جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading

پیامدهای رویکرد اخیر اردوغان در قبال 10 کشور غربی

۱۴۰۰/۰۸/۱۳ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: تصمیم رجب طیب‌ اردوغان برای اخراج بی‌سابقه 10 سفیر خارجی (کانادا، دانمارک، فرانسه، آلمان، هلند، نروژ، سوئد، فنلاند، نیوزیلند و آمریکا) از ترکیه به اتهام حمایت از آزادی عثمان کاوالا فعال مدنی بار دیگر اختلافات ترکیه با کشورهای غربی را آشکار ساخت. حسن اشرفی - پژوهشگر مسایل ترکیه

هرچند اردوغان تحت فشارهای داخلی و خارجی و بحرانی که برای اقتصاد این کشور به وجود آمد مجبور به لغو این تصمیم شد، اما این موضوع نشان داد چگونه برنامه‌­های بلندپروازانه رئیس جمهور ترکیه، این کشور را با بحران مواجه ساخته است.

تصمیم اردوغان که می‌­رفت تا به بزرگ‌ترین بحران بین ترکیه و غرب طی 19 سال حاکمیت وی تبدیل شود، حتی مخالفت هم‌قطاران سابق رئیس جمهور نظیر احمدداوداوغلو را نیز در پی داشت. داوداوغلو در واکنش به موضع اردوغان اظهار داشت «چنین اقدامی، اعتبار سیاسی و تاریخی ترکیه را نابود خواهد کرد.»

همچنین دیپلمات­‌های باسابقه‌­ای نظیر «اوغوز دمیر الپ» و «فاروق لوغ­اوغلو» نیز بر این نکته تأکید کردند در صورتی که 10 کشور مذکور به اقدامی مشابه دست زده و سفرای ترکیه را از کشورشان اخراج کنند، ترکیه در یک بحران دیپلماتیک فرو می‌رود و منزوی خواهد شد.

این دیپلمات­ها بر این نکته تأکید داشتند که ترکیه با این کشورها روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ویژه­ای داشته و اگر این تصمیم عملی شود وارد یکی از مقاطع دشوار دیپلماتیک در تاریخ معاصر ترکیه خواهیم شد. نکته‌­ای که وجود دارد این که بیشترین حجم صارداتی ترکیه به مقصد این 10 کشور است و تنش دیپلماتیک در این سطح می‌­تواند تاثیرات عمیقی بر اقتصاد ترکیه برجای گذارد.

از سوی دیگر سفرای ۱۰ کشور اروپایی که برای اخطار به وزارت خارجه ترکیه احضار شده بودند، درباره احتمال تحریم­‌های شورای اروپا به آنکارا هشدار دادند که اگر کاوالا تا پایان سال میلادی جاری آزاد نشود، این بار شورای اروپا راسا از ترکیه نزد دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت خواهد کرد.

ادامه این شکایات می‌­تواند منجر به از دست دادن حق رأی و حق وتوی ترکیه در شورای اروپا که خود از موسسان آن است و در صورت اصرار ترکیه بر مواضعش، حتی منجر به لغو عضویت آن در شورای اروپا شود.

کاوالا مالک یک مرکز انتشاراتی بزرگ در ترکیه است و از طریق سازمانش به نام «فرهنگ آناتولی» گفتگو با گروه‌های قومی از جمله کردها و ارمنی‌ها را تقویت می‌کند. او همچنین بنیانگذار شاخه ترکی بنیاد «جامعه باز» است که توسط جورج سوروس آمریکایی تاسیس شده است.

برخی بر این باورند که اقدام اخیر اردوغان در تهدید به اخراج 10 سفیر غربی اولا نوعی واکنش به موضوعات حل نشده­ای است که ترکیه با آمریکا و اروپا دارد و ثانیا این اقدام با هدف منحرف ساختن افکار عمومی از مشکلات اقتصادی و تقویت بدنه اجتماعی حزب عدالت و توسعه انجام می­گیرد.

در این بین دو نکته قابل اشاره است؛ نخست این که ترکیه به جهت حمایت از جریان اخوان‌­المسلمین همچنان در روابط با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس (مشخصا عربستان و امارات) و در حوزه آفریقا با مصر با مشکل مواجه است و موانع تجاری ایجاد شده ناشی از این موضوع به ویژه کاهش سطح مبادلات ترک­‌ها با بازار کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، اقتصاد ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است. از سمت دیگر ترکیه به جهت پیگیری سیاست‌های منطقه­ای تهاجمی و بلندپروازانه در سوریه و لیبی دچار هزینه‌های هنگفت اقتصادی شده است که این موضوع سبب گشته تا نیروهای سیاسی داخل ترکیه و احزاب مخالف به این موضوع واکنش نشان دهند. در این زمینه کلیچداراوغلو رهبر حزب چپ‌گرای جمهوری­‌خواه خلق در انتقاد به سیاست اردوغان مبنی بر حمایت از تروریسم اظهار داشت «اردوغان، ترکیه را به جولانگاه داعش و گروه­‌های تروریستی تبدیل کرده و سبب شده تا سربازان ترک به دست روس‌ها در سوریه کشته شوند.» نشانه­‌های بحران اقتصادی ناشی از لشگرکشی به سوریه، عراق، لیبی و آذربایجان مدتی است که بر اقتصاد ترکیه آشکار شده و حوادث اخیر که منجر به کاهش دفعی ارزش لیره شد تنها گوشه‌­ای از یک بحران عمیق اقتصادی در ترکیه است.

نکته دیگر این که اساس اقتصاد ترکیه مبتنی بر سرمایه­‌گذاری خارجی و گردشگری بنیان نهاده شده و سیاست­ خارجی سال­های اخیر ترکیه دقیقا این دو پایه اصلی را هدف گرفته است. چنین ساختاری در اقتصاد سبب شده تا تنش‌­هایی مانند آنچه اخیرا میان ترکیه و غرب روی داد به سرعت بر اقتصاد ترکیه اثر گذارده و این کشور را در یک بحران اقتصادی- اجتماعی فروبرد. با عنایت به سابقه اختلافات ترکیه و غرب بر سر مسایلی همچون مهاجران، همکاری­‌های نظامی با روسیه و حقوق بشر و نیز تنش­های جدید در روابط با غرب ناشی از رویداد اخیر، می‌­توان انتظار داشت تا دور تازه‌­ای از تنش­‌های سیاسی میان ترکیه و اروپا شدت یافته و مسایلی مانند منطقه ماراش قبرس -که برخلاف تصمیم شورای امنیت سازمان ملل بازگشایی شده و حضور توسعه­‌طلبانه ترکیه در مدیترانه در دستور کار اروپا قرار گیرد و فرصت­های جدیدی برای کنشگری یونان و قبرس ایجاد کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *