جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

احضاریه دادگاه برای ۱۳۳ دانشجوی دانشگاه نیویورک به دلیل حمایت از غزه

نیویورک – ایرنا- همزمان با گذشت ۲۰۰ روز از جنگ اسرائیل در غزه و تداوم جنایات بی مجازات این رژیم علیه مردم بیگناه فلسطین به پشتوانه حمایت های مالی، نظامی و سیاسی دولت جو بایدن ، دانشگاههای آمریکا صحنه سرکوب دانشجویان از سوی پلیس است.

جزئیات دیدار رئیسی با فرمانده ارتش پاکستان

ارتش پاکستان به نقل از اظهارات آیت‌الله رئیسی در دیدار با فرمانده ارتش آن کشور اعلام کرد: تقویت همکاری‌ها میان قوای مسلح ایران و پاکستان صلح و ثبات را برای دو ملت و منطقه به ارمغان می‌آورد.

Loading

اهداف رزمایش آمریکا و امارات در خلیج‌فارس

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رزمایش دریایی مشترک اخیر میان آمریکا و امارات متحده عربی در خلیج‌فارس، بار دیگر موضوع آینده ثبات و امنیت این منطقه را در کانون توجهات قرار داد. حسین سیاحی- پژوهشگر مسائل بین‌الملل

این تمرین مشترک 10 روزه تحت عنوان «مدافع آهنین» و با همکاری ناوگان پنجم دریایی از فرماندهی مرکزی نیروی دریایی ایالات متحده (ناوسنت) برگزار شد. در این رزمایش، 3 ناو و 2 کشتی جنگی ایالات متحده و همچنین نزدیک به 600 پرسنل نظامی مشارکت داشتند. دریابان کوپر، فرمانده ناوگان پنجم، در تشریح اهداف این رزمایش، از سه موضوع امنیت، مقابله با مین‌های دریایی و دفاع از بنادر نام برد و اظهار کرد که «ما وقتی با یکدیگر کار می‌کنیم قوی‌تر خواهیم بود».

فارغ از ادعای آمریکا برای حفظ امنیت آب‌های بین‌المللی و کشتیرانی آزاد که بخشی از توجیهات آمریکا برای ایجاد نظام‌ها و ساختارهای امنیت دریایی بین‌المللی مانند نهاد بین‌المللی امنیت دریایی موسوم به IMSC است، رزمایش‌های اخیر دارای پیام و اهداف خاصی نیز هست.

 

امارات در آرزوی بازگشت چتر امنیتی ایالات متحده

این روزها امارات که همواره تلاش نموده تا یک هویت تجاری جهانی برای خود ایجاد کند، برخی از گزینه‌های پیش روی خود را پرهزینه و با سرنوشت مبهم می‌بیند. به طور عمومی، امارات از یک طرف، در بعد سیاست‌ها و راهبردهای منطقه‌ای، نمی‌تواند مستقل از عربستان و رقابت این کشور با تهران تصمیم بگیرد؛ و از طرف دیگر، در موضوع دفاعی و امنیتی به چتر امنیتی ایالات متحده در منطقه خود را نیازمند احساس می‌کند. هرچند مانند آنچه در سال گذشته و همزمان با سفر طحنون بن زاید به ایران اتفاق افتاد، گاهی اقدامات مبتنی بر دیپلماسی و گفتگو را نیز در دستور کار خود قرار می‌دهد.

اما در رابطه با موضوع رزمایش دریایی، امارات متحده عربی مقطع زمانی فعالی را پشت سر‌ می‌گذارد. شرکت در رزمایش با یونان در مدیترانه، رزمایش چهارجانبه در دریای سرخ، همچنین رزمایش بزرگ سال گذشته تحت عنوانIMX-CE 2022 که با مشارکت بیش از 60 کشور برگزار شد، در کنار رزمایش روزهای اخیر در خلیج‌فارس، نمونه‌ای از اقدامات امارات در مسیر تقویت آمادگی دفاعی و افزایش ضریب امنیتی است. اما این رزمایش‌ها چقدر در تامین اهداف این کشور موثر هستند؟

در صورت تحقق سناریوی عدم توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های بزرگ، نگرانی‌های امنیتی امارات نیز افزایش خواهد یافت. از طرف دیگر به دلیل عدم برابری مولفه‌های قدرت میان تهران و ابوظبی، به احتمال زیاد نیاز این کشور به چتر امنیتی و پشتیبانی دفاعی ایالات متحده دوچندان خواهد شد؛ اما آیا چتر امنیتی ایالات متحده در منطقه می‌تواند دفاع از امارات را تضمین کند و آیا ایالات متحده به مانند تعهدی که در ناتو دارد، نسبت به دفاع از متحدان منطقه‌ای‌اش متعهد است؟

ایالات متحده همزمان با روی کارآمدن دولت جو بایدن، اقدامات خود را در جهت کاهش حضور در منطقه خاورمیانه و تسریع در روند مهار چین در منطقه ایندو-پاسیفیک آغاز کرد. همزمان با کاهش حضور آمریکا در منطقه، چتر امنیتی ایالات متحده در منطقه تضعیف، روند تنش‌زدایی آغاز و منطقه برای یک ترتیبات جدید آماده شد.

البته واشنگتن تلاش می‌نماید با استمرار حضور خود در منطقه آن هم به شکل حداقلی، سیاست حفظ ثبات در خاورمیانه را پیگیری کند، اما موضوع عدم تحقق توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند تمامی معادلات دولت بایدن را نقش بر‌آب کند؛ لذا برگزاری اینگونه رزمایش ها می‌تواند ضمن بالابردن توانمندی‌های نظامی، اهداف و پیام خاص خود را نیز داشته باشد، اگرچه اقدامات پرهزینه آمریکا، می‌تواند یک عامل شکست برای جایگاه این کشور، نظم بین‌الملل و رقابت هژمونیک این کشور با چین چالشگر باشد.

بدین ترتیب اگرچه آمریکا همچنان در منطقه حضوری فعال دارد و امارات نیز نیازمند چنین حضوری است، اما به طور کلی، ترجیح دو کشور بر توافقی کم هزینه و مبتنی بر دیپلماسی خواهد بود، برگزاری رزمایش مشترک، نه ضامن ثبات منطقه‌ای و نه تعهدی از سوی واشنگتن برای دفاع از امارات و تضمین امنیت این کشور خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *