاری و گردشگری در اسرائیل تا کنون اقدام به افتتاح سفارت در این رژیم نکرده بود؛ چرا که از خشم دیگر کشورهای مسلمان نگران بود و نمی خواست در بین ملتهای مسلمان منفور باشد. در طی دو سال اخیر اما تحولاتی در عرصه منطقه‌ای رخ داده که ظاهرا نگرانی و هزینه‌های این اقدام را برای مقامات آذربایجان کاهش داده است. شکل گیری پیمان ابراهیم و عادی سازی روابط دیپلماتیک امارات، بحرین و سودان با رژیم صهیونیستی مهمترین اقدامی بود که با تلاش و پیگیری بنیامین نتانیاهو (در دوره قبلی نخست وزیر اش) و رئیس جمهور سابق آمریکا (دونالد ترامپ) تحقق پذیرفت و تابوی رابطه کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی را شکست. حال با قدرت یابی مجدد نتانیاهو در انتخابات اخیر سرزمین‌های اشغالی و احیای اتحاد نانوشته وی با عربستان سعودی، بار دیگر پیمان ابراهیم جانی تازه گرفته و آذربایجان این امر را فرصتی مناسب برای علنی و رسمی کردن روابط  غیر رسمی خود با این رژیم دانسته است.

رفع اختلافات، عادی سازی روابط سیاسی و تبادل مجدد سفرا بین رژیم صهیونیستی و ترکیه (بعد از اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از ترکیه در سال 2018) و همچنین بروز برخی اعتراضات واغتشاشات در ایران و دلمشغولی دولتمردان و افکار عمومی به آن از دیگر عواملی بود که، موانع پیش رو را از سر راه باکو برداشت و مسیر آغاز روابط دیپلماتیک رسمی را برای این کشور هموارتر نمود.

بر این اساس روابط رژیم صهیونیستی و آذربایجان که در طی سه دهه اخیر در انحاء مختلف وجود داشته و در جریان بوده است، حال در مقطع کنونی به شرایطی مهیا رسیده که مقامات آذربایجان را متقاعد نموده است که افتتاح سفارت و علنی ساختن روابط با رژیم صهیونیستی برای آن‌ها کم هزینه و دارای منافع متعدد خواهد بود. به گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌الملل در استکلهم، ۶۹ درصد تسلیحات وارداتی آذربایجان از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ از اسرائیل خریداری شده است و این کشور  در جنگ اخیر با ارمنستان نیز، به خرید پهپادهای فوق مدرن انتحاری از اسرائیل پرداخته است. در مقابل اسرائیل نیز حدود ۴۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از آذربایجان وارد می‌کند و البته از موقعیت استراتژیک و خاک این کشور برای ایجاد پایگاه نظامی، نزدیکی به مرز ایران و ایجاد مراکز آموزش گروه‌های ویژه جهت خرابکاری در ایران استفاده می‌کند.

بنابراین آغاز روابط رسمی آذربایجان و اسرائیل و افتتاح سفارت باکو در تل اویو، امنیت و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را آسیب‌پذیر خواهد کرد؛ رژیم اسراییل به ویژه به سردمداری بنیامین نتانیاهو، حامی اصلی تغییرات ژئوپلتیک در شمال ایران است و می‌کوشد در این مسیر آذربایجان و ترکیه را هم با خود همراه کند و و در صورت امکان پروژه به‌اصطلاح تجزیه ایران را پیگیری نماید.

عادی سازی روابط با آذربایجان برای رژیم صهیونیستی به معنای حضور پررنگ‌تر در خاک این کشور و فروش تسلیحات بیشتر به آن نیز هست و چنین موقعیتی در نزدیکی مرزهای ایران همواره جزو برنامه‌های راهبردی رژیم صهیونیستی بوده و می‌تواند برگ برنده‌هایی همچون جاسوسی و رصد دائم و اقدامات فوری علیه جمهوری اسلامی ایران، در زمانهای مقتضی را نصیب این رژیم کند. از سوی دیگر تمایل مقامات رژیم اسرائیل برای قرار دادن ایران در به‌اصطلاح انزوا و تحمیل فشار همه جانبه بر کشورمان، سبب گسترش کمک این رژیم و تحریک مقامات باکو برای ایجاد و در اختیار گرفتن گذرگاه زنگزور و قطع راه‌های ارتباطی ایران به ارمنستان و اروپا خواهد شد.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد تا قبل از عملیاتی شدن طرح نمایندگان مجلس آذربایجان مبنی بر افتتاح سفارت این کشور در اسرائیل و توسعه عملیاتی پیمان ابراهیم، بایستی به طرق مقتضی و از روی خیرخواهی، ضمن جلب توجه دولت جمهوری آذربایجان به خطرات، هزینه ها و پیامدهای این اقدام مغایر با آرمان ملت فلسطین، نسبت به آگاه‌سازی افکار عمومی این کشور نیز برای جلوگیری از افتادن این کشور در دام رژیم صهیونیستی  اقدام لازم به عمل آید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *