جدیدترین مطالب

تحریم‌های جدید علیه ایران

تحریم‌های جدید علیه ایران

کوروش احمدی در یادداشتی می نویسد: اسرائیل بعد از حمله ایران پیگیر اقدامات تحریمی و دیپلماتیک علیه ایران و قرار‌دادن سپاه در فهرست سازمان‌های حامی تروریسم و به‌اصطلاح «ایجاد یک جبهه جهانی و یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران» شده‌ است.

منبع حماس: ۳۰ افسر شاباک اسیر حماس هستند

یک منبع در جنبش حماس گفت: این جنبش ۳۰ نفر از ژنرال‌ها و افسران شاباک را نزد خود اسیر نگه داشته است که در محل‌های کاملا امنی به سرمی برند و نظامیان صهیونیست نمی‌توانند به آنها دست یابند.

اسب‌های سرگردان و زخمی ارتش در خیابان‌های لندن

پنج راس اسب متعلق به واحد سوار نظام سلطنتی که گفته شده هنگام تمرین فرار کرده اند، در خیابان‌های مرکز لندن در برخورد با خودرو‌های عبوری زخمی شدند و رهگذران را در قلب سیاسی لندن حیرت زده کردند.

آغاز به کار اجلاس بین‌المللی سن‌پترزبورگ

دوازدهمین اجلاس بین المللی نمایندگان عالی کشور‌ها در امور امنیتی روز چهارشنبه با حضور مقامات امنیتی و دفاعی بیش از یکصد کشور، از جمله جمهوری اسلامی ایران در سن پترزبورگ روسیه آغاز شد.

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

مجید خورشیدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چهل و چهارسال قبل در یک تصمیم ناسنجیده و مغرورانه، جیمی کارتر و مشاورنش تصمیم گرفتند تا با عملیات و حمله ای مشابه فیلم های هالیوودی به خاک ایران بتوانند جاسوس هایشان را از تهران خارج کرده و پیروزمندانه در واشنگتن و نیویرک رژه افتخار بروند. آن روز طوفان شن در آستین دست انتقام الهی در روزهای نخست انقلاب اسلامی که هنوز شیرازه امور قوام کافی نیافته بود و نوعی از پراکندگی و ابهام بر فضا حاکم بود آمریکایی ها را ناکام و سرافکنده کرد.
Loading

أحدث المقالات

پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان

مسکو- ایرنا- نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در دوازدهمین اجلاس بین‌المللی مقامات عالی کشورها در امور امنیتی، در سخنانی ضمن ارزیابی وضعیت کنونی امنیت اطلاعات در جهان، پنج پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران را برای کاستن از آسیب‌های ناشی از یکجانبه‌گرایی غرب در این عرصه مطرح کرد.

پسکوف: بسته تسلیحاتی آمریکا میدان جنگ را به نفع کی‌یف تغییر نمی‌دهد

تهران- ایرنا- سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به تصویب بسته جدید کمک آمریکا به اوکراین در کنگره ایالات متحده، گفت: تحویل بیشتر سخت افزارهای نظامی آمریکا وضعیت در میدان جنگ را به نفع کی‌یف تغییر نمی‌دهد.

Loading

تغییر تاکتیک طالبان در برابر آمریکا

۱۴۰۰/۱۱/۲۱ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: طالبان که در ماه‌های گذشته بارها با پاسخ منفی آمریکا در قبال درخواست مستقیم و غیرمستقیم خود برای به رسمیت شناختن حاکمیت این گروه در افغانستان مواجه شده، به تازگی به سیاست تهدید روی آورده است. محمدرضا عسگری مورودی- پژوهشگر ارشد مسائل آسیا

وزیر کشور دولت طالبان هشدار داده اگر کاخ سفید از به رسمیت شناختن حاکمیت طالبان امتناع کند، تهدید ضدمنافع آمریکا توسط این گروه ادامه خواهد یافت. هشدار وزیر کشور دولت طالبان به آمریکا درباره به خطرافتادن منافع این کشور، می‌تواند نشانه‌ای از تغییر احتمالی رویکرد طالبان در قبال آمریکا باشد. طالبان در ماه‌های اخیر بارها از آمریکا خواسته بود تا حاکمیت این گروه در آن کشور را به رسمیت بشناسد.

در مقابل آمریکا با تاکید براینکه عجله‌ای برای شناسایی رسمی حاکمیت طالبان در افغانستان ندارد، هرگونه تجدیدنظر در قبال این گروه را به تغییر سیاست‌ها، رویه‌ها و اقدامات طالبان مشروط کرد. واشنگتن علاوه بر آنکه طالبان را به رسمیت نشناخته است با بلوکه کردن دارایی‌های افغانستان عملا چالش بزرگ اقتصادی برای مردم این کشور ایجاد کرده است. عدم دسترسی طالبان به منابع مالی بانک مرکزی در بانک‌های خارجی موجب شده تا دولت طالبان نتواند مایحتاج اصلی مردم افغانستان شامل مواد غذایی و دارو را از دیگرکشورها تامین کند. به همین دلیل است که بیش از همه کشورها، این آمریکا است که حکومت طالبان را به چالش کشانده و تضعیف این گروه درافغانستان را به‌دنبال داشته است.

از نظر طالبان، اروپا نیز به‌رغم ژست مستقلانه خود برای تصمیم‌گیری در قبال نوع مواجهه در قبال افغانستان، دنباله‌رو سیاست‌های آمریکا است و تا زمانی که این کشور حاکمیت طالبان را به رسمیت نشناسد بسیار بعید است که کشورهای اروپایی در این خصوص گامی بردارند.

در حال حاضر آمریکا و اروپا، خواستار برداشته شدن محدودیت‌های موجود بر سر راه فعالیت گروه‌های مختلف قومی، مذهبی، صنفی و سیاسی در افغانستان هستند و هرگونه شناسایی رسمی حاکمیت طالبان را به محترم شمردن حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی و همچنین تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در این کشور منوط کرده‌اند.

با توجه به اینکه در بیش از پنج ماهی که از قدرت‌یابی دوباره طالبان بر افغانستان سپری شده، هیچگونه اقدامی از سوی این گروه در مسیر احترام به اصل جمهوریت، آزادی زنان برای تحصیل و کار و مشارکت دادن اقوام در قدرت صورت نگرفته است، جامعه جهانی همچنان با درخواست طالبان برای شناسایی رسمی این گروه مخالف است.

در چنین شرایطی، دولت طالبان باهدف جلب‌نظر آمریکا برای به رسمیت شناختن این گروه در افغانستان، به سازوکار تهدید روی آورده است.

این گمانه وجود دارد که طالبان با تصور آنکه تاکید بر جنگ در افغانستان برای خارج کردن نیروهای خارجی پس از دو دهه موثر بوده است، به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توانند با تهدید آمریکا به از سرگیری اقدامات علیه منافع این کشور، کاخ سفید را به شناسایی رسمی گروه طالبان وادار کنند.

اگر چه طالبان به تعبیری توانست با زور و نظامی‌گری، قدرت را بار دیگر در افغانستان بدست بگیرد، اما جلب‌نظر کشورها برای به رسمیت شناختن این گروه مسئله‌ای نیست که طالبان آن را از طریق زور کسب کند. دولت طالبان مجبور است برای شناسایی رسمی توسط جامعه جهانی، برخی استانداردهای بین‌المللی را در داخل افغانستان رعایت کند تا اعتمادها به این گروه به‌تدریج بازگردد.

به خصوص آنکه به تازگی نیز پس از نشست طالبان با نمایندگان برخی کشورهای غربی در نروژ، دربیانیه پایانی نشست اسلو تاکید شد که تنها راه شناسایی دولت طالبان در افغانستان، تشکیل دولت فراگیر است که طالبان تاکنون حاضر به تمکین در این زمینه نشده است.

در نهایت به نظر می‌رسد دولت آمریکا برغم برخی گشایش‌ها و حتی کمک‌های بشر‌دوستانه حاضر نخواهد شد تا زمان تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و عادی شدن شرایط برای زندگی مردم در چارچوب آزادی‌های پذیرفته شده بین‌المللی در حوزه فردی و اجتماعی، دولت طالبان را به‌آسانی به رسمیت بشناسد.

 

سیاست واقعی آمریکا در قبال طالبان

با توجه به شعار دولت آمریکا در ابتدای اشغال افغانستان در سال ۲۰۰۱ برای بسط ارزش‌های دموکراتیک در این کشور و گسترش آزادی‌های فردی و اجتماعی در چارچوب موارد مصرح در کنوانسیون‌های حقوق بشری چنانچه تحولات افغانستان تحت حاکمیت طالبان به سمت ایجاد گشایش‌های لازم در مسیر تقویت جمهوریت، احترام به حقوق اقشار مختلف به ویژه زنان، رسانه‌ها، گروه‌های سیاسی و اقلیت‌ها حرکت نکند، دولت واشنگتن احتمالا همچنان دارایی‌های افغانستان را بلوکه نگه خواهد داشت تا از طریق این ابزار به دولت طالبان برای تغییر در رویه‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های خود فشار وارد آورد.

با در نظر گرفتن این موضوع که به طور معمول کشورهای غربی نیز در حوزه سیاست خارجی به خصوص در موضوع افغانستان به طور هماهنگ با آمریکا عمل می‌کنند چنانچه طالبان تغییرات مورد انتظار آمریکا در افغانستان را ایجاد نکند سایر کشورهای غربی(اروپایی‌ها) نیز همانند واشنگتن حاضر به شناسایی رسمی حاکمیت طالبان در افغانستان نخواهند شد که این مسئله می‌تواند چالش‌ها و بحران‌های پیش‌روی دولت طالبان در افغانستان را به طور فزاینده‌ای افزایش دهد.

در نهایت تهدید طالبان در رابطه با به خطر انداختن منافع آمریکا در سطح منطقه به گونه‌ای نیست که بتواند مقامات کاخ سفید را به تغییر در سیاست‌ فشار حداکثری بر طالبان وادار کند. زیرا آمریکا این امکان را دارد که هرگاه نیروهای طالبان منافع این کشور در منطقه را به خطر بیندازد، آنها را از طریق اقدام نظامی تحت فشار قرار دهد. شرایط امروز افغانستان که بخش عمده‌ای از آن ناشی از ناتوانی دولت طالبان در امر حکمرانی در این کشور است نشان می‌دهد تهدیدی که این گروه علیه آمریکا مطرح می‌کند بیشتر جنبه شعاری دارد و طالبان تلاش دارد از طریق این گونه تهدیدات، آمریکا را مجبور به آزاد کردن دارایی‌های بلوکه شدن افغانستان کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *