جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

سیاستمدار فرانسوی: بخش بزرگی از سلاح‌های غربی در اوکراین سرقت می‌شود

تهران- ایرنا- فلوریان فیلیپو رهبر حزب میهن‌پرستان فرانسه با بیان اینکه همه سلاح‌های غربی که به کی‌یف ارائه می‌شود، به میدان جنگ ارسال نمی‌شود، تاکید کرد: بخش بزرگی از سلاح‌های غربی در اوکراین به سرقت می‌رود.

شولتس: موشک تاروس به اوکراین نخواهیم داد

تهران- ایرنا- اولاف شولتس صدراعظم آلمان بار دیگر ایده ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف را رد کرد و گفت: موشک تاروس را به اوکراین نخواهیم داد زیرا اگر بخواهیم این موشک را به این کشور بدهیم باید نیروهای خود را هم به آنجا اعزام کنیم و ما هرگز این کار را نخواهیم کرد.

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

Loading

راهبرد موفق چین در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی

شورای راهبردی آنلاین یادداشت: یکی از موضوعات مهم مطرح در اقتصاد بین‌الملل، بحث سرمایه‌گذاری خارجی است. سرمایه‌گذاری خارجی مزایایی همچون انتقال و استفاده از فناوری و ایجاد امتیازات ناشی از آن، توسعه صادرات، افزایش ذخایر ارزی، بهبود تراز پرداخت‌ها، فرصت‌هاي تجاري جديد، افزايش درآمدهاي مالياتي دولت و... دارد که درنهايـت افـزايش رشد اقتصادي را برای کشور میزبان به دنبال خواهد داشت. یاسر احمدی بنی - پژوهشگر کمیته سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع)

چین از نمونه‌های موفق در بحث سرمایه‌گذاری خارجی است؛ این کشور نه‌تنها توانسته است در بحث جذب سرمایه خارجی موفق باشد بلکه توانسته است یکی از کشورهای موفق در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای دیگر باشد و بدین طریق، قدرت اقتصادی و اثرگذاری سیاسی خود را افزایش دهد.

سرمایه‌گذاری خارجی را می‌توان فرصتی برای استفاده از بازار داخلی کشور میزبان و یا استفاده از کشور میزبان برای صادرات کالای تولیدشده با بهای نازل‌تر دانست. بر این اساس می‌توان سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در کشور چین را به دو بخش تقسیم نمود:

  1. سرمایه‌گذاری به دنبال استفاده از بازار داخلی و منطقه‌ای کشور چین
  2. سرمایه‌گذاری صادرات محور که سرمایه‌گذاران در این دسته به دنبال تولید در کشور میزبان هستند تا محصولات تولیدشده با هزینه پایین‌تر را به بازارهای جهانی صادر کنند.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین در دهه‌های اخیر نقش چشمگیری در اقتصاد آن ایفا کرده و کمک بسیاری در رشد اقتصادی و توسعه تجارت، به‌خصوص در بخش تولید صادرات محور چین، داشته است.

کشورهای مختلف به دنبال استفاده از چین، به‌عنوان یک اقتصاد در حال گسترش با منابع و نیروی کار ارزان هستند تا بتوانند هم در بازار این کشور و هم در سایر بازارهای جهانی حضورداشته باشند. شروع سرمایه گذاری‌های خارجی در چین از طریق مونتاژ و باهدف گسترش اقتصاد کشور مبداء بود، اما چین با استفاده از نیروی انسانی فراوان و کسب و انتقال دانش به این نیروها، توانست به یکی از کشورهای موفق در حوزه‌های مختلف فناوری تبدیل شود. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری‌های چین در سایر کشورها گسترش‌یافته است تا امکان انتقال دانش از کشورهای با سطح فنّاوری و علم بالاتر تسهیل شود.

 

سرمایهگذاری خارجی چین در سایر کشورها

چین در راستای اجرای سیاست‌های باز تجاری خود به سرمایه‌گذاری در کشور‌های مختلف و در حوزه‌های گوناگون روی آورده است، سیاست‌هایی که با اهداف مختلفی دنبال می‌شوند. یکی از این اهداف، ایجاد بازار برای محصولات تولیدشده در کشور چین است؛ سرمایه‌گذاری در سایر کشورها روابط خارجی چین با آنها را تسهیل می‌کند و به چین، قدرت و ابتکار عمل می‌بخشد. علاوه بر این، به چین کمک می‌کند تا بتواند خود را به‌عنوان برترین اقتصاد جهان معرفی نماید و جایگاه و هیمنه ایالات‌متحده را در کشورهای مختلف تحت تأثیر قرار دهد. سرمایه‌گذاری‌ها معمولاً در زیرساخت‌های کشورهای مختلف جهان صورت می‌گیرد و منحصر به کشورهای توسعه‌یافته نیست.

یکی از موارد سرمایه‌گذاری خارجی چین، سرمایه‌گذاری در بندرهاست که به چین کمک می‌نماید تا از حمل‌ونقل ارزان‌تری نسبت به سایر رقبا برخوردار باشد. اگرچه انجام سرمایه‌گذاری‌های چین با واکنش سایر قدرت‌های بزرگ همراه بوده است. البته سرمایه‌گذاری خارجی چین منحصر به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها نیست و در سایر حوزه‌ها بخصوص در حوزه‌های مالی و حوزه‌های فناوری با دانش بالا نیز سرمایه‌گذاری‌های عظیمی صورت گرفته است؛ به‌عنوان‌مثال، چین یکی از بزرگ‌ترین دارندگان اوراق قرضه ایالات‌متحده محسوب می‌شود

.

مقایسه جریان ورودی و خروجی سرمایه در چین

با توجه به برخورداری از مزیت نسبی در تولید کالاها به علت ارزان بودن نیروی کار و سیاست‌های تسهیل‌گرانه، جذب سرمایه خارجی در چین همچنان به روند صعودی خود ادامه داده است، اما در مورد سرمایه‌گذاری خارجی چین در سایر کشورها، قضیه کمی متفاوت است و روند صعودی آن در سال 2016 به‌یک‌باره متوقف شد و روند نزولی به خود گرفت که می‌توان آن را ناشی از کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در ایالات‌متحده و سایر کشورها به علت مناقشه با ایالات‌متحده دانست که به‌عنوان یک رقیب تجاری برای چین شناخته می‌شود.

اما نکته جالب‌توجه آن است که رقم سرمایه‌گذاری‌های خارجی چین در سال 2014 با جذب سرمایه خارجی در چین برابر شد که این موضوع حاکی از یک رابطه دوطرفه و همگرا میان جذب و خروج سرمایه است که در سال 2015 و 2016 خروجی سرمایه حتی بیش‌ازپیش شده است.

 

نمودار 1‌ سرمایه ورودی و خروجی چین در سال‌های 2000 تا ‌2019

منبع: https://unctadstat.unctad.org/wds/TableViewer/tableView.aspx

 

حال اگر به وضعیت انباشت سرمایه‌گذاری‌ها بنگریم شاهد این خواهیم بود که سرمایه خروجی چین در سال 2016 از مجموع انباشت سرمایه جذب‌شده بیشتر بوده و این روند همچنان ادامه‌دار است. نکته‌ای که از این موضوع می‌شود برداشت کرد آن است که نه‌تنها چین جذب سرمایه خارجی را به‌صورت یک‌طرفه ادامه نداده، بلکه به دنبال آن بوده است تا نقش خود را در تصمیم‌گیری‌های جهانی، با سرمایه‌گذاری‌های خود در سایر کشورها افزایش دهد و صرفاً یک منبع جذب سرمایه خارجی نباشد. ادامه یافتن چنین امری به چین کمک خواهد کرد تا قدرت اقتصادی خود را به رخ سایر رقبا بکشد و بر تحولات جهانی، بیش‌ازپیش اثرگذار باشد.

 

نمودار 2‌ سرمایه ورودی و خروجی چین در سال‌های 2000‌ تا 2019

منبع: https://unctadstat.unctad.org/wds/TableViewer/tableView.aspx

 

نتیجه‌گیری

نکته‌ای که در سرمایه‌گذاری خارجی موردتوجه است، درک کامل از جریان‌های ورودی و خروجی سرمایه است که چین به‌درستی به آن توجه نموده و از هر دو نوع نهایت استفاده را برده است تا بتواند خود را به‌عنوان قدرت برتر اقتصادی جهان تبدیل کند. جمهوری خلق چین نه‌تنها خود را به جذب سرمایه خارجی محصور نکرده، بلکه همواره به دنبال آن بوده است تا از طرق مختلف، تأثیرگذاری خود را در عرصه‌های جهانی گسترش دهد و همچنین به طرق مختلف حجم تجارت بین‌المللی خود را افزایش دهد، لذا بدین منظور توجه ویژه‌ای به سرمایه‌گذاری‌های خارجی خود داشته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *