أحدث المقالات

سفیر ایران: همکاری‌های دفاعی با روسیه علیه هیچ کشور ثالثی نیست

مسکو- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با بیان‌اینکه این دو کشور در راستای توسعه همه‌جانبه روابط، پیشبرد همکاری‌های دفاعی را نیز در دستور کار دارند، تأکید کرد:‌ این همکاری‌ها با هدف کمک به صلح و ثبات منطقه انجام می‌شود و علیه هیچ کشور ثالثی نیست.

Loading

اهداف احیای روابط ترکیه با امارات

۱۴۰۰/۰۹/۱۶ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر محمدبن زایدال نهیان، ولیعهد امارات متحده عربی به آنکارا و پیامدهای این سفر در سیاست خارجی ترکیه، نشان می‌دهد رئیس جمهور ترکیه علی‌رغم تصویر قاطعش در سیاست داخلی، در سال‌های اخیر در سیاست خارجی واقع‌گراتر شده و دور جدید روابط با امارات از نظر اقتصادی، سیاسی، منطقه‌ای و تحکیم موقعیت آنکارا در عرصه بین‌المللی حائز اهمیت است. محمود فاضلی - تحلیلگر مسائل بین‌الملل

در پی دیدار اردوغان با ولیعهد امارات سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری امارات در ترکیه وعده داده شد. این سرمایه‌گذاری در دوره‌ای که ترکیه به‌دلیل کاهش 30 درصدی ارزش لیر ترک در 2 ماه گذشته، با کمبود منابع مالی خارجی جدی مواجه است، مطرح شد. هدف امارات از سرمایه‌گذاری در ترکیه، بهره‌مند شدن از امکانات اقتصادی ارزان قیمت و آمادگی برای دوره پس از اردوغان است. شاید اردوغان می‌خواهد همانند قراردادهای سواپ که در گذشته با قطر و چین انجام داد، با امارات هم چنین قراردادی ببندد و در کوتاه مدت، راه‌حلی بیابد.

بعضی از کشورها بدون توجه به‌دلایل تجاری معقول، صرفاً بخاطر واقعیت‌های ژئوپلیتیک از طریق قراردادهای سواپ، نقدینگی به اقتصاد ترکیه تزریق می‌کنند.

آخرین بار قطر در سال 2018 این کار را کرد و ارزش لیر ترک 6 درصد افزایش یافت. شاید اگر قرارداد مشابه با امارات امضا شود، ارزش لیر ترک تا حدودی افزایش یابد، اما با توجه به سیاست‌هایی که اجرا می‌شود و خط مشی اردوغان، شاید هرگونه خوش‌بینی انتظار نابجایی است. در اصل اردوغان به پول نقد و ارزی که وارد بانک مرکزی می‌شود، نیاز دارد.

هدف اصلی سفر ولیعهد امارات به ترکیه کمک به ارتقاء روابط بین دو کشور از طریق توسعه تجارت و همکاری‌های تجاری و تضمین سرمایه‌گذاری‌های پایدار است.

هدف امارات ایجاد مشارکت در زمینه انرژی، بهداشت، کشاورزی، حمل ونقل، صنایع، زیرساخت، فاینانس، گردشگری، انرژی، آب و امنیت غذایی است. امارات بزرگ‌ترین شریک تجاری منطقه‌ای ترکیه است. از سال 2019 تا 2020 صادرات امارات به ترکیه بیش از110 درصد و کل تجارت بین دو کشور نیز 21 درصد افزایش یافت. سرمایه‌گذاری ترکیه در امارات نیز بر ساخت و ساز، تولید قطعات خودرو و انرژی‌های تجدیدپذیر متمرکز شده است. اردوغان عادی‌سازی روابط با امارات را آغاز دوران جدیدی بین دو کشور می‌داند و با سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری آینده متفاوتی را بین دو کشور پیش‌بینی می‌کند.

اکنون مهم‌ترین اولویت اردوغان حفظ حاکمیت خود در انتخابات 2023 است. برای این منظور باید به اقتصاد سر و سامان بخشد. ایده فروش ارز از طریق بانک مرکزی برای پایین نگه‌داشتن نرخ ارز، با شکست روبرو شده و اکنون اجازه داده‌اند لیر ترک به سقوط آزاد ادامه دهد و روش کسب ارز از طریق صادرات را امتحان می‌کنند. به‌منظور کنترل واکنش مردم و یا حداقل انتخاب کنندگان خودشان، یک عملیات روانی جدید آغاز کرده‌اند و آن را «جنگ رهایی‌بخش اقتصادی» می‌نامند.

آنکارا که تا یک دهه پیش در مورد  به صفر رساندن مسائل با همسایگانش به خود می‌بالید، در سال 2013 در روابط خود با همه همسایگان دچار مشکل شد، اما این روزها به‌نظر می‌رسد ترکیه مایل به احیای روابط خود با دیگر کشورهاست. دلایل تسریع در روندعادی‌سازی روابط با امارات می‌تواند «تغییرات ژئوپلتیک، تأثیر همکاری ترکیه و قطر در منطقه، شکست مشارکت امارات و عربستان، شکست حفتر و آتش‌بس مورد حمایت ترکیه در لیبی، دوری دولت آمریکا از امارات، کاهش تنش در خاورمیانه، افغانستان و قفقاز، تمایل امارات برای مشارکت در روند فعال‌سازی فرودگاه کابل و نتایج مهم ناشی از عادی‌سازی روابط بین ترکیه و امارات در مدیترانه خواهد بود.

اردوغان تا چند ماه پیش امارات را مسئول همه حملات علیه ترکیه می‌دانست. هر دو طرف احساس متقابلی داشتند. ولیعهد امارات هم اردوغان را به همراه قطر از مهم‌ترین حامیان اخوان‌المسلمین محسوب می‌کرد. به اعتقاد اردوغان، بن زاید در سرنگونی محمد مرسی، رئیس جمهوری سابق مصر در نتیجه کودتای نظامی 2012 دست داشت و در کودتای 15 جولای 2016 ترکیه به گروه فتح‌الله گولن کمک مالی کرد.

در لیبی هم در برابر نیروهای دولتی لیبی که از سوی ترکیه حمایت می‌شوند، کشورهای روسیه، مصر و امارات قرار داشتند. دو کشور ترکیه و امارات در لیبی هم از طرف‌های متفاوت حمایت کردند. موضع‌گیری آشکار علیه ترکیه در سوریه، تلاش برای آشتی دادن مجدد بشار اسد با جهان عرب، و آشتی دادن رژیم صهیونیستی با جهان عرب پس از انزوای چند ده ساله تل‌آویو، از جمله موضوعاتی هستند که دو کشور را در مقابل هم قرار داد.

اگرچه امارات، اقدامات نظامی-تسلیحاتی خود در اکثر کشورها و در راس آن یمن و لیبی را افزایش داد، اما تلاش برای ایجاد جنگ و یا درگیری و حمایت از آن‌ها هزینه سنگینی داشت و مداخلات نظامی‌ عملا نتیجه لازم را نداشت.  ترکیه و امارات که یکدیگر را به رفتارهای خصمانه در عرصه بین‌المللی و منطقه متهم می‌کردند، به عادی‌سازی روابط فی مابین سرعت بخشیدند. بسیاری از کشورها از جمله ترکیه، امارات، قطر، عربستان، رژیم صهیونیستی و مصر پس از به قدرت رسیدن بایدن ترجیح دادند تغییرات قابل توجهی در سیاست خارجی خود ایجاد کنند.

مهم‌ترین عامل قطع روابط بین ترکیه و امارات نیز برکناری محمد مرسی،  رئیس جمهور منتخب مصر در نتیجه کودتای نظامی در ماه ژوئیه 2013  بود. به‌قدرت رسیدن مرسی، به‌عنوان یکی از اعضای اخوان‌المسلمین در مصر، جایی که بهار عرب به‌شدت در آن احساس شد؛ عربستان و امارات که نگران بودند خواسته‌های دموکراتیک به آن‌ها ضربه بزند را وادار به حمایت از کودتای عبدالفتاح سیسی در مصر کرد.

اردوغان در آن دوران شدیدترین و بی‌وقفه‌ترین واکنش را به کودتای مصر نشان داد. انزوا در سیاست خارجی دلیل اصلی ترکیه برای عادی‌سازی روابط با امارات است. انزوای ترکیه در شرق مدیترانه در سایه تحولاتی نظیر نزدیک شدن نظامی امارات همراه با عربستان به یونان و تلاش‌های قبرس یونانی‌نشین همراه با اسرائیل و مصر است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *