جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تانک مجهز به هوش مصنوعی؛ آلمان و فرانسه قرارداد تسلیحاتی چند میلیارد یورویی امضا کردند

وزرای دفاع فرانسه و آلمان روز جمعه ۲۶ آوریل (۷ اردیبهشت) برای تصویب توافقنامه طرح تولید تانک مشترک جدید به نام «سامانه اصلی رزم زمینی» یا ام‌جی‌سی‌اس، در پاریس با یکدیگر دیدار کردند. این توافق رسمی نقطه آغاز فاز اول از طرح تولید یک خودروی زرهی است که «تانک آینده» نامیده می‌شود و ارزش آن به میلیارد‌ها یورو می‌رسد.

فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند

یک هواپیمای شخصی اسرائیلی که اخیرا تعدادی از مقامات اسرائیلی را به قطر و مصر برده بود، بعدازظهر امروز (شنبه)، در ریاض فرود آمد. تلویزیون اسرائیل «کان» گزارش داد این هواپیما از فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو برخاسته و بعد از توقف کوتاهی در عمان به عربستان سعودی رفته و آنجا فرود آمده است.

لطفا جلوی جنگ را بگیرید

لطفا جلوی جنگ را بگیرید

اسرائیل از نگاه خودش، به ادامه حملات به اهداف ایرانی مجبور است چرا که گمان می کند به این ترتیب ایران را تحت فشار می گذارد و به خیال خودش از تهدیدهای ایران علیه خود کم می کند. تا زمانی که دو طرف درگیر نزاع باشند، این زدوخوردها ادامه خواهد داشت.

اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه

پنجمین اجلاس سالانه بین المجالس با عنوان بین المجالس قدس با حضور هشتاد هیئت پارلمانی از جهان و کشورهای اسلامی در استانبول ترکیه در حال برگزاری است.

Loading

پیامدهای حضور بخش ترک‌نشین قبرس در سازمان کشورهای ترک

۱۴۰۱/۰۸/۳۰ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نهمین اجلاس سازمان دولت‌های ترک با حضور سران کشورهای ازبکستان، ترکیه، قرقیزستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان، به‌عنوان اعضای اصلی و ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان و قربانقلی بردی محمداف رئیس مجلس علیای ترکمنستان به‌عنوان اعضای ناظر با موضوع «دوران جدید برای تمدن ترک: به سوی توسعه و شکوفایی مشترک» در ازبکستان برگزار ‌شد. وضعیت کنونی و چشم‌انداز همکاری در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه، موضوعات مرتبط با گسترش روابط تجاری، ساده سازی فرآیندهای مرتبط با حمل و نقل، خدمات گمرکی و ایجاد کریدورهای حمل و نقل در دستور کار این کنفرانس قرار داشت. در این نشست مسائل جاری مربوط به جهان ترک به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و زمینه‌های همکاری در دوره آتی تا برگزاری اجلاس بعدی در قزاقستان در سال 2023 مشخص شد. محمود فاضلی - تحلیلگر مسائل بین‌الملل

در این اجلاس ازبکستان ریاست دوره جدید این سازمان را از ترکیه تحویل گرفت. ترکیه ریاست این سازمان را در نشست سران کشورهای ترک زبان که نوامبر 12 نوامبر 2021 در استانبول برگزار شده بود، از جمهوری آذربایجان تحویل گرفت. پیش از تغییر نام سازمان کشورهای ترک زبان در سال 2021، ابتدا در اکتبر سال 2009 شورایی به نام «شورای ترک‌زبان‌ها» و با مشارکت کشورهای ترکیه، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان  و ازبکستان تشکیل شد. در آن زمان کشور مجارستان نیز به عنوان عضو ناظر حضور داشت. سازمان کشورهای ترک زبان که مقر آن در استانبول ترکیه است، با هدف توسعه همکاری میان کشورهای ترک زبان در بسیاری از زمینه‌ها از جمله آموزش و تجارت تشکیل شد.

بی‌شک یکی از دستاوردهای این اجلاس برای ترکیه و قبرس شمالی پذیرش جمهوری ترک قبرس شمالی به‌عنوان «عضو ناظر» در سازمان کشورهای ترک است که با استقبال ارسین تاتار، رئیس جمهوری ترک قبرس شمالی روبه‌رو شد. او صریحا از حمایت ترکیه در این زمینه تشکر کرد. وی اظهار داشت: «دیپلماسی ترکیه باعث شد جمهوری ترک قبرس شمالی به‌عنوان «عضو ناظر» در سازمان کشورهای ترک مورد پذیرش قرار گیرد. با گرفتن قوت قلب از این تحول مثبت، مبارزه شرافتمندانه ما ادامه خواهد یافت.» او با تاکید بر اهمیت مشارکت جمهوری ترک قبرس شمالی در یک سازمان بین‌المللی اظهار داشت «دولت او برای اولین بار در یک سازمان بین‌المللی به‌عنوان جمهوری ترک قبرس شمالی و با نام قانونی خود، چنین عنوانی را به دست آورده است. این نقطه عطفی است که در صفحات تاریخ ثبت خواهد شد.»

اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در این اجلاس اظهار داشت اعطای عضویت ناظر به جمهوری ترک قبرس شمالی، گام مهمی ‌بود و گام‌‌های دیگری در شمال قبرس برداشته خواهد شد، ازجمله بهبود زیرساخت‌ها و همچنین اهمیت ویژه‌ای برای احداث ساختمآن‌های جدید «پارلمان» و کاخ ریاست جمهوری قائل هستیم. همه این گام‌ها برای بهبود وضعیت قبرس شمالی برداشته می‌شوند. ما نشان دادیم که ترک‌های قبرس که بخش جدایی­ ناپذیری از جهان ترک هستند، تنها نیستند. آرزو می­کنم این تصمیم تاریخی برای همه ما به‌ویژه ترک­های قبرس مفید باشد.

ترکیه مدعی است کشورهای عضو باید «مفهوم امنیت مشترک» را میان خود ایجاد کرده و همکاری‌ها را گسترش دهند.اجرایی شدن هرچه سریع‌تر صندوق سرمایه‌گذاری ترکیه در این سازمان، سودمند بوده و فرصت‌های مالی فراهم شده از طریق این صندوق، همکاری‌ها را تقویت کرده و فعالیت‌ها را شتاب خواهد بخشید.

اردوغان در این اجلاس اظهار داشت: «در سازمان دولت‌­های ترک روز به روز وحدت قوی‌تر می­‌شوند. مجموعه‌ای از توافق‌نامه‌های امضا شده که زیرساخت‌های همکاری‌ها را در طیف گسترده‌ای از تجارت تا اقتصاد، از مسائل فرهنگی تا مشکلات زیست‌محیطی در بر می‌گیرد. با تغییر نام شورای ترک‌ها و با پروتکلی که امضا شد، نیاز به تغییرات در قرارداد نخجوان برطرف شد. در این اجلاس همچنین درباره گام‌های مشترکی که می‌توانیم در پروژه‌های حمل ‌و نقل، رسانه، فرهنگ و گردشگری برداریم، صحبت کردیم. ما صندوق سرمایه گذاری ترک را به‌منظور تقویت همبستگی خود به‌ویژه در زمینه مالی تأسیس کردیم. فرصت‌های ارائه شده از سوی صندوق، همکاری‌های ما را بیشتر تقویت کرده و فعالیت‌های ما را تسریع خواهد کرد.»

رئیس‌جمهور آذربایجان نیز در اجلاس مدعی شد آذربایجان همواره به اتحاد نزدیک جهان ترک کمک کرده و به وحدت جهان ترک پابند است. وی افزود: «سازمان ما با شروع از اجلاس نخجوان در سال 2009، مسیر توسعه بزرگی را طی کرده است. جهان ترک، جغرافیای وسیعی با بیش از 200 میلیون نفر را پوشش می‌دهد و دارای پتانسیل اقتصادی، منابع انرژی، مسیرهای حمل و نقل و قابلیت‌های نظامی مدرن است. دنیای ترک یک خانواده بزرگ است. با در نظر گرفتن منافع ملی یکدیگر، باید به حمایت و همبستگی متقابل ادامه دهیم. علاوه بر حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، حمل‌ونقل، انرژی، تحول دیجیتال، کشاورزی، گردشگری، همکاری‌های خود در زمینه‌های امنیتی، دفاعی، صنایع دفاعی را نیز باید فعال کنیم. زمان آن فرا رسیده که مسائلی مانند حفظ حقوق، امنیت و هویت ملی همتباران خود که در خارج از کشورهای عضو سازمان کشورهای ترک زندگی می‌کنند و جلوگیری از استحاله آن‌ها را در چارچوب این سازمان به‌طور دائم در کانون توجه داشته باشیم.»

همانطور که انتظار می‌رفت سخنگوی حزب عدالت و توسعه به انتقادات اتحادیه اروپا در خصوص قبول عضویت جمهوری ترک قبرس شمالی در سازمان دول ترک واکنش نشان داد و اظهار داشت بیانیه اتحادیه اروپا در پی قبول عضویت جمهوری ترک قبرس شمالی به‌عنوان عضو ناظر در سازمان دول ترک یک بیانیه غیرمنصفانه و ریاکارانه است. وی افزود: اتحادیه اروپا در زمینه مسئله قبرس به‌سوی سیاست‌های ناسازگار یونان و بخش جنوبی قبرس کشانده می‌شود. ترک‌های قبرس عضو محترمی از جامعه بین‌المللی هستند. قبول جمهوری ترک قبرس شمالی به‌عنوان عضو ناظر سازمان دولت‌های ترک وضعیتی بسیار درست و طبیعی است. موضع اتحادیه اروپا در جهت به هیچ شمردن جمهوری ترک قبرس شمالی از نظر تاریخی و سیاسی برخوردی غیر اصولی است.

همانطور که انتظار می‌رفت تصمیم آنکارا در پذیرش بخش ترک‌نشین قبرس به‌عنوان عضو ناظر در سازمان کشورهای ترک، با واکنش یونان روبه‌رو شد. از نگاه آتن، اظهارات مقامات ترکیه در مورد پذیرش رژیم قبرس به‌عنوان عضو ناظر در سازمان کشورهای ترک محکوم است و هرگونه تلاش برای ارتقای رژیم جعلی را نقض آشکار حقوق بین‌المللی و قطعنامه‌های 541 و 550 شورای امنیت تلقی می‌گردد. یونان از تلاش برای دستیابی به راه ‌حلی عادلانه و پایدار برای مسئله قبرس بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، حقوق اتحادیه اروپا و یک فدراسیون دو جامعه‌ای و دو منطقه‌ای حمایت می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *