جدیدترین مطالب

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

تهران- ایرنا- «ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است.

سازمان ملل: اسرائیل به محدودیت‌های «غیرقانونی» کمک به غزه ادامه می‌دهد

تهران- ایرنا- سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد، امروز (سه‌شنبه) از تداوم اعمال محدودیت‌های «غیرقانونی» رژیم صهیونیستی اسرائیل در زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه به باریکه غزه خبر داد.

Loading

اهمیت راهبردی احیای روابط ایران و عربستان

۱۴۰۰/۰۷/۱۲ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: ایران و عربستان در دهه‌های گذشته روابط پر فراز و نشیبی را طی کرده‌اند؛ روابطی که در نهایت منجر به قطع رابطه در سال 2016 و تشدید تنش در مناسبات فیمابین شد. حمید خوش‌آیند – تحلیلگر مسائل بین‌الملل

روابط دو کشور گرچه در 5 سال گذشته متشنج بوده، در ماه‌های گذشته و در پی آغاز گفتگوهای مستقیم در بغداد به ابتکار دولت عراق، وارد مراحل جدیدی از «روند تنش‌زدایی» شده است.

بررسی تحولات چند سال اخیر و قرائن موجود به وضوح نشان می‌دهد دربار سعودی نقش اصلی و مؤثری را در بحران‌آفرینی در مناسبات دوجانبه داشته است. این درحالی است که در این سال‌ها جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خود را برای رفع تنش‌های موجود اعلام داشته است.

حتی شهید سلیمانی نیز در ماه‌های منتهی به شهادت، تلاش‌هایی را برای بهبود روابط دو کشور انجام داده بود. آخرین سفر خارجی شهید سلیمانی که به عراق صورت گرفت با موضوع عربستان و در راستای تلاش برای حل و فصل اختلافات دو کشور بود که با ترور این شهید بزرگوار توسط ایالات متحده این موضوع مسکوت ماند!

دیوار بلندی از بی‌اعتمادی و خصومت که در سال‌های گذشته بنا به دلایل متعدد سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک بر روابط دو کشور سایه افکنده است، بیشترین بسترها و فرصت‌ها را برای برخی بازیگران خارجی از جمله رژیم صهیونیستی و آمریکا برای پیشبرد منافع سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی‌شان فراهم ساخته است.

انعقاد قراردادهای چند صد میلیارد دلاری خرید اسلحه از ایالات متحده، نظامی‌سازی سیاست خارجی ریاض، تضعیف امنیت ملی عربستان سعودی، گسترش تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه، تداوم جنگ یمن، گسترش شکاف‌های قومی – مذهبی و عقیدتی – سیاسی در سطح منطقه و جهان اسلام و شدت یافتن رقابت‌های منطقه‌ای از جمله پیامدهای مهمی است که در سال‌های گذشته و به دنبال تشدید تنش در روابط تهران – ریاض در منطقه ظهور و بروز بیشتری یافته است و اتفاقاً عربستان را بیشتر از هر کشوری با معضلات و مشکلات مختلفی مواجه ساخته است.

امروز رژیم صهیونیستی و آمریکا دو برنده اصلی روابط تنش‌آمیز ایران و عربستان هستند.

عوامل موثر در اتخاذ رویکرد جدید توسط عربستان به شرح زیر است:

الف) سطح بین‌الملل

در سطح بین‌الملل آنچه باعث شده است تا ریاض به مذاکره و تفاهم با ایران بیندیشد، تغییراتی بوده که در داخل ایالات متحده و در سطح بین‌الملل درحال وقوع است.

روی کار آمدن دولت بایدن که برخلاف ترامپ اعتقادی به حمایت تمام قد از عربستان ندارد از یک سو و تغییر قطب قدرت در نظام بین‌الملل که درحال انتقال از غرب به شرق است از سوی دیگر، باعث شده است تا سعودی‌ها به این جمع‌بندی برسند که در رقابت‌های منطقه‌ای با ایران همانند قبل دیگر نمی‌توانند روی حمایت ایالات متحده و کشورهای غربی حساب باز کنند.

امروز تمرکز اصلی و مرکز ثقل سیاست خارجی، امور دفاعی و امنیتی آمریکا از غرب آسیا به سمت چین متمایل شده است؛ تحولات اخیر افغانستان و فرار دولت اشرف غنی یک تجربه مفید برای سعودی‌هاست که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد.

 

ب) سطح منطقه

در سطح منطقه، بحث یمن یکی از عوامل مهم در ضرورت احیای روابط ریاض با تهران تلقی می‌شود. خیلی روشن است که عربستان جنگ یمن را کاملاً باخته است. این جنگ نه تنها به تحقق اهداف تعیین شده عربستان در این کشور منجر نشد، بلکه سعودی‌ها را با مشکلات گوناگون امنیتی، سیاسی، نظامی و البته اقتصادی مواجه ساخته است.

جنگ یمن ذخایر ارزی عربستان را از 750 میلیارد دلار به 450 میلیارد دلار کاهش داده است! کشوری که در طول نزدیک به صد سال گذشته یک گلوله به سمت آن شلیک نشده بود، بر اثر محاسبات غلط و اصرار بر اقدامات تنش‌زا، چندین سال است که نقاط دور و نزدیک و پایتخت آن زیر بمباران موشک‌های بالستیک و یگان‌های پهپادی انصارالله قرار گرفته است!

 

ج) سطح داخلی

این کشور برنامه‌های مختلفی برای توسعه و گذار از اقتصاد نفتی به غیرنفتی و تبدیل شدن به قطب اقتصادی در منطقه را در دست اقدام دارد که پیشبرد و تحقق آن‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است.

چشم‌انداز اقتصادی 2030، پروژه کلان اقتصادی نئوم یا همان ابرشهر 500 میلیارد دلاری و سایر برنامه‌های اقتصادی در شرایطی که این کشور در تیررس موشک‌های انصارالله است و روابط خارجی‌اش ناسالم است، نمی‌تواند حتی در سطوح بسیار پایین هم تحقق پیدا کند.

احیای روابط ایران و عربستان دارای اهمیت راهبردی است که موارد مهمی از آن اشاره می‌شود.

  • از بین رفتن هزینه‌های ناشی از اختلافات دوجانبه؛
  • امکان حل و فصل بخش عمده‌ای از چالش‌های موجود در سطح منطقه (یمن، سوریه، عراق، لبنان و…)؛
  • ارتقای سطح امنیت و ثبات در غرب آسیا و جهان اسلام؛
  • کاهش فشار لابی‌های سعودی در آمریکا علیه ایران پیرامون مسائل منطقه، موشکی و هسته‌ای؛
  • تسهیل روند گذار عربستان از اقتصاد نفتی به غیرنفتی؛

موفقیت گفتگوهای صلح تهران – ریاض با اینکه زمان‌بر است و مسیر دشواری در پیش رو دارد، بیش از هر چیز به اراده و آمادگی عربستان سعودی در اتخاذ رویکردهای اصولی و رفتارهای مستقل و واقع‌بینانه بستگی دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *