جدیدترین مطالب

پیام های جام جهانی قطر

پیام های جام جهانی قطر

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: میزبانی جام جهانی توسط قطر یک پیام مهم دیگر دارد؛ اینکه این منطقه می تواند به عنوان دانشگاهی برای همه کشورهایی که به فوتبال علاقه دارند و می توانند همه آنها را بپذیرند، باشد.

جان باختن ۵ پناهجو در دریای مانش

۵ پناهجو ازجمله سه مرد، یک زن و یک کودک ۵ ساله هنگام عبور از دریای مانش برای رسیدن به انگلستان در یک سانحه دریایی جان باختند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

تبعات راهبردی آزمایش موشکی اخیر کره شمالی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: آزمایش‌های موشکی کره شمالی بار دیگر به یک چالش امنیتی بزرگ در منطقه شرق آسیا و همچنین برای ایالات‌متحده امریکا تبدیل شده است. حسین سیاحی-پژوهشگر مسائل بین‌الملل

کره شمالی اخیرا، 3 آزمایش موشکی انجام داده؛ اما آنچه بیش از همه باعث حساسیت‌ها شده است، شلیک موفقیت‌آمیز موشک فراصوت (هایپرسونیک) موسوم به HWASONG-8 است که به گفته مقامات کره جنوبی با سرعت نزدیک به 13000 کیلومتر بر ساعت به پرواز درآمده و ارتفاعی نزدیک به 60 و برد پرتاب 700 کیلومتری داشته است. در چنین شرایطی، گسترش برنامه موشکی کره شمالی و همچنین پیشرفت‌های این کشور در زمینه موشک‌های مافوق‌صوت که تنها منحصر به سه کشور ایالات‌متحده، چین و روسیه است، می‌تواند بار دیگر منطقه شرق آسیا را با معضل امنیتی پیچیده‌ای روبرو کند. موشک Hwasong-8 برای اولین بار در سپتامبر 2021 میلادی مورد آزمایش قرار گرفت. اگرچه این موشک به‌مانند سایر موشک‌های بالستیک برد متوسط (IRBM) کره شمالی نظیر HWASONG-12 از یک محموله پرتاب یکسان استفاده می‌نماید اما به نظر می‌رسد کره شمالی توانسته است این موشک را به کلاهک لغزشی هایپرسونیک (HGV) مجهز نماید.

آزمایش این موشک مافوق‌صوت باعث شد تا که انجمن هوانوردی فدرال ایالات‌متحده برای نزدیک به 10 دقیقه، تمامی پروازهای ساحل غربی این کشور را متوقف نماید. در کره جنوبی، چنین آزمایشی می‌تواند به‌شدت بر انتخابات آینده این کشور تأثیرگذار باشد به‌طوری‌که برخی از نامزدهای پست ریاست جمهوری این کشور از لزوم یک حمله پیش‌دستانه سخن می‌گویند. ژاپن نیز که حساسیت بیشتری از کره جنوبی نسبت به آزمایش‌های پیونگ‌یانگ دارد، این آزمایش را به‌شدت محکوم نموده است. در مقابل کره شمالی ضمن حمایت از مذاکره بدون فشار، نسبت به لزوم پایان دادن به سیاست‌های خصمانه ایالات‌متحده علیه این کشور هشدار داده است. در این میان آنچه حائز اهمیت است، پیامدهای آزمایش‌های موشکی کره شمالی بخصوص آزمایش نوع مافوق‌صوت آن در هفته گذشته است. چنین موضوعی می‌تواند به‌شدت بر موازنه قوا و چارچوب امنیتی منطقه شرق آسیا تأثیرگذار باشد.

 

شورای امنیت و اقدامات تنبیهی علیه پیونگ‌یانگ

ایالات‌متحده ضمن محکومیت کره شمالی، اعلام کرده است که موضوع را به شورای امنیت ارجاع خواهد داد. موضوعی که به نظر نمی‌رسد چندان نتیجه‌بخش باشد. اعضای شرقی شورای امنیت یعنی روسیه و چین مشخصاً خواهان تعدیل و کاهش اقدامات تنبیهی این شورا علیه کره شمالی هستند. این دو کشور همچنین موضوع کاهش تحریم‌های واردات نفت، منسوجات و غذاهای دریایی علیه پیونگ‌یانگ را مصرانه پیگیری می‌کنند. از طرف دیگر، علیرغم ممنوعیت آزمایش‌های موشکی کره شمالی طی قطع‌نامه‌های شورای امنیت، پیونگ‌یانگ نیز به‌واسطه حضور چین و روسیه در این شورا، اقدامات این نهاد را جدی تصور نمی‌کند؛ به‌طوری‌که آزمایش موشکی دوم این کشور هم‌زمان با تشکیل جلسه شورای امنیت در رابطه با آزمایش اول این کشور صورت پذیرفت. از طرف دیگر افزایش تحریم‌ها تاکنون نتوانسته مانع پیشرفت و گسترش برنامه موشکی این کشور گردد.

درمجموع افزایش قابلیت‌های موشکی کره شمالی و دستیابی این کشور به فنّاوری موشک‌های مافوق‌صوت می‌تواند سبب افزایش نگرانی‌های ژاپن و کره جنوبی و همچنین تصور افزایش مزیت جنگ و احتمال شکست دشمن از سوی کره شمالی گردد.

 

تشدید رقابت تسلیحاتی در شرق آسیا و تأثیر آن بر رقابت چین و آمریکا

افزایش توان موشکی کره شمالی می‌تواند سبب افزایش رقابت تسلیحاتی در منطقه شود. ژاپن که حساسیت بیشتری نسبت به کره شمالی و افزایش توانایی‌های تهاجمی این کشور دارد، به‌احتمال‌زیاد برنامه توسعه توان موشکی خود را در پیش خواهد گرفت. سئول نیز که در افکار عمومی ملی خود تهدیدات کره شمالی را تا حدودی هضم نموده، اگرچه از روند دیپلماسی حمایت می‌کند اما در صورت رسیدن کره شمالی به نقطه غیرقابل‌بازگشت در فنّاوری نظامی، احتمالاً به افزایش توان نظامی خود و تقویت پیوندهای امنیتی‌اش با ایالات‌متحده خواهد پرداخت. در رابطه با ایالات‌متحده، به نظر نمی‌رسد برنامه فعلی موشکی کره شمالی تهدید جدی علیه خاک این کشور باشد و تهدیدها احتمالاً صرفاً در حد همسایگان پیونگ‌یانگ باقی بماند. اگرچه واشنگتن معتقد است برنامه موشکی کره شمالی حتی از سطح بازدارندگی علیه این کشور نیز فراتر رفته و موجب نگرانی این کشور است؛ اما از سوی دیگر، ایالات‌متحده نسبت به کشاندن پای چین به یک رقابت امنیتی منطقه‌ای بی‌میل نخواهد بود و احتمالاً از یک رقابت تسلیحاتی تحت کنترل و مبتنی بر حفظ موازنه قوا در منطقه جلوگیری نخواهد کرد. در مقابل چین نیز علیرغم حمایت از کره شمالی، تقویت توانایی نظامی ژاپن و کره جنوبی و حضور ایالات‌متحده در منطقه به‌واسطه افزایش تهدیدهای پیونگ‌یانگ را برای امنیت خویش سودمند نمی‌داند و بدین ترتیب به نظر می‌رسد که پکن، هم‌زمان با تلاش برای کاهش تحریم‌ها و محدودیت‌های کره شمالی، این کشور را برای کاهش تدریجی سطح تنش‌ها تشویق نماید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *