جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

تله تل‌آویو برای واشنگتن/ آیا اسرائیل، آمریکا را وارد تنش با ایران می‌کند؟

درحالی‌که کابینه اسرائیل حمله نظامی به ایران را تصویب کرده، همراهی یا عدم همراهی امریکا با اسرائیل به مسئله سیاست خارجی این کشور و ائتلاف غربی‌ها متشکل از کشورهای اروپایی تبدیل شده است. اما آیا امریکا مقابل عمل انجام شده قرار خواهد گرفت یا بایدن تنش را کنترل خواهد کرد؟ برای بررسی پاسخ‌ها گزارش خبرآنلاین را بخوانید.

Loading

تقویت توانمندی موشکی کره‌شمالی و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: کره شمالی در سپتامبر و اکتبر سال 2021 پس از یک دوره شش‌ماهه توقف آزمایش‌های موشکی، سلسله آزمایش‌های موشکی شامل یک موشک جدید مافوق صوت (سلاح بسیار پیچیده‌ای که توسط قدرت‌های نظامی مانند ایالات‌متحده و روسیه درحال‌توسعه است)، یک موشک کروز تازه توسعه‌یافته و یک موشک بالستیک را که از قطار پرتاب ‌شد، آزمایش کرد. زینب فرهادی - پژوهشگر مسائل شرق آسیا

اگرچه به اذعان مقامات نظامی کره جنوبی موشک مافوق صوت در مراحل اولیه توسعه است، اما آزمایش موشک‌های کروز و موشک بالستیک نشان‌دهنده توسعه چشمگیر توانایی کره شمالی در حمله به اهدافی در کره جنوبی و ژاپن که هر دو میزبان نیروهای آمریکایی هستند، است.

تقویت توانمندی‌های نظامی کره شمالی به‌طور ویژه در حوزه موشکی و هسته‌ای باعث ایجاد نگرانی در کشورهایی شده است که با این کشور فاصله جغرافیایی بسیار کمی دارند. کره جنوبی و ژاپن به‌عنوان دو متحد استراتژیک ایالات‌متحده آمریکا در شرق آسیا آسیب‌پذیرترین دولت‌ها در برابر هرگونه حمله موشکی کره شمالی هستند. با در نظر گرفتن نگرانی‌های فزاینده ایجادشده در این کشورها، می‌توان چنین تحلیل کرد که هر چه کره شمالی توانمندی‌های نظامی خود را افزایش می‌دهد روابط امنیتی نظامی کشورهای منطقه با آمریکا تقویت‌شده و از سوی دیگر تقویت توانمندی‌های نظامی داخلی در دستور کار سیاستمداران این کشور قرار می‌گیرد. این گزاره به‌خصوص در رابطه با ژاپن بسیار ملموس است.

مرور اسناد دفاعی ژاپن در سال 2021 حکایت از آن دارد که کره شمالی و چین دو تهدید اصلی برای امنیت ملی این کشور ارزیابی‌شده‌اند درحالی‌که چین تهدید بلندمدت و کم‌خطر تلقی می‌شود؛ کره شمالی تهدید فوری و نگرانی اصلی ژاپن قلمداد شده است. نتیجه منطقی این ادراک از کره شمالی سرمایه‌گذاری‌های کلان در حوزه نظامی و انعقاد قراردادهای سنگین در جهت تقویت سامانه‌های موشکی و سایر توانمندی‌های نظامی بوده است. لذا مسابقه تسلیحاتی در منطقه نخستین پیامد مورد پیش‌بینی از آزمایش‌های موشکی کره شمالی می‌باشد.

در رابطه با روابط کره شمالی و کره جنوبی باید اذعان کرد که آزمایش موشکی کره شمالی پیامدهای چندان مثبتی بر روابط دو کره ندارد. در سال‌های اخیر رئیس‌جمهور مون جائه این تلاش زیادی برای بهتر شدن روابط دو کشور انجام داد و چنانچه شاهد بودیم وی نقش پررنگی در مذاکرات میان آمریکا و کره شمالی در سال 2019 داشت. ازآنجایی‌که در بهار سال آینده رئیس‌جمهور جدید کره جنوبی انتخاب خواهد شد به نظر می‌رسد که با اقدامات اخیر کره شمالی و شکست احتمالی سیاست‌های مون جائه این در بهبود روابط با کره شمالی، میراث وی و طرفداران ایده اتحاد دو کره و یا حداقل تنش‌زدایی از روابط دو کشور با چالش جدی مواجه شود. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که تقویت توانمندی‌های نظامی در دستور کار مقامات کره جنوبی قرار گیرد چنانچه شاهد هستیم اخیراً کره جنوبی یک موشک بالستیک پرتاب‌شده از زیردریایی را آزمایش کرد.

در رابطه با آمریکا و مذاکرات این کشور با کره شمالی باید گفت به نظر می‌رسد که با افزایش اقدامات تحریک‌آمیز کره شمالی چندان  نمی‌توان به آینده مذاکرات امیدوار بود. از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه سال 2021، کره شمالی دیگر به دنبال تجدید گفتگو با ایالات‌متحده برنیامد. عدم تمایل دولت بایدن برای انجام «اقدامات مربوطه» (به‌عنوان‌مثال لغو بخشی از تحریم‌ها) در مقابل اقدامات انجام‌شده توسط کره شمالی در سال 2018 نظیر توقف آزمایش هسته‌ای و موشک‌های دوربرد بیش‌ازپیش سبب تشدید بدبینی پیونگ‌یانگ به سیاست‌های واشنگتن شده است.

در ارزیابی نهایی باید گفت که تاریخچه بحران موشکی و هسته‌ای کره شمالی حکایت از آن دارد که این کشور همواره در مسیر افزایش توانمندی‌های نظامی و رفتارهایی که دشمنانش در منطقه آن را خصمانه و تحریک‌آمیز تلقی می‌نمایند، بوده است. البته نباید این نکته را فراموش کرد که این کشور هم‌زمان با پیگیری سیاست‌های نظامی، بخت خود در حوزه دیپلماسی را هم حفظ می‌کند. به‌عنوان‌مثال کره شمالی حدود چهار سال است که یک موشک دوربرد که قادر به رسیدن به سرزمین اصلی آمریکا را آزمایش نکرده است. در همین زمینه یانگ مو جین، استاد دانشگاه مطالعات کره شمالی در سئول می‌گوید «کره شمالی مراقب است از خطوط قرمز عبور نکند. در میان این‌همه آزمایش موشکی، کره شمالی نشان می‌دهد که علاقه‌مند به گفتگو است». با در نظر داشت این تاریخچه به نظر می‌رسد که کره شمالی هرگز گامی در جهت خلع سلاح اتمی نخواهد برداشت مگر آنکه اقداماتی از جانب آمریکا و عمل به تعهدات اعلام شده صورت گیرد.

1 Comment

  1. تحلیل واقع گرایانه و خوبی بود.

    پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *