جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

وقوع زلزله ۵.۶ ریشتری در پاکستان

مرکز علوم زمین‌شناسی آلمان (GFZ) اعلام کرد زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر در ساعات اولیه صبح امروز (سه‌شنبه) به وقت محلی مناطقی از پاکستان را لرزاند.

اتحادیه اروپا برای تحریم شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل به «توافق سیاسی» دست یافت

جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا عصر دوشنبه اعلام کرد که پس از هفته‌ها اختلاف‌نظر، سرانجام اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل، به یک «توافق سیاسی» دست یافتند. این توافق در جریان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه حاصل شد.

کوبا کاردار آمریکا را احضار کرد

کوبا با متهم کردن ایالات متحده در رابطه با تظاهرات اخیر در اعتراض به مشکلات اقتصادی، کاردار سفارت ایالات متحده در این جزیره منطقه کارائیب را احضار کرد.

پاکستان دومین مرحله اخراج اتباع غیرمجاز افغانستان را آغاز می‌کند

اسلام‌آباد – ایرنا – با اجرای طرح بازگرداندن اتباع غیرمجاز افغانستانی از پاکستان که از آبانماه امسال آغاز شد و تاکنون نیم میلیون از آنان به کشور خود بازگشته‌اند، دولت اسلام‌آباد تا هفته‌های آینده مرحله دوم اخراج اتباع افغانستانی را آغاز می‌کند.

Loading

تلاش آمریکا برای ایجاد فتنه قومی مذهبی در لبنان

۱۴۰۰/۰۸/۰۱ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در تاریخ 14 اکتبر جمعی از مردم لبنان با دعوت جنبش حزب‌الله لبنان و جنبش امل جهت اعتراض به روند سیاسی رسیدگی به انفجار بیروت به‌ویژه عملکرد قاضی بررسی این حادثه، آقای طارق بیطار در مقابل وزارت دادگستری لبنان در منطقه مابین عین الرمانه و طیونه گرد هم آمدند. در این تجمع شاهد تیراندازی به تجمع‌کنندگان از سوی مهاجمان وابسته به جریان نیروهای لبنانی به رهبری سمیر جعجع «یکی از طرف‌های جنگ داخلی لبنان و از متحدان امروز محور غربی-عربی» بودیم که به کشته و زخمی شدن تعدادی از معترضین منجر شد. حسین آجرلو -کارشناس مسائل خاورمیانه

اخیراً طارق بیطار برخی از وزرای وابسته به جنبش امل و حزب‌الله همچون علی حسن خلیل (وزیر سابق دارایی) و غازی زُعیتر (نماینده کنونی پارلمان لبنان که دارای مصونیت قضایی است) را جهت بازجویی فراخواند که به نظر می‌رسد وی با انجام این کار در پی سناریوسازی علیه گروه‌های نزدیک به مقاومت بوده است. به‌خصوص آنکه بر اساس اعلام رسانه‌ها قاضی طارق بیطار در چند ماه اخیر دیدارهایی را با طرف‌های خارجی به‌خصوص سفیر آمریکا داشته که این امر برخلاف روندهای موجود قضایی در لبنان است.

حال سؤالی که ایجاد می‌شود این است که دلایل بحران اخیر و نقش بازیگران خارجی در بروز چنین حوادثی چیست؟ در بررسی دلایل بروز چنین حادثه‌ای می‌توان گفت لبنان کشوری چند طایفه‌ای و چند قومیتی است که بروز هر بحرانی به‌خصوص بحران‌هایی که میان طوایف باشد، بسترساز فتنه داخلی و در نهایت جنگ داخلی است. باید توجه داشت که لبنان یک جنگ داخلی 15 ساله طایفه‌ای را تجربه کرده است. به نظر می‌رسد برخی از طرف‌های داخلی لبنان به‌ویژه متحدان غرب و کشورهای عربی که بعد از جنگ داخلی (1975 تا 1990) علیرغم همه حمایت‌های مادی و معنوی آنها نتوانستند درصحنه سیاسی لبنان به قدرت موردنظر دست پیدا کنند، درصدد هستند با ملتهب کردن و ایجاد تنش‌های قومی و مذهبی در لبنان به‌نوعی به نقش‌آفرینی در این کشور بپردازند؛ ازجمله این گروه‌ها می‌توان به نیروهای لبنانی به رهبری سمیر جعجع اشاره کرد که همواره درصدد فتنه‌انگیزی و پررنگ کردن اختلافات قومی-مذهبی در لبنان بوده است.

عامل دیگر بروز چنین بحرانی را می‌توان موفقیت حزب‌الله در حل بخشی از چالش سوخت در لبنان دانست. این امر موجب افزایش اقبال عمومی و قدرت نرم حزب‌الله و همچنین نشان دادن ظرفیت و توانمندی‌های سیاسی و اقتصادی این جنبش در حل بحران‌های داخلی لبنان بوده است.

این مسئله مطلوب طرفین داخلی موردحمایت غرب و بازیگران خارجی همچون ایالات‌متحده آمریکا نیست. لذا به نظر می‌رسد آمریکا با همراهی متحدان داخلی خود در پی آن است با ایجاد بی‌ثباتی و فتنه‌های قومی-مذهبی که به‌نوعی از خطوط قرمز مردم لبنان محسوب می‌شود و آن‌ها از آن تجربه تلخی را در ذهن دارند استفاده کند تا محور مقاومت به‌ویژه حزب‌الله را به‌عنوان مقصر بروز چنین بحرانی معرفی کند. این امر را می‌توان از تحرکات اخیر رسانه‌ای و همچنین دیدارهای دیپلمات‌های آمریکایی در لبنان درک کرد.

دلیل دیگری که می‌توان در این زمینه بیان کرد این است که حزب‌الله لبنان به همراه متحدانش موفق به ایجاد ثبات سیاسی به‌خصوص شکل‌گیری دولت جدید در این کشور شده است. با توجه به اینکه آمریکا و متحدان داخلی آن به دنبال حذف حزب‌الله از ساحت سیاسی و خلع سلاح مقاومت لبنانی علیه رژیم صهیونیستی بوده‌اند، تشکیل این دولت با حضور حزب‌الله و هم‌پیمانان آن در کابینه، راهبردهای بی‌ثبات‌سازی لبنان را برای پیشبرد هدف فوق‌الذکر با چالش روبرو کرده است. در این راستا می‌توان گفت ایالات‌متحده آمریکا به دنبال بی‌ثبات‌سازی سیاسی و امنیتی در لبنان است تا به‌نوعی وضعیت کنونی را تغییر دهد و زمینه را برای تضعیف حزب‌الله و نیروهای نزدیک به مقاومت فراهم نماید.

در جمع‌بندی مطالب فوق می‌توان گفت حزب‌الله لبنان با توجه به اقدامات اخیر خود همچون کمک به حل نسبی چالش سوخت در این کشور از طریق واردات انرژی از ایران توسط تجار لبنانی و کمک به تشکیل دولت جدید در جهت خارج کردن این کشور از یک بحران سیاسی اقدامات مؤثری انجام داده است که این امر برخلاف راهبرد فشار حداکثری و سیاست بی‌ثبات‌سازی سیاسی و امنیتی لبنان توسط آمریکا و متحدان داخلی آن است. به همین جهت واشنگتن به سمت راهبرد ناامن‌سازی لبنان به‌خصوص در حوزه‌ای حساس و با ایجاد فتنه قومی-مذهبی پیش رفته است تا ضمن پیگیری اهداف خود، حزب‌الله لبنان را از مواجهه با تهدیدات رژیم صهیونیستی بازدارد. چراکه درگیری حزب‌الله در جبهه داخلی مانع از تمرکز بر مأموریت اصلی این جریان یعنی دفاع از لبنان در برابر تهدیدات رژیم صهیونیستی خواهد شد. در این راستا ضروریست گروه‌های مقاومت ضمن رصد دقیق تحولات به‌ویژه فتنه‌انگیزی در ساحت قومی‌-مذهبی لبنان،‌ هوشیار باشند و از ورود به هرگونه چالش قومی‌-مذهبی اجتناب کنند؛ همچنین در کنار آن از طرق قانونی، سیاسی و رسانه‌ای این راهبردهای مخرب آمریکا را برای مردم لبنان آشکار نمایند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *