جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

بلینکن خواستار سیستم دفاعی یکپارچه اعراب در مقابل ایران شد

بلینکن در جریان نشست وزرای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، طی اظهاراتی مدعی شد: «این مسئله تهدید حاد و فزاینده ایران را نشان می‌دهد، اما همچنین نیاز به همکاری در زمینه دفاع یکپارچه را هم نشان می‌دهد».

بایدن در تماس با نتانیاهو با عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالفت کرد

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا یک‌شنبه نهم اردیبهشت، در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ،بر «موضع شفاف» خود درباره عملیات برنامه‌ریزی شده اسرائیل برای حمله به شهر رفح در جنوب نوار غزه تاکید کرد.

وزیر خارجه اردن: نتانیاهو صلح نمی‌خواهد

وزیر امور خارجه اردن امروز (دوشنبه) در سخنانی در دیدار با همتای فرانسوی خود در ریاض گفت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال جنگ است و خواستار صلح نیست.

پاشنه آشیل کمپین انتخاباتی بایدن از دیدگاه شبکه آمریکایی

تهران- ایرنا- شبکه خبری «سی‌بی‌اس نیوز» با بررسی شرایط و دیدگاه‌ رای‌دهندگان ایالت‌های کلیدی میشیگان، ‌ویسکانسین و پنسیلوانیا در ۲ دوره انتخاباتی ۲۰۲۰ و ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا، شرایط بد اقتصادی ایالات متحده را از دلایل مهم جا ماندن «جو بایدن» از رقیب خود «دونالد ترامپ» در نظرسنجی‌ها ارزیابی کرد.

Loading

علل و پیامدهای تأخیر تشکیل دولت در عراق

۱۴۰۱/۰۱/۱۶ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: تشکیل دولت جدید عراق همچنان با چالش‌های سختی مواجه است. طبق قانون اساسی عراق، حداکثر طی دو ماه پس از تأیید نتایج انتخابات عمومی، فرایند تشکیل دولت عراق باید از طریق معرفی رئیس جمهور، نخست وزیر و کابینه توسط پارلمان تکمیل گردد. این در شرایطی است که به‌رغم گذشت شش ماه از انتخابات پارلمانی، تشکیل دولت به محل مناقشه میان گروه‌ها و جریان‌های سیاسی تبدیل شده است. برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

نشست 26 مارس (6 فروردین) پارلمان عراق هم که با دستور کار انتخاب رئیس جمهور برگزار شد، به‌دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان در جلسه نتوانست کاری از پیش ببرد. برای انتخاب رئیس جمهور، رأی حداقل دو سوم از 329 نماینده پارلمان عراق نیاز است، اما در رأی‌گیری نشست 26 مارس تنها 202 نماینده در پارلمان حضور داشتند.

قانون نانوشته‌ای در عراق وجود دارد که رئیس جمهور از بین نامزدهای کرد، نخست وزیر از بین شیعیان و رئیس پارلمان از اهل تسنن انتخاب می‌شود. انتخاب رئیس جمهور توسط پارلمان گام اول تشکیل دولت در عراق است. هم‌اکنون حدود 40 نامزد برای تصدی ریاست جمهوری رقابت می‌کنند. «برهم صالح» رئیس جمهور کنونی عراق از حزب اتحاد میهنی کردستان و «ریبر احمد بارزانی» وزیر امور داخلی اقلیم کردستان از حزب دموکرات کردستان، دو نامزد اصلی انتخاب رئیس جمهور هستند.

چهارچوب هماهنگی شیعیان (با 88 نماینده) که با پیوستن اتحادیه میهنی کردستان (با 19 نماینده) و نمایندگان مخالف حلبوسی و خمیس الخنجر در مجموع 133 کرسی پارلمان را در اختیار دارد، به‌دلیل مخالفت با ریاست جمهوری ریبر احمد نامزد مورد حمایت جریان صدر، بارزانی و السیاده، در نشست اخیر پارلمان شرکت نکردند.

«وعد قدو»، از رهبران چارچوب هماهنگی در مصاحبه با بغداد الیوم اظهار داشت: «ریبر احمد یک شخصیت جدایی‌طلب و مزدور موساد است که مواضع وی شناخته شده است و ما علیه تعیین وی در پارلمان خواهیم ایستاد».

«احمد عبد الحسین» عضو ائتلاف فتح (از مهم‌ترین گروه‌های چارچوب هماهنگی) هم تأکید کرده است که نامزدی ریبر احمد برای ریاست جمهوری توسط ائتلاف سه‌گانه (صدر – بارزانی – السیاده) بخشی از تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی است. وی تأکید کرده است «پرونده‌ها و شواهدی درباره ریبر احمد وجود دارد که ارتباط او با رژیم صهیونیستی و آمریکا را تایید می‌کند».

احزاب و جریان‌های مختلف عراقی از اتحادیه میهنی کردستان گرفته تا ائتلاف فتح و غیره بر این باورند که حمایت برخی طرف‌های خارجی از ریاست جمهوری ریبر احمد، گام مهمی در جهت تقویت تلاش‌ها برای عادی‌سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی است. علت اصلی مخالفت اتحادیه میهنی کردستان با ریبر احمد دقیقاً به خاطر تلاش‌های او برای عادی‌سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی است.

در یک نگاه کلی آنچه تاکنون روند تشکیل دولت در عراق را به پروسه‌ای «طولانی و مناقشه‌برانگیز» تبدیل کرده است؛ متأثر از دو دسته عوامل داخلی و خارجی می‌باشد. از یک سو، اختلافات به‌وجود آمده بین «جریان صدر» و «چهارچوب هماهنگی» که باعث ایجاد فضای دوقطبی در جریان شیعه عراق شده است و از سوی دیگر، اختلافات درون کُردی بین «اتحادیه میهنی» و «حزب دموکرات» به عنوان مانع داخلی تشکیل دولت عمل می‌کند.

در خصوص موانع خارجی نیز باید از بازیگران ذینفع از جمله آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه نام برد که از طریق ایفای «نقش مخرب» و «مزورانه» روند تشکیل دولت را دشوار کرده‌اند. قرائن موجود نشان می‌دهد آمریکا در پی تشکیل دولتی برخلاف منافع و مصالح ملی عراق بوده و در همین راستا دنبال گزینه‎هایی هستند که با حضور آن‌ها در رأس دولت عراق، منافع آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن تضمین و تثبیت شود.

درمجموع به‌نظر می‌رسد در داخل و خارج از عراق، دست‌های پیدا و پنهانی در کار هستند که اجازه نمی‌دهند روند تشکیل دولت در عراق به‌نحوی که با منافع مردم این کشور منطبق باشد، تسهیل و تسریع شود.

در محافل رسانه‌ای و سیاسی منطقه تلاش می‌شود عدم تشکیل دولت عراق عمدتاً ناشی از اختلافات شیعی – شیعی معرفی گردد. اگرچه این موضوع از یک نظر با توجه به رفتارهای انحصارگرایانه‌ای که مقتدی صدر در پیش گرفته، تاحدی درست تلقی می‌شود، اما نباید به عنوان مانع اصلی تشکیل دولت معرفی شود.

عدم تشکیل دولت در عراق که نتیجه آن «بلاتکلیفی سیاسی» در این کشور است، موضوعی است که بیش از همه آمریکایی‌ها از آن سود می‌برند. این مسئله باعث شده که عناصر فعال امنیتی و اطلاعاتی آمریکا در عراق از طریق دامن زدن به اختلافات داخلی به خصوص در درون بیت شیعه، تا آنجا که ممکن است عراق را در وضعیت «بی‌دولتی» نگه دارند. چرا که وجود چنین وضعیتی یک فرصت مغتنم برای بهره‌برداری‌های سیاسی، امنیتی، نظامی آمریکا در عراق است.

در خصوص پیامدهای احتمالی نیز جریان‌های سیاسی در عراق از جمله شیعیان باید به این نکته توجه کنند که هرگونه تأخیر در انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر و معرفی کابینه پیامدهای امنیتی و سیاسی مهمی را پیش روی عراق قرار می‌دهد که می‌تواند این کشور را مجدداً وارد دوره جدیدی از بحران‌های امنیتی و سیاسی از جمله احیای دوباره خطر تروریسم از طریق فعال شدن هسته‌های خفته داعش و تقویت حضور نیروهای بیگانه از جمله آمریکایی‌ها کند.

در سطح داخلی نیز استمرار وضعیت بلاتکلیفی سیاسی و طولانی شدن روند تشکیل دولت آن‌هم در شرایطی که عراق با مشکلات گوناگونی در عرصه مسائل اقتصادی، اجتماعی و غیره مواجه است، می‌تواند به تشدید بحران‌های اقتصادی و اجتماعی و در نتیجه گسترش بی‌ثباتی و ناامنی منجر شود؛ وضعیتی که بهترین فضای تنفس برای عناصر و گروه‌های تروریستی و زمینه مطلوب استمرار حضور نیروهای نظامی خارجی به شمار می‎رود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *