جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.
Loading

علل و پیامدهای آزمایش‌های موشکی کره شمالی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نگرانی حاکم بر شبه‌جزیره کره به‌عنوان میراث‌ دوران جنگ سرد ازجمله چالش‌هایی است که حتی با پایان یافتن این جنگ میان آمریکا و شوروی نیز ادامه پیداکرده است. محمدجواد قهرمانی-کارشناس مسائل چین

حکومت کمونیستی در کره شمالی در دهه 1990 که همچنان نگران از دست دادن بقای خود بود با جدیت توسعه توانمندی‌های نظامی را در دستور کار خود قرار داد. اگرچه در ادوار مختلف مذاکرات بی‌حاصل با آمریکا پیرامون بحران در شبه‌جزیره صورت گرفته، اما همچنان یکی از داغ‌ترین تحولات نظام بین‌الملل محسوب می‌شود.

در سال‌های اخیر و در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، باوجودآنکه سه دور دیدار بی‌سابقه میان وی و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، برگزار شد همان‌طور که قابل پیش‌بینی نیز بود دستاورد خاصی از این دیدارها حاصل نشد.

از ماه سپتامبر 2021 پیونگ‌یانگ چند آزمایش موشکی انجام داده است، اما اوج این آزمایش‌ها در نیمه اول ژانویه 2022 بوده، طوری که طی کمتر از دو هفته، سه پرتاب موشکی مافوق صوت صورت گرفته است. اولین آزمایش در تاریخ 5 ژانویه و دومین آن نیز پس از یک هفته و در تاریخ 12 ژانویه صورت گرفت.

همان‌طور که در گزارش‌ها نیز به آن اشاره شده آخرین موشک پرتاب‌شده، ده ماخ سرعت را تجربه کرده است، اما داستان به همین‌جا ختم نشد. روز جمعه ۱۴ ژانویه نیز دو موشک بالستیک از سوی پیونگ‌یانگ مجدداً مورد آزمایش قرار گرفته شد.

نکات مهمی را می‌توان در ارزیابی آزمایش‌های موشکی کره شمالی مطرح کرد؛ اولین نکته این است که یکی از ابزارهای نمایش قدرت کره شمالی، آزمایش‌های موشکی این کشور به شمار می‌رود. پیونگ یانگ همواره یا خشم خود از سیاست دشمنان را از این طریق به نمایش می‌گذارد یا توان نظامی روزافزون خود را به رخ دیگران می‌کشد. به‌عنوان نمونه، موشک‌های مافوق صوت، کره شمالی را در این رابطه در کنار چین، روسیه و آمریکا قرار می‌دهد.

در کنار این موضوع، با آزمایش موشک‌های مافوق صوت، کره شمالی قدرت مانور خود را به‌ویژه با توجه به قابلیت‌های این نوع موشک (مانورپذیری، سرعت‌بالا و ارتفاع در سطح پایین­تر) افزایش خواهد داد. همچنین سیاست متنوع‌سازی توان موشکی پیونگ یانگ، امکان مقابله و غلبه بر سامانه‌های دفاع موشکی موجود در منطقه را افزایش می‌دهد.

بااین‌حال، یکی از موضوعات شایان‌ذکر این است که آزمایش‌های موشکی کوتاه‌برد و میان‌برد نشان می‌دهد پیونگ‌یانگ بر اهداف منطقه‌ای تمرکز کرده است؛ بدین ترتیب، ضمن توسعه توان موشکی و یافتن نقاط ضعف و قوت آن، حساسیت‌های کمتری از سوی آمریکا را بر‌می‌انگیزد. در چنین شرایطی این کشور اگرچه می‌تواند حتی موشک‌های برد بلند خود را نیز تقویت کند، اما اکنون مقامات آمریکا را در اتخاذ تصمیم قاطع با تردید مواجه ساخته است.

همچنین، این نکته نیز اهمیت دارد که چنین اقداماتی می‌تواند دست پیونگ‌یانگ را در هرگونه گفتگوی دیپلماتیک احتمالی با دولت جو بایدن پرتر کند. تاکنون اگرچه مقامات آمریکایی به این موضوع نیز اشاره کرده‌اند که آماده تعامل دیپلماتیک با کره شمالی هستند اما این پیونگ‌یانگ بوده که استقبالی به عمل نیاورده است. در ماه ژوئن، نماینده ویژه آمریکا در موضوع کره شمالی به این موضوع اشاره کرد که حاضر است در «هر مکان، هر زمان و بدون هیچ پیش‌شرطی» با پیونگ‌یانگ دیدار کند.

باوجود بررسی و آسیب‌شناسی سیاست آمریکا در قبال کره شمالی توسط دولت بایدن، به نظر می‌رسد حداقل در یک سال گذشته توجه زیادی به مسئله کره شمالی در سیاست خارجی آمریکا نشده است. در شرایطی که آمریکا در چند جبهه ازجمله تایوان، اوکراین و یا مسئله هسته‌ای ایران درگیر است، افزوده شدن مسئله هسته‌ای کره شمالی، شرایط را برای واشنگتن پیچیده‌تر می‌کند. این امر خوشایند روسیه و چین نیز خواهد بود که در بالاترین سطح تنش با ایالات‌متحده در چند دهه گذشته قرار دارند. همچنین این آزمایشات می‌تواند به تحریک روسیه و چین و یا با هوشمندی و فهم کیم جونگ اون از درگیری آمریکا در جبهه‌های دیگر و به‌منظور امتیازگیری بیشتر از این کشور صورت پذیرفته باشد. هرچند این آزمایش‌ها با تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه این کشور همراه بود.

در پایان می‌توان گفت انتظار می‌رود آزمایش‌های موشکی کره شمالی در سال پیش‌رو همچنان روندی صعودی را تجربه کند. در چنین شرایطی دولت بایدن مجبور خواهد بود پرونده کره شمالی را مجدداً در دستور کار و اولویت خود در کنار دیگر پرونده‌های موجود در سیاست خارجی آمریکا قرار دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *