جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی لغو شد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش دادند که جلسه کابینه جنگ این رژیم برای بررسی توافق مبادله اسرا با حماس لغو شده است.

Loading

حوزه‌های عمل هوش مصنوعی با کارکرد راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هوش مصنوعی به فنّاوری‌ای اشاره دارد که از قابلیت اندیشیدن برخوردار است و می‌تواند رفتار هوشمند انسان را تقلید کند. یادگیری ماشین و تشخیص الگو، از مهم‌ترین کارکردهای هوش مصنوعی به شمار می‌رود. رضا مجیدزاده - مدیر گروه سیمرغ توسعه، اندیشگاه طرح هزاره

نخستین کاربردهای هوش مصنوعی به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد که برای رمزنگاری و رمزگشایی مبتنی بر یادگیری ماشین، به کار می‌رفت. هوش مصنوعی، کاربردهای گسترده و متنوعی دارد که از تولید کالاها تا کمک به حل مسائل پیچیده و کار با داده‌های بایومتریک را شامل می‌شود.

هوش مصنوعی از سطوح متفاوتی نیز برخوردار است که از زمینه محدود در حد انجام وظایف یک انسان تا حد عمومی مانند درک محیط، همانند یک انسان و سطحی بالاتر از درک انسان را در برمی‌گیرد.

هوش مصنوعی بالاتر از درک انسانی، هنوز تحقق‌نیافته است اما در آینده، جهانی همسان با «دنیای قشنگ نو» آلدوس هاکسلی را به وجود خواهد آورد.

کاربردهای هوش مصنوعی، جهان آینده را از جنبه‌های گوناگونی متحول خواهد ساخت و از میان آن‌ها می‌توان به حوزه پزشکی اشاره کرد.

داروها برای یک فرد دارای خصوصیات میانگین، ساخته می‌شوند اما هوش مصنوعی اجازه خواهد داد تا داروها با ژنوم دقیق هر انسان، تطابق پیدا کنند و الگوریتم‌های هوش مصنوعی به پزشکان امکان خواهد داد تا با تجزیه‌وتحلیل بهتر داده‌ها، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی را بر اساس محیط و شیوه زندگی بیماران، تنظیم کنند.

 

هوش مصنوعی در خدمت مقابله با حملات سایبری

به‌عنوان تحولی دیگر، امنیت سایبری، موضوع مهمی است که هوش مصنوعی می‌تواند آن را به‌صورت چشمگیری، متحول کند.

سالانه میلیون‌ها حمله سایبری در جهان، انجام می‌گیرد که یا باهدف باج‌خواهی و از جانب‌ گروه‌های غیردولتی است و یا گروه‌های دولتی در پشت آن، قرار دارند و هدف تخریب سامانه‌ها یا اختلال در فرایندهای حیاتی را دنبال می‌کنند؛ بنابراین، یک چالش مهم در امنیت سایبری، این است که محافظان، یک‌قدم از مهاجمان جلوتر باشند و قابلیت‌های خودآموزی و خودکارسازی هوش مصنوعی، این امکان را فراهم می‌سازد که چنین کارکردی را از خود نشان دهد و کشورها و افراد را در برابر تروریسم یا باج‌خواهی و دیگر حمله‌ها، محافظت کند.

اما هوش مصنوعی، تحولات دیگری را نیز به دنبال دارد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها در زمینه قدرت و جنگ‌های بین‌المللی است. جهان آینده، زمینه بازیگری هوش مصنوعی است به‌طوری‌که سامانه‌هایی مستقل با امکان انجام مأموریت‌ها، دسترسی به حس‌گرهای حساس سامانه‌ها، تصمیم‌گیری بهتر و سریع‌تر از انسان‌ها را خلق می‌کند.

انبوه هواپیماهای بدون سرنشین در درگیرهای آذربایجان و ارمنستان، پیش‌نمایشی از تحولاتی است که هوش مصنوعی در جهان آینده ایجاد می‌کند. در نتیجه استفاده گسترده از نیروی زمینی، جای خود را به سلاح‌های مجازی می‌دهد تا با اتکا به یادگیری ماشین، در هر دو جنبه تهاجمی و دفاعی، عمل کنند.

درواقع، پهپادها، نمودی بارز از تحولی است که هوش مصنوعی در جهان قدرت، ایجاد کرده است اما آثار آن، به این مورد محدود نمی‌شود. ربات‌ها نیز به هوش مصنوعی وابستگی دارند و هر چه سطح هوش مصنوعی هادی آن‌ها بالاتر باشد آنگاه نه‌تنها در زمینه انجام عملیات نظامی یا استراتژی‌های تقابل، بلکه در طراحی این استراتژی‌ها نیز جایگزین انسان خواهند شد.

بنابراین، عرصه جنگ از زمین و نبردهای کلاسیک، به‌تدریج به عرصه مجازی، جابجا می‌شود و حتی عملیات روانی علیه دشمنان نیز بر اساس هوش مصنوعی، تحلیل داده‌های کلان و یادگیری ماشین، انجام می‌پذیرد. سربازان این جنگ جدید می‌توانند به ریزی یک تراشه کوچک باشند که دستگاه‌های بزرگ را از کار می‌اندازد یا حتی شامل نرم‌افزارهایی که دستگاه‌ها را به سمت کارکردهای ضدخود، هدایت می‌کنند؛ بنابراین سلاح‌های مجازی، اپلیکیشن‌های کشنده، سامانه‌های کنترل فضایی و چتر حمایتی فضایی و ربات‌های مستقل قاتل، از مهم‌ترین پدیده‌هایی هستند که هوش مصنوعی به جهان آینده، عرضه خواهد کرد.

حتی بازی قدرت نیز وابسته به همین ابزارهای یادگیری ماشین و سامانه‌هایی است که از هوش مصنوعی، توان می‌گیرند؛ بنابراین، جنگ‌های آینده جهان را سطح برخورداری از سلاح‌های کلاسیک یا نیروی آموزش‌دیده نظامی، تعیین نمی‌کند بلکه کارایی در طراحی عملیات روانی مبتنی بر تحلیل داده‌ها و یادگیری ماشین و استفاده از سلاح‌های مجازی، تعیین خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *