جدیدترین مطالب

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

ایران در حمله به اسرائیل از حق قانونی دفاع از خود استفاده کرد

نماینده مجلس انگلیس خطاب به اسرائیل و حامیانش گفت: شما تصور می‌کردید صبر راهبردی ایران، یک بلوف است و فقط حرف می‌زند و از عمل خبری نیست، آنچه روی داد نشان داد که درباره جمهوری اسلامی ایران، اشتباه می‌کردید.

نتانیاهو تصمیم گرفت جنگ غزه را بین المللی کند

تحلیلگر فرانسوی گفت: این نتانیاهو بود که تصمیم گرفت جنگ غزه را با حمله به کنسولگری ایران بین المللی کند و اکنون به جای آنکه موضوع روز ادامه کشتار در غزه باشد، رهگیری ۹۰ درصد موشکهاست.

Loading

أحدث المقالات

شورای همکاری خلیج فارس: تنش‌های نظامی در خاورمیانه نگران‌کننده است / تمام طرف ها باید با خویشتنداری منطقه را از جنگ دور کنند

شورای همکاری خلیج فارس امروز-دوشنبه- در بیانیه‌ای تاکید کرد: نسبت به تحولات اخیر منطقه و تنش‌های نظامی در خاورمیانه و تاثیر آن بر امنیت و ثبات منطقه‌ای ابراز نگرانی شدید می‌کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: انتظار حمله‌ای از سوی اسرائیل در واکنش به عملیات ایران را دارم

بورل گفت: انتظار حمله‌ای از سوی اسرائیل در واکنش به عملیات ایران را دارد، اما امیدوار است که این مساله به تنش بیشتر منجر نشود. رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین ادامه داد، یک اختلاف‌نظر فاحش در داخل ائتلاف جناح راستی اسرائیل بین افراط‌گرایان حامی اقدام تلافی‌جویانه خشن و یک فراکسیون میانه‌روتر و معقول وجود دارد.

توصیه آژانس هوانوردی اروپا به رعایت “احتیاط” در حریم هوایی ایران و اسرائیل

آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) روز دوشنبه ۱۴ آوریل همچنان بر رعایت “احتیاط” در حریم هوایی اسرائیل و ایران تاکید کرد. آژانس ایمنی هوانوردی اروپا با اشاره به تنش‌های آخر هفته پیرامون حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل، یادآوری کرد: «هیچ پرواز غیرنظامی در معرض خطر قرار نگرفت.»  
 

مکرون: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپاد‌های ایرانی را رهگیری کردیم؛ اسرائیل از تنش پرهیز کند

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه تأیید کرد که ارتش فرانسه در طول شنبه شب تا بامداد یکشنبه به درخواست اردن در عملیات «رهگیری» موشک‌ها و پهپادهایی که ایران به سوی اسرائیل شلیک کرده بود، شرکت کرده است.مکرون گفت: «ما در اردن یک پایگاه هوایی داریم […] و حریم هوایی اردن با این حملات نقض شده بود. هواپیماهای‌مان را به پرواز در آوردیم و آنچه را که باید رهگیری می‌کردیم، کردیم.»

ترامپ در دادگاه نیویورک: این حمله‌ به یک رقیب سیاسی است

«دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا روز دوشنبه و پس از ورود به دادگاه منهتن جهت رویارویی با ۳۴ اتهام جنایی در اولین دادگاه کیفری یک رئیس‌جمهور سابق آمریکا، اعلام کرد که «هیچ پرونده‌ای وجود ندارد». وی ادامه داد: این تعقیبات سیاسی است… این یک حمله به آمریکاست.

واشنگتن تحریم‌ها علیه ایران را گسترش می‌دهد؛ مجلس نمایندگان آمریکا لایحه تحریم‌های خرید نفت خام ایران از سوی موسسات چینی را به رای می‌گذارد

به گزارش بلومبرگ، مجلس نمایندگان آمریکا در چند ساعت آینده در زمینه لایحه ممنوعیت خرید نفت خام ایران از سوی چین رای‌گیری می‌کنند. بر اساس این لایحه که بخشی از قانون ۵۹۲۳ کنگره مبنی بر تحریم‌های انرژی ایران و چین در سال ۲۰۲۳ است، تحریم‌های علیه ایران را گسترش می‌دهد تا تمامی معاملات بین موسسات مالی چینی و بانک‌های ایرانی برای خرید نفت و فرآورده‌های نفتی را پوشش دهد.

Loading
دیدگاه‌های جورجیا ملونی نخست وزیر جدید ایتالیا

آیا سیاست‌های اروپایی ایتالیا تغییر خواهد کرد؟

۱۴۰۱/۰۸/۰۸ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جورجیا ملونی اولین نخست‌وزیر زن ایتالیایی است که زمام امور این کشور را در دست گرفته است. در دولت جدید ایتالیا، 9 وزیر از حزب «برادران ایتالیا»، 5 وزیر از «حزب فورتسا ایتالیا»، 5 وزیر از حزب «لگا» و 5 وزیر از حزب فن‌سالار هستند. محمود فاضلی - تحلیگر مسائل بین‌الملل

او در راس حزب تندرو «برادران ایتالیا» در انتخابات پارلمانی اخیر پیروزی تاریخی را کسب کرد و توانست 26 درصد از کل آرا را به‌دست بیاورد. راست‌گراترین کابینه در تاریخ ایتالیا از سال 1946 تاکنون روی کار آمد تا بیشترین تردید و دوری احتمالی از اتحادیه اروپا در دولت ایتالیا شکل بگیرد. این حزب راست‌گرا تاکنون، ضدمهاجران و علیه اتحادیه اروپا بوده است.

حزب «برادران ایتالیا» شاخه‌های نئونازی دارند، اما او به‌دنبال ایجاد یک وجهه میانه‌روتر از آن در جریان کارزار انتخاباتی‌اش بود و برای این منظور لفاظی‌های پیشین ضد اتحادیه اروپا را کنار گذاشت و وعده داد تا کشور را در مرکز نهادهای غربی و اروپایی حفظ کند. او که یک مسیحی محافظه‌کار است در گذشته خواهان خروج از اتحادیه اروپا و حامی افکار موسولینی (دیکتاتور پیشین و فاشیست ایتالیا) بود اما هم اکنون این موضع را کنار گذاشته و می‌گوید با قدرت از منافع ایتالیا در اتحادیه اروپا دفاع می‌کند. شواهد نشان می‌دهد وی دوران نخست وزیری از بعضی از مواضع پیشین خود عدول خواهد کرد.

مکرون، رئیس جمهور فرانسه اولین رهبر اروپایی بود که با وی در رم ملاقات کرد. مکرون که برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی صلح به ایتالیا سفر کرده بود با نخست وزیر جدید ایتالیا دیدار و گفت‌وگو کرد. دو رهبر نسبت به ضرورت ایجاد تماس‌های مستقیم در تمامی سطوح در راستای پیشبرد دستورکار اروپایی موافقت کردند. این دیدار در حالی صورت گرفته که دو طرف پیش از آن، در اظهاراتی تند و توهین‌آمیز انتقاداتی را نثار یکدیگر و کشورهایشان کرده بودند. ملونی در گذشته با انتقاد شدید از مکرون، گفته بود: «مکرون از ما به‌عنوان تهوع‌آور، بدبین و بی‌مسئولیت یاد کرد… کسانی بی‌مسئولیت هستند که لیبی را بمباران کردند…  تهوع‌آور فرانسه است که به بهره‌کشی و سوءاستفاده از آفریقا ادامه می‌دهد.»

پس از این دیدار، مکرون در توییتر پستی را با این مضمون منتشر کرد: «به‌عنوان اروپایی، به‌عنوان ملت‌های دوست، بایست تمام کارهایی را که با ایتالیا آغاز کرده‌ایم، ادامه دهیم. موفقیت در کنار هم و با گفت‌وگو و بلندپروازی را به جوانان و مردم خود مدیون هستیم.»

دیدار رئیس جمهور فرانسه با نخست وزیر ایتالیا خشم برخی از نمایندگان پارلمان فرانسه را برانگیخت. به‌گفته مخالفان این دیدار، مردم اکنون شاهد خوش خدمتی با فاشیسم و راست افراطی هستند که در مورد مکرون باورنکردنی است.

در راستای چرخش‌های ملونی، او همصدایی خود را به سیاست‌های کلان غرب در رابطه با اوکراین چنین نشان داد: «در اوکراین یک جنگ تهاجمی در جریان است که ما نمی‌توانیم آن را بپذیریم.»

در ارتباط با سیاست خارجی، او خود را صرفا مدافع منافع ملی ایتالیا، می‌داند و بر این باور است که این امر مستلزم برخورداری از روابط گسترده، یک برنامه سیاسی و یک برنامه حکومتی است. به‌باور او « سیاست خارجی را نمی‌توان در ترازو گذاشت و وزن کرد. برخی به جایگاه بین‌المللی نگاه می‌کنند، برخی دیگر از منافع ملی شروع می‌کنند. من قرار نیست امروز در سیاست خارجی انتخاب بکنم، زیرا مدت‌ها پیش انتخاب کرده‌ام که همیشه و صرفا از منافع ملی ایتالیا دفاع کنم.»

او ایتالیا را بخشی از غرب و سیستم اتحادهای آن و از بنیانگذاران اتحادیه اروپایی و پیمان آتلانتیک شمالی و عضو G7 می‌داند و همراه با یونان، مهد تمدن غرب و نظام ارزشی آن مبتنی بر آزادی و برابری و دموکراسی و ریشه‌های کلاسیک یهودی- مسیحی آن،  است و می‌گوید «دولت او قصد خرابکاری در امور ادغام و همگرایی در اتحادیه اروپا را ندارد و فقط می‌خواهد شاهد کارآیی بیشتر اتحادیه اروپایی و نهادهای آن در رویارویی با بحران‌ها و چالش‌ها باشد. از نگاه ایتالیا، خانه مشترک اروپایی به معنای قوانین مشترک است، به‌ویژه در حوزه اقتصادی-مالی و این دولت به قوانین فعلی احترام می‌گذارد و در عین حال برای تغییر قوانینی که مؤثر نیستند، تلاش می‌کند.»

ملونی در اولین تماس خود با دبیرکل ناتو، با تاکید بر اهمیت پیمان آتلانتیک شمالی برای دفاع از امنیت و ارزش‌های مشترکی که بیانگر هویت غربی است، به‌حمایت کامل خود از اوکراین در برابر روسیه و لزوم تقویت ناتو در بعد جهانی در مقابله با تهدیدات مختلف استراتژیک، نیز اشاره داشت.

نخست‌وزیر ایتالیا در تماس تلفنی با بایدن، رئیس جمهور آمریکا ضمن تشکر از بایدن به‌خاطر تبریکات او، بر دوستی عمیقی که دو کشور را به یکدیگر پیوند می‌زند، تاکید کرد. ملونی بر اهمیت مشارکت آتلانتیک، به‌ویژه با توجه به چالش‌های تاریخی مانند جنگ در اوکراین، بحران انرژی و غذا که دموکراسی‌های غربی با آن مواجه هستند نیز، تاکید دارد. کاخ سفید نیز در بیانیه خود مدعی شد سران دو دولت بر روابط مستحکم بین آمریکا و ایتالیا تاکید و آمادگی خود را برای همکاری برای رویارویی با چالش‌های مشترک ابراز کردند. دو طرف همچنین ادامه کمک به اوکراین، مسئولیت روسیه در قبال تجاوزش به اوکراین، چالش‌های ایجاد شده توسط چین و دستیابی به منابع انرژی پایدار و مقرون به صرفه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

وزیر خارجه جدید ایتالیا نیز در تماس تلفنی خود با وزیر خارجه آمریکا با تایید اولویت  بالای ایتالیا در روابط خود با آمریکا، تمایل خود را برای تعمیق بیشتر روابط عالی دوجانبه و ادامه تعهد مشترک در حل چالش‌های جهانی و اهمیت ادامه همکاری برای تضمین صلح و عدالت در اوکراین و حمایت مستمر از کی یف تاکید کرد. هر دو طرف بر همکاری مؤثر و هماهنگی نزدیک در سطح دوجانبه، چارچوب ناتو، G7 و روابط اتحادیه اروپا و آمریکا برای ارتقای امنیت یورو-آتلانتیک و حمایت از چندجانبه گرایی و نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین فعلی، تأیید کردند.

نخست وزیر ایتالیا در رابطه با پناهندگی که یکی از معضلات کنونی ایتالیاست چنین اظهار می‌دارد: «قصد نداریم حق پناهندگی را برای کسانی که از جنگ و آزار و اذیت می‌گریزند، زیر سئوال ببریم. می‌خواهیم در رابطه با مهاجرت کاری کنیم که قاچاقچیان انسان، انتخاب کننده ورود پناهجویان به ایتالیا نباشند. آزادی و دموکراسی عناصر متمایز کننده تمدن اروپایی معاصر هستند. علی‌رغم اتهاماتی که مطرح می‌شود، هرگز نسبت به رژیم‌های ضد دمکراتیک ابراز یا احساس نزدیکی نکرده‌ام. قوانین نژادی سال 1938 را پایین‌ترین نقطه در تاریخ ایتالیا می‌‌دانم.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *