جدیدترین مطالب

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

اذعان آمریکا و غرب به دست برتر روسیه در جنگ با اوکراین

تهران-ایرنا- پیشروی‌های نیروهای روسیه در جنگ با اوکراین، برخی از مقام‌های آمریکایی و غربی را بر آن داشت تا به‌رغم سرازیر شدن انبوه سلاح‌ها به کی‌یف، خواستار کمک بیشتری به این کشور شوند و در واقع بر شکست قریب الوقوع اوکراین در برابر روسیه اذعان کنند.

کی یف طی 24 ساعت گذشته حدود 380 سرباز خود را در رویارویی با یگان های ارتش روسیه از دست داد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که طی شبانه روز گذشته نیروهای مسلح اوکراین در جریان نبرد در منطقه عملیات ویژه با گروه‌های نیروهای “غرب” و “مرکز” نیروهای مسلح روسیه حدود 380 نیروی نظامی خود را از دست دادند.

Loading

راهبرد رژیم‌صهیونیستی برای نفوذ در عراق

۱۴۰۰/۰۷/۲۱ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم‌صهیونیستی همچنان به دنبال علنی‌سازی برقراری و یا گسترش روابط دیپلماتیک با کشورهای مختلف عربی است. عراق از جمله کشورهای مهم عربی است که مقامات صهیونیستی با راهبرد مشخص و شگردهای گوناگون برای عادی‌سازی روابط و گسترش نفوذ خود در این کشور تلاش می‌کنند. حمید خوش‌آیند – تحلیلگر مسائل بین‌الملل

در ماه‌های اخیر رژیم‌صهیونیستی تکاپوی کم‌سابقه‌ای برای نفوذ در جامعه عراق داشته است! حتی شکست نشست اربیل و مجازات دست‌اندرکاران داخلی برگزاری آن هم نخواهد توانست مانع تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای توقف برنامه‌های نفوذ در عراق شود. در روزهای گذشته «عیساوی فریج»، وزیر همکاری منطقه‌ای در کابینه اسرائیل در یک گفتگوی «معنادار» رادیویی گفته است «درحال حاضر در کنار یک کشور اسلامی دیگر که در مسیر قرار گرفته، عراق پیش روی ما است!»

 

راهبرد

راهبرد رژیم‌صهیونیستی برای «نفوذ» در کشور عراق از طریق انجام یک‌سری اقدامات در چهار عرصه قابل پیگیری است:

الف) سیاسی

راهبرد سیاسی عمدتاً از طریق: 1- برقراری مناسبات مشکوک با برخی احزاب، گروه‌ها و جریان‌های خاص سیاسی و عناصر حاشیه‌داری که به ویژه از اعتراضات اکتبر 2019 جذب شده‌اند؛ 2- اعلام حمایت سیاسی از فعالیت کُردها و 3- تثبیت موقعیت و گسترش نفوذ در شمال عراق، پیگیری می‌شود.

اینکه رژیم صهیونیستی یکی از حامیان اصلی تشکیل کردستان عراق است، در این چهارچوب ارزیابی می‌شود. مهاجرت و خرید اراضی در شمال عراق از جمله شگردهای مهم تل‌آویو در این زمینه است. چندی پیش «وین مادسون»، خبرنگار آمریکایی در گزارشی افشا کرد، اسرائیل درحال پیاده‌سازی طرح جدیدی در عراق است که هدف از آن انتقال جمعیت یهودیان کُرد عراقی ساکن سرزمین‌های اشغالی به شهر موصل مرکز استان نینوا و مناطق پیرامون آن است. انتقال یهودیان کُرد عراقی مقیم سرزمین‌های اشغالی در پوشش سفرهای سیاحتی و مذهبی به عراق و مشاهده آثار باستانی، تاریخی و زیارت اماکن دینی و مذهبی یهود در این کشور صورت می‌گیرد. بنابر قرائن موجود رژیم‌صهیونیستی برنامه مشخصی برای گسترش نفوذ خود در عراق از طریق انتقال 90 هزار یهودی کرد ساکن اراضی اشغالی به عراق دارد!

 

ب) اطلاعاتی – امنیتی و نظامی

پس از اشغال عراق توسط آمریکا و به ویژه در سال‌های گذشته و همزمان با گسترش فعالیت داعش، بسیاری از عوامل اطلاعاتی و امنیتی رژیم‌صهیونیستی در پوشش‌های مختلف خبرنگار، پزشک، بازرگان و غیره به مناطق شمالی عراق و حتی شهرهای شیعه‌نشین وارد شده و درحال حاضر مشغول فعالیت هستند. علاوه بر این رژیم‌صهیونیستی در نقاط مختلف شمال عراق دارای پایگاه‌های سرَی نظامی و اطلاعاتی است که اخیراً برخی از آن‌ها توسط گروه‌های مقاومت مورد هدف قرار گرفته است. به‌عنوان مثال، شرکت اماراتی «جی-42» که قرار بوده امنیت فرودگاه بغداد به او سپرده شود، یکی از پوشش‌های نفوذ رژیم صهیونیستی در عراق بوده است. مأموران موساد امروز با گذرنامه‌های جعلی و با عناوین مختلف در عراق تردد دارند و به دنبال تقویت زیرساخت‌های اطلاعاتی نفوذ در عراق هستند.

 

د) فرهنگی و قدرت نرم

فعالیت در پوشش سازمان‌های مردم‌نهاد، مسائل اجتماعی، تمرکز بر فولکلور و روابط فرهنگی و نقش یهودیان در ارتقاء فرهنگ و هنر و موسیقی عراق، برگزاری برخی کنسرت‌های موسیقی مقاومی و فولکلور یهودیان عراقی‌الاصل در اراضی اشغالی، حضور پررنگ در شبکه‌های اجتماعی و تأسیس صفحات مجازی از جمله شگردهای نرم و فرهنگی برای نفوذ صهیونیست‌ها در عراق است. به‌عنوان مثال فعالیت صفحات مجازی «اسرائیل باللهجه العراقیه» (اسرائیل با گویش عراقی) در فیسبوک که در مقطعی صراحت داشت به طور ویژه جامعه عراق را هدف قرار می‌دهد؛ «السفاره الاسرائیلیه فی بغداد» (سفارت اسرائیل در بغداد)، «اسرائیل و العراق ید واحده» (اسرائیل و عراق متحد هستند) و «اسرائیل فی العراق» (اسرائیل در عراق) از جمله صفحات مهم مجازی است که از طریق تولید محتوای هوشمندانه و هدفمند، درحال جذب حداکثری طبقات مختلف عراقی به ویژه جوانان است.

در این رابطه انتخاب فیسبوک و توئیتر به جای دیگر سایت‌های ارتباط جمعی نیز توسط وزارت خارجه رژیم‌صهیونیستی بی‌دلیل نیست. زیرا مردم عراق برخلاف اکثر ملت‌های عربی، از فیسبوک و توئیتر بیش از سایر شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. جالب است اشاره شود که رژیم‌صهیونیستی برای توسعه نفوذ خود حتی اقدام به ساخت اسباب‌بازی مخصوص کودکان عراقی هم کرده است که از طریق اردن وارد شده و در شهرهای مختلف عراق به فروش می‌رسد!

 

ج) اقتصادی و تجاری

سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های صنعتی و در حوزه‌های نفتی برخی شهرهای شمالی از جمله اقدامات مهم اقتصادی رژیم جعلی صهیونیستی برای گسترش نفوذ در عراق است. البته باید تأکید کرد که فعالیت‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی در عراق عمدتاً شامل اقلیم کردستان و مناطق شمالی است که این مهم به صورت مستقیم و غیرمستقیم به واسطه برخی شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذار در عراق انجام می‌شود.

 

پبامدهای راهبردی

اقدامات رژیم صهیونیستی برای نفوذ در عراق با توجه به بافت، ماهیت دینی – مذهبی و جایگاه استراتژیکی که از آن برخوردار است ذاتاً در تعارض با منافع و امنیت ملی عراق و همچنین جمهوری اسلامی ایران است و می‌تواند پیامدهای زیر را در پی داشته باشد:

  • کسب مشروعیت رژیم‌صهیونیستی از طریق نفوذ در عراق و رابطه با بخش‌هایی از این کشور؛
  • تسهیل روند خروج رژیم‌صهیونیستی از تنگناهای عربی – اسلامی؛
  • تسهیل روند به‌اصطلاح استقلال کردستان عراق؛
  • ترغیب عراق به عدم اتخاذ الگوی حکمرانی شیعی و اسلامی؛
  • ایجاد پایگاه‌های شنود در اطراف مرزهای ایران؛
  • ایجاد محدودیت برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی ایران در عراق؛
  • کاهش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در عراق؛

 

جمع‌بندی

بحث نفوذ رژیم جعلی صهیونیستی در عراق که به خصوص در حاشیه حضور نیروهای آمریکایی در حال پیگیری است، موضوع تازه‌ای نیست بلکه از دهه‌ها قبل وجود داشته و از سال 2003 تا به امروز در این کشور جریان داشته است. اما امروز رژیم صهیونیستی علناً تلاش می‌کند که مسأله نفوذ را از مجاری تنگ امنیتی و اطلاعاتی به فضای باز و اجتماعی عراق بکشاند. برای این منظور ریل‌گذاری دقیقی نیز انجام داده است. در هر حال نفوذ رژیم صهیونیستی در عراق مسأله‌ای است که به خصوص گروه‌ها و جامعه عراقی نباید از آن غفلت نمایند. چرا که نفوذ رژیم صهیونیستی در این کشور دارای ابعاد و پیامدهای مخربی است که جامعه عراقی را که تازه از بحران پرهزینه داعش عبور کرده است، وارد ابعاد دیگری از بحران‌های سیاسی، امنیتی و اجتماعی می‌کند که به آسانی نمی‌توان نقطه پایانی بر آن‌ها متصور شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *