جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

فرانسه برای تامین امنیت دست به دامن متحدان شد

فرانسه در حالی که خود به شدت تدابیر امنیتی برای مقابله با تروریسم را افزایش داده از کشورهای دوست خود نیز خواسته است برای تامین امنیت بازی های المپیک تابستانی هزاران نیروی پلیس را به پایتخت این کشور اعزام کنند.

رسانه پاکستانی: تحریم‌های آمریکا مانع روابط بانکی و توسعه تجاری اسلام‌آباد-تهران است

اسلام‌آباد- ایرنا- منابع آگاه در پاکستان تحریم‌های تحمیلی آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران را از موانع اصلی ایجاد کانال بانکی میان تهران و اسلام‌آباد و همچنین دلیل کاهش صادرات پاکستان به کشور همسایه خود عنوان کردند.

Loading

ریشه‌یابی حمله به سلمان رشدی در آمریکا

۱۴۰۱/۰۶/۰۵ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اگرچه رسانه‌های آمریکایی، صهیونیستی و محافل بین‌المللی و منطقه‌ای همسو با آنها تلاش می‌کنند بین حمله به سلمان رشدی و مذاکرات احیای برجام ارتباط برقرار کنند تا مسیر آن را مختل نمایند، اما هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد. حمید خوش‌آیند - کارشناس مسائل منطقه

سلمان رشدی، نویسنده کتاب موهن «آیات شیطانی» که در سال 1367 با انتشار کتاب رمان‌گونه خود، به ساحت نبی مکرم اسلام (ص) اهانت کرد، سال‌هاست که تحت شدیدترین تدابیر امنیتی زندگی می‌کند و به‌سختی در اماکن عمومی ظاهر می‌شود.

دولت انگلیس به‌طور متوسط یک میلیون دلار در ماه برای حفاظت از رشدی بودجه اختصاص می‌داد، اما چون این موضوع با اعتراض مردم انگلیس مواجه شد، لذا رشدی 2 سال پیش ترجیح داد انگلیس را ترک کند و در آمریکا ساکن شود، اگرچه در این کشور نیز به‌شدت تحت حفاظت امنیتی قرار داشته است.

اخیرا سلمان رشدی درحالی که در شهر نیویورک سخنرانی می‌کرد، توسط جوان 24 ساله‌ای به نام هادی مطر که «بزرگ‌شده آمریکا» و ساکن ایالت نیوجرسی است، با چاقو مورد حمله قرار گرفت.

با توجه به اینکه حمله به سلمان رشدی، بازتاب زیادی در افکار عمومی مسلمانان و محافل رسانه‌ای و سیاسی جهان داشته است، لذا یک «رخداد مهم» تلقی می‌شود که لازم است ضمن ریشه‌یابی، ابعاد و پیامدهای آن نیز مورد تحلیل قرار گیرد. در این خصوص به مهم‌ترین نکات پرداخته می‌شود:

یک: مجازات مربوط به ارتداد سلمان رشدی که توسط امام خمینی (ره) اعلام شده است، مبتنی بر «فقه و قانون مجازات اسلامی» بوده و تا زمان اجرا و به نتیجه رسیدن آن، معتبر است. این موضوع به جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی و مقررات داخلی آن ارتباط نداشته و مورد قبول همه مسلمین جهان است، چرا که «فتوای شرعی» مرجع تقلیدی است که بسیاری از مسلمانان جهان مقلد او بوده‌اند. بنابراین موضوع سلمان رشدی، فقط مربوط به ایران نیست، بلکه به تمام مسلمانان جهان مربوط می‌شود.

دو: افراد و گروه‌هایی در آمریکا بنا به اهداف مشخص از جمله دامن‌ زدن به «ایران‌هراسی» و پیشبرد برنامه‌های ضدایرانی، درصدد بودند تا حمله به سلمان رشدی را به ایران ربط دهند، بدون اینکه در این زمینه قرائن و شواهد متقنی ارائه دهند؛ تنها چیزی هم که به آن استناد می‌کنند، فتوای امام خمینی (ره) است.

سه: اگرچه رسانه‌های آمریکایی، صهیونیستی و محافل بین‌المللی و منطقه‌ای همسو با آن‌ها تلاش می‌کنند بین حمله به سلمان رشدی و مذاکرات احیای برجام ارتباط برقرار کنند تا مسیر آن را مختل نمایند، اما هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد.

«مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدا در یک پیام توئیتری، ضمن متهم کردن ایران در حمله اخیر به سلمان رشدی، نوشته است: «چرا بایدن هنوز درحال مذاکره با تهران است؟» «تام کاتن» دیگر سناتور جمهوری‌خواه در توئیتی با ادعای دست داشتن ایران در طرح ترور مقامات پیشین آمریکا، از رئیس جمهور بایدن خواسته است تا هرچه سریع‌تر مذاکرات با تهران را متوقف کند.  مارک دوبوویتز، رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها نیز در پیامی در صفحه توئیتر خود سکوت رئیس جمهور آمریکا در برابر حمله به سلمان رشدی را ناشی از تلاش دولت بایدن برای حصول توافق با ایران دانسته است.

با وجود مواضع و اظهاراتی که در این زمینه بیان می‌شود، اما باید تأکید کرد که این امر تأثیری در روند مذاکرات مربوط به احیای برجام که برای آمریکا و اروپا یک « موضوع راهبردی» است و به آن نیاز دارند، نخواهد داشت.

چهار: حمله به سلمان رشدی جدای از ابعاد و زوایای پیدا و پنهان آن، حتماً پیامدهای مهمی در پی دارد:

این حمله، اولاً یک «هشدار جدی» برای تمام اسلام‌ستیزان و هتاکان به شخصیت‌ها و ارزش‌های اسلامی است، مبنی براینکه توهین به مقدسات دینی مسلمانان جرمی نیست که بدون مجازات باقی بماند و با واکنش طبیعی در اقصی نقاط جهان که حد و مرز نمی‌شناسد مواجه می‌شود. ثانیاً، نشان داد که سیستم‌های اطلاعاتی ایالات متحده که همواره تلاش می‌کنند تا نشان دهند سازمان‌های اطلاعاتی این کشور در جهان بی‌نظیر بوده و همه تحرکات را زیر نظر می‌گیرند، تا چه حد ضعیف و آسیب‌پذیر هستند.

و سخن پایانی اینکه در شرایط کنونی، حمله به سلمان رشدی و همزمان با آن برجسته کردن سوء قصد ادعایی به جان بولتون و سایر مقامات پیشین آمریکا از جمله ترامپ و پمپئو، با هر هدفی که انجام شده باشد، حاوی یک نکته مهم است: اگر در این کار پای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در میان باشد، مشخص می‌شود که با وجود تدابیر شدید امنیتی، چنین شخصیت‌هایی بدون توجه به اینکه از چه جایگاهی برخوردارند و در چه سطحی حفاظت می‌شوند، می‌توانند «قربانی اهداف سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی» در آمریکا باشند و آینده سیاسی‌شان تحت الشعاع آن قرار گیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *