جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading

پیام و دستاورد دیدار اخیر اردوغان و پوتین

۱۴۰۰/۰۷/۱۹ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در 29 سپتامبر در شهر سوچی واقع در سواحل دریای سیاه روسیه دیدار و گفتگو کردند که البته کوتاه‌ بودن مدت این ملاقات در مقایسه با دیدارهای طولانی در گذشته نظر تحلیل‌گران را به خود جلب کرده و آن را مرتبط با تشدید اختلافات دو طرف درقبال برخی موضوعات ارزیابی کرده‌اند. اردوغان و پوتین از زمان بروز بحران جنگنده در نوامبر 2015 یعنی از زمانی که جنگنده روسی توسط ترکیه سرنگون شد تا کنون، 26 بار به صورت حضوری دیدار و گفتگو کرده‌اند. آخرین دیدار رهبران دو کشور در 5 مارس 2020 در مسکو انجام شده بود. محمود فاضلی – تحلیلگر مسائل بین‌الملل

دیدار اخیر یک هفته پس از انتقاد از روند روابط ترکیه با دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه: «فرایند خوبی در روابط بین ترکیه و آمریکا وجود ندارد»، صورت گرفت. در دیدار طرفین، علاوه بر روابط دو جانبه، پیرامون موضوعاتی همچون سوریه، لیبی، قره‌باغ، روابط تجاری، خرید دومین بسته سامانه‌های دفاع موشکی اس-400، گاز طبیعی  و تحولات منطقه‌ای بحث و تبادل نظر شد. در این دیدار طرفین خطوط قرمز خود در موضوعات حیاتی از جمله مناطق کردنشین تا کریمه، از افغانستان تا لیبی و از قفقاز تا سوریه را تبیین کردند.

موضوع اصلی دستور کار این نشست، تشدید تنش در دوران اخیر در شهر ادلب سوریه عنوان شد. پس از اینکه مسکو چندی پیش مواضع مخالفان در اطراف ادلب را مورد حمله قرار داد، با توجه به احتمال لغو آتش‌بس که بر اساس توافق روسیه و ترکیه در 5 مارس 2020 در ادلب برقرار شده بود، نگرانی‌ها در این منطقه تشدید شد. اردوغان و پوتین در خصوص حفظ وضعیت موجود در منطقه ادلب توافق کردند، موضوعی که در سال‌های اخیر موجب تنش در روابط مسکو با آنکارا بود. اگرچه رئیس جمهور سوریه در تلاش است تا با تسخیر ادلب به‌عنوان آخرین نقطه مقاومت اصلی در دست مخالفان، به جنگ داخلی که از سال 2011 در جریان است پایان دهد. عدم رعایت آتش بس در منطقه و آمادگی روسیه و نیروهای سوریه برای انجام عملیات به‌عنوان عوامل افزایش تنش در منطقه تلقی می‌شود.

پس از دیدار اخیر اردوغان با پوتین در سوچی، نگاه‌ها به ادلب دوخته شد. ترکیه مدعی است در پی دیدار اخیر در سوچی، هیچ تغییری در مراکز دیدبانی ترکیه در ادلب ایجاد نشده و مذاکرات با روسیه برای اجرای مجدد گشت زنی‌های مشترک همچنان ادامه دارد. طرفین برای پایبندی به توافق 5 مارس توافق کرده‌اند. رویکرد مسکو در مورد ادلب بسیار روشن است. به اعتقاد مسکو، جهادگران رادیکال از پایگاه‌های نظامی ترکیه در ادلب و اطراف آن به‌عنوان سپر محافظ در برابر ارتش سوریه استفاده می‌کنند. البته روسیه دیر یا زود به ارتش سوریه برای پس گرفتن ادلب چراغ سبز نشان خواهد داد. لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در جدیدترین مواضع خود، بر این باور است تهدیدها در ادلب هنوز ادامه دارد. بعضی از گروه‌های تروریستی فعالیت‌های خود در این منطقه را تشدید کرده و حتی به نیروهای روسی هم حمله می‌کنند. باید هر چه سریعتر این گروه‌های تروریستی از منطقه رانده شوند.

آنکارا و مسکو از سال 2017 تا کنون در رابطه با ادلب مذاکرات فشرده‌ای انجام دادند. هدف اصلی این مذاکرات جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی در ادلب و نابودی گروه‌های تروریستی در منطقه بود. در توافقنامه سوچی که در اکتبر 2019 بین ترکیه و روسیه امضا شد، عقب‌نشینی عناصر گروه تروریستی ی.پ.گ تا فاصله 30 کیلومتری جنوب فرات پیش‌بینی شده بود. در این راستا اردوغان خطاب به همتای روس خود بر ضرروت اجرای هرچه سریع‌تر توافقنامه سوچی تأکید کرده است.

در نشست اخیر سوچی موضوع سامانه‌های دفاع موشکی اس-400 قابل توجه بود. در این دیدار اردوغان در راستای ادامه همکاری‌های ترکیه و روسیه در زمینه سامانه‌های دفاع موشکی اس-400 به موضوع اشاره کرد. گفته می‌شود در آمریکا به اردوغان رئیس جمهور ترکیه بر ضرورت انصراف او خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس-400 تأکید کرده‌اند. اردوغان در سوچی با اشاره به امکان خرید بسته دوم سامانه‌های دفاع موشکی اس-400 از روسیه، نه تنها به «بایدن» که درها را بر روی او بسته است پیام جدی داد، بلکه به سمت روسیه دست همکاری دراز کرد. توافق ترکیه برای خرید دومین بسته سامانه‌های دفاع موشکی اس-400 از روسیه اصلی‌ترین دستاورد پوتین از اجلاس سوچی است. 5 نوامبر(14 آبان)، تاریخ حساسی برای سامانه‌های اس-400 خواهد بود و بحران در این تاریخ تشدید خواهد شد، زیرا ترکیه در این تاریخ فعالیت‌های مربوط به تهیه یک نقشه راه برای خرید بسته دوم سامانه‌های دفاع موشکی اس-400 از روسیه را آغاز خواهد کرد.

در سال‌های اخیر، یکی از نگرانی‌های غرب خرید سامانه‌های اس-400 توسط ترکیه از روسیه است. با توافقی که در اواخر سال 2017 امضا شد، ترکیه از روسیه دو سامانه دفاع موشکی اس-400 به ارزش 2.5 میلیارد دلار خریداری کرد. به‌همین دلیل ترکیه در هدف تحریم‌های CAATSA آمریکا (قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم) قرار گرفت و از پروژه دریافت جنگنده‌های اف-35 نیز حذف شد. اردوغان انتقاداتی مبنی بر اینکه ترکیه با خرید سامانه‌های دفاعی پیشرفته از روسیه، سازمان ناتو به‌عنوان مهم‌ترین ائتلاف نظامی غرب را تضعیف کرده است، را رد کرده و پاسخ می‌دهد:«ما از یک سو عضو ناتو هستیم و از یک طرف نیز با روسیه رابطه داریم. چرا باید یکی را انتخاب کنیم؟»

اردوغان افزود: «ما سلاح‌های مورد نیاز خود را خریداری می‌کنیم. اگر آمریکایی‌ها سامانه دفاع موشکی پاتریوت را به ترکیه می‌فروختند، ما مجبور به خرید سامانه‌های اس-400 نمی‌شدیم. ما می‌توانیم دفاع خود را هر طور که می‌خواهیم تقویت کنیم.» به گفته رئیس شرکت صادرکننده تسلیحات نظامی روسیه، آنکارا و مسکو به‌زودی توافقنامه جدیدی درمورد سامانه‌های دفاع موشکی اس-400 امضا خواهند کرد. همچنین شایعاتی مبنی بر احتمال خرید جنگنده‌های SU-35 و SU-57 توسط ترکیه از روسیه نیز مطرح است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *