جدیدترین مطالب

استعفا دردسر تازه رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی این روز‌ها با دومینوی برکناری و استعفا‌های بی شماری مواجه است آن هم در بین نظامیان عالی رتبه که این رژیم را با چالشی جدید مواجه ساخته است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، تعداد شهدای غزه از هفت اکتبر تاکنون را ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۷۷ هزار و ۲۹۳ اعلام کرد.

Loading

أحدث المقالات

لاپید خواستار استعفای نتانیاهو شد  

رئیس مخالفان کابینه رژیم صهیونیستی به دنبال استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش و رئیس مرکز اطلاعات نظامی به دلیل ناتوانی در برابر مقاومت در جنگ غزه، خواستار استعفای «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم شد.

رئیس جمهور بولیوی به اسپوتنیک: ناتو صلح در منطقه را تهدید می کند

رئیس جمهور بولیوی: من فکر می‌کنم در تمام این مدت، اسپوتنیک برخلاف سایر کانال‌های تلویزیونی که تمایل خاصی به اطلاعات نادرست دارند یا مطالبی را به گونه‌ای ارائه می‌کنند که حقیقت را به مردم منتقل نمی‌کنند، ثابت کرده است که یک رسانه مهم است که حقیقت را می‌گوید.

استعفا دردسر تازه رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی این روز‌ها با دومینوی برکناری و استعفا‌های بی شماری مواجه است آن هم در بین نظامیان عالی رتبه که این رژیم را با چالشی جدید مواجه ساخته است.

Loading

نیکاراگوئه؛ فشارهای خارجی و امیدهای داخلی

۱۴۰۰/۰۹/۰۴ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: انتخابات سراسری نیکاراگوئه برای انتخاب زوج ریاست جمهوری و 92 نماینده مجلس ملی (کنگره تک مجلسی) و 20 نماینده پارلمانی آمریکای مرکزی (پارلاسن) برگزار شد. در این انتخابات دانیل اورتگا، رئیس‌جمهور کنونی و خانم روساریو موریو، همسر و معاون او به‌عنوان نامزدهای حزب حاکم (جبهه ملی آزادی‌بخش ساندینیستی-FSLN) با نامزدهای شش حزب دیگر به رقابت پرداختند. طبق اعلام ‌شورای عالی انتخابات، حزب حاکم ساندینیستی به رهبری اورتگا با 75 درصد آراء برای چهارمین بار پیروز این انتخابات بود. میزان مشارکت در این دور از انتخابات 65 درصد بود. محمود فاضلی - تحلیلگر مسائل بین‌الملل

همچنان که انتظار می‌رفت آمریکا منتقد جدی این انتخابات بود. رئیس‌جمهور آمریکا آن را نه یک انتخابات آزاد و عادلانه، بلکه یک نمایش انتخاباتی نامید. او که براساس منشور دموکراتیک قاره آمریکا، کشورهای نیمکره غربی را موظف به دفاع از حقوق دموکراتیک مردم نیکاراگوئه می‌داند از دولت اورتگا می‌خواهد اقدامات فوری جهت احیای دموکراسی و آزادی فوری و بی‌قیدوشرط زندانیان سیاسی که به باور او علیه سوءاستفاده دولت از قدرت اظهارنظر کرده و حق مردم نیکاراگوئه برای رأی‌ دادن در انتخاباتی آزاد و عادلانه را مطالبه کرده‌اند، شد.

جو بایدن پس از اعلام نتایج انتخابات نیکاراگوئه که در آن دولت ساندینیستی مجدداً انتخاب شد، از اِعمال محدودیت‌هایی جدیدی برای جلوگیری از ورود زوج ریاست جمهوری (دانیل اورتگا و روساریو موریّو) و فرزندان و بستگان آن‌ها و همچنین کارکنان دولت نیکاراگوئه به خاک آمریکا خبر داد. بایدن وعده داده بود که تمام ابزارهای سیاسی و اقتصادی موجود را برای به زانو درآوردن دولت اورتگا پس از پیروزی مجدد در انتخابات نیکاراگوئه به‌کار خواهد بست. فشار خارجی و صدور و اجرای قطعنامه علیه نیکاراگوئه که در دستور کار فعلی واشنگتن و شرکایش و سازمان‌های وابسته به آن قرار گرفته، دور از انتظار نبوده و ماناگوا پیش از انتخابات، در طول اجرای آن و پس از برگزاری انتخابات آن‌ها را پیش‌بینی کرده است.

بایدن با هدف فشار بیشتر بر این کشور، لایحه‌ای را موسوم به «تولد دوباره» امضا و به قانون تبدیل کرد. این لایحه خواستار تحریم‌ها و اقدامات تنبیهی بیشتر علیه رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه است. با امضای این مصوبه، آمریکا خواستار بازبینی در خصوص ادامه مشارکت نیکاراگوئه در موافقتنامه تجارت آزاد آمریکای مرکزی (CAFTA) خواهد شد. حدود نیمی از صادرات نیکاراگوئه به آمریکا می‌رود و تعرفه‌های آن بر اساس قرارداد مذکور (CAFTA-DR) پایین نگه داشته می‌شوند.

قانون مذکور ابزار فشار دیگری علیه دولت اورتگا است. این قانون امکان تشدید تحریم‌ها علیه مقامات دولتی و شخصیت‌های مرتبط با دولت اورتگا و همچنین بازنگری عضویت نیکاراگوئه در موافقتنامه تجارت آزاد آمریکا با آمریکای مرکزی را فراهم کرده و می‌تواند به‌منظور تشدید تحریم‌ها علیه دولت دانیل اورتگا و محدود کردن وام‌های دریافتی دولت اورتگا از بانک‌های بین‌المللی و نشانه گرفتن «فساد دولت» مورداستفاده قرار گیرد.

مواضع کشورها در رابطه با انتخابات نیکاراگوئه بسیار متفاوت است. وزیر خارجه روسیه با استناد به شهادت ناظران حاضر در انتخابات، برگزاری آن را منظم و با رعایت قوانین داخلی و مشارکت قابل‌توجه مردمی دانسته و نتیجه‌گیری کرد «این انتخابات تحت‌فشارهای بی‌سابقه علیه مقامات نیکاراگوئه و کارزار آمریکا برای جلوگیری از مشروعیت نتایج انتخابات برگزار شد. حق تصمیم‌گیری در خصوص مشروعیت این انتخابات فقط متعلق به ملت نیکاراگوئه است.» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز امتناع اتحادیه اروپا، آمریکا و برخی کشورهای دیگر از شناسایی نتایج انتخابات را محکوم و مدعی است اظهارات این کشورها ازنظر حقوقی ارزشی برای نیکاراگوئه ندارند و روسیه به حمایت خود از مردم نیکاراگوئه برای حفاظت از حق توسعه مستقل و آزادانه حمایت می‌کند.

اما جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با مستبد نامیدن دولت اورتگا و غیردموکراتیک و ساختگی خواندن انتخابات و مطالبه از دولت ساندینیستی برای خاتمه سرکوب و احیای دموکراسی و حقوق‌بشر و زیر سئوال‌بردن مشروعیت انتخابات از دولت نیکاراگوئه خواست که حاکمیت را به مردم بازگرداند. شواهد نشان می‌دهد این اتحادیه به دنبال اِعمال محدودیت بیشتر علیه دولت ساندنیست، فراتر از محدودیت‌های فردی اِعمال شده علیه کارگزاران این دولت است.

کشورهای روسیه، ایران، ونزوئلا، کوبا، بولیوی، ویتنام، کره شمالی و سازمان منطقه‌ای آلبا، رئیس‌جمهور سابق بولیوی، حزب کارگران برزیل و حزب کمونیست اسپانیا ضمن انتقاد شدید از درخواست آمریکا و سایر کشورها برای به رسمیت نشناختن انتخابات آزاد نیکاراگوئه، از روند موفق انتخابات حمایت کردند. کشورهای کانادا، سوئیس، آلمان، انگلیس، هلند، نروژ، سوئد، کلمبیا، گواتمالا، پاناما، پرو، اروگوئه، شیلی، کاستاریکا، اکوادور، آرژانتین و دبیرکل سازمان کشورهای آمریکائی از نتایج انتخابات انتقاد کردند.

سازمان کشورهای آمریکایی (OAS)که نهادی وابسته به آمریکاست، در جریان برگزاری مجازی پنجاه و یکمین نشست مجمع عمومی این سازمان به میزبانی گواتمالا، با اکثریت آراء شامل 25 رأی موافق (ازجمله آرژانتین، پرو و السالوادور)، 7 رأی ممتنع (مکزیک، بولیوی، هندوراس، بلیز، دومینکا، سانتا لوسیا و سن ویسنت و گرانادیناس)، 1 رأی مخالف (نیکاراگوئه) و 1 عضو غایب (سن کریستوبال و نِیِوس) سومین قطعنامه این سازمان (از سال 2018 تاکنون) در خصوص وضعیت نیکاراگوئه را تصویب کرد.

کاستاریکا و هفت‌کشور کانادا، کاستاریکا، آمریکا، شیلی، اکوادور، جمهوری دومینیکن، اروگوئه و آنتیگوآ و باربادوس پیش‌نویس این قطعنامه را به مجمع عمومی سازمان کشورهای آمریکائی ارائه کردند. هرچند پیش‌نویس مذکور صریحاً فعال‌سازی ماده 21 منشور دموکراتیک سازمان مذکور علیه نیکاراگوئه را که متضمن تعلیق یک عضو سازمان درصورتی‌که نظم دموکراتیک را نقض کند و دیپلماسی بی‌نتیجه باشد را پیشنهاد نمی‌کند، اما می‌تواند در صورت نتیجه‌گیری بررسی‌های جمعی به فعال‌سازی این ماده بینجامد. وضعیت دموکراسی در نیکاراگوئه عملاً به موضوعات اصلی بحث بین نمایندگان 34 کشور عضو سازمان کشورهای آمریکایی در 51 مین مجمع عمومی سازمان در گواتمالا تبدیل شده بود.

اگرچه نیکاراگوئه در پی پیروزی مجدد «اورتگا» در انتخابات، با تشدید اقدامات تضعیف‌کننده اقتصادی از سوی واشنگتن و متحدانش و مسئله انزوای احتمالی درصحنه بین‌المللی روبرو خواهد شد، اما پیش‌بینی رشد اقتصادی هشت‌درصدی نیکاراگوئه در پایان سال 2021 و موقعیت جغرافیایی سیاسی این کشور تضعیف اقتصادی نیکاراگوئه را منتفی می‌کند. حامیان اورتگا بر این باورند توسعه روابط اقتصادی در قرارداد تجارت آزاد و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و ذخایر بین‌المللی، بخشی از اقداماتی است که به نیکاراگوئه اجازه می‌دهد تا وضعیت مثبت اقتصادی خود را حفظ کند. وضعیتی که مردم این کشور آن را مرهون تلاش‌های اورتگا می‌دانند. رئیس بانک مرکزی نیکاراگوئه نیز از افزایش قابل‌توجه سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در نیمه اول سال جاری در این کشور خبر می‌دهد. این رقم به 632.1 میلیون دلار می‌رسد که 1.9 برابر میزان به‌دست‌آمده در سال 2020 بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری درآمد ناخالص حاصل از سرمایه‌گذاری مستقیم به حدود 1.2 میلیارد دلار برسد. طبق اعلام وزیر دارایی نیکاراگوئه، 56.8 درصد لایحه بودجه سال آتی به تداوم اجرای سیاست‌های عمومی و اجتماعی و اقتصادی، 22.2 درصد به بخش سلامت و بهداشت و 23 درصد به بخش آموزش که هدف آن اکثریت جامعه نیکاراگوئه است، اختصاص می‌یابد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *