جدیدترین مطالب

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

پرسش‌هایی درباره عملیات موشکی ایران؛ جنگ‌افزارها و رهگیری

تهران- ایرنا- با گذشت دو روز از عملیات ایران علیه اسرائیل، تحلیلگران درباره تحلیل ابعاد حمله ایران و پدافند اسرائیل و شرکایش هستند و برخی بر جنبه‌های آماری این رخداد تمرکز کرده و ارقام مختلفی از ابعاد این رخداد منتشر کردند.

نامه وزیر خارجه اسرائیل به ۳۲ کشور برای قراردادن سپاه در لیست تروریسم و تحریم برنامه موشکی ایران

کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل در نامه‌ای به ۳۲ کشور از آن‌ها خواست تا تحریم‌هایی را علیه برنامه موشکی ایران اعمال کنند و سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

پاسخ نظامی اسرائیل به تهران ممکن است در قالب حمله به نیرو‌های نیابتی در خارج از ایران باشد / انتظار نمی‌رود که تل آویو مقامات ارشد ایرانی را هدف قرار دهد

مقامات ایالات متحده انتظار دارند که پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله آخر هفته ایران محدود باشد و به احتمال زیاد شامل حمله به نیرو‌های نظامی ایران و نیرو‌های نیابتی تحت حمایت ایران در خارج از ایران باشد.

Loading

راهبرد و راهکارهای ضدتحریمی روسیه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به تازگی گفته است که بیشتر کشورهای جهان با تحریم‌های ضدروسی پس از تهاجم روسیه به اوکراین، همراهی نکرده‌اند. اکنون سوال این است که راهبرد روسیه برای دورزدن تحریم‌ها چه بوده و چقدر موفق عمل کرده است؟ رضا مجیدزاده - پژوهشگر اقتصاد سیاسی توسعه

پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، ایالات متحده و اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورها، تحریم‌هایی را بر این کشور، اعمال کردند. تحریم‌های جدید یا تمدید شده، افزون بر این‌که دسترسی بانک‌های منتخب روسی به شبکه سوئیفت را قطع می‌کند، متوجه ولادیمیر پوتین و برخی دیگر از اعضای دولت روسیه نیز هست.

البته دامنه تحریم‌ها به این موارد محدود نماند و برای نمونه، حتی ورزش روسیه نیز تحریم شد و برخی شرکت‌ها مانند آدیداس، آئودی، سونی، مایکروسافت، اپل و کوکاکولا نیز روسیه را تحریم کردند. در نقشه تحریم‌های اتحادیه اروپا، فهرست 39 تحریم در مقابله نام روسیه به چشم می‌خورد که چند نمونه از آن‌ها به شرح زیر است:

  • صادرات کالاها و فناوری‌های دارای کاربرد دوگانه
  • خدمات مالی و سرمایه‌گذاری در روسیه
  • قراردادهای تدارکات توسط شرکت های روسی مستقر در روسیه
  • خدمات رتبه بندی اعتباری و دسترسی به این خدمات توسط افراد ساکن روسیه
  • انتقال جاده‌ای و ریلی کالا به روسیه
  • ممنوعیت ورود کشتی‌های روسی به بندرگاه‌های کشورهای عضو
  • ممنوعیت فروش، عرضه و انتقال کالاهای صادراتی و تکنولوژی مورد استفاده در پالایش نفت و گاز طبیعی.

ظرف نیم‌سال گذشته، این تحریم‌ها روابط اقتصادی بین‌المللی روسیه را دگرگون کرده‌اند. تولیدناخالص‌داخلی روسیه در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، چهار درصد افت نشان می‌دهد و بر اساس برآوردها، در سه ماهه سوم، این افت به هفت درصد خواهد رسید.

در کنار این افت تولید، تورم دو رقمی و کاهش دسترسی تولیدکنندگان روسی به قطعات وارداتی، در تضعیف اقتصاد روسیه، نقش ایفا کردند. در نتیجه، تولید خودروهای روسی بیش از 60 درصد کاهش یافت که علامتی از ورود به دوران رکودی در اقتصاد روسیه است.

اما به تدریج نشانه‌های کاهش تورم و افزایش میزان مازاد حساب جاری، نشان می‌دهد که اقتصاد روسیه در مقابله با تحریم‌ها، عملکرد نسبتا خوبی دارد. با این وجود، پایداری این تاب‌آوری، محل تردید است. برای نمونه، دویچه‌وله گزارش داده است که آلمان به میزان 85 درصد از ذخایر گاز موردنیازش برای زمستان را تامین کرده است و از سوی دیگر، 70 درصد از گازی که اروپا از روسیه وارد می‌کرد، خریداری نشده و این کشور از امکانات کافی برای مایع‌کردن یا خط‌لوله برای صادرکردن آن به مسیر جایگزین (شرق) برخوردار نیست.

در زمینه نفت اما روسیه در شرایط نسبتا بهتری قرار دارد و حتی طالبان را متقاعد کرده است تا تامین نفت و فراورده‌های نفتی مورد نیاز طالبان را به عهده گیرد. افزون بر این، گازپروم روسیه نیز تمایلاتی را برای همکاری گازی با ایران ابراز کرده که در صورت تحقق می تواند تا حدودی به دورزدن تحریم‌ها توسط روسیه کمک ‌کند.

یکی از مهم‌ترین روش‌های روسیه برای دورزدن تحریم‌ها، استفاده از بلاروس است. برای نمونه، چون ترانزیت کامیون‌های روسی، ممنوع است، محتویات آن‌ها بر روی کامیون‌هایی با پلاک بلاروس، بارگیری می‌شود تا امکان عبور از مرز فراهم گردد. همچنین بانک ملی بلاروس نیز در زمینه خدمات مسترکارت و ویزا، به بانک ملی روسیه کمک می‌کند و از این روی، شهروندان روسی از خدمات این بانک، استفاده می‌کنند.

از دیگر روش‌های روسیه برای دورزدن تحریم‌ها، استفاده از ارزهای غیرغربی برای تجارت با کشورهایی نظیر هند است. بازدید‌های سرگئی لاوروف از این کشورها نیز در جهت دستیابی به توافق در دورزدن تحریم‌ها تنظیم شده بود و چین و هند در زمینه دورزدن تحریم‌ها، کشورهای همراه روسیه در شرق آسیا به شمار می‌روند.

روسیه با اتکا به موقعیت خود در تامین تجهیزات نظامی برای هند، مکانیزم روپیه برای تجارت نفت، سخت‌افزارهای نظامی و سایر کالاها را فعال کرده است. همچنین در طی دوره تحریم‌های روسیه، محموله‌های کامیونی حاوی برنج، چای، قهوه و غذاهای دریایی از مبدا هند و از طریق بنادر گرجستان به روسیه ارسال شده‌اند که مسیر دیگری از دورزدن تحریم‌ها توسط روسیه را نشان می‌دهد.

اگرچه روسیه به صورتی کج‌دار و مریز، توانسته است تا حدی به جبران آثار تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا بپردازد، اما شکست‌های اخیر این کشور در اوکراین و اهمیت راهبردی صادرات نفت و گاز برای این کشور، در کنار توصیه کارشناسان بین‌المللی برای رصد نزدیک‌تر تحرکات روسیه، دال بر این است که در بلندمدت، هزینه دور‌زدن تحریم‌ها برای روسیه بالاتر و منافع آن، پایین‌تر خواهد رفت و پایدار بودن موفقیت نیم‌بند آن، محل تردید است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *