جدیدترین مطالب

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

Loading

تحلیلی بر عملیات نظامی ترکیه در عراق و سوریه

۱۴۰۱/۰۵/۲۰ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: عملیات‌ نظامی ترکیه در عراق و سوریه، تداوم و تشدید بی‌ثباتی‌ها در شمال عراق و سوریه را موجب خواهد شد. دکتر فاطمه نکولعل آزاد - کارشناس مسائل بین‌الملل

در پی حملات توپخانه‌ای ترکیه به منطقه تفریحی «پرخ» استان دهوک واقع در اقلیم کردستان عراق در 20 ژوئیه، 9 شهروند عراقی کشته و 33 نفر زخمی شدند. در واکنش به این اقدام ترکیه، دولت عراق در 27 ژوئیه به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد و برخی حملات راکتی به منافع ترکیه در عراق و از جمله به کنسولگری ترکیه در استان موصل انجام شد.

واقعیت این است که حملات اخیر ترکیه به خاک عراق، اتفاق تازه‌ای نیست و این بار چون کشته‌ها و زخمی‌های عراقی از شهروندان عرب جنوب عراق بودند، واکنش شدید جریا‌ن‌های سیاسی، نخبگان، احزاب، نهادهای مختلف دولتی و… را در پی داشت.

ترکیه از سال 1983 به بهانه مبارزه با حزب «کارگران کردستان ترکیه» موسوم به پ‌ک‌ک بارها در شمال عراق که در اختیار دولت اقلیم کردستان است، عملیات نظامی انجام داده است.

در سال 1983 با موافقت ضمنی صدام حسین، نیروهای نظامی ترکیه به بهانه مبارزه با پایگاه‌های «حزب کارگران کردستان ترکیه» در شمال عراق تا سه مایل در خاک این کشور نفوذ کردند. به دنبال عقب‌نشینی ارتش صدام حسین از منطقه کردنشین در سال 1991، عمق نفوذ نیروهای نظامی ترکیه به 15 تا 25 مایلی گسترش یافت و حتی برای انجام عملیات علیه پ‌ک‌ک، در داخل عراق پایگاه نظامی ایجاد کرد.

با شکل‌گیری داعش در سوریه و سپس فتح بخش‌هایی از عراق، این زمینه فراهم شد که نیروهای نظامی پ‌ک‌ک، برای آزاد کردن شهر سنجار از دست داعش و کمک به کُردهای ایزدی که به کوه‌ها فرار کرده بودند، به این منطقه نفوذ کنند و از آنجا به منطقه کُردنشین شمال سوریه راه یابند.

در مرحله بعدی در شمال سوریه، جامعه کُردی حزب «اتحاد دموکراتیک» را تاسیس کرده و برای حزب خود شاخه‌ای نظامی تحت عنوان «یگان‌های مدافع» خلق موسوم به ی‌پ‌گ ایجاد کردند. این حزب و شاخه نظامی آن برای مبارزه با داعش مورد حمایت آمریکا و دولت‌های اروپایی بودند و واشنگتن همچنان از آن‌ها حمایت می‌کند.

دولت ترکیه معتقد است که حزب «اتحاد دموکراتیک» و شاخه نظامی آن وابسته به حزب «کارگران کردستان ترکیه» به دنبال در معرض خطر قرار دادن تمامیت ارضی و امنیت ملی این کشور هستند. به این خاطر، در کنار عملیات نظامی مداوم ترکیه در شمال عراق، آنکارا بخش‌هایی از شمال سوریه را نیز توسط نیروهای مورد حمایت خود اشغال کرده و مدعی است که «مناطق امن» مدنظر ترکیه در شمال سوریه باید گسترش یابد. به این خاطر، ترکیه به دنبال انجام عملیات نظامی جدیدی در شمال سوریه و مشخصا غرب رودخانه فرات برای اشغال دو شهر «منبج» و «تل رفعت» در شمال شهر حلب سوریه است.

از آنچه تاکنون اتفاق افتاده، به خوبی مشاهده می‌شود که ترکیه عمق مبارزه خود با «حزب کارگران کردستان ترکیه» را از کوهستان قندیل در شمال عراق به بخش‌های زیادی از شمال عراق و شمال سوریه توسعه داده است.

همچنین ترکیه به بهانه مبارزه با داعش توانست در سال 2014، پایگاهی نظامی در منطقه «زیلکان» واقع در شمال موصل و در منطقه اقلیم کردستان عراق تاسیس کند که 50 مایل با مرز ترکیه فاصله دارد.

در سوریه نیز دولت ترکیه موفق شده بخش عمده استان ادلب، شمال شهر حلب و بخش‌هایی از منطقه کردنشین شمال سوریه را در کنترل نیروهای مورد حمایت خود قرار دهد و در آن پایگاه‌های نظامی تاسیس کند.

لازم به ذکر است که ترکیه با استقرار تجهیزات نظامی پیشرفته در پایگاه‌های نظامی خود در عراق و سوریه، امکان تعمیق مداخله خود در خاک این دو کشور را بسیار توسعه داده است. برای مثال پهپادهای «بیرقدار» ترکیه در موارد زیادی تا عمق 175 مایلی خاک عراق نفوذ کرده و عملیات انجام می‌دهند.

در این بین حزب دموکرات کردستان عراق که کنترل استان اربیل، دهوک و بخش‌هایی از استان موصل را در اختیار دارد، به دلیل خصومت تاریخی که با حزب «کارگران کردستان ترکیه» دارد، از عملیات نظامی ترکیه علیه پ‌ک‌ک، در شمال عراق و حتی سوریه استقبال می‌کند.

همچنین برخی از گروه‌های اهل سنت عراق نیز حضور و مداخله نظامی ترکیه در شمال عراق را به مثابه عنصری بازدارنده در مقابل گروه‌های نظامی شیعی در نظر می‌گیرند. این وضعیت سبب شده است که مداخله و حضور نظامی ترکیه در شمال عراق و حتی سوریه با مخالفت کمتری مواجه شود و صرفا زمانی که عملیات‌نظامی ترکیه دارای تلفات انسانی بالا باشد، اعتراضاتی به صورت مقطعی در بغداد مطرح شود.

از مداخله و حضور نظامی ترکیه در شمال عراق و سوریه می‌توان چند نتیجه مهم گرفت: اول اینکه عملیات نظامی ترکیه علیه حزب کارگران کردستان از دهه 1980 میلادی تاکنون موفقیتی در پی نداشته است، زیرا امروزه نه‌تنها دامنه عملیات به پ‌ک‌ک محدود نشده بلکه دامنه عملیاتی آن‌ها به عمق بیشتری از شمال عراق و سوریه نیز گسترش پیدا کرده است.

دوم اینکه، هزینه‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی ترکیه به خاطر گسترش یافتن دامنه عملیات‌ نظامی آنها در یک روند فزاینده قرار گرفته است که در آینده می‌تواند تشدید شود و اقتصاد مستعد بحران این کشور را بیشتر تحت فشار قرار دهد.

سوم اینکه انجام عملیات نظامی در داخل خاک عراق و نقض حاکمیت این کشور سبب خواهد شد که روابط بغداد – آنکارا به سمت تنش و درگیری بیشتری سوق پیدا کند که بر مسائل مشترک فی مابین مانند آب، انرژی، تجارت و… تاثیر منفی خواهد گذاشت.

چهارم اینکه عملیات‌ نظامی ترکیه در شمال عراق و علیه متحدان آمریکا در شمال سوریه نیز سبب پیچیده‌تر شدن روابط آنکارا – واشنگتن خواهد شد. زیرا عملیات‌ ترکیه در مواردی علیه منافع مستقیم آمریکا به ویژه در شمال سوریه است.

در پایان باید گفت که عملیات‌ نظامی ترکیه در عراق و سوریه موجب تداوم و تشدید بی‌ثباتی‌ها در شمال عراق و سوریه خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *