جدیدترین مطالب

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

اتهام ها درباره اجرای استانداردهای دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشورهای عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ با شکستنِ قوانین بین‌الملل به اوکراین تجاوز کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه" ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند. اما در مقابل، بسیاری از رهبران اروپایی به فراخوان آتش‌بس در غزه واکنش منفی نشان داده‌اند و به طور کلی از محکوم کردن نقض قانون بین‌الملل توسط اسرائیل، رویگردان شده اند و به جای آن با حمایت گسترده از اسرائیل، حتی در برابر لحن و ادبیات نسل کشی وزیران اسرائیل سکوت کرده اند. همچنین بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اروپایی‌ها به سرعت به تعلیق یا بازبینی در کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی پرداختند، هرچند شواهد قابل اعتمادی هم از انحراف مالی یا حمایت از تروریسم وجود نداشت.
Loading

أحدث المقالات

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

Loading

پیامدهای توافق تسلیحاتی میان روسیه و الجزایر

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه ساختار تسلیحاتی الجزایر متکی به فناوری روسی بوده و این موضوع موجب وابستگی سخت‌افزاری به روسیه شده است، گفت: به دلیل وابستگی اروپا به انرژی الجزایر، تحریم این کشور باید با موافقت و همراهی شرکای اروپایی انجام شود و واشنگتن باید بروکسل را برای این تحریم‌ها متقاعد کند و احتمال دارد موجب بروز اختلاف‌نظرهایی میان آن‌ها و همچنین اختلاف‌نظرهایی در درون اتحادیه اروپا شود.

عفیفه عابدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به درخواست کنگره آمریکا برای اعمال تحریم علیه الجزایر به دلیل خرید جنگنده‌های سوخو 27 به ارزش بیش از 7 میلیارد دلار از روسیه، تصریح کرد: روسیه در دو دهه گذشته تلاش کرده روابط خود با کشورهای آفریقایی از جمله الجزایر را به عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه و از تامین‌کنندگان انرژی جهان گسترش دهد. الجزایر یکی از بزرگ‌ترین خریداران تسلیحات روسی است و سابقه روابط این دو کشور به دوره اتحاد جماهیر شوروی برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه روسیه در دو دهه گذشته تلاش کرده نفوذ اتحاد جماهیر شوروی را در الجزایر احیا کند، افزود: حتی روسیه سال 2007 با بخشیدن بخشی از بدهی مالی الجزایر، زمینه قراردادهای تسلیحاتی جدید را فراهم کرد و بدین ترتیب شاهد بودیم که در یک دهه گذشته، الجزایر یکی از خریداران بزرگ تسلیحات روسی بوده و براساس برخی آمارها، اخیرا به عنوان سومین خریدار بزرگ تسلیحات روسی محسوب می‌شود.

 

احتمال تحریم الجزایر

این تحلیلگر مسائل روسیه ادامه داد: با توجه به تنش‌هایی که در روابط مسکو و غرب وجود دارد، روند رو به گسترش روابط روسیه و الجزایر با اهداف غرب برای منزوی ساختن سیاسی و محصور کردن روسیه با تحریم‌های اقتصادی منافات دارد. به همین دلیل و با توجه به اینکه الجزایر یکی از بزرگترین تامین کنندگان انرژی در جهان است، غرب قطعا تلاش خواهد کرد با ابزارهای مختلف مانع گسترش و تعمیق روابط این دو کشور شود.

عابدی با بیان اینکه قراردادهای تسلیحاتی بیشتر، منابع مالی بیشتری در اختیار روسیه قرارمی دهد و اهداف غرب و آمریکا را برای تحت فشار قرار دادن روسیه با مشکل مواجه می‌کند، گفت: اراده ایالات متحده، برای تنبیه الجزایر درباره توافق تسلیحاتی با روسیه، تحت تاثیر عوامل مختلفی خواهد بود. از سویی به دنبال تلاش اروپا برای کاهش وابستگی انرژی و گاز به روسیه، الجزایر به یکی از منابع جایگزین تبدیل شده بنابراین تحریم الجزایر باید با موافقت و همراهی شرکای اروپایی انجام شود و واشنگتن باید بروکسل را برای این تحریم‌ها متقاعد کند و احتمال دارد موجب اختلاف نظرهایی میان آن‌ها و همچنین بروز اختلاف نظرهایی در درون اتحادیه اروپا شود.

وی با بیان اینکه الجزایر در مقابل فشارهای ایالات متحده با مشکلاتی مواجه است، یادآورشد: ساختار تسلیحاتی الجزایر متکی به فناوری روسی بوده و این موضوع موجب وابستگی سخت افزاری به روسیه شده است. در واقع الجزایر نسبت به عواقب ایجاد تنش در روابط خود با مسکو، نگرانی‌هایی دارد. علاوه بر آن، این کشوردرخصوص مواضع ایالات متحده نسبت به مسائل سیاست داخلی خود نیز انتقاداتی داشته است.

این پژوهشگر پژوهشکده مجمع تشخیص در عین حال با اشاره به ابراز نگرانی ۲۷ نماینده کنگره به رهبری «لیزا مک ‌لین»، نماینده جمهوری خواه کنگره نسبت به گسترش روابط بین الجزایر و روسیه و درخواست اعمال تحریم‌ها علیه الجزایر، گفت: پیش از این هم یکی دیگر از نمایندگان کنگره از «بلینکن» خواسته بود الجزایر را تحریم کند. بنابراین احتمال اعمال تحریم‌هایی از سوی آمریکا علیه الجزایر وجود دارد؛ اما سطح این تحریم‌ها و اعمال آن‌ها، در کوتاه مدت و دستکم در پاییز و زمستان پیش رو، با توجه به شوک انرژی در اروپا، به گونه‌ای خواهد بود که تحریم‌ها مانعی برای همکاری در زمینه انرژی بین الجزایر و اروپا نشود.

 

تلاش روسیه برای دورزدن تحریم‌ها

عابدی با بیان اینکه روسیه تلاش می‌کند از این شرایط، فرصتی برای دور زدن تحریم‌ها بسازد، خاطرنشان کرد: از سال 2014 با توجه به تحریم‌هایی که علیه روسیه آغاز شد، تلاش روسیه برای افزایش روابط با کشورهای آفریقایی خصوصا الجزایر افزایش یافت و تعداد قراردادهایی که میان این دو کشور منعقد شد، رشد چشمگیری داشت.

وی ادامه داد: یکی از انگیزه‌های روسیه از پیشبرد دیپلماسی اقتصادی با الجزایر نیز، دور زدن تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آن‌ها بوده است. ضمن اینکه روسیه به دنبال افزایش شرکای خود در بازار انرژی برای کنترل سیاست‌های انرژی جهانی است و در این راستا، قطعا تلاش می‌کند مانع از سست شدن اراده الجزایر تحت فشار ایالات متحده شود.

این کارشناس مسائل روسیه درخصوص پیامدهای دریافت جنگنده‌های سوخو 27 برای الجزایر و همچنین انتقادات رقبا و سایر کشورهای عضو اتحادیه آفریقا نسبت به این موضوع، گفت: یکی از ابزارهای ایالات متحده برای تحت فشار قرار دادن الجزایر تحریک همسایگان این کشور برای اعلام موضع نسبت به قراردادهای تسلیحاتی با روسیه خواهد بود، اما با توجه به تلاش‌های نظامی الجزایر در سال‌های گذشته برای افزایش قابلیت‌های نظامی خود، این کشور یکی از قدرت‌های نظامی منطقه محسوب می‌شود و فشارهای آمریکا در کاهش همکاری‌های بین روسیه و الجزایر چندان تاثیرگذار نخواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *