جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

دیدار امیرعبداللهیان با وزیران خارجه برزیل و الجزایر

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با احمد عطاف وزیر امور خارجه الجزایر دیدار و در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و روابط دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کرد.

Loading

پشت پرده بازگشت سایه شوم داعش به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: حملات اخیر گروهک تروریستی داعش به مقر تیپ دوم نیروهای الحشد الشعبی در منطقه الطارمیه واقع در شمال بغداد که منجر به شهادت 4 تن از فرماندهان الحشد الشعبی شد، از وجود یک سناریوی جدید برای بازگشت داعش به عراق حکایت دارد. حسن هانی‌زاده-کارشناس مسائل خاورمیانه

الطارمیه یک منطقه مهم در شمال بغداد تلقی می‌شود و چندین استان غرب و شمال عراق را به شهر بغداد و سایر شهرهای عراق متصل می‌کند. در جریان حمله وحشیانه داعش به منطقه الطارمیه بغداد شماری از نیروهای رده فرماندهی الحشد الشعبی و نیز مردم عادی عراق به شهادت رسیدند .

داعش از سال 2014 میلادی تحت نظارت نیروهای  آمریکا و کمک مالی برخی کشورهای عرب منطقه از سوریه به عراق انتقال داده شد و در طول 4 سال با اشغال بخش‌های مهمی از خاک عراق، جنایات بی‌شماری علیه مردم این کشور مرتکب شد. از همان زمان ایران در چارچوب نگاه اسلامی و انسانی خود به عراق، تمام امکانات نظامی و لجستیکی خود را در اختیار نیروهای مسلح عراق قرار داد و سرانجام در سال 2018 پس از 4 سال نبرد نفسگیر میدانی ایران توانست داعش را سرکوب و بخش‌های اشغال شده عراق را آزاد کند.

همزمان با این عملیات، با فتوای مرجعیت شیعه نجف و هوشمندی جریان‌های سیاسی عراق، نیروهای مردمی از جمله الحشد الشعبی، حزب الله، عصائب اهل الحق و النجباء برای دفاع از ملت عراق در برابر حملات وحشیانه داعش تاسیس شدند، اما متاسفانه جریان‌سازی‌های شدیدی از همان زمان علیه نیروهای مردمی عراق از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی رژیم‌های مرتجع عرب آغاز شد و این نیروها را در تقابل با دولت عراق معرفی کردند؛ در حالی که الحشد الشعبی بیشترین تلاش را برای حفظ امنیت فیزیکی عراق به کار گرفت.

نیروهای آمریکایی مستقر در عراق نقش مستقیمی در تقویت و انتقال داعش از شرق فرات سوریه به سمت شمال و غرب عراق ایفا کردند و حتی سلاح‌های پیشرفته‌ای در اختیار این گروهک تروریستی قرار دادند. هدف آمریکا از جابجایی تروریست‌ها از شرق فرات سوریه به عراق ایجاد یک محیط بحرانی و ناامن در محدوده مرزهای مشترک عراق و سوریه بود تا از شکل‌گیری یک جبهه مشترک سوری-عراقی در نقاط مرزی مشترک دو کشور برای مقابله با گروهک‌های تروریستی جلوگیری کند، اما شکل‌گیری همکاری مشترک ایران، سوریه و عراق برای مقابله با گروهک‌های تروریستی و سازماندهی دقیق نیروهای مردمی در عراق و سوریه، طرح آمریکا را برای ایجاد شرارت در منطقه و استفاده ابزاری از گروهک‌های تروریستی ناکام گذاشت. اکنون بار دیگر نیروهای آمریکایی برای جلوگیری از تشکیل این‌ نشست تاریخی، داعش را به انجام عملیات تروریستی علیه الحشد‌الشعبی تشویق کردند .

 

نشست تاریخی سران کشورهای منطقه در بغداد

شرکت رئیس جمهوری فرانسه در این نشست تاریخی قطعا بدین مفهوم خواهد بود که اتحادیه اروپا بویژه فرانسه تلاش می‌کنند تا نقش آمریکا و انگلیس را در غرب آسیا کاهش داده و خود نقش فعال‌تری در منطقه ایفا کنند. از سوی دیگر آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز همچنان درصدد استفاده ابزاری از گروهک تروریستی داعش برای ناامن کردن کشورهای عضو محور مقاومت هستند. چراکه همگرایی کشورهای منطقه به انزوای رژیم صهیونیستی منجر خواهد شد. از این رو طی روزهای اخیر چندین عملیات تروریستی علیه مقرهای الحشدالشعبی در بغداد، صلاح الدین و دیالی روی داد که هدف آن ناامن جلوه دادن عراق و جلوگیری از تشکیل نشست سران کشورهای منطقه بود.

اما به نظر می‌رسد با توجه به نقش دولت عراق در حل مناقشات منطقه‌ای و تلاش برای کاهش تنش‌های میان ایران و برخی کشورهای عرب منطقه، طرح آمریکا برای ایجاد ناامنی در عراق ناکام خواهد شد. علت این امر این است که دولت مصطفی الکاظمی با صدور بیانیه‌هایی، حمله گروهک تروریستی داعش به مقرهای الحشد الشعبی را به‌شدت محکوم و اعلام کرد که دولت تمام نیروهای  امنیتی عراق را برای سرکوب گروهک تروریستی داعش بسیج خواهد کرد.

در عین حال الحشد الشعبی و سایر نیروهای مردمی عراق مانند حزب الله، النجباء وعصائب اهل الحق در آستانه نشست بغداد با تشکیل یک اتاق عملیات مشترک آمادگی خود را برای حفظ امنیت عراق در طول برگزاری نشست سران کشورهای منطقه اعلام کردند. بنابراین کاملا روشن است که در پشت حملات ناگهانی و زنجیره‌ای داعش علیه نیروهای مردمی یک سناریوی آمریکایی-صهیونیستی از پیش طراحی شده وجود داشت که هدف از آن جلوگیری از تشکیل نشست سران 8 کشور منطقه بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *